HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (98) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.06.25. 19:56 Balogh Zsolt

Tren de Gran Canaria - gumikerekekkel a levegőben

A Spanyolországhoz tartozó Gran Canaria szigetén 1974-ben egy különleges függővasút épült, egy új, jövőőbeli vasút prototípusaként 1,5 km hosszúságban. Siker esetén meghosszabbították volna a sziget teljes hosszában, összekapcsolva ezáltal a part menti városokat és a sziget nemzetközi repülőterét is. Sőt az álmok már egy, a kontinensen futó Madrid-Valencia útvonalról is szóltak!

Gran Canaria, magasvasút, spanyolország(kép forrása: 2.bp.blogspot.com)

A különleges vasút azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és néhány év múlva a pálya elbontásra került. Gran Canaria így történelme folyamán másodjára is vasút nélkül maradt.

Gran Canaria, magasvasút, spanyolországA különleges pálya... (kép forrása: 2.bp.blogspot.com)

A múlt század 20-as, 30-as éveiben a mérnökök egész sora kezdett el a meglévő vasutak lehetséges alternatíváin gondolkodni. A cél a könnyebb és gyorsabb vonatok megalkotása volt. A nagyobb sebesség eléréshez szükséges volt a vonat súlypontjának csökkentésére, hogy ezzel minnél jobban elkerülhessék a járművek kisiklását. Különböző ötletek sokasága látott napvilágot Németországban, Franciaországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A baszk származású Alejandro Goicoechea mérnök is előállt egy saját ötlettel, melyhez támogatókat is sikerült szereznie.

Az általa megálmodott különleges jármű kerekei nem a padló alá, hanem az utastér oldalához kerültek. Ezzel a jármű súlypontja is alacsonyra kerülhetett.

Gran Canaria, magasvasút, spanyolország

...és az egyetlen, prototípus járműve (kép forrása: 2.bp.blogspot.com)

A vasúti jármű (vagy talán itt helyesebb lenne kötött pályásnak nevezni) magasba emelt betongerendákon futott, a kerekei pedig szemben a hagyományos vonatkerekekkel, nem acél futófelülettel, hanem gumiabroncsokkal rendelkezett.

A különleges kialakítása folytán ez a pálya teljes mértékben összeegyeztethetetlen a már meglévő vasúti pályákkal. Az oldalsó betongerendákat Y alakú betonoszlopok tartották, hogy a belógó jármű biztonságosan elférjen. A betongerendák tetején futott a kocsik oldalára szerelt kerekek. A feltaláló szerint ez a kialakítás alacsony súlypontot eredményezett, a gravitációs középpont a járművek kerekeivel esett egy síkba, így a billentési nyomaték nulla volt.

Továbbá ez az elrendezés kevesebb földterület-használatot eredményezett, minimálisra csökkentve az építkezések miatti kisajátítások költségét. A magasba emelt pálya miatt nem lett volna gond a hagyományos vasúthálózattal vagy az úthálózattal való kereszteződés sem. A ritkán felállított oszlopok miatt a felszín egyenetlenségei is kevésbé akadályozták volna a pályaépítést. Magasabb sebesség alacsonyabb vontatási költség mellett! - érvelt találmánya mellett a feltaláló.

Gran Canaria, magasvasút, spanyolország
A kerék-sín kapcsolat (kép forrása: 2.bp.blogspot.com)

Gran Canaria, magasvasút, spanyolország
Beszállás a járműbe (kép forrása: 2.bp.blogspot.com)

A szinte az ablakok vonalában futó betongerendák miatt a beszállás nem volt túl egyszerű: miután a jármű megállt, az oldalt futó betongerendák miatt az utasok nem tudtak volna kiszállni. Ezért az állomásokon a betongerendákon a beszállóajtó nagyságú nyílásokat hagytak, melyeket indulásnál egy-egy felhajtható kisebb gerendával kellett áthidalni. Kiszállni csak akkor lehetett, ha a jármű a megfelelő pozícióban állt meg és az ajtók ezekkel a nyílásokkal egy vonalba kerültek, továbbá az áthidaló elemeket felhajtották.

Goicoechea 1967. szeptember 1-én véglegesítette a projektet. 1968. február 1-én a Sociedad Anónima de Tranes Vertebrados szándéknyilatkozatot írt alá a megépítésére és szerződést kötött a Brissonneau & Lotz céggel a járművek legyártására.

A pálya építéséhez segítségül hívták Fernedez Casado Carlos spanyol mérnököt, a vasbeton-szerkezetek specialistáját.

Gran Canaria, magasvasút, spanyolország
A kitérő működés közben (kép forrása: 2.bp.blogspot.com)

Miután a prototípus megépült, Alejandro Goicoechean-nak sikerült meggyőznie a FEVE nevű magánvasutat Spanyolországban, hogy Santa Cruz de Campezo (Álava tartomány) település közelében felépíthesse a vasúti pálya első szakaszát. A tesztek 1969 decemberében kezdődtek.

