FRANCIAORSZÁG: A marseille-i közlekedési vállalat, az RTM 57 millió eurós szerződést kötött a CAF-val 15 villamos szállítására, amely további opciókkal bővíthető a hálózat jövőbeli bővítése érdekében.
Az új villamos látványterve (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A hétrészes, alacsonypadlós kocsik a CAF Urbos termékcsaládjából 42,5 m hosszúak lesznek. A járművek stílusa hasonló lesz a Bombardier Transportation jelenleg a városban közlekedő, jellegzetes, tengerészeti ihletésű járműveihez.
A villamosok a három meglévő vonalon, valamint a T3-as északi és déli meghosszabbításán fognak közlekedni, amelyek a város közlekedési tervének kulcsfontosságú prioritásai.
A Marseille-i villamos története
Marseille villamosvonal-hálózata jelenleg három vonalból és 32 megállóból áll, teljes hosszúsága 15,8 km. Az újjáépített modern villamos 2007. július 7-én indult el.
Marseille villamoshálózatának története 1876 január 21-én kezdődött, ekkor indult meg az első lóvasút. 1899-ben jelentek meg a városban az első, elektromos árammal üzemeltetett villamosok. A város villamosüzeme különbözik a többi francia nagyvárostól, itt ugyanis nem szűnt meg a villamos az 1950-es években vagy később, mint sok helyen az országban vagy az egész világon. Az eredeti marseillei villamos egészen 2004-ig közlekedett.
Villamos Marseille-ban még 1984-ben. Ez a típus a Taxi című 1998-as filmben is feltűnik a város utcáin (kép forrása: Wikimedia Commons)
2004 és 2007 között a város újjáépítette a hálózatot a kor követelményeinek megfelelően, majd három év szünet után a villamos visszatért a város utcáira. Az üzem modernizálására és az újbóli beindítására 468 millió eurót szántak.
Az új hálózatra új járművek is érkeztek. A villamosokat a Bombardier Transportation gyártotta Bécsben 2006-ban.
A jelenleg a városban közlekedő Bombardier Flexity Outlook villamos (kép forrása: Wikimedia Commons)
A város egyedi villamoskocsikat kapott, a fehér színű járművek orra egy hajó orrát idézi, utalva arra, hogy Marseilleben található Franciaország legnagyobb kikötője. A hajó-hatást a villamos tetején található fa berakások is tovább erősítik, továbbá a belső tér is egy modern hajóra emlékeztet, a csüngő kötélre hasonlító kapaszkodókkal, a fából készült ülésekkel és a fehér, egyszerű belső térrel.
Tizenöt év elteltével a villamosüzem tovább bővül, azonban nem a korábbi Bombardier villamosokkal, hanem a szomszédos Spanyolország CAF Urbos villamosaival.
Az új villamos belső terének látványtere
A spanyol beszállító szerint a szeptember 15-én bejelentett megrendelés kiemeli a francia piac iránti elkötelezettségét, ahol már szerződést nyert Montpellier, Nantes, Besançon és St Etienne villamosainak szállítására. Jelenleg Franciaország második legnagyobb gördülőállomány-szállítója, és ez a megrendelés megerősíti pozícióját, mint "a világpiac egyik vezetője ebben az ágazatban".
Az új villamosok a korábbi Bombardier villamosokhoz hasonlóak lesznek, csak néhány apró részletben fognak eltérni a bemutatott látványterv alapján.
Források
* www.railwaygazette.com - Marseille orders maritime themed trams
Utolsó kommentek