A DB 218 sorozat (1968 előtt DB V 164 sorozat) a Deutsche Bundesbahn által beszerzett 4 tengelyes, dízel-hidraulikus mozdonysorozat, amelyeket a nem villamosított németországi fő- és mellékvonalakon, személy- és tehervonatok vontatására egyaránt használnak.
Két DB 218 sorozatú mozdony pihen Köln főpályaudvarán 2013-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A mozdonysorozat a DB V 160-as mozdonycsalád utolsó nagy átdolgozását képviseli; az elődök előnyös tulajdonságaival rendelkezik, beleértve a hidrodinamikus féket és az egyetlen motort, amely egy generátoron keresztül elektromos vonatfűtést és vonóerőt is biztosít. Ez a sorozat volt a család legnépesebb tagja is, amely az 1970-es évektől egészen Németország újraegyesítéséig a Deutsche Bundesbahn fővonali dízelmozdonyainak gerincét adta.
Két, csatoltan haladó 218-as egy üres autószállító élén (kép forrása: Wikimedia Commons)
Annak ellenére, hogy a dízel motorvonatok, a villamosítás és az örökölt DR 130-asok (Becenevükön Ludmillák) sok munkakörből kiszorították őket, 2021-ben még mindig jelentős számú ilyen mozdony van forgalomban Németország-szerte.
Háttér, története és a tervezés
A 218-as sorozatú mozdonyok a V 160-as mozdonycsalád utolsó fejlesztésű mozdonyai voltak; a fő újdonság az volt, hogy egyetlen motor biztosította a vonóerőt, valamint szükség esetén a vonat elektromos fűtését (egy csatlakoztatott generátoron keresztül); a kétmotoros DB 217-es sorozathoz képest az egyszerűsítés előnyösebb volt, és ezt az tette lehetővé, hogy az eredeti DB V 160-as sorozathoz (~1400 kW) képest nagyobb teljesítményű (~1840 kW) motor állt rendelkezésre.
Készül a mozdony 1978. szeptember másodikán a Krupp gyárcsarnokában (kép forrása: Wikimedia Commons)
1966-ban a DB kezdetben tizenkét prototípus mozdonyt rendelt a Krupp cégtől, amelyeknek a V 164-es számozást adták meg, a fő megrendelés a "számítógép-kompatibilis" UIC számozási rendszerre való áttérés után érkezett, amely a 218-as számot adta meg ennek a mozdonysorozatnak.
A 398 gépből álló fő sorozatot 1971 és 1979 között gyártotta a Krupp, a Henschel, a Krauss-Maffei és a MaK vállalat. Ezen kívül a DB 215 112-es mozdonyt, miután 1975-ben súlyosan megsérült, 218-as sorozatú specifikáció szerint javították, és a 218 399-es számot kapta.
A 2500 és 2800 LE közötti teljesítményű és 140 km/h végsebességű mozdony képes együttműködni a 215, a 216, a 217 és a 218 mozdonysorozatokkal is, valamint más rokon-mozdonysorozatokkal csatolt üzemben, ezen kívül többféle vezérlőkocsiból is irányítható. A személyforgalomhoz rendelkezik ektromos fűtéssel, a nehezebb tehervonatokhoz pedig alacsony sebességet lehetővé tevő sebességváltóval alkalmazható. Az univerzálisan felhasználható dízelmozdonyok a fő vontató erőforrássá váltak Nyugat-Németországban mind a személy-, mind a teherszállításban a villamosított szakaszokon kívül.
A mozdony vezetőállása (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ezredfordulón és az azt megelőző néhány évben a mozdonyok által vontatott vonatokról egyre inkább a dízel motorkocsik és dízel motorvonatok használatára váltottak át. Ennek következtében csökkent a kereslet e mozdonyok iránt a személyszállításban, sok mozdony kikerült a forgalomból, vagy csak tehervonatok vontatására talált munkát. Ennek ellenére 2010-ben még mindig használták őket a távolsági vonatokon, többek között a München-Zürich között közlekedő EC-n is Lindaiug. A nehéz EC-t két 218-as párba kötve vontatta.
Igazi elit forda volt néhány mozdonynak a nagy presztisű TEE vonatok vontatása is.
Egy DB 218 a München-Zürich TEE járattal talán valamikor a 80-as években (kép forrása: Wikimedia Commons)
2008 januárjában még mindig körülbelül 220 példány volt aktív szolgálatban, 2021-re számuk kb. 53-ra csökkent az újabb és erősebb mozdonyok üzembe állásával, a teherszállításból pedig teljesen el is tűntek.
Talgo kocsikkal Berlin-Lichtenberg állomáson (kép forrása: www.eisenbahnforumvogtland.de)
Műszaki információk
A sorozat felépítése alapvetően megegyezik a V 160-as család többi tagjával: mind a négy tengelyt kardántengelyeken keresztül egy Voith kétsebességes hidraulikus sebességváltó hajtja, amelyet egy dízelmotor hajt, az üzemanyag és az olaj a forgóvázak között, a főkeret alatt található, a sebességváltó középen helyezkedik el. A mozdony két végén egy-egy vezetőfülke kapott helyet, amelyek ablakkiosztása kissé eltérő. Külsőleg a gépek nagyon hasonlítanak a mozdonycsalád többi tagjára, de hosszabb, 16,4 m-es változatban.
A vázszerkezet a forgóvázakon tekercsrugókon nyugszik, de a 218 299 pályaszámoktól felfele már flexicoil felfüggesztést alkalmaztak forgóvázanként.
A kocsiszekrény belsejében két közlekedőfolyosó köti össze a két vezetőállást.
Ingavonati üzemre is alkalmas (kép forrása: Wikimedia Commons)
Magyarországi alkalmazása
2006-ban a MÁV kérésére Németországból érkezett két DB 218 mozdony két negyedik generációs Bombardier emeletes kocsival és egy hozzájuk való vezérlőkocsival Magyarországra. Három hétig járták az országot, többek között eljutottak Szegedre és Miskolcra is.
A DB 218 sorozat egyik példánya a budapesti Déli-pályaudvaron 2006-ban (kép forrása: Hampló)
A szerelvény országjáró célja a személykocsik népszerűsítése volt, a Bombardier szeretett volna minél több emeletes kocsit eladni a MÁV-nak. Az üzlet végül nem jött össze, ám emeletes vonat azért csak került Magyarországra, igaz a svájci Stadlertől.
A szarvasi Mini Magyarországon szintén található egy DB 218-as, de csak mint modellmozdony. Pályaszáma és festése alapján GySEV mozdonyt ábrázolna, azonban ilyen gépe a GySEV-nek soha nem volt.
A DB 218-as német dízelmozdony Szarvason a Mini Magyarország parkban. Ez a festés azóta már a múlté
Modellben
H0-s méretarányban már régóta kapható, ráadásul többféle festési variációban is. Hiába, gyakori típus, így sok rajongója akad a gépnek.
TT méretarányban is kapható volt, ám csak a 4. korszakos és magánvasúti változatban. 2021-ben hozta ki a Tillig a legutolsó, legfrissebb festési változatban. A modell jól visszaadja az eredeti formát, kellően részletgazdag, nem hiányozhat egy német vasutat kedvelő és gyűjtő gyűjteményéből sem!
A Tillig DB 218 sorozatú mozdonya. Jól látható a képen az A és B oldali vezetőállás eltérő kialakítása is (kép forrása: Tillig)
Források
* Az angol Wikipédia DB Class 218 című szócikke
Utolsó kommentek