HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (67) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) németország (57) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.06.28. 22:32 Balogh Zsolt

A HS2 lehetséges járművei

Brexit ide vagy oda, az Egyesült Királyság nagysebességű vasútvonalának tervezése és építése nem állt le, sőt már megkezdődött a lehetséges járművek kiválasztása is. A világon csak kevés gyártó képes nagysebességű járműveket gyártani, ám amelyik tud, az hatalmas tapasztalattal és piaccal rendelkezik világszerte. A megfelelő nagysebességű motorvonat kiválasztása nem lesz egyszerű feladat, hiszen minden gyártó másban jó, minden versenyző mellett több olyan érv is szól, melyet a másik nem biztos, hogy fel tud mutatni.

tn_gb-hs2-train-bids-montagekicsi.jpgA lehetséges indulók (kép forrása: Railwaygazette.com)

A versenyzők között megtalálható a japán-kanadai Hitachi-Bombardier páros, a francia Alstom, a német Siemens, a spanyol Talgo és a szintén spanyol CAF.

A közeljövőben megnyíló angliai HS2 vasútvonalra keresnek megfelelő járműveket 2,77 milliárd angol font értékben. Az ajánlatok benyújtási határideje 2019. június 5. volt, a beérkező öt ajánlat elbírálására és a győztes kiválasztására várhatóan 2020 elején kerül sor. A vonatoknak 2026-tól kell üzembe állniuk. 

A HS2 Ltd. legalább 54 vonatszerelvényt szeretne, melyek maximális sebességük 360 km/h. A vonatoknak meg kell felelniük a brit előírásoknak is, hogy közlekedni tudjanak a már meglévő infrastruktúrán London és West Midlands között, elérhetőnek kell lennie York, Newcastle, Liverpool, Glasgow és Edinburgh is.

Hitachi-Bombardier

A japán-kanadai páros külön külön is letette már névjegyét a vasúti járműgyártásban, összefogva pedig talán még erősebbekké válnak. A Hitachi-Bombardier közös ajánlatot nyújtott be.

A Hitachi egy japán konglomerátum, amely csúcstechnológiára és szolgáltatásokra specializálódott. Már 1910 óta vannak a piacon, termékeik között megtalálhatóak a tömegközlekedési járművek, a szórakoztató elektronikai eszközök, a háztartási berendezések, a nagyszámítógépek, a munkagépek, az autóalkatrészek és a félkész fémipari termékek és öntvények, csak hogy néhányat említsünk a rendkívül szerteágazó tevékenységéből.

A vállalat részt vett az N700 sorozatú Sinkanszen motorvonatok fejlesztésében és gyártásában is, melyből Japánnak 189 motorvonat készült, tajvani exportra pedig további 33. A motorvonat talán egyszer még Indiába és Amerikába is eljut majd a közeljövőben.

2009-ben 29 motorvonatot szállított Angliába, melyek a British Rail 395 sorozatba kerültek. A Hitachi motorvonatok azóta is rendszeresen közlekednek 225 km/h sebességgel a HS1 nagysebességű vasútvonalon Angliában, mint intercity vonatok.

A japán-kanadai Hitachi-Bombardier motorvonata (kép forrása: Railwaygazette.com)

A kanadai Bombardier Magyarországról a kétes minőségű Talent motorvonatokról ismert, melyek második sorozatával a német Deutsche Bahn is megszenvedett. Kínában viszont tarolt, jelentős szereplő a nagysebességű pályákon.

A Bombardier nevéhez fűződik a világ első olyan motorvonata, mely mindenféle átalakítás nélkül érte el a 400 km/h-t is meghaladó sebességet.

Karen Boswell, a Hitachi Rail ügyvezető igazgatója nyilatkozata szerint:. „Ha sikerül nyernünk, az ajánlatunk jelentős előnyökkel jár a gazdaság és a lakosság számára, miközben átalakítja a kapcsolatotokat és az utasok élményeit.”

A Bombardier Egyesült királysági leányvállalatának az elnöke, Phil Hufton azt nyilatkozta: „A HS2 az egy generációs lehetőség, hogy átalakítsuk az országunkat”, és „a vonatunk összeköti Nagy-Britannia nagyvárosait és javítja az utazóközönség lehetőségeit”.

A Hitachi kiemelte a japán "világhírű" Sinkanszen "golyóvonatokon" végzett munkáját, míg a Bombardier rámutatott a nemzetközi tapasztalataira Európában és a világon a legnagyobb, a Kínában működő nagysebességű hálózatra.

A két vállalat együtt dolgozott, hogy létrehozza a Frecciarossa 1000 vonatszerelvényét az olaszországi Trenitalia részére, amely szerint a „leggyorsabb, mégis a legcsendesebb, nagysebességű vonat Európában”. A vonatot úgy tervezték, hogy 360 km/h sebességgel is tudjon közlekedni, bár jelenleg még csak 300 km/h sebességgel üzemel.

Alstom

A francia Alstom gyártja a világhírű TGV szerelvényeket, és sikerült már több jelentős exportot is lebonyolítani. Legutoljára az afrikai Marokkóba adott el TGV szerelvényeket, de utazhatunk az Alstom nagysebességű motorvonataival Olaszországban (NTV), az USA-ban (Acela Express, melyet a kanadai Bombardierrel alkottak közösen) és Spanyolországban (Euromed és AVE 100 sorozat). TGV motorvonatok közlekednek rendszeresen a francia SNCF közreműködésével Németországba, Luxemburgba, Belgiumba, Svájcba, Hollandiába és Olaszországba.

Az Angliát összekötő Csalagútban is az Alstom motorvonatai közlekedhettek elsőnek, így a londoniak számára sem ismeretlen a gall cég.

A francia Alstom motorvonata (kép forrása: Railwaygazette.com)

A TGV-k osztott hajtású, egyszintes változata csak az olasz NTV megrendelésére készültek eddig, meglátjuk sikerül-e itt is betörni a piacra. A TGV motorvonatokból Európában már több, mint 500 közlekedik, továbbá a TGV tartja a világ leggyorsabb hagyományos adhéziós vonata sebességrekordot is!

Az Alstom azt nyilatkozta, hogy az ajánlat egy „világszínvonalú, modern és rugalmas vonaton alapul, amely ugyanolyan kényelmes a hagyományos hálózaton, mint az új HS2 infrastruktúrán”. Ez egy „időtlen design-klasszikus, olyan utas-élmény, amely olyan sima, nyugodt és tágas, mint a nagy sebesség” - mondta Nick Crossfield, az Egyesült Királyságban és Írországban működő Alstom leányvállalat ügyvezető igazgatója.

Az Alstom kiemelte a nagysebességű szektorban elért rekordját, beleértve a franciaországi TGV-k kínálatát, az Olaszországban az Italo-NTV-nek szállított AGV motorvonatokat, az Egyesült Államokban jelenleg épülő Avelia Liberty vonatokat és a Marokkóban és Dél-Koreában üzemelő nagysebességű vonatokat.

Az Alstom szállította az Egyesült Királyság West Coast fővonalán használt Pendolino vonatokat, és azt nyilatkozta, hogy ez volt az első gyártó, aki partnerséget alakított ki a Nagysebességű Országos Főiskolával. A Widnes-i Közlekedési Technológiai Központjával is „kulcsfontosságú befektető volt az Egyesült Királyság vasúti szakértelmében”.

Siemens

A Siemens nevéhez fűződik az ICE motorvonat család, az ICE 3 sorozatot a kanadai Bombardierrel együtt fejlesztették ki. A csak a Siemens nevéhez fűződő motorvonatok a Siemens Velaro családba tartoznak.

Velaro motorvonatok Németországon kívül Spanyolországban, Kínában, Oroszországban és Törökországban futnak még, de a Velarók ezen kívül eljutnak még a Csatorna-alagúton át egészen Londonig is!

A német Siemens motorvonata (kép forrása: Railwaygazette.com)

A Siemens legutolsó nagy megrendelése a Deutsche Bahntól érkezett, a megrendelés 220 szerelvényre szól és további 80 darabos opciót is tartalmaz.

Kínában 160 CRH3 motorvonat fut már, további 165 szerelvény pedig gyártás alatt áll.

