HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (67) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) Németország (1) németország (57) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.08.01. 17:11 Balogh Zsolt

A világ leggyorsabb vasúti viszonylatai

A leggyorsabb vonatokról már többször is szó esett itt a blogon. De a nagy sebesség semmit sem ér, ha a távolság amúgy is rövid vagy pedig a megállók vannak túl közel. A következő lista a világ leggyorsabb vonatait sorolja fel, de nem a legnagyobb sebességük alapján, hanem a két megálló közötti átlagsebességet figyelembe véve.

Nagysebességű vasútvonalak Kelet-Ázsiában 2019-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Gondolom nem árulok el nagy meglepetést azzal, ha már az elején leírom, a leggyorsabb vonatok és a leggyorsabb járatok között lesz némi átfedés és hogy több listán is szereplő vonal nem Európában, hanem a távoli Ázsiában található.

tn_cn-chr-fuxing-on-bridge-2-benton.jpgNagysebességű motorvonat Kínában (kép forrása: Railwaygazette.com)

A Railway Gazette vasúti magazin kétévente levégzett világméretű sebesség-felmérése szerint Kína rendelkezik a leggyorsabb menetrend szerinti járatokkall a világon, lényegesen gyorsabbakkal, mint bármely más ország. A teljes lista megtekinthető a Railway Gazette International magazin 2019. júliusi számában.

Jeremy Hartill, a Railway Performance Society nevű szerezet által összeállított, a májusi és júniusi adatok felhasználásával készített 2019. évi világsebesség-felmérés azt mutatta, hogy Kínában több vonat menetrendszerű átlagsebessége meghaladja a 300 km/h sebességet az állomások között, ez egy olyan mérföldkő, amellyel jelenleg egyetlen más ország sem rendelkezik. Ezt a páratlan teljesítményt a Peking–Sanghaj nagysebességű vasútvonal tette lehetővé, ahol a maximális sebességet 350 km/h-ra emelték. Ezzel ez a vonal rendelkezik a leggyorsabb elérhető tempóval a hagyományos vasútvonalak között.

A leggyorsabb két vonat Peking Nan és Nanking Nan állomások között közlekedik, az 1021,9 km-es távolságot 193 perc alatt, 317,7 km/h átlagsebességgel teszik meg. Számos járat átlagsebessége Nanking és Csinan között szintén meghaladja a 300 km/h sebességet.

Kína annyira előre haladt az elmúlt két évben, hogy a 2017. évi felmérés leggyorsabb vonata, amely Sicsiacsuang-tól Csengcso-ig haladt 283,4 km/h sebességgel, már nem szerepel az idei kínai bejegyzések között.

NTV ETR 675 sorozatú motorvonat Torinoban, ezek a motorvonatok biztosítják a legnagyobb átlagsebességű összeköttetést Olaszországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A leggyorsabb vasúti szolgáltatások Kínán kívül jelenleg Olaszországban található, ahol az .italo nyílt hozzáférésű vasúttársaság nagysebességű vasúti járata Milano Rogoredo és a Reggio Emilia AV állomások közötti 145,3 km-es távolságot mindössze 32 perc alatt teljesíti, 272,4 km/h átlagsebességgel. Bár csak csekély lemaradással, ezt követi a harmadik hellyel Franciaország. Franciaország 2011-ig szerepelt a második helyen, a leggyorsabb vonatai az LGV Est nevű vonalon futottak 2007-től.

TGV motorvonat az LGV Est nevű nagysebességű vasútvonalon. Hiába a sebességvilágrekord, a napi üzemben ez a teljesítmény "csak" a harmadik helyre elegendő (kép forrása: Wikimedia Commons)

A leggyorsabb menetrend szerinti járatok 2019-es felmérése alapján a legfontosabb országok a következők: Kína, Olaszország, Franciaország, Japán, Spanyolország és Tajvan, amelyek mindegyike legalább egy menetrendszerű járatot üzemeltet 250 km/h vagy nagyobb átlagsebességgel. Németország a hetedik, az Egyesült Királyság a 13., az USA a 19. helyen áll.

Marokkót (8.) és Szaúd-Arábiát (15.) először vonták be a világsebesség-felmérésbe, miután mindkét ország új nagysebességű vonalakat adtak át. Összességében a 2019-es felmérés azt mutatja, hogy a világ vasútvonalain a sebesség tovább nőtt 2017-hez képest. A nemzetközi szolgáltatásokat is beleértve, jelenleg 22 országban válthatnak jegyet az utasok olyan vonatra, amely átlagsebessége meghaladja a 160 km/h-t. Ezek között az országok között Magyarország neve még nem szerepel és figyelembe véve a tervezés és kivitelezés sebességét is, a következő 15 évben még nem is fog.

