Az első földalatti vasúti rendszert Londonban építették ki, hogy összekössék a városi vasúti fejpályaudvarokat a föld alatt, megkönnyítve ezzel az átszállást a különböző társaságok vonatai között. A Metropolitan Railway nevet kapó rendszert később mások is másolni kezdték, az európai kontinensen legelőször Budapesten, az államalapítás 1000 éves évfordulóján, 1896-ban indult el az első metró, melyet napjainkban mint M1-es metró vagy népnyelven mint Kisföldalatti ismerünk.
A Nantongi metró Kínában 2022-ben nyílt meg, napjaink egyik legfiatalabb metróüzeme, hossza azonban mára már több, mint 60 km-esre bővült! (kép forrása: Wikimedia Commons)
Miután London 1863-ban úttörő szerepet játszott az első földalatti vasút megépítésében, a metróhálózat fejlesztése az 1960-as évekig viszonylag lassú maradt. Azonban az elmúlt években soha nem látott növekedés volt tapasztalható, 2019-ben rekordszámú, 15 új rendszer nyílt meg. A legdinamikusabban Kína metróhálózatai bővültek, de a jövőben India, Törökország és Irán fogja vezeti a következő építési hullámot.
A világ első metrója 1863-ban nyílt meg Londonban, és az 1890-es évek végétől az 1950-es évekig viszonylag lassú növekedés volt tapasztalható a szolgáltatott hálózatok számában. Az 1960-as évektől kezdve jelentősen megnőtt az új metróvonalak üzembe helyezésének üteme, és 1966 óta csak négy évben nem nyílt meg új metró: 1970-ben, 1980-ban, 1988-ban és 1992-ben.
Interaktív grafikon
Az alábbi interaktív grafikon jól szemlélteti a világ metróhálózatainak bővülését 1863-tól napjainkig. 2024-ben világszerte már 225 városnak volt metrórendszere.
Jelenleg Kína a vezető a legtöbb metróval kapcsolatos rekordban: a világ tíz leghosszabb metróhálózata közül 9 Kínában található, az egyetlen kivétel a Moszkvai metró.
A leghosszabb rendszer a sanghaji metró a maga 808 kilométerével, a világ tíz legforgalmasabb rendszere közül 5 szintén kínai városban található.
Mely városok csatlakoznak a metróklubhoz a következő években? Miután az elmúlt két évtizedben Kínában közel 40 új metró nyílt meg – köztük a 2019-ben megnyitott rekordszámú 15 új metró közül hét –, India várhatóan 2025-ben metrókat nyit Indore-ban, Bhopalban és Meerutban, majd Patnában, Suratban és Bhubaneswarban.
Törökország metrókat épít Konya, Mersin és Gebze városokban,Irán pedig Qomban és Ahvazban. Új metróhálózatok épülnek továbbá Kazahsztánban, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban, Malajziában, Kolumbia, Indonézia, Izrael és Szerbia területén.
Forrás
* A Railwaygazette.com weboldal Global metro growth accelerates after 1960s slow start című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Utolsó kommentek