HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.05.11. 23:28 Balogh Zsolt

AVE - a spanyol madár 1. rész

Az Alta Velocidad Española, vagy röviden az AVE) nagysebességű vasúti szolgáltatás Spanyolországban, amelyet a Renfe Operadora, a spanyol nemzeti vasúttársaság üzemeltet. A hálózaton a vonatok legnagyobb sebessége elérheti a 310 km/h sebességet is. 2017 augusztusától a spanyol AVE nagysebességű vasúthálózat a leghosszabb nagysebességű hálózat Európában a 3240 km-es hosszával és a második a világon a kínai után.

renfe_class_103_vinaixa.jpgRENFE 103 sorozatú villamos motorvonat a Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonalon

Az AVE vonatok az ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias) tulajdonában és kezelésében lévő nagysebességű vasúti pályahálózaton közlekednek, ahol más nagysebességű (Avant, Alvia, Avlo) és közepes sebességű (Altaria) járatok is közlekednek. Az első vonalat 1992-ben nyitották meg, amely Madrid, Córdoba és Sevilla városokat kötötte össze.

Az ibériai széles nyomtávú hálózat többi részével ellentétben az AVE normál nyomtávot használ. Ez lehetővé teszi a közvetlen összeköttetést Spanyolországon kívülre a francia hálózattal a Perthus alagúton keresztül. Az AVE vonatait a RENFE üzemelteti, de az Európai Unió jogszabályainak megfelelően a jövőben magáncégek is üzemeltethetnek más márkájú vonatokat. Néhány TGV-vel rokon vonat korábban lassabb sebességgel közlekedett a széles nyomtávú hálózaton, de ezeket külön Euromed márkanévvel jelölték, amíg új gördülőállományt nem rendeltek ezekhez a szolgáltatásokhoz.

Az Alta Velocidad Española jelentése "spanyol nagysebességű", de ha a kezdőbetűket összeolvassuk, akkor az ave szót kapjuk, ami spanyol nyelven madarat jelent.

alicante állomás ave 100 sorozatA RENFE nagysebességű AVE 100 sorozatú motorvonata Alicante állomáson (kép forrása: www.abc.es)

1992 óta a hálózat főleg Európai Uniós pénzekből folyamatosan bővül, fej-fej mellett haladva a szomszédos Franciaország vasúthálózatával.

Ám a spanyol hálózat sok szempontból eltér a szomszédoktól, az ország korábbi adottságai, településszerkezete és mobilitása egészen más rendszer kialakulásához vezetett.

Talgo vonatok Barcelonában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nagysebességű vasúti kapcsolat Sevillába

Az 1980-as évek vége felé egy új vonalat terveztek, amely a kasztíliai Mesetát Andalúziával kötné össze anélkül, hogy a Despeñaperros Nemzeti Parkon keresztül haladna. A különböző lehetőségek mérlegelése után úgy döntöttek, hogy egy normál nyomtávú vonalat építenek, amely lehetővé teszi Spanyolország első nagysebességű vasúti összeköttetését. A projekt a NAFA (Nuevo Acceso Ferroviario a Andalucía, Új vasúti összeköttetés Andalúziával) nevet kapta, és a stagnáló dél-spanyol gazdaság fellendítését volt hivatott elősegíteni. A vonalat 1992. április 14-én avatták fel, a Sevillában megrendezett Expo 92 alkalmából. Hét nappal később, 1992. április 21-én kezdődött a kereskedelmi forgalom, napi hat járattal, amelyek Madrid, Sevilla, Córdoba, Puertollano és Ciudad Real megállóhelyeken álltak meg. 1992 októberében a RENFE elindította az AVE Lanzadera (Shuttle) járatot Madrid, Puertollano és Ciudad Real között.

Sevilla vasútállomása 1992-ben, az AVE elindulásának évében két AVE motorvonattal. A szerelvények a francia TGV-k spanyolországi változatai

Többen is úgy vélekednek, hogy a PSOE-kormány inkább politikai, mint műszaki okokból választotta a francia Alstom ajánlatát a Siemens és a Talgo ajánlatával szemben, mivel a francia kormányt így megjutalmazhatta a dél-franciaországi határon túl "menedéket" kereső ETA-aktivisták elfogásában nyújtott segítségéért.

