Genova kikötőjében horgonyoz a Neptune vitorláshajó, mely egy 17. századbeli spanyol hajó 1980-as évekbeli replikája. A hajó ma turistalátványosság, a Genovai kikötő egyik figyelemreméltó díszes éke.
A Neptune a kikötőben
Mikor megérkeztem Genovába, egyből meg is fogadtam, hogy én is ellátogatok a fedélzetre és amit csak lehet, megtudok a hajóról. Rövid kutatásom során döbbentem rá, hogy számomra régi ismerős, hiszen több, mint 30 évvel ezelőtt már találkoztunk egy VHS videókazetta jóvoltából!
Személyes élmény gyerekkoromból
Mikor a szüleim megvásárolták életük első videómagnójukat az 1990-es évek elején, csak két kazettájuk volt hozzá. Az egyiken egy kalózos film volt, utána pedig mesék. Engem, koromnál fogva csak a mese érdekelt, a kalózos film még túl ijesztő volt. De ahhoz, hogy eljussak a mesékig, át kellett pörgetni mindig a kazettát és mivel az akkori technika egészen más volt, mint napjainkban (DVD-ben fejezethez ugrás, streamelt videók...), néha bizony meg kellett állni és megnézni, hol is tart a pörgetés. Amíg kalózok voltak, folytatni kellett a keresést. Mivel a szalag mindig máshol állt meg, végül mégis csak láttam én is az egész filmet, igaz nem időrendben és nem egyszerre. Arra biztosan emlékszem, hogy nagyon nem szerettem ezt a filmet.
A Kalózok című film előzetese a Youtube-on
Most, 2022-ben tudtam meg, hogy Roman Polanski Kalózok című filmje volt meg nekünk, a benne szereplő hajó pedig a Neptune volt, egy 17. századi spanyol hajó másolata, melyet néha tévesen gályának is neveznek, de ne dőljünk be ennek a helytelen névnek.
A Neptune
A Genovai kikötőben horgonyzó hajót David Cannell (www.dmcmarine.com) hajóépítész tervezte. A hajót 1985-ben építették a tunéziai Port El Kantaoui hajógyárában Roman Polanski Kalózok című filmjéhez, a rendező kérésére, aki igazi hajón akart mindenképpen forgatni. Az azonos nevű 17. századbeli spanyol háromárbocos vitorlást játszotta. A vízvonal fölött pontos másolat, de részben acélból készült, fából deszkázott hajótesttel és két Schottel-hajtású főgéppel, melyek teljesítménye 400 lóerő.
A Neptune igazi hajónak lett tervezve, ezért tökéletesen tengerálló, a hajótest acélból, míg a fedélzet és az árbocok egzotikus iroko fából készültek. Tunéziában, a hajóépítés helye szerinti ország haditengerészeti lajstromába van bejegyezve. 2000 ember munkája járult hozzá a megépítéséhez, a teljes költség 8 millió amerikai dollárra rúgott.
A Tunéziában, Máltán és a Seychelle-szigeteken zajló forgatások alatt a hajóra a Lloyds 30 000 000 dollárra kötött biztosítást, mivel elvesztése veszélyeztette volna a film forgatását.
A hajó 20 km hosszúságú, összesen 11 tonnás kötélzettel és 4500 m² vitorlafelülettel rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy 5 csomós sebességgel hajózzon, szemben a segédmotorral elérhető 3 csomós sebességgel.. Teljes hossza 63 méter, szélessége 16,4 méter, merülése 2,2 méter, súlya 1500 tonna.
Tökéletesen működőképes, annak ellenére, hogy filmes díszletnek született. A 39. Cannes-i Filmfesztiválon, ahol a filmet versenyen kívül mutatták be, a cannes-i kikötőben kikötve a film népszerűsítésére használták.
Ezután Genova régi kikötőjébe szállították, ahol a Calvi hídnál van kikötve, és látványosságként látogatható. Összességében elég jó képet ad arról, hogyan is nézett ki egy nagy vitorlás a 17. század második felében, még akkor is, ha inkább egy francia, mint egy spanyol hajótípushoz áll közelebb.
A díszes hajó a kikötőben
Kívülről egy laikusnak maximálisan hihető a hajó az ágyúival, vitorláival, díszes hajóhídjával és mindennel, amit csak el tudunk képzelni egy vitorláshajó kapcsán. Belépve azonban, figyelmesen szemlélve már előbújik a hajó igaz arca: a raktérba legyalogolva majdnem megfejeltem egy feketére festet hosszú szögvasat. Ennek láttán kezdtem el gyanakodni, hogy talán nem minden az, mint aminek látszik.
Az egyik műanyag-ágyú
Vasmacskák a raktérben
A dolgokat alaposan szemügyre véve és megtapogatva további csalafintaságok kerültek elő: Az ágyúk üvegszálas műanyagból készültek, az ágyúgolyók hungarocellből készültek, a hajót egy acélváz tartja, melyet csupán bedeszkáztak. Szintén üvegszálas műanyag a vasmacska és a láncok, a rakteret fedő vastag rács és a további berendezések egy része.
A hajó orrán található figurák, a felső bizonyára Neptun, a tengerek istene
A hajóhíd faragott korlátja és a gyönyörű aranyozott díszítések szintén nem fából készültek, az árbocok pedig vastag vascsövek, melyeket fa furnérral burkoltak le. De ha nem vagyunk nagyon kritikusak, az illúzió szinte tökéletes: tényleg egy tengerjáró spanyol gályán érezhetjük magunkat. Vagy a Kalózok című filmben, ha láttuk korábban a mozifilmet.
A vitorlázat
A Neptun jelenleg turisztikai látványosság a Genovai kikötőben, ahol a belseje belépődíj ellenében látogatható.
2011-ben a hajó ismét filmszerepet kapott: Jolly Rogert, Hook kapitány hajóját alakította a Sohaország című televíziós minisorozatban.
Források
* Különböző Wikipédiák Neptune című cikkei
Utolsó kommentek