Az idei felmérés rögzíti a dízelmeghajtású nagysebességű vonatok üzemeltetéseinek befejezését is a Nagy Nyugati Fővonalon Londonból Bristolba és Dél-Walesbe, miután több mint 40 éven át kimagasló szolgáltatást nyújtottak. Ezeknek a 200 km/h sebességű vonatok bevezetése az Egyesült Királyságot az 1977-es felmérés második helyére vezette. Az Egyesült Királyság továbbra is az egyetlen ország a felsorolásban, ahol a dízelüzemű vonatok továbbra is a leggyorsabb szolgáltatások között szerepelnek, bár a leggyorsabb belföldi vonatok jelenleg a délkeleti „Javelin” járatok London St Pancras és Ashford (Kent) között, a HS1 nevű nagysebességű vasútvonalon.

„A nagysebességű vasút fenntartható alternatívát kínál a légi közlekedés számára, csökkenti az energiafogyasztást és az üvegházhatású gázok kibocsátását” - mondta Chris Jackson a Railway Gazette főszerkesztője. „Ez különösen akkor válik fontossá, ha egyre többen akarják abbahagyni a repülést az éghajlati veszélyhelyzetre reagálva. Ahol a vonatok képesek átlagosan 250–300 km/h sebességgel haladni, a vasút vonzó opcióvá válik az 1000 km vagy annál hosszabb utakra, amelyek megtehetőek 3–4 óra alatt.” (Bár a vonat nem olyan gyors, mint a repülő, azzal, hogy elmarad a lassú csomagellenőrzés, a hosszadalmas ki- és beszállás, mégis képes jobb utazási időket nyújtani, mint a repülés)

2018 októberében a világon összesen 42 978 km hosszúságú nagysebességű vasútvonal üzemelt és további 13 670 km állt építés alatt. A középtávú tervekben további 11 859 km, a hosszútávú tervekben pedig további 29 997 km szerepel. Ez azt jelenti, hogy ha minden beruházás megvalósul, akkor a jelenlegi nagysebességű hálózat több, mint a duplájára, 98 504 km hosszúságúra bővül! Ez pedig bizonyosan átrendezi majd a jelenlegi ranglistát is.

Nekünk, magyaroknak a legközelebbi helyezett a Bécs és St. Pölten között közlekedő Railjetek, melyek közül némelyik 176,3 km/h átlagsebességet produkál. Ez a 14. helyre elegendő a világranglistán.

A lista

A következő lista az első tíz helyezettet sorolja fel (egy ország csak egyszer szerepelhet, néhány esetben egy ország több olyan vasútvonallal is rendelkezik, melyek alapján a lista tíz helyéből többet is birtokolhatna):

Ország Viszonylat Távolság Menetidő Átlagsebesség
Kína Peking-Nanking 1021,9 km 193 perc 317,7 km/h
Olaszország Milánó-Reggio Emilia 145,3 km 32 perc 272,4 km/h
Franciaország Champagne-Ardenne TGV-Lorraine TGV 167,6 km 37 perc 271,8 km/h
Japán Ómija-Szendai 294,1 km 66 perc 267,4 km/h
Spanyolország Zaragoza Delicias-Guadalajara-Yebes 242,3 km 56 perc 259,6 km/h
Tajvan Zuoying-Tajcshung 179,5 km 42 perc 256,4 km/h
Németország Frankfurt Flughafen-Siegburg/Bonn 143,3 km 36 perc 238,8 km/h
Marokkó Kenitra-Tanger 193,9 km 50 perc 232,7 km/h
Dél-Korea Kvangmjong-Cshonan–Aszan 74 km 20 perc 222,0 km/h
Belgium/Franciaország Brüsszel-Párizs 313,6 km 82 perc 229,5 km/h

Források

* www.railwaygazette.com - China out in front with the world’s fastest trains

24 komment

Címkék: kína franciaország olaszország németország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7214987634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2019.08.01. 17:28:08

A Bécs-Budapest vonalon megérné egy ilyet építeni nálunk is, versenyképes lenne a repülővel, persze csak két megállóval, Bécs és Budapest.