1992-ben a  világkiállítást Sevilla rendezte, így emiatt is ezt a várost választották az AVE-vonal megnyitójának helyszínéül. Ebben az is szerepet játszott, hogy az akkori spanyol elnök, Felipe González szülővárosa Sevilla volt. A város Dél-Spanyolország művészeti-, kulturális- és pénzügyi fővárosa, Madrid, Barcelona és Valencia után Spanyolország negyedik legnagyobb városa, több mint 700 000 lakosával és közel 1,5 millió fős vonzáskörzetével. Andalúzia, Spanyolország legnépesebb autonóm közösségének (régiójának) fővárosa is.

1993 januárjában indult a Talgo 200 Madrid-Málaga járat, amely az AVE vonalakat használja Córdobáig, majd a Córdoba-Málaga ibériai nyomtávolságú hagyományos vágányokon jut el Málagába. Ugyanezen év április 23-án az AVE egy próbaút során 356,8 km/h új csúcssebességet ért el. Később, 1993-ban megkezdődtek a vegyes üzemű Talgo 200 Madrid-Cádiz és Talgo 200 Madrid-Huelva járatok üzemeltetése is. A Talgo élen jár a változtatható nyomtávolságú kocsik, később komplett motorvonatok tervezésében és gyártásában, így az eltérő nyomtávolságok nem jelentenek áthidalhatatlan problémát.

1994-ben az AVE vonatai a Madrid-Sevilla vonalon 300 km/h sebességgel kezdtek közlekedni, ami legalább 40 perccel csökkentette a menetidőt, és a 471 km-t 2 és fél óra alatt tették meg, bár nem valószínű, hogy a maximális sebesség növekedése jelentős megtakarítást eredményezett, mivel a vonalnak csak egy kis szakasza Los Yébenes közelében rendelkezik a 300 km/h-s üzemhez szükséges vonalvezetéssel. A megengedett legnagyobb sebesség 270 km/h Madrid Atocha állomás és Brazatortas között, kivéve a közbenső állomások (Atocha, Ciudad Real és Puertollano) megközelítését. Brazatortas után a vonalon csak 250 km/h az engedélyezett legnagyobb sebesség, ami a Sierra Morena hegységben 215 km/h-ra, Córdoba állomás környékén pedig 90 km/h-ra csökken. Valószínűbb, hogy az időmegtakarítás a kevesebb közbülső megálló miatt következett be.

sebesseg.png

Spanyolország üzemelő és építés alatt álló nagysebességű vasútvonalai 2021 elején

Bár 1999-ben a RENFE vegyes szolgáltatású Talgo 200 Madrid-Algeciras útvonalat indított, ezt a többi vegyes szolgáltatással együtt a Grandes Líneas Renfe (a RENFE spanyol nyomtávú távolsági márkája) alá helyezték át, miután a spanyolországi nagysebességű vasútra vonatkozó tervek megváltoztak.

A Madrid-Málaga nagysebességű vasútvonal utolsó szakasza 2007. december 24-én készült el, amikor felavatták a Córdoba és Málaga városok közötti új nagysebességű vasúti szakaszt. Ez egy 155 km hosszúságú, normál nyomtávú vasútvonal, amelyet 300 km/h sebességre terveztek. Kompatibilis a szomszédos országok vasúti rendszereivel is.

2015 októberében 14 éves munkálatok után elkészült a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonal meghosszabbítása Cádizig, és az Alvia vonatokkal 200 km/h-s sebességgel üzembe helyezték. 2019-ben megnyílt az Antequera-Granada nagysebességű vasútvonal, 2019-ben pedig megnyílt az Antequera-Granada nagysebességű vasútvonal is.

AVANT - Media Distancia

1992-ben új nagysebességű középtávú járat (AVE Lanzadera márkanév alatt működő AV Media Distancia) indult Madrid, Ciudad Real és Puertollano között, Renfe 100 sorozatú motorvonatokkal. 2003 novemberében új járat indult Sevilla és Córdoba között, új Renfe 104 sorozatú vonatokkal, a két város közötti menetidőt 40 percre csökkentve.

2005-ben a márkát átnevezték RENFE Avant-ra, és minden járat 104 sorozatú motorvonatokat kezdett használni, a 100-as sorozatú vonatokat pedig az AVE járatoknak hagyták meg.

