HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.02.04. 00:19 Balogh Zsolt

A Brenner bázisalagút északi megközelítése

Legutóbbi bejegyzésemben az épülő Brenner bázisalagutat mutattam be, mely egy több, mint 50 km hosszúságú bázisalagút lesz az olasz-osztrák határon. Ha elkészül, a forgalmas Brenner-hágó fellélegezhet, ugyanis a két ország közötti forgalom nagy része a föld alá költözik. Ám az alagút nem tudja betölteni teljesen a funkcióját, ha az elérése mindkét oldalon nehézségekbe ütközik. Ezért az alagútépítéssel párhuzamosan az odavezető vasútvonalakat is korszerűsíteni kell.

vectron.jpgAz ÖBB 1293 014 pályaszámú mozdonya egy RoLa-vonattal Tirolban (Brennersee Terminal - Wörgl Terminal Nord, kép forrása: Flickr)

Münchentől az alagút jövőbeli bejáratáig a meglévő kétvágányú villamosított vasútvonal mellé egy új vasútvonalat is építenek, elsősorban a távolsági forgalom számára.

A Brenner-Nordzulauf, amelyet a tiroli szakaszon új Unterinntalbahnnak is neveznek, egy részben elkészült nagykapacitású vasútvonal a tiroli Unterlandban és a bajor Inntalban. Ez a Brenner-bázisalagút északi bekötőútja, és így az 1. számú Berlin-Palermo TEN tengely része.

Első szakasza (Kundl-Baumkirchen) 220 km/h sebességgel járható, melyet 2012. november 29-én adtak át. A Brenner-Nordzulauf befejezésével nagyrészt két új vágánnyal bővül a München-Rosenheim, Rosenheim-Kufstein és Kufstein-Innsbruck vasútvonalakból álló útvonal.

A jövőben ez és más építési intézkedések (pl. Brenner bázisalagút) a München-Innsbruck útvonalon 1:50-ről 0:55-re, a München-Verona útvonalon pedig 5:20-ról 2:20-ra csökkentik a menetidőt.

Az útvonal áttekintése

A Brenner Északi megközelítés térképvázlata (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Tirol

A Wörgl-Kundl - Baumkirchen szakaszt 2012. november 26-án nyitották meg. Az új vonal hossza 40 kilométer, ebből 34,5 kilométer alagutakban és bevágásokban halad. Az első építési szakasz költsége 2,358 milliárd euró volt.

1. szakasz: Baumkirchen - Radfeld csomópont

Az Innsbrucktól keletre található Baumkirchennél az új vonal elhagyja a meglévő vonalat, és északkelet felé halad. Az ellenkező irányba kezdődik az innsbrucki elkerülő vasútvonal kezdete, mely egy alagúton át elkerüli a várost és a Brenner-vasútvonalba csatlakozik. Később ebből az alagútból közvetlen összeköttetés lesz majd az épülő Brenner-bázisalagút felé is.

Északkelet felé tovább haladva, a régi Inn völgyi vasútvonallal párhuzamosan halad, majd eltűnik a Terfnertunnelben, hogy az észak-tiroli alacsony hegységet, a Vomperberget legyőzze.

A Terfnertunnel alagút egyik részében egy harmadik vágányt építettek, hogy lehetővé tegyék az előzéseket, és így növeljék a vonal kapacitását. Ezt a harmadik vágányt azonban még nem helyezték üzembe.

A pálya ezután északról megkerüli Schwazot is és Stansnál a völgytalpon újra csatlakozik a meglévő vonalhoz. A vonal Schwaz után ismét a föld alá bukik, majd a Münsterer-alagútban a fő völgy alatt északkelet felé halad tovább, és csak Brixleggtől délre fordul be a hegyvidéki masszívumba, mielőtt Radfeldnél újra felbukkanna, és újra csatlakozna a régi vonalhoz, kihagyva Jenbachot és Brixlegget.

Ennek a szakasznak a magját, a közel 16 kilométer hosszú Münsterer-alagutat Radfeld - Jenbach között 2006 és 2009 között építették meg, amely jelenleg Ausztria leghosszabb alagútja.

