HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.12.03. 13:17 Balogh Zsolt

Az MMM projekt

A JBSS Bahn egy közlekedésszimulációs játékprogram, melyben nincs egyáltalán gazdasági rész, így minden "ingyen" van a játékban. A feladat az, hogy építsünk egy olyan közlekedési rendszert, amilyet csak szeretnénk, majd elindítva a szimulációt bízzunk abban, hogy valóban úgy is működik, ahogyan elképzeltük.

Kicsit több, mint öt éve írtam a JBSS Bahn-ban készülő pályámról, hogy milyen úton jutottam el addig, mire már annyi tervezési hiba halmozódott fel, hogy kis híján feladtam. Még pár évig építgettem, de a szimulációt már nem indítottam el, hiszen úgy is pár perc múlva dominóként dőlt össze a közlekedési rendszer.

bahn3.pngA legészakibb pályaudvarom a reggeli órákban. A következő fél órában több vonat is indul innen országom különböző pontjaiba

Hiába ugrottam rögtön a problémás helyszínre, ahol összeakadtak a vonatok, mire a tolatásokkal, terelésekkel kibogozhattam volna a gubancot, egy újabb helyszínen történt végzetes bonyodalom. A bajok gyorsabban gyűltek, mint hogy elháríthattam volna azokat... Ráadásul a már elhárított probléma sem oldódott meg teljesen, hiszen a bonyodalomból kikeveredett járatok jelentős késésekkel indultak tovább, ami további zavarokat okozott.A folytatáshoz valamit mindenképpen ki kellett találni.

A hibák kijavítását még több automatika beépítésével próbáltam megoldani, a vonatok önállóan megtalálták maguknak a helyes utat, az állomásokon a szabad vágányokat használták csak, a főpályaudvaron pedig egy föld alatti, végtelen mennyiségű vonatot elnyelni képes kocsiszínt építettem.

Ám még ezek mellett sem tudott működni a rendszer...

A következő ötletem az volt, hogy egy-egy vonalat a másol funkciót használva kimásoltam és egy teljesen üres új játékmenetbe illesztettem be. Itt már kedvemre kísérletezhettem az optimális menetrend megalkotásával, nem zavartak be más helyszíneken létrejött zavarok. Miután a menetrend kiforrta magát, csak a menetrendi adatokat másoltam vissza és helyette folytatásként egy újabb mellékvonalat emeltem át.

bahn5.pngPélda egy bonyolult csomópontra. Itt már nem lehet a négy összefutó irányból egyet találomra leválasztani a hálózatról

Sajnos azonban ez sem működött sokáig, hiszen a komoly problémák nem az egy-két vonatos mellékvonalakon történtek, hanem a bonyolult csomópontokon és azokon a fővonalakon, ahol több viszonylat is fonódott. És mivel a vasúthálózat tényleg hálózat volt, nem lehetett további egy-egy elemet csak úgy kiemelni az egészből.

Valami más, jobb megoldás kellett.

Hosszas vívódás után jutottam el arra szintre, hogy ezt kijavítani már nem lehet, újból kell kezdeni tiszta lappal az egészet. Ennek meg volt az az előnye is, hogy az évek alatt felhalmozódott tényleg rengeteg hibát is magam mögött hagyhattam végre.

Az ehhez hasonló részek már nem kerültek be az új változatba

A terv az lett, hogy a már működő részeket átmásolom egyesével egy új játékmenetbe és csak akkor adok hozzá újabbakat, ha a meglévő tényleg működik a játék saját időbeosztásával 24 órán át is akár, járatkimaradás, eltévedés, összeütközés... nélkül. További feltétel volt, hogy az új pályámra nem másolok át semmi olyat, ami még nincs kidolgozva, se az ömlesztett véletlenszerűen ledobott házakat, se a nagyvasúti hurokvágányokat, se az elavult teherkocsikból álló tehervonatokat. Nehezítésként még azt a szabályt hoztam, hogy az infrastruktúrához csak minimálisan nyúlok hozzá, nem lesznek kétvágányúsítások, sebességemelések, felül- és aluljárók, csak ott, ahol feltétlenül szükséges.

Egyúttal a vasúti átjárók érzékelő pontjait is távolabb helyeztem a közúttól, a korábbi 160-200 helyett már a 800 méterre lévő vonat is lezárja az útátjárót. Persze ez még mindig nem egészen valósághű, de ennyi kompromisszum belefér...

A fővárosom régi fejpályaudvara, sok hiba és bosszúság forrása! Már éppen kezdte magát kiforrni, de én a bezárása mellett döntöttem, a fejpályaudvarok elavultak, csak a gond van velük...

A falvak nagyon sűrűre épített házait is megritkítottam, így jóval szellősebbek lettek a településeim. A települések közötti űrt pedig további falvakkal töltöttem ki, így az úthálózat is többszáz km-rel bővült a költözés során.