A Madrid és Toledo közötti nagysebességű vonal 21 kilométeres szakaszának megépítése (valójában ez a Madrid-Sevilla vasútvonalból ágazik ki a nyílt vonalon) lehetővé tette egy középtávú járat 2005 novemberében történő beindítását. A két város közötti menetidő ma már kevesebb mint 30 perc. A nagysebességű összeköttetés és a magas madridi ingatlanárak sok madridi ingázót arra ösztönöztek, hogy Ciudad Realban, a Madrid-Sevilla vonal első állomásán telepedjenek le. A vonal megépítése azonban ellentmondásos volt, mivel a normál nyomtávra való átállás miatt olyan városok, mint Getafe, Aranjuez és Algodor, amelyek most nem rendelkeznek kereskedelmi járatokkal, elvesztették a Toledóba irányuló közvetlen járataikat. Továbbá, mivel Toledót most már normál nyomtávú pálya köti össze, lehetetlen, hogy más személy- vagy tehervonatok elérjék, amelyek nem más nagysebességű vonalakról érkeztek.

Az AVE hálózata 2021 elején (zöld: már elkészült, sárga: építés alatt, piros: tervezés alatt, kék: AVE szolgáltatás nem nagysebességű pályán)

Madrid-Barcelona

A teljes hosszúságú Madrid-Zaragoza-Barcelona vonalat 2008. február 20-án adták át, miután a vonal egy része 2003-ban (Madrid-Zaragoza-Lleida) és 2006-ban (Lleida-Tarragona) már elkészült. Ezen a vonalon közlekednek jelenleg a világ egyik leggyorsabb kereskedelmi forgalomban közlekedő távolsági vonatai, a két város közötti 621 km-es távot megállás nélkül, mindössze 2 óra 30 perc alatt teszik meg a vonatok, az összes állomáson megálló vonatok pedig 3 óra 10 perc alatt.

A Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonal Madridot köti össze Barcelonával Spanyolország északkeleti részén, Guadalajara, Calatayud, Zaragoza (Saragossa), Lleida (Lérida) és Tarragona városokon keresztül haladva, ahol a jövőbeli Tarragona-Valencia nagysebességű vasútvonalhoz csatlakozik majd. A vonalon S-103 sorozatú motorvonatok (maximális sebessége 350 km/h) közlekednek. A világjárvány előtt naponta tizenhét vonat közlekedett itt 6:00 és 21:00 óra között. A Barcelona-Sevilla és Barcelona-Malaga közvetlen vonatok, amelyek nem állnak meg Madridban, szintén menetrendszerűen közlekednek, összekötve a Madrid-Barcelona vonalat a déli folyosó valamelyik meglévő vonalával. Az S-112-es (Pato, maximális sebesség 330 km/h) vonatokat használják ezeken a járatokon, és kevesebb mint 6 óra alatt teszik meg ezeket a távolságokat.

AVE motorvonat halad Katalóniában, Barcelona és Girona között, éppen külön szintben keresztezi a régi tengerparti vonalat Maçanet-Massanes állomásnál

A vonalhoz tartozik egy mellékvonal is, amely Zaragozánál ágazik le az észak-aragóniai Huesca felé. A Zaragoza-Huesca nagysebességű vasútvonalat 2005-ben adták át, ezzel lehetővé vált a közvetlen nagysebességű Madrid-Huesca járatok beindítása is. Technikai érdekesség, hogy nem teljesen új vonal épült, hanem a meglévő széles nyomtávolságú vonalat újították úgy fel, hogy fonódott vágányt építettek. Így a végállomás elérhető maradt a spanyol széles nyomtávolságot használó vonatoknak is. Ez a megoldás egyedülálló a világon a nagysebességű vasúthálózatok történetében.

