HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (68) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (179) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (24) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (103) nápoly (3) németország (58) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.06.12. 00:47 Balogh Zsolt

Utazás Mariazellbe keskeny nyomtávon

Ausztria telis-tele van hangulatos és modern kisvasutakkal, melyek a kirándulókat szállítják a hegyeken át a völgyekben megbújó kis falvakba. Egy ausztriai körutazásnál érdemes a kisvonatokat is kipróbálni és egy nyugodt, kényelmes élményutazáson is részt venni.

mariazell, stadler motorvonat, ausztriaMariazell vasútállomása a Stadler modern villamos motorvonatával (kép forrása: Wikimedia Commons)

Magyarországról az egyik legkönnyebben elérhető ilyen vasútvonal a Mariazellerbahn, mely St. Pölten főpályaudvaráról indul, majd 84 km-en át tekereg a hegyek között, követve a Pielach patak völgyét, hogy végül a 838 méter magasságban található Mariazellbe érkezzen.

A kisvasút St. pölteni végállomás a főpályaudvaron található, az utcaszinttől magasabban, a pályaudvar épületétől bal oldalra. A kiváló átszállási lehetőség így biztosított a Bécs felé (vagy azon túl, egészen Budapestig) közlekedő Railjetekre. A Mariazellerbahnt 2010 decembere óta nem az ÖBB, hanem a NÖVAG magántársaság üzemelteti, így az ÖBB-től eltérő díjszabás érvényes rá. A vonatok Mariazell felé a reggeli órákban óránként, később kétóránként közlekednek, az első járat 6:35-kor, az utolsó 16:37-kor indul, így összesen hétköznap hét vonatpár áll az utasok rendelkezésére. A menetidő 2 óra 15 perc.

mariazellbahnSt. Pölten vasútállomás, hamarosan indul a kisvonat Mariazellbe (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kisvonatnak egy peronja és ahhoz kapcsolódóan két vágánya van, a többi vágányt már a nagyvasúti vonatok használják. St. Pöltenből továbbutazhatunk Bécs, Budapest felé vagy az ellenkező irányba Salzburgon át Innsbruckba, Zürichbe vagy akár Münchenbe.

A vasútvonal megnyitásakor a forgalmat gőzmozdonyokkal szolgálták ki, ám néhány év után a teljes vasútvonalat villamosították 6,5 kV 25 Hz-ces váltakozóárammal. A korai villamosításban nagy jelentősége volt annak a ténynek, hogy Ausztria szénben szegény ország, ezzel szemben a hegyekben viszont bőségesen rendelkezésre áll a vízenergia, melyet áramtermelésre is lehet fordítani.

mariazellbahnMozdonyos vonat a vasútvonalon Winterbach állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

ÖBB 4090 sorozatú háromrészes villamos motorvonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1907-es villamosítás után a gőzmozdonyokat villamos mozdonyok váltották le, majd 1994-ben három villamos motorvonat is érkezett a vasútra az SGP és az ELIN gyárából. A motorvonatok legnagyobb sebessége 70 km/h volt.

Mindössze 19 évnyi üzem után (mely a vasúti járművek közt rövidnek mondható) a sorozatos meghibásodások és az alacsony üzemkészség miatt a motorvonatokat átszállították a Pinzgauer Lokalbahnhoz.

2012 decemberétől ismét új motorvonatok érkeztek a Mariazellerbahnra a svájci Stadlertől. A vasúti keresztelőn a Himmelstreppe (Lépcső a mennybe) becenevet kapó motorvonatok gyorsabbak és erősebbek is elődeiktől, végsebességük már 80 km/h.

A "Himmelstreppe" becenevű motorvonat a svájci Stadler Railtól... (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahn...és modern utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kilenc db háromrészes villamos motorvonat legnagyobb sebessége 80 km/h és rendelkeznek mindennel, amit egy mai modern motorvonattól elvárhatunk: gombnyomásra nyíló ajtók, alacsonypadlós kialakítás, légkondícionálás, zárt rendszerű WC és fejlett vizuális utastéjékoztatás.

A Mariazellerbahn miután elhagyja St. Pölten főpályaudvarát, egyből egy alagúttal keresztezi is a Trausen felé tartó nagyvasút vágányait. Majd délre fordul, és még a város területén egy újabb állomásra érkezik, az első megállónk St. Pölten Alpenbahnhof. Itt szintén megtalálható a nagy- és a kisvasút vágányai, továbbá egy hatalmas kisvasúti járműtelep is.

mariazellbahnAz első kilométereket nagyrészt sík területeken át halad (kép forrása: Wikimedia Commons)

Elhagyva a várost először sík területen halad, majd az alföldi mezőgazdasági tájat egyre magasabb és magasabb dombok váltják fel. Elhagyva a parasztgazdaságokat hamarosan erdős területen haladunk tovább.