Már itt is úgy lett a pálya felépítve és kialakítva, hogy az utasok be tudjanak szállni a járműbe, vagyis a betongerendákon beszállóhelyeket alakítottak ki, felnyitható sínelemekkel.

A tesztek befejezése után a Sociedad Vedabrados elkezdte forgalmazni a késznek gondolt rendszerét. Javasolták, hogy ilyen vasút épüljön Madrid és Valencia között, a tervezett menetidő mindössze két óra lett volna (napjainkban AVE vonatokkal 2 óra és 2 óra 39 perc közötti a menetidő). A FEVE keskeny nyomtávú hálózatát is erre az új rendszerre szerették volna lecserélni.

További javasolt útvonalak is felmerültek, mint például a Sant Feliu de Guixols-Girona, a Reus-Salou, a Zumaia-Zumaia-Puert és a Donostia-Hendaia.

Ezek közül azonban egy sem valósult meg. Ez azonban nem szegte kedvét a támogatóinak, akik úgy döntöttek, hogy egy újabb kísérleti szakaszt építenek, mely már a közforgalomban is részt vesz. A tervezett vonal Gran Canaria szigetén Las Palmas és Maspalomas között épült volna meg 55 km hosszúságban, ám mindössze csak 1,5 km-nyi pálya készült el. Az oszlopok és az azokat összekötő betongerendák telepítése 1972-ben kezdődött meg és a tervezettnél hosszabb ideig tartott. Ezt a rövid szakaszt 1974. június 26-án nyitották meg, jelentős csúszással.

A pályán közlekedő jármű hat kocsiból állt, a két végén egy-egy vezetőállásos kocsi volt, középen pedig négy utasszállító kocsi. Egy ilyen vagonban mindössze nyolc ülőhely volt.

A járművek motorját a Siemens gyártotta, minden kerék hajtott volt, egy-egy motor 32 kW teljesítményt tudott leadni. A vonat végsebessége 180 km/h volt.

Épül az új vasútvonal, ám nem élt meg hosszú életet... (kép forrása: https://bibwp.ulpgc.es)

A különleges vasút nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így sem a kontinensen, sem a szigeten nem építettek további vonalakat vagy hosszabbítást, sőt még a meglévő pályát is rövid időn belül elbontották. A tesztek 1975 utolsó hónapjaiban befejeződtek, a pályát pedig 1976 elején véglegesen elbontották.

Sok kritikát kapott a magasba emelt pálya, mely vizuálisan elcsúfította a tengerpartot. De gondok akadtak a beszállással is, a sín nem mindig nyílt fel megfelelően az ajtóknál. A tervezőknek és a kivitelezőknek az előírt határidőket sem sikerült tartani.

A Tren de Gran Canaria így nem forradalmasította a vasúti közlekedést, több hasonló társával együtt (Aerotrain, Breitspurbahn...) a feledés homályába veszett.

Ezeknél a különleges vasutaknál az a gond, hogy semmilyen formában nem kompatibilis a már meglévő és kiterjedt hagyományos vasúthálózattal. Így vagy egy országos párhuzamos hálózatot kell kiépíteni vagy pedig az új eszközt használóknak átszállni. A zsúfolt nagyvárosok központjába egy újabb fajta kötött pályás eszközt bevinni rendkívül költséges feladat, ha pedig a város szélétől a szomszédos város széléig közlekedik csak, akkor az átszállások miatt nem lesz se gyorsabb se kényelmesebb a hagyományos társától.

Bár ez a szokatlan magasvasút végül nem épült ki a szigeten, Gran Canaria azért továbbra is szeretne egy vasútvonalat a sziget keleti parti sávjában. De már hagyományos vonatokon és vasúti pályán gondolkodnak.

A kiállított mock-up 2009-ben, egy ehhez hasonló hagyományos vasúti jármű fogja az utasokat a jövőben szállítani Gran Canaria szigetén (kép forrása: www.canarias7.es)

A hagyományos vasúti pálya 57,5 km hosszan fog kanyarogni a tengerparttól nem messze, a vonatok számára a menetidő a két végállomás között 35 perc lenne csupán.

Források

* historiastren.blogspot.com
* "El pasado y...el presente". Nº3. Tren vertebrado de Gran Canaria TGV2

5 komment

Címkék: spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2114893284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anita Merkel 2019.06.26. 06:47:32

Szuper cikk, nagyon érdekes számomra, hiszen én nem vagyok otthon ebben a témában, de ez nagyon lekötötte a figyelmem!

Terézágyú 2019.06.26. 09:51:29

Sajnálatos, hogy ennyire megtorpant a fejlődés....

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.06.26. 15:22:53

@Terézágyú: Megtorpant? Ebben a járműben kocsinként nyolc ülőhely volt, vagyis egy ilyen "vonat" 32 ember számára biztosította az utazást 180 km/h sebességgel.

Egy mai AVE 103 sorozatú motorvonat 404 utast képes 350 km/h sebességgel repíteni Spanyolországban.