Fonódott vágány Zaragoza és Huesca között (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nemzetközi kapcsolat Franciaországgal

A Perpignan-Barcelona nagysebességű vasútvonal Perpignan-Figueres (44,4 km) határon átnyúló nemzetközi nagysebességű szakasza 2010 decemberében nyílt meg. A megnyitás után a francia TGV-vonatok Párizsból idáig közlekedtek, majd itt lehetőség volt átszállni Barcelona felé. A Barcelona-Figueres spanyol nagysebességű szakasz 2013. január 7-én nyílt meg. 2013. január 7-én kezdetben kilenc spanyol járat szolgálta ki a vonalat, ebből nyolc Madridba irányuló átmenő járat, amely két francia TGV-járathoz is csatlakozott Párizs felé. Korábban a francia TGV-járatok Párizst és Barcelonát a normál Barcelona-Figueres vonalon közlekedő ingavonattal kötötték össze. 2013. december 15-én indultak közvetlen Barcelona-Párizs, Madrid-Marseille, Barcelona-Lyon és Barcelona-Toulouse nagysebességű vonatok Franciaország és Spanyolország között.

Az AVE-hálózat mérföldkőhöz érkezett 2013 decemberében, amikor Franciaországon keresztül csatlakozott Európa többi részéhez. Az összekötő kapocs a Perpignan-Barcelona nagysebességű vonal 131 kilométeres Barcelona-Figueres szakaszának megépítése volt, amely a Madrid-Barcelona vonal meghosszabbítása, 3,7 milliárd euró költséggel. A vonal nemzetközi, 44,5 kilométeres Perpignan-Figueres szakasza 2010 decemberében nyílt meg, és magában foglalja az új, 8,3 kilométeres Perthus alagutat a Pireneusok alatt.

A vasútvonal további különlegessége, hogy míg Franciaországban "balra hajts" van érvényben a nagysebességű vasútvonalakon, addig Spanyolországban a "jobbra hajts" érvényes. Emiatt a vasútvonal két párhuzamos vágánya a francia oldalon egy hatalmas X-szel keresztezi egymást (a kereszteződés a Google térképén).

velaro-duplex_figueres_vilafant_2013.JPGAhol a spanyol és a francia nagysebességű vasúthálózat találkozott: Figures-Vilafant állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

Jelenleg az alábbi nemzetközi viszonylatokon vehető igénybe az AVE szolgáltatás:

  • Barcelona – Toulouse,
  • Barcelona – Lyon,
  • Barcelona-Párizs;
  • Madrid – Marseille

Technikailag lehetséges lenne a Párizs-Madrid járat elindítása is, ám valószínűleg a túl hosszú menetidő miatt ez már nem lenne vonzó lehetőség az utasoknak.

Északi folyosók

A nagysebességű vasúti folyosó első észak- és északnyugat-spanyolországi szakasza a 179,6 km hosszúságú Madrid-Segovia-Valladolid szakasz volt, amelyet 2007. december 22-én helyeztek üzembe. Ez magában foglal egy 28 kilométeres alagutat Guadarramánál, amely a negyedik leghosszabb vasúti alagút Európában. A vonal meghosszabbítását a 162,7 km hosszú Valladolid-Venta de Baños-Leon szakasszal 2015. szeptember 29-én adták át. Valladolid lesz a csomópontja az összes AVE-vonalnak, amely Spanyolország északi és északnyugati részét köti össze az ország többi részével. 2010. április 24-én bejelentették, hogy a Madrid-Valladolid útvonalat Segoviánál elhagyja egy 55 km hosszú nagysebességű mellékvonal, amely Áviláig tart. Az eredeti tervek szerint 2010 végére kellett volna elkészülnie, de 2020-ra ez a vonal még mindig nem készült el.

Spanyolország északnyugati részén a Madrid-Galícia nagysebességű vasútvonal a tervek szerint 2022-re készül el, amikor az Olmedo-Zamora-Santiago de Compostela szakasz elkészül, és a Valladolidtól délre fekvő Olmedónál csatlakozik a Madrid-León vonalhoz. A 87. sz. Ourense és Santiago de Compostela közötti 1 km hosszú északi szakaszt 2011 decemberében adták át, a 107 km hosszú déli szakaszt pedig Olmedo (Madridtól 130 km-re északra a Madrid-Leon vonalon) és Zamora között 2015. december 17-én állították forgalomba az Alvia vonatokkal. A középső, Zamora és Otero de Sanabria közötti, Puebla de Sanabria város közelében lévő 110 km-es szakaszt 2020. október 26-án helyezték üzembe. 2020. október 26-án. Ez a vonal Galícia térségében összekapcsolódik a 156 km hosszú Atlanti tengely nagysebességű vasútvonallal, amely Vigo és A Coruña városokat Santiago de Compostelán keresztül köti össze. Az Atlanti tengelyt 2015 áprilisában adták át, az A Coruña-Santiago de Compostela szakaszt 2009-ben nyitották meg és 2011-ben villamosították.