sncf 2019.08.01. 22:41:47

A francia viszonylat egy olyan megállópár, amik közvetlenül a nagysebsségű pálya mellett, városoktól messze találhatók. Így egy kitérőzés után máris a 320-as pályán van a vonat, nem kell egy városból kijutnia (a francia példában szereplő vonatok jórrészt Párizsból indulnak, ahol először a 40-nel - vagy 20-szal - járható váltókörzeten kell átjutni, aztán jópár kilométer 80-as, majd 120-as, 160-as, 250-es szakasz után ér ki a vonat a pusztába, ahol már 320-szal mehet. Szóval a listán szereplő viszonylatok is almát hasonlítanak narancshoz, nem mindegy, hogy a két megálló közti távolság mekkora része nagysebességű pálya. Utas szempontból persze az eljutási idő számít, technikai szempontból viszont nagyon nem mindegy, hogy milyen pályán próbálunk gyorsan menni.

A Mester_ 2019.08.02. 12:57:52

Train á Grande Vitesse (TGV) Párizs - Lyon, 578 km/h. 2696 km

gabroca 2019.08.02. 15:10:32

Kiváncsi vagyok a listán hányadik lenne a Ráckevei hév ...

clemens 2019.08.02. 16:27:47

Egy viszonylatnak nincs sebessége.
Viszonylatban közlekedő vonatnak van, s ha a bikkfanyelven megfogalmazott viszonylatot útvonalnak hívnád akkor Lőrince Lajos sem forogna a sírjában.

body_andras 2019.08.02. 17:05:18

@Madarász Henrik: Mondok merészebbet.

Egy Odessza - Velence tengely, melyről leágaznának "fonódó járatoknak" vonalak, a Bécs felé menő is ilyen lenne.
Odessza - Kisjenő - Jászvásár - Bákó - Székelyföld - Kolozsvár - Nagyvárad - Kecskemét - Balaton - Zágráb - Ljubljana - Mestre (Velence). Ebből leágazna Szolnok - Budapest - Tatabánya - Győr - Bécs vagy Budapest után Komárom - Pozsony - Bécs. Meg minden fontosabb, közeli viszonylat bekapcsolódhatna valahol. Ezzel létrejönne egy nagy Észak-Balkáni gyorsvasút teher- és személyforgalomra is. Finanszírozása elég távolinak tűnik de a jelenlegi gyarapodási ütemet elnézve a Lölö Corporationnek 2050-ig simán összejöhetne. :)

Jöhetnek az elmeállapotomra vonatkozó szakszerű észrevételek.
Természetesen nem feledkezem meg arról a sajnálatos tényállásról hogy a nagysebességű vasútpálya költségei még a repülőjegyárak többszörösére árazott vonatjegyekkel sem térülnének meg 200 éven belül, és hát tudjuk, hogy egy jó kapitalista legalább saját életében szeretne profitot látni.

body_andras 2019.08.02. 17:11:35

Chris Jackson gondolataira reagálva: nem kell sokat várnunk hogy a vasútállomásokon és pályaudvarokon a reptérhez hasonló biztonsági ellenőrzések legyenek. Talán nem lesz 2 órás procedúra, de biztos nem lehet majd csak úgy besurranni akármilyen holmival ekkora tömegbe, már most is csoda hogy nem történt még semmilyen borzalom a nagyobb pályaudvarokon. Gondoljunk csak a római Terminire, milyen rohadt nagy és mekkora ott a forgalom. Bárki nyugodtan besétálhat és a kutyát sem érdekli milyen cókmócot húz maga után. És akkor van még legalább 10 főpályaudvar Európában, ami ennél is nagyobb...

Madarász Henrik 2019.08.02. 17:26:19

@body_andras: Hát a következő 100 évben nem számítanék erre :) A mi régiónkban, egyedül a Bécs-Budapest, Berlin-Varsó, Berlin-Prága vonalaknak lenne értelme.

body_andras 2019.08.02. 17:33:05

A Bécs-Budapest elég fura lenne Pozsony kihagyásával. Már csak azért is mert egy ekkora projektbe nem árt még egy 3. partner aki tejel. És miért álljon meg a gyorsvonat Bécsben? Kétlem hogy a sógorék beérnék ennyivel.

Az se lenne rossz (ha már a Szeretett Párt a V4-re veri a f*át) ha a V4-ek elkezdenének közös vasúthálózatban gondolkodni. Csak hát ez a V4-imádat elég plátói.

