HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (3) állomás (28) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (145) autó (4) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (15) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brazília (1) brenner hágó (5) budapest (6) busz (2) caf (1) chatgpt (1) Cinque Terre (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (18) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (25) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (75) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (94) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (5) hollandia (7) horvátország (3) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (23) iho.hu (1) index (147) index2 (337) india (5) innsbruck (5) interrail (20) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (16) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (23) kenya (2) kína (55) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (19) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (4) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (6) las vegas (4) la spezia (2) lego (3) lengyelország (5) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (45) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (4) mercedes (1) metró (14) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (45) nagysebességű vasút (199) nápoly (5) németország (101) nightjet (3) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (38) olaszország (81) oroszország (4) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (20) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (7) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (84) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (13) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) usa (5) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (13) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (8) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (9) zürich (2) Címkefelhő

2025.09.17. 00:46 Balogh Zsolt

Irányváltás a Deutsche Bahn-nál

A német vasúti hálózat jövője ismét a figyelem középpontjába került, miután kiderült, hogy Richard Lutz, a DB vezérigazgatója idő előtt távozik posztjáról. Patrick Schnieder szövetségi közlekedési miniszter a DB helyzetét „drámai”nak minősítette, ezért főszerkesztőnk, Chris Jackson elmagyarázza, miért lesz Berlin a figyelem középpontjában szeptemberben, amikor potenciálisan jelentős politikai változások várhatók. Búcsút intünk tehát Richard Lutz doktornak. Új vezérigazgatót keresnek a Deutsche Bahn AG-hoz, miután Patrick Schnieder szövetségi közlekedési miniszter augusztus 14-én bejelentette, hogy a jelenlegi vezérigazgató lemond, amint megtalálják az utódját.

74126_wendlingenulmhighspeedlinephotodeutschebahn4_249731_crop.jpgRegionalexpress és ICE 4 vonatok a Wendlingen-Ulm nagysebességű vonalon

Lutz, aki korábban a pénzügyi igazgatóság tagja volt, 2017 óta töltötte be a vezérigazgatói posztot, és jelenlegi megbízatása 2027-ig tartott volna. A DB megerősítette, hogy „kölcsönös megegyezésre jutott” Schniederrel és Werner Gatzer felügyelőbizottsági elnökkel „a vezérigazgatói szerződés idő előtti felbontásáról”.

Schnieder a DB helyzetét „drámai”nak minősítette. Az állami tulajdonú vasúti csoport 760 millió eurós veszteséget jelentett 2025 első hat hónapjában, míg a távolsági járatok pontossága az elmúlt hónapokban 65% alá esett vissza.

Szinte minden üzleti egység veszteséges volt, bár az összeredményt a Schenker logisztikai üzletág eladásából származó bevételek javították. A DB Cargo 2,5 milliárd eurós forgalom mellett 96 millió eurós veszteséget könyvelt el, és további átszervezés várható, beleértve a veszteséges tehervonat-forgalom jelentős csökkentését. A DB-nek emellett a Stuttgart 21 projekt költségtúllépését is fedeznie kell.

A Stuttgart 21 projekt 2025-ben: A DB-nek szembe kell néznie a Stuttgart 21 projekt költségtúllépésének fedezésével.

A DB problémáit rendszeresen a vállalat korai szakaszában elfogadott politikának tulajdonítják, amelynek célja az volt, hogy „nyereségessé” tegye a vállalatot, hogy elősegítse a soha meg nem valósult tőzsdei bevezetést.

Az évek során a világ vasúttársaságai nehéz időkben gyakran kénytelenek voltak „jelzáloggal terhelni” infrastruktúrájukat és visszafogni a felújításokat. Ezt általában jelentős (állami) finanszírozási injekció követte, hogy helyrehozzák a helyzetet, miután a teljesítmény és/vagy a biztonság kritikus szintre romlott.

Németország hatalmas elmaradása a halasztott karbantartási munkákban az egyik tényező, amely befolyásolja a jelenlegi teljesítményt, akár a rossz pályaállapot, akár a jelentős fejlesztési projektek blokkolása miatt. A 2025–2029-re vonatkozó szövetségi tervek 106,5 milliárd euró kiadást irányoznak elő infrastrukturális munkákra, beleértve a Berlin–Hamburg vonal újjáépítését. A pályahasználati díjak emelésére vonatkozó javaslatok széles körű kritikát váltottak ki, különösen a teherszállítók körében.