Keleti folyosók

A Madrid-Levante hálózat Madridot köti össze a Levante régió (Kelet-Spanyolország) földközi-tengeri partvidékével. A Madrid-Cuenca-Valencia vonal hivatalosan 2010. december 10-én, pénteken készült el, a kereskedelmi forgalom 2010. december 18-án, szombaton indult. A Madrid és Valencia közötti 391 km-es távot a megállás nélküli vonatok 1 óra 38 perc alatt teszik meg. 2013. június 17-én adták át a Madrid-Albacete-Alicante vonalat. A vonatok 2 óra 12 perc alatt teszik meg a Madrid és Alicante közötti távolságot. 2018. január 22-én avatták fel a vonal Castellónig tartó meghosszabbított szakaszát, amely bevezette az új AVE Madrid-Castellón járatot, amely további 30 perccel, összesen 2 óra 25 percre csökkentette a két város közötti menetidőt. 2021. február 1-jén avatták fel a Madridból Murciába tartó AVE-járat első szakaszát, amely Monforte del Cid, Elche és Orihuela között közlekedik, míg a Murciáig tartó folytatás várhatóan 2021-ben készül el, és előkészítik a vonal Cartagenáig történő meghosszabbítását. A Madrid-Levante hálózat teljes üzembe helyezését követően összesen 955 km hosszú lesz a Madridot, Cuencát, Albacete-et, Valenciát, Alicante-t, Elchét, Castellónt, Murciát és Cartagenát összekötő nagysebességű vasútvonal.

Északnyugati folyosók

Madrid-Sanabria

A Madrid-Sanabria vonal az épülő Madrid-Galícia nagysebességű vasútvonal első szakasza, amely Madridot Segovián és Zamorán keresztül Puebla de Sanabriával köti össze. A vonal a Madrid és Olmedo közötti szakaszon a Madrid-León vonallal közös szakaszon halad. A Madrid-Zamora szakaszon 2015. december 17-én álltak forgalomba az Alvia S-730 (Patito, maximális sebessége 250 km/h) vonatai, amelyek 1 óra 33 perc alatt teszik meg a távolságot. 2020. október 26-án állították forgalomba a Zamora és a Puebla de Sanabria város melletti Otero de Sanabria közötti szakaszt. A vonal Medina del Campoig tartó részét az Alvia Madrid-Salamanca járat is használja.

Az atlanti tengely

Az Atlanti tengely nevet kapott nagysebességű vasútvonal az északnyugat-spanyolországi Galícia régióban található Santiago de Compostelán keresztül köti össze a két nagyvárost, Vigót és A Coruñát. A 155,6 km hosszú vasútvonal az A Coruña és Vigo közötti szakaszon a Ferrol városa és a portugál határ közötti, korábban nem villamosított egyvágányos vasútvonalból vált kétvágányú villamosított nagysebességű vasútvonallá. Az új átépített vasút vegyes forgalmat tesz lehetővé, a személyvonatok maximális tervezési sebessége 250 km/h. Az új vasútvonal 2015 áprilisában került átadásra, és 22 km-rel, 178 km-ről 156 km-re csökkentette a két város közötti távolságot, és a régi vasútvonalon mért mintegy 3 óráról az új vasútvonalon 1 óra 20 percre csökkentette a menetidőt. Az átépített vasútvonal részét képezi 37 alagút összesen 59 km hosszan és 34 híd összesen 15 km hosszan. A vonalon az Alvia S-121 vagy S-730 (maximális sebesség 250 km/h) motorvonatok közlekednek az A Coruña és Vigo, valamint az A Coruña és Ourense közötti útvonalakon, valamint az Alvia S-730 (Patito, maximális sebesség 250 km/h) motorvonatok Galíciát más spanyol régiókkal összekötő vonalakon. A vonal Santiago de Compostelánál csatlakozik majd a Madrid-Galícia nagysebességű vasútvonalhoz, amelynek építését 2019-ben kezdték meg.