Az első vonal, amit átemeltem, az a nagy tó melletti dízeles vonal volt, ahol felváltva, kétórás ütemben jártak a személy- és a gyorsvonatok is. A menetrendi hangolásnak hála itt a vonatsűrűséget sikerült óránkénti gyorsvonati- és kétóránkénti személyvonati ütemre sűríteni, amihez csak egy helyen kellett egy új forgalmi kitérőt építeni! Ezen kívül még a menetidők is csökkentek, ugyanis elmaradtak a hosszú várakozások a szembejövő vonatra.

A tervezett fővárosi központi pályaudvar, mely végül soha nem nyílt meg, ez is elbontásra került az új verzióban

Ezek után következtek az újabb és újabb mellékvonalak, ahol többnyire egy-két Bzmot jelentette a forgalmat, de még így is volt, ahol 4 órás ütem volt! Ezek két- sőt valahol egy órás ütemre lettek sűrítve, természetesen fennakadások nélkül.

Átépült a sínek környezete is, a sivatagi táj beépült fákkal, tanyákkal, földutakkal... A települések határaiba és az útelágazásokhoz KRESZ táblákat tettem. A peronokat, sőt az állomási vágányokat is megrövidítettem, több állomásnál a vágányok és a peronok számát csökkentettem. Egyszerűen túl megalomán volt a korábbi hálózat.

Ezután következett a nehezebb feladat: a fővonalak! A fővonalaim többsége a fővárosba, minden baj okozójába futott be. A fővárosba öt kétvágányú (ebből egy ráadásul el is ágazik, így inkább hat) villamosított fővonal és négy mellékvonal érkezett, rengeteg vonattal, amik bizony hajlamosak voltak összeakadni és eltorlaszolni egymás útját.

bahn2.pngAz új főpályaudvarom, már belakva a reggeli órákban. Korán reggel és késő este minden vágány megtelik vonatokkal

Már régóta terveztem, hogy a problémás főpályaudvaromat kiváltom egy új pályaudvarral, de a vonatok átterelését meg sem mertem próbálni. Most azonban ezt is megléphettem és a régi főpályaudvartól elbúcsúztam, már nem másolódott át az új világba.

A központi pályaudvaromnak amúgy is sok gondja volt, hiába volt fejállomás, a város kapuja, sikerült olyan szerencsétlenül megépítenem, hogy a homlokzata nem a városközpont felé, hanem kifelé nézett. Az új fejpályaudvaromnál már erre is odafigyeltem.

Volt még azonban kettő kisebb fejpályaudvarom is, ebből az egyik szerencsére jó helyen volt, a másik azonban a városközpontba nagyon befurakodott, így jó 300 méterrel kijjebb helyeztem. Ezzel együtt azonban a Kőbánya-Felsőre emlékeztető állomáshoz is túl közel került, így az bezárásra került. Kár érte, olyan kis hangulatos állomáska volt....

bahn7.pngA Nyugati pályaudvar, mely kijjebb költözött 100 méterrel az átalakítások után. Így már az előtte haladó körúton va villamosnak is maradt hely egy hurokvágánnyal együtt. A föld alatt metró is közlekedik.

A három fejpályaudvarnak összesen 44 vágánya volt, így a föld alatti világra sem volt többé szükség, a vonatokat nem kell eldugnom a föld alá, minden járatnak jut saját vágány, ami csak az övé lehet (Ezt külföldön figyeltem meg, de természetesen Magyarországon is így van, hogy a vonatok nem beesnek az épp üres vágányok egyikére, hanem minden járat igyekszik mindig ugyanoda érkezni és csak komoly csúszások esetében borul fel ez a rend). A vonatok tehát nyolc (kilenc) irányból érkezhetnek. El is kezdtem a fővonalakat is átemelni és modernizálni azokat.

Bár a játékban minden ingyen van emiatt bármiből korlátlan mennyiség építhető, én azért szeretek több különböző olyan vasúti technológiát is megvalósítani, amely a valóságban költségcsökkentő tényező. Így néhány helyen tovább bonyolítottam a dolgomat. Megtehettem, ugyanis a már elkészült részek nem bolondultak meg, így kedvemre kísérletezhettem új menetrendi lehetőségekkel. A régi pályám pedig mint tervrajz mutatta az irányt, hogy hová kell majd idővel eljutnom. 

Ezek egyike volt, hogy a fővárosból kifutó nagysebességű vonalamra ráengedtem az elővárosokon túl néhány lassabb intercityt is. Ehhez persze komoly vágánykapcsolatokat is kellett építeni, megszegve a korábbi szabályomat. Viszont ez igazán különleges vasútüzemet tett lehetővé, ráadásul így egy másik egyvágányú vonal mentesült a távolsági forgalomtól, így a távolsági- és a mindenhol megálló személyvonatok is óránként tudnak közlekedni mindkét irányba.

bahn8.pngLeágazás a ngysebességű vonalból. A modernebb pályát kerítés védi a vadállatoktól, akár csak a valóságban

A másik lehetőség a közvetlen kocsi megvalósítása, bár itt még finomítani fogok az üzemmeneten.

