HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2020.02.13. 00:19 Balogh Zsolt

Egy kalandos sorsú állomás: a Gare du Champ de Mars

A Gare du Champ de Mars (vagy a Champ de Mars - Tour Eiffel) egy Párizsban található RER állomás. A turisták körében azért ismertebb a több párizsi RER állomáshoz képest, mert közvetlenül az Eiffel-torony közelében található. Ha a városi tömegközlekedéssel érkezünk Párizs egyik legnagyobb nevezetességéhez, nagy valószínűséggel itt, ennél az állomásnál fogunk leszállni.

Párizs több világkiállításnak is otthont adott, a Mars tér először 1867-ben, majd 1878-ban, 1889-ben (erre az alkalomra épült a híressé vált Eiffel-torony is), 1900-ban és 1937-ben adott otthont a világraszóló eseménynek. A kiállítás felépítéséhez és működtetéséhez szükséges volt egy teherpályaudvar is, hiszen a 19. században a vasút volt a legfontosabb közlekedési eszköz.

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERA Gare du Champ de Mars bejárata (kép forrása: Flickr.com)

Az első vasútállomás az első világkiállítás kiszolgálása érdekében nyílt meg 1867-ben. A rendezvény végével a létesítményt rövid időn belül elbontották.

Az 1878-as világkiállításra a régi, addigra már régen elbontott állomás helyett egy újabbat építettek Lisch Juste tervei alapján. Négy csonkavágányt és négy további tárolóvágányt építettek a forgalom kiszolgálása érdekében.

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERLisch Juste 1878-as állomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomásépület egy központi, fémből készült, vörös téglából épült fedett csarnokbóll állt. A két oldalsó épület (úgynevezett pagoda) magában foglalta a személyszállításhoz szükséges funkciókat. Az állomás déli részén az Avenue de Suffren mentén pedig egy büfé épült.

Az állomáshoz két 180 méteres peron tartozott, így egyszerre összesen négy vonatot volt képes fogadni.

Ez az állomás már túlélte a világkiállítást is, így a következő, 1889-ben rendezett világkiállításon ismét várhatta az ide érkező utasokat. 1889-ben épült meg mellette az Eiffel-torony is, melyet csak ideiglenes attrakciónak szántak, ám végül Párizs legismertebb jelképévé vált.

A világkiállítás nyolc hónapja alatt rengetegen látogattak ki a Mars téren, rengetegen pedig vonattal érkeztek. Ebben az évben 2 millió 213 ezer 926 utas fordult meg az állomáson, a rekord pedig június 10-re esett, amikor egy nap alatt több, mint 70 ezer utas vette igénybe.

Az ide érkező vasútvonal 1894-ben megszűnt, az állomásépületet azonban nem csak egyszerűen elbontották, hanem átszállították Asnières-sur-Seine településre és ott ismételten felépítették. A település Párizs központjától mintegy nyolc kilométerre található. Az új neve Gare des Carbonnets lett és egészen a rajta áthaladó vasútvonal villamosításáig és felújításáig szolgálta a személyforgalmat. A felújított és villamosított vasútvonal az állomástól keletebbre vezetett el, így az állomásépület sínek és forgalom nélkül maradt.

A lebontását csak egy hajszállal kerülte el, végül műemlékvédelmet kapott. felújítására, de még csak az állagmegóvására sem jutott pénz, így állapota folyamatosan romlik

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERAz állomásépület napjainkban Asnières-sur-Seine településen. Szomorú vég egy kiszolgált világkiállítás után (kép forrása: Wikimedia Commons)

1900-ban Párizs ismételten világkiállítást rendezett, a helyszín pedig ismét a Mars térre esett. Szükséges volt ismét egy állomás építésére, hogy kiszolgálják az utas- és az áruforgalmat. A feladatot a Chemins de fer de l'Ouest vasúttársaság kapta, aki ismételten létrehozott itt egy vasútállomást (a társasághoz tartozik Franciaország legtöbb halálos áldozattal járó vasúti balesete is, továbbá az a világot bejárt fotó is, amin egy gőzmozdony áttörve a fejpályaudvar falát, az utcára esve állt meg Montparnasse állomáson).

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERGőzmozdonyok az Eiffel torony lábánál (kép forrása: www.cheminots.net)

A világkiállítás végével az állomás összes feladatát a Gare des Invalides nevű állomás vette át.

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERKilátás az Eiffel-toronyból 1900 körül... (kép forrása: Wikimedia Commons)

1900 és 1937 között az itt maradt teherpályaudvar forgalmas szénrakodóvá vált. 1910-ben egy látványos árvíz során víz alá került, mely sok akkori fotóst vonzott ide, hogy a különleges, vízzel elöntött állomást megörökítse.

1937-ben az áruforgalom is átkerült innen Párizs 15. kerületébe, az állomás a villamos motorvonatok telephelyévé vált egészen 1971-ig.

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RER ...és több, mint 100 évvel később, 2014-ben. Állomásnak, vágányoknak immár nyoma sincs... (kép forrása: Wikimedia Commons)

1988-ban érte el a Mars teret a párizsi RER (elővárosi vasúthálózat Párizsban és környékén) C jelű vonala, mely innen Versailles felé halad tovább. Az új háromvágányos állomás nagyrészt fedett, a Mars térről nem is látszik, diszkréten bújik meg az Eiffel torony közelében. A 2. és a 3. vágány közé épültek a peronok, így mindhárom vágány képes a személyszállító vonatok kiszolgálására. Mint az sejthető, a teherforgalom ezzel végérvényesen megszűnt a Mars téren, a síneket csak a RER járatok használják.

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERA félig elfedett RER megálló

Gare du Champ de Mars, Párizs, állomás, Eiffel torony, RERAz állomás napjainkban, az emeletes RER járatok folyamatosan élettel töltik meg a föld alá száműzött síneket (kép forrása: Wikimedia Commons)

2016-ban, az állomást üzemeltető SNCF becslése szerint több, mint 11 millió utas fordult meg a mars téri háromvágányos állomáson, így a mára már 32 éves állomásnak a jövője biztosítva látszik.

Források

* Az angol Wikipédia Gare du Champ de Mars szócikke

1 komment

Címkék: franciaország párizs index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6815284332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2020.02.13. 20:12:14

Nagyon klassz összeállítás lett ez, bár én a Champs-de-Mars helynevet inkább szokás szerint Mars-mezőnek fordítottam volna. (A Mars tér inkább a szegedi buszállomás :))

Nekem amúgy eszembe se jutott volna RER-rel menni az Eiffel-toronyhoz. A 6-os metrón utazni már magában is egy élmény, aztán vagy a Bir-Hakeimnél, vagy még inkább a Trocadérónál leszállni és szépen odasétálni a toronyhoz.
süti beállítások módosítása