Északi folyosók

Madrid-León

A Madrid-León nagysebességű vasútvonal Madridot és Leónt köti össze Segovia, Valladolid és Palencia városok érintésével. A vonal 28 km hosszúságú alagútja Spanyolország leghosszabb vasúti alagútja, melyen naponta legfeljebb két S-102 sorozatú (Pato, maximális sebessége 330 km/h) motorvonat közlekedik rajta, a leggyorsabb menetrend szerint 2 óra 6 perc alatt teszi meg a két város közötti távot. A Madrid-Leon vonalon használt egyéb szerelvények az S-120 (maximális sebesség 250 km/h) és az S-130 (Patito, maximális sebesség 250 km/h) mint Alvia járatok.

Madrid-Huesca

A Zaragoza-Huesca szakasz Zaragozánál ágazik le a Madrid-Barcelona vonalról, és csatlakozik Huesca városához, valamint kiszolgálja a regionális vonatok Tardienta városában lévő csatlakozó pályaudvarát. A vonalat először 2005-ben helyezték üzembe, és naponta legfeljebb két S-102-es (Pato, maximális sebessége 330 km/h) vonat közlekedik rajta, a két város közötti leggyorsabb vonatút 2 óra 5 percig tart.

Keleti folyosók

Madrid-Castellón

A Madrid-Castellón vonal Castellón városát köti össze Madrid városával, Cuenca, Requena-Utiel és Valencia városokon keresztül haladva. A szakaszon A Talgo-Bombardier konzorcium által összeállított S-112 (Pato, maximális sebesség 330 km/h) vonatok közlekednek. A Valenciába tartó közvetlen vonatok 98 perc alatt teszik meg a 391 km-es távot, míg naponta harminc vonat közlekedik 05:00 és 21:00 között, összesen tizenöt pár. A Madrid-Castellón távot az AVE vonatok 2 óra 25 perc alatt teszik meg , és naponta 2 pár vonat közlekedik. A vonal a Madrid-Levante hálózat része (lásd alább). A Valencia-Sevilla közvetlen vonatok, amelyek nem állnak meg Madridban, szintén menetrendszerűen közlekednek a meglévő Madrid-Castellón és Madrid-Sevilla vonalakat kombinálva. Az S-102-es (Pato, maximális sebessége 330 km/h) vonatokat használják erre a szolgáltatásra, és a teljes távolságot 3 óra 50 perc alatt teszik meg.

AVE motorvonatok Madrid Puerta de Atocha állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Madrid-Alicante

A Madrid-Castellón vonalból ágazik ki egy 350 km/h sebességű vonal, amely Alicante városát köti össze Madrid városával Cuenca, Albacete és Villena városokon keresztül. A Madrid-Levante NSV hálózat része, és S-112 (Pato, max. sebesség 330 km/h) vonatok szolgálják ki, amelyek a távolságot 2 óra 12 perc alatt teszik meg. A múltban közvetlen vonatok is közlekedtek Toledo-Albacete között, négy meglévő vonalat egyesítve, de ezt a szolgáltatást végül megszüntették az alacsony kihasználtság miatt.

Madrid-Orihuela

A Madrid-Alicante vonalról Monforte del Cidnél kiágazó, a hálózat Murcia felé történő meghosszabbítása érdekében 2021. február 1-jén indult az első AVE-járat Orihuelába. Az elágazás Albacete, Elche és Orihuela között teremt kapcsolatot, míg a Murcia felé tartó folytatás várhatóan 2022-ben készül el. A vonal Cartagenáig történő meghosszabbításának előkészítése folyamatban van. Az AVE leggyorsabb Madrid-Elche-Orihuela járata 2 óra 22 perc alatt győzi le a két város közötti távolságot.

Déli folyosók

Madrid-Sevilla

A Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonal Madridot köti össze a dél-spanyolországi Sevillával, Ciudad Real, Puertollano és Córdoba városokon keresztül, ahol a Madrid-Málaga nagysebességű vasútvonal Los Mochos mellett, Almodóvar del Río közelében ágazik el Málaga felé. Az útvonal Kasztília síkságain halad keresztül, a Sierra Morena hegységen keresztül, közvetlenül Córdoba elérése előtt, majd a Guadalquivir folyót körülvevő, nagyrészt sík vidéken halad tovább Sevilla felé. A Madrid-Sevilla vonal volt az első Spanyolországban épített, kifejezetten a személyszállításra szánt nagysebességű vasútvonal, és a sevillai Expo 92-re készült el. A 472 km hosszúságú vonat a két város között a leggyorsabb vonatút 2 óra 20 percig tart. A vonalon S-100-as (maximális sebesség 300 km/h) vonatok közlekednek. A Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonal Cádizig tartó meghosszabbított szakaszát Alvia vonatok szolgálják ki, amelyek Cádiz városát kötik össze Madriddal, és ezen a szakaszon akár a 200 km/h sebességet is elérik.