Richard Lutz, a DB vezérigazgatója előbb fejezi be mandátumát, mint tervezte. Amint megtalálják az utódját, visszavonul

A digitalizálás prioritást élvez, azonban a DB ETCS-bevezetése elmarad sok szomszédos országétól. Augusztus 9-10-én üdvözlendő előrelépés történt, amikor Freiburgban, Buggingenben és Bázelben üzembe helyezték a rádióblokk-központokat, amelyek támogatják az ETCS 2. szintjét a Bázel és Karlsruhe közötti forgalmas Rajna-folyosó 100 km-es szakaszán. Ez az első ETCS-réteg a hagyományos LZB-jelzőrendszeren, amely elősegíti a rugalmasabb működést és potenciálisan gyorsabb előrehaladást.

Németország vasúti térképe 2022-ben. Jelmagyarázat: piros: LZB, sötétkék: ETCS Level 2, világos kék: ETCS Level 1 (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatbalesetek elég ritkák ahhoz, hogy nehéz legyen trendeket felismerni, de Németországban az elmúlt tíz évben öt balesetben 22 ember vesztette életét. A legutóbbi baleset 2025. július 27-én történt Munderkingen közelében, a Sigmaringen–Ulm vonalon. Három ember meghalt, mások súlyosan megsérültek, amikor két VT 612 sorozatú dízelmotorvonat összeütközött, miután egy földcsuszamlásba ütköztek egy vágányban.

Vonatbaleset a Sigmaringen–Ulm-vasútvonalon Németországban

A korai vizsgálatok szerint a baleset hasonlít a három évvel ezelőtti skóciai Carmont-i kisikláshoz: a vonal melletti vízelvezető rendszert elárasztotta a heves esőzés, ami a sínek kimosódásához vezetett. A változó éghajlat csak még több kihívást fog jelenteni az infrastruktúra-kezelők számára, és ironikus módon a Network Rail most éppen ellenkező problémával szembesül: a hosszú, száraz tavasz a talaj kiszáradásához és a pályaágy instabilitásához vezetett több útvonalon.

Eközben a német monopóliumügyi bizottság ismételten felszólította a DB InfraGO és a csoport működési üzletágai közötti nagyobb pénzügyi és szervezeti szétválasztást.

A kormány szeptember 22-én hozza nyilvánosságra a DB reformprogramját és „új stratégiáját”. Schnieder elmondta, hogy ideális esetben szeretne addig új vezérigazgatót találni. Nyilvánvaló, hogy a DB-nek olyan személyre van szüksége, aki jelentős vasúti tapasztalattal rendelkezik, ugyanakkor a vállalat mérete miatt a jó csapatvezetési képességek is kritikus fontosságúak lesznek.

Lutz belső ember volt: 1994-ben csatlakozott a DB-hez, amikor az állami tulajdonú Deutsche Bundesbahn és a Deutsche Reichsbahn egyesülésével megalakult. Ezúttal Schnieder talán távolabbi körökben keres. Állítólag megkeresték az ÖBB vezérigazgatóját, Andreas Mätthát, a CER jelenlegi elnökét, valamint a nemrég nyugdíjba vonult svájci Szövetségi Közlekedési Hivatal igazgatóját, Peter Füglistalert, bár nem világos, hogy tanácsért vagy potenciális jelöltként keresték meg őket.

Megjelent egy megvalósíthatósági tanulmány a németországi országos ütemes menetrendről (Fotó: DB/Christian Bedeschinski)

A GDL mozdonyvezetői szakszervezet Lutzot „évekig tartó rossz vezetéssel” vádolta, de a nagyobb EVG aggodalmát fejezte ki egy esetleges „vezetői vákuum” miatt. A Die Güterbahnen teherfuvarozói szövetség szerint „lehetőség nyílt a kurzus megváltoztatására”; a DB hallgatólagosan elfogadta a közúti közlekedéssel szembeni tisztességtelen versenyfeltételeket, és most „még sürgetőbb” lett, hogy a miniszter szilárd kereteket teremtsen a vasút számára.

A Zöldek szóvivője, Matthias Gastel egyetértett azzal, hogy a DB működésének keretfeltételei nem megfelelőek, és amíg ez nem változik, a vezetés cseréje „semmit sem javít a helyzeten”. Az SPD képviselője, Armand Zorn szerint „lehetőség van a fordulat előmozdítására ... friss ötletekkel és új energiával”, de ehhez „megfelelő és megbízható finanszírozásra van szükség az infrastruktúrához”.

Tekintettel Németország kulcsfontosságú elhelyezkedésére az európai vasúti hálózat közepén, sok múlik Schnieder új stratégiáján és azon a személyen, akit annak előmozdítására választ. Minden szem Berlinre lesz irányítva, miközben várjuk, hogy milyen irányba haladunk tovább.

Forrás

* A Railwaygazette.com Comment: A change of direction című cikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

1 komment

Címkék: index németország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4918950394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.09.17. 08:13:13

Irányváltás?

Lesz bezartjató menetrend?
süti beállítások módosítása