Az építkezés során az alagutat több szakaszra osztották, az első a 11,5 kilométeres Radfeld-Wiesing szakasz volt. Az Inn folyó alatt áthaladva ez a 4,5 kilométer hosszú Wiesing-Jenbach szakaszra vált, majd Jenbach állomás alatt áthaladva a Stans összekötő építményben újra a meglévő vágányok között jelenik meg.

A távolsági utasok napjainkban e helyett csak az alagút sötét falát látják, miközben 220-szal suhannak át Jenbach alatt (kép forrása: Wikimedia Commons)

Wörgl Kundl állomáson kívül a meglévő vonalat egy további vágánnyal egészítették ki, és ezzel együtt a négyvágányú Radfeld összeköttetést alkotják.

Az új vonal tervezési sebessége 250 km/h. Az eredetileg 200 km/h-ra tervezett maximális sebességet az ÖBB politikai ellenállás ellenében 220 km/h-ra emelte. A Baumkirchen és Stans közötti próbaüzem során még a 250 km/h-t is elérték. A legtöbb vonat 2012/13-as menetideje azonban azonos maradt a 2011/2012-es menetrenddel, mivel ellenkező esetben a regionális közlekedéssel nem lett volna optimális a kapcsolat. A 2013/14-es menetrendi időszaktól kezdve ezt a hibát orvosolták, és az ÖBB Railjet vonatok már 220 km/h sebességgel közlekednek az új vonalon.

Kilátás nyugat felé Kundl és Radfeld között: jobbra a lebontott felépítmény, balra az új építmény mint ideiglenes vonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Alagútépítés Radfeld közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Kilátás a Münsterer alagút keleti oldalán. A középső két pálya az új vonalhoz, a külső vágányok a régi vonalhoz kapcsolódnak (kép forrása: Wikimedia Commons)

2. szakasz: Radfeldi csomópont - Schaftenaui csomópont

A második bővítési szakasz a már elkészült első építési szakasz és a Radfeld/Kundl csomópont, valamint a tervezett schaftenaui összekötő pont közötti mintegy 19 km hosszúságú szakaszra vonatkozik Langkampfenben.

A szakaszra vonatkozóan az útvonalbiztosítás és a részletes tervezés, valamint a környezeti hatásvizsgálat 2016-ban kezdődött meg. 2019 augusztusában a dokumentumok benyújtását követően a környezeti hatásvizsgálatról szóló határozat 2021 novemberében vált jogerőssé. 2022-ben nyújtották be a részletes terveket,  a nyomvonal 2023-ra véglegessé vált.

Az útvonal a meglévő vonalról Schaftenaunál letér, és több rövidebb alagútban és bevágásban halad majd az A12-es Inntal autópálya mentén. Egy közel tíz kilométer hosszú alagútban a vonal ezután a déli Angerberg mentén halad, áthalad az Inn folyó, az A12-es autópálya és Kundl városa alatt, majd a meglévő vágányok között bukkan fel, hogy csatlakozzon a radfeldi összeköttetéshez. A szakasz várható befejezése 2032, egyidőben a Brenner-bázisalagút megnyitásával.

3. szakasz: Schaftenau összeköttetés - Niederaudorf összeköttetés - Ostermünchen összeköttetés

A vonal München felé történő folytatását jelenleg tervezik és határokon átnyúló folyamat keretében valósítják meg. Az ÖBB és a DB nyilvános részvételi eljárás keretében vizsgálja a Brenner északi megközelítése néven ismert, a tervezett Schaftenau, Niederaudorf BAB és Ostermünchen csomópontok közötti szakaszt, és kidolgozza az útvonalat. A meglévő vasúti tengelyeket és számos folyosót meg kell vizsgálni a csomópontok optimális elhelyezése és a további bővítési lépések tervezése érdekében München/Mühldorf am Inn és Salzburg irányába. A München-Mühldorf vonal, mint jövőbeli TEN tengely, valamint a közvetlen München-Rosenheim vonal és az ÖBB belföldi forgalma szempontjából fontos, de jelenleg csak 160 km/h sebességgel járható Rosenheim-Salzburg vonal is szóba került. 2019 júliusában öt lehetséges útvonalat mutattak be a Rosenheim melletti bajor Inn-völgyön keresztül a német szövetségi közlekedési infrastruktúra-terv (Bundesverkehrswegeplan, BTP) tervezete alapján.