William Wilson, az Egyesült Királyságban működő Siemens Mobility vezérigazgatója szerint: „az ajánlat a HS2-nek olyan érték, amely az utasok, az adófizetők és az Egyesült Királyság gazdaságának legjobb kombinációját kínálja”.

Elmondta, hogy a vállalat brit vasúti jelenléte, a technikai ismeretek és a globális nagysebességű tapasztalat miatt az „ideális partner” -nek számít, kiemelve az Eurostar által az Egyesült Királyságban használt Velaro családot, valamint Spanyolországban, Kínában, Oroszországban és Németországban is közlekedő vonatokat.

A vállalat bemutatta a Velaro Novo koncepcióját, amely az energiahatékonyságot akár 30%-kal javítja a korábbi tervekhez képest.

Talgo

A spanyol Talgo elsősorban Spanyolországban ért el sikereket. Névjegye a különleges egytengelyes forgóvázakon nyugvó rövid kocsijai, melyek emiatt a legalacsonyabbak és egyes vélemények szerint a legbiztonságosabbak is. A Talgo kocsik biztonságosan futnak nagy sebességgel még rossz minőségű pályákon is.

A spanyol Talgo motorvonata (kép forrása: Railwaygazette.com)

A Talgo Spanyolországban rendkívül elterjednek számít, és korábban eljutottak a zárt vonatai Svájcba, Németországba és Olaszországba is. Mára már csak Franciaország maradt, mint nemzetközi Talgo célállomás.

Sikerült viszont exportálni motorvonatokat Szaud-Arábiába a Haramin nagysebességű vasútvonalra, továbbá Kanadába és az Amerikai Egyesült Államokba is. Európában még a közeli Bosznia rendelkezik kilenc modern Talgo szerelvénnyel.

Megjegyezendő, hogy egyedül a Talgonak van technológiája arra, hogy olyan kétszintes vonatot építsen, mely elfér a normál európai űrszelvényben is és mégis mind a két szint teljes hosszában átjárható. Ez most még nem (a szűk brit űrszelvény miatt), de később, ahogy a HS2 telítődik, komoly előny lehet.

A Talgo Egyesült királyságbeli igazgatója, Jon Veitch azt nyilatkozta: „sok lehetőséget látunk az Egyesült Királyság vasúti piacán, egyre nagyobb kihívást jelent a nagyobb kapacitás és az utasközpontú kínálat”.

CAF

A spanyol CAF utólag került be a lehetséges gyártók közé, azért, hogy a verseny továbbra is verseny maradjon. Mivel a Hitachi és a Bombardier közös ajánlatot nyújtott be, továbbá lehetőségként felmerült a Siemens és az Alstom fúziója is, jelentősen megcsappant az indulók száma.

A spanyol CAF motorvonata (kép forrása: Railwaygazette.com)

A CAF vezérigazgatója és elnöke, Andrés Arizkorreta szerint a HS2 „ikonikus projekt, amelyet üzleti szempontból kritikusnak tartunk”.

A vállalat az Oaris család egyik változatát javasolja. „Az Oaris a legmodernebb technológiát kínálja a nagysebességű utazás biztosítására, és már bebizonyította, hogy képes 360 km/h sebességgel is közlekedni, a bevált megbízhatóság, kényelem és biztonság előnyeivel együtt” - mondta a CAF brit igazgatója, Richard Garner. A vonatok megfelelnek a legmagasabb nemzetközi normáknak az utasok igényeire, a zajcsökkentésre és a környezeti fenntarthatóságra.

A CAF rendelkezik a walesi Newportban egy gyárral, és szerződésben áll a Northern, a West Midlands és a Wales & Borders franchises vasúttársaságokkal. 800 embert foglalkoztat az Egyesült Királyságban, amely 2020-ra várhatóan 1000-re fog nőni. A vállalat nagysebességű vonatokat üzemeltet Spanyolországban, Törökországban és Olaszországban.

Források

* Railwaygazette.com - High Speed 2 rolling stock bids submitted

Szavazás

Szólj hozzá!

Címkék: anglia siemens bombardier alstom caf talgo nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6814912274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.