Még 2020-ban számoltam be arról, hogy Spanyolországban is megkezdődött a vasúti személyszállítás liberalizációja, vagyis az állami vasútvállalaton (Renfe) kívül más társaságok is hozzáférhetnek az infrastruktúrához, vagyis tetszőleges városok között indíthatnak vasúti járatokat, akár határátmenet nélkül is!
Isabel de Pardo, az ADIF elnöke 2020. május 11-én három szolgáltatóval írta alá a hálózati hozzáférésről szóló keretmegállapodásokat
Azóta eltelt öt év, megjelentek az új nagysebességű operátorok, mint például a francia SNCF és az olasz Trenitalia. Az utasok így bizonyos viszonylatokon akár három szolgáltató közül is választhatnak ár, szolgáltatás és menetidő alapján. De hogyan is néz ki ez a gyakorlatban? Lássuk ezt néhány saját készítésű, 2025-ös spanyolországi fényképpel!
Hármas együttállás Barcelona Sants állomáson. Előtérben a francia SNCF OUIGO, középtájon a spanyol Renfe AVE, míg leghátul az olasz Trenitalia Iryo motorvonata látható, mindhárom Madridba fog közlekedni. (A fénykép menet közben készült egy elővárosi motorvonatról, így inkább dokumentum-jellegű, mint profi fotó)
Barcelona Sants álomás távolsági vonatainak kijelzője. Mint látható, a különböző vasúttársaságok járatai közösen szerepelnek, a legtöbb vonatot a Renfe üzemelteti, de azért láthatunk néhány SNCF és Trenitalia vonatot is. Barcelónából Madridba a táv mintegy 630 km, a legjobb menetidő 2,5 óra, óránként akár három vonat is indulhat innen a spanyol fővárosba!
A Trenes.com weboldal állítása szerint a verseny miatt Madrid és Barcelona között napi 46 vonatpár közlekedik, a legolcsóbb ajánlat pedig mindössze 9 euró a 630 km-es útra!
A francia OUIGO által kiszolgált útvonalak és városok 2024-ben
Az olasz Iryo által kiszolgált útvonalak és városok 2025-ben
Spanyolország 1992-ben adta át az első nagysebességű vasútvonalát Madrid és Sevilla között, az országban alkalmazott 1668 mm-es nyomtávolság helyett 1435 mm-es normál nyomtávolsággal. Azóta a normál nyomtávolságú hálózat mintegy 3900 km-re hízott, behálózva az egész országot. De további vonalak állnak még jelenleg is építés alatt. A széles nyomtávolságú hálózat nem túl csábító az új belépők számára, de a normál nyomtávolságú hálózat már annál inkább! A jövőben a verseny további fokozódása várható, ugyanis további szerelvények állnak építés alatt.
Az utasokért folyó verseny így felrázta a nem túl hatékony és rugalmas spanyol államvasutat, a Renfét, amivel az utasok járnak a legjobban!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek