HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.07.07. 15:58 Balogh Zsolt

Az Akropolis

Mielőtt még a fapados-légitársaságok keresztül-kasul átszőtték volna Európa egét és még mielőtt kiépült volna a szárazföldön a kontinensnyi autópálya-hálózat, addig a távolsági forgalom lebonyolítása elsősorban a vonatok feladata volt. Számos, igen hosszú távot befutó járat létezett, akár napokig tartó utazást biztosítva a kényszerből vagy épp a kalandvágyból útra kelőknek. Az elegáns és drága TEE járatokat kisebb komfortfokozatú nemzetközi expresszvonatok egészítették ki, utasok ezreit szállítva Európa nagyvárosai között, Budapestről utazhattunk Párizsba, sőt még Malmőbe is, átszállás nélkül!

194314_orig.jpgNémet mozdony, egy narancs-fehér osztrák kocsi, és további olajzöld kocsik Faak állomáson Ausztriában 1988-ban (kép forrása: www.welt-der-modelleisenbahn.com)

A második világháború utáni újjáépítésben sok vendégmunkás is közreműködött, akik közül sokan Kelet-Európából vagy épp a Balkánról érkeztek. Több távolsági vonat is közlekedett Nyugat-Németország és a Balkán-félsziget között. Míg az Istambul és a Hellas Express elsősorban a vendégmunkások számára lett bevezetve, addig az Akropolis inkább a német turisták számára, mely összekötötte Bajorország fővárosát, Münchent Görögország fővárosával, Athénnel.

A vonatot a Deutsche Bundesbahn, az Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), a Jugoszláv Vasutak (JŽ) és a Görög Államvasutak (OSE) közösen üzemeltették, és Münchenből Villach, Ljubljana, Zágráb, Belgrád, Szkopje és Szaloniki érintésével közlekedett Athénba. A Németországban D vonatként besorolt vonat D 290/291-es vonatszámmal közlekedett. Ausztriában és Jugoszláviában az "Akropolis" gyorsvonatnak (Ex) minősült.

Története

Az Akropolisz Expresszt 1967-ben indították el a már közlekedő balkáni vonatok kiegészítéseként. Míg a Hellas Expressz, amely már 1963 óta közlekedett Dortmundból Athénba, elsősorban a görög és jugoszláv vendégmunkások számára nyújtott szolgáltatást, addig az Akropolis a német turistákat volt hivatott kiszolgálni. A vonatot a Görög Államvasutak kérésére vezették be, amely a kocsik biztosítását a Német Szövetségi Vasutaktól is szorgalmazta.

Kezdetben az Akropolis DSG fekvőhelyes kocsikat és egy CIWL hálókocsit szállított az ülőhelyes kocsik mellett. 1972-től a hálókocsit megszüntették, az 1978/79-es téli menetrendtől kezdve pedig további fekvőhelyes kocsikat biztosított a JŽ, amelyek csak Jugoszláviáig közlekedtek. A vonat ülőhelyes kocsijait az 1970-es években többnyire a DB és a JŽ biztosította, Görögországig csak a DB kocsijai közlekedtek. Az 1980-as években az OSE is biztosította a kocsik egy részét.

Az Akropolis a Hellas Expressz és az Isztambul Expressz után a Nyugat-Németországból induló egyik leghosszabb távolságot teljesítő vonatjárat volt.

A jugoszláv háborúk kezdetével, 1991-ben a szolgáltatást megszüntették.

Jogutód

A Németországból és Ausztriából utazók számára 1993 óta nincs közvetlen összeköttetés Görögországgal, legalább egyszer át kellett szállniuk. 2011 februárjában a Görögországba tartó és onnan induló határon átnyúló vasúti személyszállítási szolgáltatásokat egy törvényben előírt rehabilitációs program részeként teljesen leállították, de 2014 májusában újraindították a vonatközlekedést Szófiába, Szkopjéba és Belgrádba.

Az útvonal

Az Akropolis - a legtöbb Görögországba tartó távolsági vonattal ellentétben - az 1978/79-es menetrendtől kezdve már nem a jugoszláviai Nišen keresztül Belgrád és Szkopje között közlekedő villamosított fővonalat használta, hanem a Koszovó fővárosától, Prištinától nyugatra fekvő vasúti csomóponton, Koszovó Poljén (albánul Fushë Kosova) keresztül közlekedő, kevésbé fejlett összeköttetést. A Nišen keresztül vezető útvonalon továbbra is közlekedtek a Bulgária-Törökország felé tartó vonatok, valamint a Hellas Expressz. Az Attika Koszovó Polje helyett Nišen keresztül is közlekedett.

terkep.pngA járat útvonala a Google térképén

A menetrend kialakításának köszönhetően a reggeli müncheni vagy athéni indulással a teljes útvonalon csak egyetlen éjszakát kellett a vonaton tölteni, ahogy az 1988-as nyári menetrend példáján látható (nem minden megállóhely van feltüntetve):

D 291
érkezés/indulás
Állomás D 290
érkezés/indulás
08:14 indulás München Hbf 22:41 érkezés
09:52/10:10 Salzburg Hbf (határállomás Németország és Ausztria között) 20:24/20:47
13:06/13:09 Villach Westbf 17:35/17:37
13:46/14:14 Jesenice (Határállomás Ausztria és Jugoszlávia között) 16:05/16:55
15:10/15:30 Ljubljana 14:35/14.55
17:50/18:15 Zagreb Gl Kol 11:50/12:15
21:17 ab Vinkovci 8:57 ab
23:14/23:48 Belgrad 05:58/06:38
02:15 ab Kragujevac 03:20 ab
06:26/07:05 Kosovo Polje 22:50/23.30
08:34/09:00 Skopje 20:29/21:10
11:00/12:41 Gevgelija (Határállomás Jugoszlávia és Görögország között) 18:30/18:22
14:27/15:00 Thessaloniki 15:58/16:40
17:17/17:29 Larisa 13:21/13:40
22:30 érkezés Athen 08:30 indulás

 

marklin.pngAz Akropolis kocsiösszeállítása 1985-ben A németországi és az ausztriai útja során (kép forrása: www.marklin.gr)

Mivel akkoriban még nem léteztek többáramnemű villamos mozdonyok és Európa sem volt annyira átjárható, mint manapság, a vonatot számos különböző mozdony vontatta az útja során: Nyugat-Németországban a DB 110 vagy a 111 sorozat, Ausztriában az ÖBB 1010, 1042 vagy az 1044 sorozat; Jugoszláviában a villamosításig a JZ 661 sorozatú dízelmozdony, majd később a 3 kV-os egyenáramú szakaszokon a JZ 342, 362 vagy a 363 sorozat; a 25 kV-os váltakozó áramú szakaszon a JZ 441 és JZ 442; míg Görögországban különböző dízelmozdonyok vontatták.

db151.pngDB 111 és DB 151 sorozatú villamosmozdony a szerelvény élén (kép forrása: www.marklin.gr)

4167690_orig.jpgWeg és Jesenice között 1985-ben (kép forrása: www.welt-der-modelleisenbahn.com)

501140_orig.jpgGörögország felé közeledve a pályaállapot és a járművek műszaki állapota is visszalépést mutat. A fotó Szalonikiben készült 1990-ben (kép forrása: www.welt-der-modelleisenbahn.com)

Hogy a vonatösszeállítás még izgalmasabb legyen, az étkezőkocsit az út során is cserélték.

A teljes távolság 2050 km, a menetidő 37 és fél óra volt. A járat mindkét irányba naponta közlekedett.

Ha megnézzük a menetrendi adatokat, láthatjuk, hogy a német osztrák határon 18 perc, az osztrák/jugoszláv határon 28 perc, míg a jugoszláv/görög határon 1 óra 41 perc volt a várakozási idő. A menetrendben bőven van tartalék is, hiszen több köztes állomáson is fél órás várakozások voltak. Ha hozzátesszük még ehhez, hogy mára már a teljes vonal villamosított, akkor megkockáztatom, a menetidőt 30, sőt 24 óra alá is le lehetne csökkenteni. Persze ez még mindig túl sok lenne egy átlag utasnak, így a fapados repülők még jó ideig élvezhetik monopol helyzetüket a közlekedési piacon ezen a viszonylaton.

a-2018-91_zuglaufschild-d-290-291-akropolis-muenchen-athen_4-online.jpgAz Akropolis járat egykori iránytáblája, jelenleg a Müncheni városi múzeum tulajdona (kép forrása: sammlungonline.muenchner-stadtmuseum.de)

Források

* www.marklin.gr - A Marklin modellgyár katalógusa
* A német Wikipédia Akropolis (Zug) című szócikke

komment

Címkék: ausztria görögország németország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2016612888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Greg36 2021.07.08. 19:22:04

"így a jugoszláv/görög határon 1 óra 41 perc volt a várakozási idő." igazából nem, csak 41 perc. A maradék 1 óra az időzóna váltás (ha visszafelé nézed a menetrendet, 8 perccel korábban indul a görög-jugó határról, mint ahogy megérkezik oda :) )
süti beállítások módosítása