mariazellbahnEgykori személykocsi kiállítva a vasút mentén. A mozdonyos vontatás ma már csak a különvonatok privilégiuma (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnA középső szakaszok felújítása miatt vonatpótló buszozás is szükséges a teljes táv végigutazásánál. A képen az átszállást láthatjuk a vonatról a buszra (kép forrása: Wikimedia Commons)

Schwadorf állomást elhagyva a Pielach völgyében folytatódik az utazás. A patakot hol jobban, hol kevésbé megközelítve, négyszer is keresztezve érjük el Laubenbachmühle állomást. Itt található a kisvasút egyik karbantartó telephelye is, továbbá itt tárolják a különvonatok kocsijait is. Bár a kiszolgált település kicsi, a hatalmas többvágányú, üvegtetővel fedett állomás egy modern nagyvárost idéz.

Ezután a vasútvonal hatalmas hurkokat leírva kezd el kapaszkodni egyre feljebb, egészen 891 méteres magasságig. Az út legmagasabb pontja Gösing állomás, előtte azonban még áttöri a hegygerincet a 2369 méteres Gösing alagúttal, mely a vonal legjelentősebb műtárgya.

mariazellbahnEgyre magasabbra kapaszkodik fel a vasútvonal, lenézve a völgybe Laubenbachmühle állomás látható, mely a kisvasút egyik fedett karbantartó bázisa is (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnAhogy egyre magasabbra kaptatunk fel, úgy fogyatkoznak a lombhullató fák és adják át a helyüket az örökzöld fenyveseknek (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ilyen magasságban a táj már igazán vadregényes, végeláthatatlan fenyvesek szegélyezik a vasút mindkét oldalát, ha pedig egy kis szünet támad a fák között, láthatóvá válnak az egész évben havas hegycsúcsok is a távolban.

mariazellbahnHidak és alagutak teszik változatosabbá az utazást (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnA 20 alagút egyike a vonatablakból fotózva, pár perc és a vonat egy éles ív után már az alagút bejárata felé fog suhanni (kép forrása: Wikimedia Commons)

A hegyek közt több kisebb tó is megbújik, változatosabbá téve a hosszú utazást. Felfelé kapaszkodva nem csak a magasság nő, hanem a hőmérséklet is érezhetően csökken, így a hó is hosszabban megmarad, mint az alacsonyabban fekvő völgyekben. Akár egy májusi utazás során is találkozhatunk megmaradt hófoltokkal a vasút mentén.

mariazellbahnA Lassingstausee (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnEgyszerű, de praktikus és hibátlan vasúti megálló a vasútvonalon egy kisebb tavacska partján (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnMegérkezés Mariazell vasútállomásra. Mariazell innen még pár km-re található... (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnA vasútállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal korábban hosszabb volt, ám az utolsó mintegy öt kilométerét elbontották, így Mariazell állomása a névadó településtől meglehetősen messzire került. Az utolsó kilométereket a vasútállomás elől induló ingyenes kisbusszal lehet megtenni, nem is a távolság a kihívás, hanem a meredeken emelkedő út az, ami igazán fárasztóvá teszi.

mariazellbahn...ahová ingyenesen igénybe vehető kisbuszok viszik el a vonattal érkező utasokat. A kép már ténylegesen Mariazellben készült. (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mariazell legismertebb és legfontosabb látványossága a főterén álló hatalmas bazilika. A kisváros lakossága mindössze 3722 fő, gyalogosan is könnyedén bejárható. Ám a bazilika a lakosság többszörösét meghaladó zarándokot vonz egész évben, a városka pedig alkalmazkodott a a turisták özönéhez. A főteret elegáns szállodák szegélyezik, több étterem és cukrászda is várja a vendégeket. A templom köré bazársor települt, ahol emléktárgyakat, képeslapokat és vallásos csecsebecséket vásárolhatunk.

mariazellbahnA város igazi nevezetessége a mariazelli bazilika (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnMariazell főtere, a szezonon kívül meglehetősen csendes és üres, ám a téli- és a nyári szezonban megtelik élettel (kép forrása: Wikimedia Commons)

A zarándoklat hatására alakult ki Mariazellben a mézeskalács sütés és árusítás hagyománya is. Az első említése 1655-ből való, amikor feljegyezték, hogy a zarándokokat mézeskaláccsal is várták.

mariazellbahnRészlet a mézeskalácsmúzeum kiállított házikóiból, a legkisebbtől a legnagyobbikig (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Pirker/Kerner család már az 1800-as évek óta foglalkozik mézeskalács sütéssel, saját mintabolttal és múzeummal is rendelkeznek. A főtéren található szálloda első emeletén meg is kóstolhatjuk a süteményeiket, az emeleten pedig rengeteg kiállított műremeket tekinthetünk meg. Még idegenvezetés is van, melynek során bepillantást nyerhetünk a mézeskalács sütés és a méhviasz gyertya készítés rejtelmeibe.