Nagysebességű RENFE vonat halad 300 km/h sebességgel Madrid és Sevilla között. A vasútvonalat 1992-ben adták át (kép forrása: Wikimedia Commons)

Madrid-Málaga

A Madrid-Málaga nagysebességű vasútvonal Málaga városát köti össze Madrid városával. A vonalnak közös szakasza van a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonallal Córdoba városáig, majd egy 155 km hosszúságú mellékvonalat foglal magában Málaga városáig. Az S-102 (Pato, maximális sebesség 330 km/h) és az S-103 (maximális sebesség 350 km/h) vonatok szolgálják ki, és a leggyorsabb vonatút a két város között 2 óra 20 percig tart. A Málaga városába irányuló és onnan induló forgalom mellett a vonal Granada és Algeciras városokba irányuló forgalmat is lebonyolítja. A jövőben a vonal a Madrid és a Costa del Sol nagysebességű vasútvonal közötti forgalmat is támogatni fogja.

A Cordoba-Málaga nagysebességű vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Madrid-Toledo

A Madrid-Toledo nagysebességű vasútvonal a sevillai és a málagai útvonalból ágazik ki a La Sagrában található depó környékén. A két város közötti Avant szolgáltatás fél órás menetidőt biztosít a 250 km/h maximális sebességű vonatokkal.

A toledói végállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

Madrid-Granada

A 122,8 km hosszú Antequera-Granada nagysebességű vasútvonal az épülő andalúziai keresztirányú tengelyen átívelő nagysebességű vasútvonal része. A Madrid Atocha és Granada között naponta háromszor közlekedő AVE-járat az 568 km-es távolságot 3 óra 5 perc alatt teszi meg. A Granada és Barcelona Sants között naponta közlekedő AVE vonat 6 óra 25 perc alatt köti össze a két várost. Ezeken a járatokon S-102 és S-112 (Pato, maximális sebessége 330 km/h) vonatokat használnak, és minden vonat Córdobában is megáll, így a menetidő 90 perc Granadából. A vonal megépítésének teljes költsége 1,4 milliárd euró volt.

Épül a granadai állomás. A kép 2017-ben készült (kép forrása: www.elindependientedegranada.es)

A cikk folytatásában az AVE járműveiről és az általuk nyújtott szolgáltatásokról lesz szó.

Források

* Az angol nyelvű Wikipédia AVE című szócikke

komment

Címkék: spanyolország ave nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr10012348091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2021.05.12. 11:25:10

A francia balra tarts szabály végének egy másik példája:
https://www.google.com/maps/place/Saute+mouton/@49.356526,5.9419141,480m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47952dd3f0652701:0xb35fe4f2b1262dae!8m2!3d49.3564757!4d5.9411148
A mai Franciaország vasúti hálózatának egy része az első világháború előtt, akkor épült ki, amikor az adott területek német fennhatóség alatt álltak. Így az egykori országhatáron ott is váltás van, a francia balosról német jobbosra. Az X alakú keresztezés neve "saute-mouton", szó szerint birkaugrás. Amikor a TGV megépült Strasbourg-ig - természetesen balosan, felvetődött, hogy a jobbos közlekedést fel kellene számolni. Az átállás költségvonzatai (komplett állomási geometriák és a teljes biztosító berendezés átépítése) miatt az ötletet gyorsan elvetették.
Forrás:
www.senat.fr/questions/base/2001/qSEQ011237402.html

petya19 2021.05.12. 16:39:19

@sncf: Akkor már értem hogy miért olyan furcsa az LGV-Est vége strasbourgnál.

gigabursch 2021.05.12. 17:05:19

Tetszik ez a hibrid nyomtáv megoldás.
süti beállítások módosítása