Jóval komolyabb eset volt a másik nagysebességű vonalam, melynek hossza mintegy 250 km és óránként közlekedtek rajta a nagysebességű Pannonjet ingavonatok, kicsit több, mint egy óra alatt megtéve a távot egy közbenső megállással. Kapacitás még volt bőven, ezért itt is sűrítettem a forgalmat, egy "csak" 160 km/h-val közlekedő, további két helyen is megálló InterCityvel. Ez a járat szintén bonyolult bújtatással megoldott vágánykapcsolaton hagyja el a nagysebességű vonalat, hogy utána hagyományos pályán haladhasson tovább a köztes állomásokra. A még az lassú InterCity által is kihagyott állomásokat pedig a hagyományos vonalon közlekedő gyors- és személyvonatok szolgálják ki. A sűrűbb forgalom további szerelvények beszerzését tette szükségessé, miközben megfogadtam, hogy nem bővítem az infrastruktúrát feleslegesen, csak ahol szükséges. A szükséges plusz szerelvények a köztes állomások átmenő vágányait foglalták így el, hiszen éjszaka amúgy sem lesznek semminek útban. A forgalmat ezen a vonalon tovább színesítettem egy nagysebességű tehervonat-párral.

bahn9.pngVágánykapcsolat a nagysebességű és a hagyományos vasútvonalak között

Átépült a főváros villamoshálózata is, új viszonylatok indultak és a nap végén minden villamos beállt a megfelelő kocsiszínbe, nem a szabad ég alatt parkoltak kilométeres oszlopokban. Ugyanígy tettem a metróval is, ami még további, csak csúcsidőben dolgozó szerelvényeket is kapott, melyek, ha már nincs rájuk szükség, szintén kiállnak a kocsiszínbe.

Régi álmom egy működő rendezőpályaudvar működő gurítódombbal. A terv teljes befejezése még várat magára, de már jóval közelebb járok, mint öt éve: 10 tehervonat indul minden este és érkezik vissza hajnalban, bebarangolva közben az egész birodalmat. A kocsirendezés még várat magára, de már minden elem a helyén van.

Miután a régi pályáról szinte minden korábbi elem átkerült az újba, lehetett olyan fejlesztéseket is végezni, mely korábban elmaradt. Jelentős mértékben bővült az úthálózat, több tucat új falu is született és a köztük lévő űrt egy ritka másodlagos földúthálózat tölti be. Ez azonban még építés alatt áll, kb. a térkép egyharmada rendelkezik számomra megfelelő sűrűségű úthálózattal.

bahn1.pngA birodalmam felülnézetből

A vonatok száma csökkent, de már főleg csak a díszletnek használt parkoló mozdonyok és kocsik hiányoznak, minden más paraméter viszont nőtt.

Készült néhány további mellékvonal, iparvágány, lettek új tehervonatok, de sok még a tennivaló.

Hibák

Bár nagyon odafigyeltem, még is azért csak átszivárgott néhány hiba. A másolásnál képesek a jelzők sorszámai összekeveredni, ugyanis, ha már van a pályán azonos sorszámú jelzőrendszer, akkor a beillesztett jelzők is ugyanabba a csoportba kerülnek. Ez néha egészen meglepő hibákat tud okozni, mikor pl.: két független mellékvonal kijárati jelzői véletlenül összekombinálódnak, akkor az egyik vonat megáll, mert 100 km-el arrébb egy Bzmot elindult... szerencsére ezek ritkán fordulnak elő, de képesek akár hónapokig is megbújni és egy új járat indításakor a legváratlanabb helyeken felbukkanni.

valto.png

További jelentős gond, hogy mivel rövidebb vonalanként másoltam át a részeket, a személyvonatok hamarább lettek beüzemelve, mint a távolsági vonatok. A sok személyvonat közé pedig beilleszteni egy gyorsvonatot néha olyan nehéz, hogy egyenesen lehetetlen. Emiatt is nem közlekedik még néhány távolsági járatom.

A jövő

Teendő még maradt bőven, pótolni a hiányzó járatokat, a menetrendeket finomítani, néhány perccel a menetvonalakat előrébb vagy hátrébb tolni. Hiányzik még a komoly teherforgalom és jó lenne még további utakat építeni díszletnek. De a nagyja már készen van és stabilan működik is! :)

További információk

A játék shareware változata letölthető a jbss.de weboldalról, mely 30 napig korlátozás nélkül működik.

Szólj hozzá!

Címkék: jbss bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr917987074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása