Spanyolország tovább bővítette nagysebességű vasúthálózatát, megnyílt ugyanis a Burgos és a Madrid-Valladolid-León vonal Venta de Baños-i csomópontja közötti 75 km hosszú nagysebességű vasútvonal július 22-én, egy nappal a VI. Fülöp király által tartott ünnepélyes avatás után és megkezdődött a menetrend szerinti személyszállítás. A tervek szerint ez a vonal végül a francia határig tartó nagysebességű folyosó részét képezi majd.
Az elkészült pálya. Jól látható, hogy ez a vonal csak egy vágánnyal épült, de lehetséges a kétvágányossá való bővítés is a jövőben (kép forrása: Railwaygazette.com)
Az új vonalszakaszt a Madridból Burgosba, Vitoria-Gasteizbe, Bilbaóba és Irúnba közlekedő járatok használják. A Madrid és Burgos közötti leggyorsabb AVE-járat menetideje 45 perccel 1 óra 33 percre, míg a Madridból a baszk régióba tartó Alvia járatok menetideje 38 perccel csökkent. A Media Distancia vonatok továbbra is az eredeti vonalon közlekednek.
A 75 km hosszú vonalra és a Venta de Bañosnál észak-kelet felé vezető 4 km-es szakaszra 2009-ben adták ki az építési szerződéseket. Az 1435 mm-es nyomtávú vonalvezetést kizárólag 350 km/h sebességgel közlekedő személyszállító járatok számára tervezték, és rövid, 2,5%-os emelkedőkkel rendelkezik.
A burgosi állomástól keletre található nyomtávváltót az Azvi 2016-ban telepítette 7 millió eurós költséggel (kép forrása: Railwaygazette.com)
Burgos vasútállomása, az állomás egyaránt tud fogadni széles (1668 mm) és normál (1435 mm) nyomtávolságú vonatokat (kép forrása: Railwaygazette.com)
Az állomás vágányhálózata... (kép forrása: Railwaygazette.com)
... és főbejárata (kép forrása: Railwaygazette.com)
Két alagutat kellett építeni, továbbá számos viaduktot, melyek áthidalják a folyókat, a meglévő Valladolid-Burgos fővonalat és a főutakat. A vonal egyvágányú, de lehetőség van egy második vágány későbbi megépítésére is.
A projekt keretében 1435 mm nyomtávú vágányt fektettek le a Variante de Burgos vegyes forgalmú vonalon a városban. Ez 2008 decemberében nyílt meg két 1668 mm-es nyomtávú vágánnyal és egy harmadik normál nyomtávolságú vágány elhelyezésével; a hosszú távú terv az, hogy a Variante de Burgos vonalat egy széles és két normál nyomtávú vágánnyá alakítják át. Spanyolország hosszútávú célja, hogy a fővárost és a legfontosabb városokat nagysebességű, normál nyomtávolságú vasúti járatok kössék össze, kiépítve így egy párhuzamos hálózatot a történelmi 1668 mm-es hálózat mellett. A két rendszer több helyen is átjárható nyomtávváltó berendezésekkel az erre alkalmas vonatoknak.
Spanyolország meglévő és építés alatt álló nagysebességű vasútvonalai. A most átadott szakasz Madrid felett, Valladoidtól nem messze kezdődik és Burgosig tart. A folytatás egy része már épül (zöld pontozott vonal, Baszk-Y), a távolabbi folytatás pedig már a francia kormány hatáskörébe tartozik. A TGV Párizstól már Bordeauxig közlekedik, egyszer pedig majd egészen Madridig fog járni.
Az új vonal 2020 elejére készült el, öt év késéssel, miután megoldódtak az alagútépítéssel kapcsolatos problémák, egy beton viadukt felső részének cseréje és a süllyedések helyreállítása.
Az ADIF Alta Velocidad infrastruktúra-üzemeltető a vonalszakasz teljes költségét 759 millió euróra becsüli, ami jelentős túllépést jelent az eredeti becslésekhez képest.
Érdemes megfigyelni, hogy az új nagysebességű vasútvonalak már többnyire vegyes személy-teherforgalommal számolnak (Torino-Lyon vonal, Semmering-bázisalagút...), vagy alacsonyabb sebességgel járhatóak vagy csak egy vágánnyal épülnek meg (Zaragosa-Huesca, norvég és svéd vonalak). Ezt részben az is magyarázza, hogy a legforgalmasabb és leggazdaságosabb nagysebességű vasútvonalak többsége mára már kiépült Európában.
Források
* Railwaygazette.com - High speed line to Burgos opens
Utolsó kommentek