Ostermünchen és Kufstein összekötésére 12 különböző nyomvonal-variáció is felmerült (kép forrása: www.bayernkurier.de)

A 2030-ig szóló német szövetségi közlekedési infrastruktúra-terv tervezetében a Grafing és Großkarolinenfeld közötti új vonal, valamint Rosenheim nyugati elkerülő útjának megépítése Großkarolinenfeldtől Brannenburgig, továbbá két további vágány építése Brannenburgtól Kiefersfelden át a Kufstein melletti határig kiemelt igényként szerepel. Ezen kívül a München-Trudering és Grafing közötti sűrítés is megvalósul.

A Deutsche Bahn 2021. április 13-án a Schaftenau-tól északra eső szakaszát mutatta be, mint az előnyben részesített változatot. Az 54 kilométeres útvonal kelet felé elkerüli Rosenheimet, és 60%-a a föld alatt halad. Fischbach és Niederaudorf között a meglévő Rosenheim-Kufstein-vasútvonalat kelet felé, a 93-as szövetségi autópálya helyére terelik, ahol összeköttetést létesítenek az új vonallal (az autópályát pedig újjáépítik más helyen).

A München-Rosenheim vasútvonalhoz való csatlakozás Ostermünchennél történik majd, ahol a meglévő vonalat délre helyezik át, és új állomást építenek. Ez a változat magában foglal két lehetséges alváltozatot: a Riedering/Rohrdorf térségében a Ringelfeld és Steinkirchen alagutak között nyílt pályával ábrázolt 1. alváltozatot; és a mintegy fél kilométerrel rövidebb 2. alváltozatot, amely ezt a területet a 23 640 m hosszúságú Steinkirchen-Ringelfeld alagúttal hidalja át.

Ostermünchen - Grafing kapcsolat

2021 decemberében négy lehetséges útvonalat mutattak be az Ostermüncheni összeköttetés és Grafing vasútállomás között. Ezek mind a meglévő vonaltól nyugatra futnak, és mindegyik tartalmaz legalább egy alagutat és több hidat. 2022 márciusában egy másik, nagyjából a meglévő vonalhoz nagyrészt közel álló útvonalat mutattak be. 2022 júliusában a "Limone" változatot választották ki, amely az Ostermüncheni csomóponttól két hídon és alagúton keresztül többek között Grafing Bahnhofig vezet, ahonnan közvetlenül a München-Rosenheim vonal mellett halad, hogy néhány kilométerrel arrébb, Kirchseeonnál magassági változás nélkül egyesüljön vele. 2022 márciusának végére tűzték ki az új vonal megépítésének lehetséges időpontját: a tervek szerint az építkezés a 2030-as évek elején kezdődik, a befejezés pedig 2040-re várható.

A "München-Kiefersfelden határ D/A" meghosszabbítása/új építése egyike a Deutschlandtakt 13 infrastrukturális projektjének, amelyeket a németországi szövetségi kormány 2021 novemberében bemutatott koalíciós megállapodása szerint "fel kell gyorsítani" és "magas politikai prioritással" kell megvalósítani.

l  Animáció az egyik lehetséges nyomvonalról

Biztonság

Az új Unterinntalbahn mind az Ausztriában megszokott pontalapú vonatbefolyásoló rendszerrel (PZB, korábban: Indusi), mind a teljes külső fényjelzéssel (csak LED-es jelzések) és az európai vonatbefolyásoló rendszerrel (ETCS Level 2) felszerelt, így lehetővé teszi az akadálymentes, határokon átnyúló vasúti közlekedést a legtöbb operátor számára.

Az ETCS 2. szintje 2012-ben lépett működésbe Kundl és Baumkirchen között.

Négy újonnan épített elektronikus állomást, amelyeket az innsbrucki üzemirányító központból távolról vezérelnek, mind a Neue Unterinntalbahn, mind a Kufstein-Innsbruck vasútvonalon, irányítják a biztonságos vasúti közlekedést.

Forrás

* A német Wikipédia Brenner-Nordzulauf című szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria németország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2018040880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása