HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.05.14. 10:48 Balogh Zsolt

A Neptune vitorláshajó

Genova kikötőjében horgonyoz a Neptune vitorláshajó, mely egy 17. századbeli spanyol hajó 1980-as évekbeli replikája. A hajó ma turistalátványosság, a Genovai kikötő egyik figyelemreméltó díszes éke.

A Neptune a kikötőben

Mikor megérkeztem Genovába, egyből meg is fogadtam, hogy én is ellátogatok a fedélzetre és amit csak lehet, megtudok a hajóról. Rövid kutatásom során döbbentem rá, hogy számomra régi ismerős, hiszen több, mint 30 évvel ezelőtt már találkoztunk egy VHS videókazetta jóvoltából!

Személyes élmény gyerekkoromból

Mikor a szüleim megvásárolták életük első videómagnójukat az 1990-es évek elején, csak két kazettájuk volt hozzá. Az egyiken egy kalózos film volt, utána pedig mesék. Engem, koromnál fogva csak a mese érdekelt, a kalózos film még túl ijesztő volt. De ahhoz, hogy eljussak a mesékig, át kellett pörgetni mindig a kazettát és mivel az akkori technika egészen más volt, mint napjainkban (DVD-ben fejezethez ugrás, streamelt videók...), néha bizony meg kellett állni és megnézni, hol is tart a pörgetés. Amíg kalózok voltak, folytatni kellett a keresést. Mivel a szalag mindig máshol állt meg, végül mégis csak láttam én is az egész filmet, igaz nem időrendben és nem egyszerre. Arra biztosan emlékszem, hogy nagyon nem szerettem ezt a filmet.

A Kalózok című film előzetese a Youtube-on

Most, 2022-ben tudtam meg, hogy Roman Polanski Kalózok című filmje volt meg nekünk, a benne szereplő hajó pedig a Neptune volt, egy 17. századi spanyol hajó másolata, melyet néha tévesen gályának is neveznek, de ne dőljünk be ennek a helytelen névnek.

A Neptune

A Genovai kikötőben horgonyzó hajót David Cannell (www.dmcmarine.com) hajóépítész tervezte. A hajót 1985-ben építették a tunéziai Port El Kantaoui hajógyárában Roman Polanski Kalózok című filmjéhez, a rendező kérésére, aki igazi hajón akart mindenképpen forgatni. Az azonos nevű 17. századbeli spanyol háromárbocos vitorlást játszotta. A vízvonal fölött pontos másolat, de részben acélból készült, fából deszkázott hajótesttel és két Schottel-hajtású főgéppel, melyek teljesítménye 400 lóerő.

A Neptune igazi hajónak lett tervezve, ezért tökéletesen tengerálló, a hajótest acélból, míg a fedélzet és az árbocok egzotikus iroko fából készültek. Tunéziában, a hajóépítés helye szerinti ország haditengerészeti lajstromába van bejegyezve. 2000 ember munkája járult hozzá a megépítéséhez, a teljes költség 8 millió amerikai dollárra rúgott.

A Tunéziában, Máltán és a Seychelle-szigeteken zajló forgatások alatt a hajóra a Lloyds 30 000 000 dollárra kötött biztosítást, mivel elvesztése veszélyeztette volna a film forgatását.

A hajó 20 km hosszúságú, összesen 11 tonnás kötélzettel és 4500 m² vitorlafelülettel rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy 5 csomós sebességgel hajózzon, szemben a segédmotorral elérhető 3 csomós sebességgel.. Teljes hossza 63 méter, szélessége 16,4 méter, merülése 2,2 méter, súlya 1500 tonna.

Tökéletesen működőképes, annak ellenére, hogy filmes díszletnek született. A 39. Cannes-i Filmfesztiválon, ahol a filmet versenyen kívül mutatták be, a cannes-i kikötőben kikötve a film népszerűsítésére használták.

Ezután Genova régi kikötőjébe szállították, ahol a Calvi hídnál van kikötve, és látványosságként látogatható. Összességében elég jó képet ad arról, hogyan is nézett ki egy nagy vitorlás a 17. század második felében, még akkor is, ha inkább egy francia, mint egy spanyol hajótípushoz áll közelebb.

A díszes hajó a kikötőben

Kívülről egy laikusnak maximálisan hihető a hajó az ágyúival, vitorláival, díszes hajóhídjával és mindennel, amit csak el tudunk képzelni egy vitorláshajó kapcsán. Belépve azonban, figyelmesen szemlélve már előbújik a hajó igaz arca: a raktérba legyalogolva majdnem megfejeltem egy feketére festet hosszú szögvasat. Ennek láttán kezdtem el gyanakodni, hogy talán nem minden az, mint aminek látszik.

Az egyik műanyag-ágyú

Vasmacskák a raktérben

A dolgokat alaposan szemügyre véve és megtapogatva további csalafintaságok kerültek elő: Az ágyúk üvegszálas műanyagból készültek, az ágyúgolyók hungarocellből készültek, a hajót egy acélváz tartja, melyet csupán bedeszkáztak. Szintén üvegszálas műanyag a vasmacska és a láncok, a rakteret fedő vastag rács és a további berendezések egy része.

A hajó orrán található figurák, a felső bizonyára Neptun, a tengerek istene

A hajóhíd faragott korlátja és a gyönyörű aranyozott díszítések szintén nem fából készültek, az árbocok pedig vastag vascsövek, melyeket fa furnérral burkoltak le. De ha nem vagyunk nagyon kritikusak, az illúzió szinte tökéletes: tényleg egy tengerjáró spanyol gályán érezhetjük magunkat. Vagy a Kalózok című filmben, ha láttuk korábban a mozifilmet.

A vitorlázat

A Neptun jelenleg turisztikai látványosság a Genovai kikötőben, ahol a belseje belépődíj ellenében látogatható.

2011-ben a hajó ismét filmszerepet kapott: Jolly Rogert, Hook kapitány hajóját alakította a Sohaország című televíziós minisorozatban.

Források

* Különböző Wikipédiák Neptune című cikkei

komment

Címkék: hajó genova index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4217830359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.05.14. 20:33:40

Ezt a filmet láttam!

Szerintem akkor jobban tetszett, mint ma tetszene...

gyurmamix 2022.05.15. 18:38:57

Nagyon szép a hajó! Mikor ott jártam megnéztem én is! De igazabol a környezet nem igazán tetszett! Olyan koszos minden arra! Többet érdemelne mind a város mind a hajó
süti beállítások módosítása