HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (3) állomás (28) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (145) autó (4) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (15) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brazília (1) brenner hágó (5) budapest (6) busz (2) caf (1) chatgpt (1) Cinque Terre (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (18) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (25) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (75) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (94) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (5) hollandia (7) horvátország (3) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (23) iho.hu (1) index (147) index2 (337) india (5) innsbruck (5) interrail (20) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (16) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (23) kenya (2) kína (55) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (19) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (4) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (6) las vegas (4) la spezia (2) lego (3) lengyelország (5) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (45) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (4) mercedes (1) metró (14) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (45) nagysebességű vasút (199) nápoly (5) németország (101) nightjet (3) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (38) olaszország (81) oroszország (4) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (20) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (7) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (84) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (13) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (13) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (8) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (9) zürich (2) Címkefelhő

2025.09.12. 00:16 Balogh Zsolt

Metró-rendszerek a világ körül

Az első földalatti vasúti rendszert Londonban építették ki, hogy összekössék a városi vasúti fejpályaudvarokat a föld alatt, megkönnyítve ezzel az átszállást a különböző társaságok vonatai között. A Metropolitan Railway nevet kapó rendszert később mások is másolni kezdték, az európai kontinensen legelőször Budapesten, az államalapítás 1000 éves évfordulóján, 1896-ban indult el az első metró, melyet napjainkban mint M1-es metró vagy népnyelven mint Kisföldalatti ismerünk.

a_train_of_nantong_metro_line_1_approaching_wenfeng_station.jpgA Nantongi metró Kínában 2022-ben nyílt meg, napjaink egyik legfiatalabb metróüzeme, hossza azonban mára már több, mint 60 km-esre bővült! (kép forrása: Wikimedia Commons)

Miután London 1863-ban úttörő szerepet játszott az első földalatti vasút megépítésében, a metróhálózat fejlesztése az 1960-as évekig viszonylag lassú maradt. Azonban az elmúlt években soha nem látott növekedés volt tapasztalható, 2019-ben rekordszámú, 15 új rendszer nyílt meg. A legdinamikusabban Kína metróhálózatai bővültek, de a jövőben India, Törökország és Irán fogja vezeti a következő építési hullámot.

A világ első metrója 1863-ban nyílt meg Londonban, és az 1890-es évek végétől az 1950-es évekig viszonylag lassú növekedés volt tapasztalható a szolgáltatott hálózatok számában. Az 1960-as évektől kezdve jelentősen megnőtt az új metróvonalak üzembe helyezésének üteme, és 1966 óta csak négy évben nem nyílt meg új metró: 1970-ben, 1980-ban, 1988-ban és 1992-ben.

Interaktív grafikon

Az alábbi interaktív grafikon jól szemlélteti a világ metróhálózatainak bővülését 1863-tól napjainkig. 2024-ben világszerte már 225 városnak volt metrórendszere.

Jelenleg Kína a vezető a legtöbb metróval kapcsolatos rekordban: a világ tíz leghosszabb metróhálózata közül 9 Kínában található, az egyetlen kivétel a Moszkvai metró.

A leghosszabb rendszer a sanghaji metró a maga 808 kilométerével, a világ tíz legforgalmasabb rendszere közül 5 szintén kínai városban található.

Mely városok csatlakoznak a metróklubhoz a következő években? Miután az elmúlt két évtizedben Kínában közel 40 új metró nyílt meg – köztük a 2019-ben megnyitott rekordszámú 15 új metró közül hét –, India várhatóan 2025-ben metrókat nyit Indore-ban, Bhopalban és Meerutban, majd Patnában, Suratban és Bhubaneswarban.

Törökország metrókat épít Konya, Mersin és Gebze városokban,Irán pedig Qomban és Ahvazban. Új metróhálózatok épülnek továbbá Kazahsztánban, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban, Malajziában, Kolumbia, Indonézia, Izrael és Szerbia területén.

Forrás

 * A Railwaygazette.com weboldal Global metro growth accelerates after 1960s slow start című cikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

2 komment

Címkék: metró


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3818947272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.09.12. 07:53:25

Érdemes lenne valamiféle összevetést készíteni a metrók építési technológiája, és általában az elterjedésük tekintetében. A cikk olvasása közben jutott eszembe, hogy az első metrók un. kéregvasutak voltak. Ez egyértelműen létszik az M1-nél is. Vagyis egy meglévő út két oldalán résfalazatot építettek, majd viszonylag rövid ciklusokban az út egy-egy szakaszát elbontották. A résfalakra tartószerkezet került, majd viszaépítették az utat. Az alagút következő építési fázisa a tartó alatti talaj kitermelése a résfalak között. Manapság így aluljárók készülnek forgalmas utak és vasutak alá. Akkor ez volt a metróalagút építésének is a technológiája.

Mindez azért fontos, mert a metróalagút csak úttal van terhelve, és nem épületekkel. Követi a meglévű úthálózatot, így közel sem olyan hatékony, mint egy toronyiránt vágott metróalagút. Itt lenne érdemes vizsgálni, hogy a metrók elterjedésének felgyorsulása nem következik-e egyenesen a modern nagy mélységű fúrási technoológia kifejlődéséből? Jelenleg a metróalagút építése csupán elhatározás és pénz kérdése. Műszaki értelemben szinte bárhová építhető, így gyakolrlatilag bármit bármivel össze lehet kötni légvonalban. Ettől lesz gyors.

A következő fejlődési szint az lesz - de talán már van, ahol alkalmazzák is -, hogy olyan mélységben vezetik a pályát, hogy két-három viszonylag közel eső elérési pontból ugyan arra a metróállomásra lehessen érkezni, mert evel csokken a megállások száma, tehát mégnagyobb az átlagsebesség.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.09.12. 10:58:26

@Pályamágus, a sínész: A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a metró fogalom nincs pontosan definiálva. Vannak metrórendszerek, amik inkább villamosok vagy S-Bahn rendszerek, máshol meg a metrót Stadtbahnnak hívják.

Sok helyen a metróépítés megelőzi a városfejlesztést, úgy pedig még könnyebb a metrót építeni.
süti beállítások módosítása