mariazellbahnA város híres az itt készített mézeskalácsáról, a virágzó iparág egyik bizonyítéka az egész évben nyitva tartó (méregdrága) mézeskalács-mintabolt (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mariazell másik nevezetessége a Krippe, egy családi házban berendezett magán-múzeum, mely látványossága számos vallási témájú dioráma és egy hatalmas terepasztal, amely Jézus utolsó napjait mutatja be. A teljesen kézzel készült, gyönyörűen kidolgozott munkát fények és mozgó figurák teszik még látványosabbá. A terepasztalt egy idős házaspár készítette több évtized munkájával.

mariazellbahnMariazellbe sok zarándok is érkezik, talán emiatt is jött létre évtizedek alatt ebben a családi házban egy hatalmas vallási témájú terepasztal (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnRészlet az asztalról, az egész termet beborító terepasztal minden része kétkezi munkával készült és csak egyetlenegy házaspár dolgozott rajta évtizedekig (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mariazellben nem csak a kisvasút az egyetlen látványosság a közlekedésbarátoknak. A Mariazellerbahnon kívül egy normál nyomtávolságú múzeumvillamos is közlekedik egy Y alakú pályán. Hossza mindössze 2,33 km, de a rajta közlekedő járművek kárpótolnak. A vasút Mariazell szélét a vasútállomással, továbbá egy deltavágánnyal Styria Erlaufsse-t. kapcsolja össze.

A Mariazell–Erlaufsee múzeumvillamos

A múzeumvasút számos egyedülálló tulajdonsággal is rendelkezik: Ausztria egyetlen olyan normál nyomtávolságú vasútvonala, mely nem csatlakozik az országos normál nyomtávolságú hálózathoz; és az egyetlen, mely nem egy meglévő vasútvonal reaktiválása, hanem újépítésű.

A múzeum gyűjteményébe több ritka és nagyértékű vasúti jármű is megtalálható, többek között a világ legöregebb, még működő gőzüzemű villamosa Bécsből. A pályát és a múzeumot legnagyobbrészt önkéntesek gondozzák és üzemeltetik.

A távoli tervek között szerepel a teljes vonal villamosítása, hogy a múzeum tulajdonában található bármely jármű képes legyen bármerre közlekedni.

mariazellbahnMariazellből indul a normál nyomtávolságú mariazelli múzeumvasút is, Mariazell állomása és Mariazell között már kiépült a villamos felsővezeték, a tó felé történő leágazás villamosítása pedig már tervben van (kép forrása: Wikimedia Commons)

mariazellbahnÉrkezik a vonat St. Pölten felől Mariazellbe (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy bécsi vagy egy St. pölteni kirándulás alkalmával kitűnő egész napos program a Mariazellerbahn beutazása és Mariazell látványosságainak megismerése. St. Pölten és Mariazell Budapestről már egy nap alatt is kényelmesen elérhető és a kulturális- és vallási programokon kívül számos túralehetőség is rendelkezésre áll.

A kisvasút egész évben közlekedik, naponta hét pár járat áll az érdeklődő utasok rendelkezésére.

5 komment

Címkék: ausztria kisvasút st. pölten


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3314732881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.06.12. 11:25:01

2009-ben töltöttünk Mariazellben egy hetet, a kisvasúttal fentről mentünk egy "kört", konkrétan Laubenbachmühle állomásig lementünk a reggeli első vonattal, aztán Puchenstubenig visszasétáltunk, a nagy hurkokat és alagutakat alaposan tanulmányozva. Akkor még volt szerencsénk mozdonyvontatású szerelvényhez. A modern motorvonat minden előnyével együtt kevéssé élményszerű, a hegyi élményvonatozáshoz az élményvonat nekem jobban passzol.
A mariazelli vendéglátó egységekben a magyarral jól lehet(ett) boldogulni, mindenhol magyar pincér szolgált ki minket.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.06.13. 08:15:55

@sncf: Több étterem (pl a Goldene Krone) magyar tualjdonú.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.06.13. 08:19:06

Régen sem ment közelebb Mariazellhez, Gusswerk fűrészüzeme volt a végállomás. Ajánlanék pár képet a vasútvonalról: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=207&t2=vas%FAtvonal&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.06.13. 16:19:24

@Benbe: Biztos voltam benne, hogy te is beutaztad a vasútvonalat vagy a környéket! Nincs messze, könnyen megközelíthető és látványos! :)

okleveles naiv 2019.06.13. 18:45:49

Pöpec, köszi!
A winterbachi kisvonat is nagyon aranyos és az a múzeumvillamosnak kikáltott csühögő is.