Madarász Henrik 2019.08.02. 18:02:14

@body_andras: Lehetne egy München-Bécs-Pozsony- Budapest vonal is, csak akkor szlovák területen menne és csak egy kis rész jutna a magyarokra.

zenitó 2019.08.02. 19:19:33

@Madarász Henrik: No,az a szlovák terület is magyar.

Gerardus A. Lodewijk 2019.08.02. 20:16:56

@Madarász Henrik: Már az is fölöttébb üdvözlendő lenne, ha a tényleges sebesség a vonal egészén elérné a névleges maximumot (140, ill. 160), ami Kelenföld és Bécs között kb. 105-110 perces menetidőt eredményezne. Ennek az lenne az előnye, hogy kellő akarat esetén elvileg pár hónapon belül meg lehetne lépni, míg szerintem a külön nagysebességű pályáról 2200 előtt csak álmodhatunk.

¿Qué tapas hay? 2019.08.02. 21:20:00

@clemens: A viszonylat és az útvonal két külön fogalom.

Meridian74 2019.08.03. 12:04:21

@Madarász Henrik: nyugodtan megállhatna Győrben is, ahonna másik irány Pozsony - Prága lehetne az úticél...
Vagy eleve, lehetne az út Bp, Győr, Pozsony, Bécs, és innen vagy Salzburg/München vagy Brno/Prága/Drezda/Berlin.

De másik irányban is lehetne egy ilyen. Bp-Miskolc-Kassa-Krakkó-Varsó-Vilnius-Riga-Tallin-(Szentpétervár-Helsinki)

Meridian74 2019.08.03. 12:11:52

@body_andras: Ne adj ötletet! Ugyanis az a nagy szerencsénk, hogy az arabok (teljesen általánosságban értve, de ugyanakkor ez az igazság) annyira buták, hogy ilyen maguktól nem jut az eszükbe. Miért buták? Mert az IQ-juk átlaga 85 környékén van (a világ össznépességére jellemző 100 helyett), amit az 1400 évnyi belterjes szaporodásuknak köszönhetnek, amit meg a Mohamednek, a vallásúak legszentebb és leginkább követendő példaemberének köszönhetnek.

Beer Monster 2019.08.03. 15:18:40

Budapest-Tapolca gyors 54 km/h.

Épp csak tíz perccel hosszabb, mint az 1000 km Kínában.

Madarász Henrik 2019.08.03. 15:46:03

@Meridian74: Ez jól hangzik. Kár hogy nem lesz belőle semmi, pedig erre adhatna az EU pénzt.

Beer Monster 2019.08.03. 15:54:54

@Madarász Henrik: Majd adnak kilátóra. Aztán nem megyünk sehova, csak nézünk a távolba. Ameddig a buszmegálló tetejéről el lehet látni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.08.03. 17:02:24

@sncf: Ez igaz, de a kínai példák is hasonlóak. Ott nem kell a nagysebességű motorvonatoknak átbukdácsolniuk a 150 éves pályaudvarok akkoriban korszerűnek gondolt vágánykapcsolatain. Új, város széli vagy épp föld alatti állomásait kötik össze a motorvonatok, minimális állomási infrastruktúrával. Nem épült ki a mozdonyos vonatok számára körüljárási lehetőség se a közvetlen kocsik tologatásához extra vágányhálózat. Úgy tűnik, a személyszállítás a motorvonatok irányába mozdul el, a pályahálózat pedig egyre inkább a metróhoz, mintsem a nagyvasúthoz hasonlít.

Meridian74 2019.08.04. 12:28:24

@Madarász Henrik: erre ad pénzt az EU... csak pályázó is kellene hozzá. Na, az nincs.

Athos_73 2019.08.04. 13:54:59

@A Mester_: A TGV a leggyorsabb vonat a világon?

A Mester_ 2019.08.04. 14:37:42

@Athos_73: A világ leggyorsabb vonata a japán Maglev (Central Japan Railway). Ez a mágnesvasút 603 -al megy. De utána a TGV jön.

body_andras 2019.08.05. 08:45:02

@Meridian74: Az már egy Finn-öböl - Adria tengely lenne ;) Ami jól hangzik de ha úgy is alakul, előbb befejezik a vonalat Gdansk-Kalinyigrád körül valahol és onnan fölfelé már egy másik regionális közlekedési hálózat érvényesülne.

body_andras 2019.08.05. 08:46:17

@Meridian74: Ne fesd a falra az ördögöt! ... Akarom mondani, a Lőrdögöt :)