HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (98) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.06.09. 01:07 Balogh Zsolt

A Müncheni reptérre a Flughafenexpress-szel

München repülőtere eddig sem volt rosszul ellátva tömegközlekedési kapcsolatokkal, hiszen két S-Bahn járatnak is (az S1 és az S8) a repülőtér a végállomása, de más környező vasútállomásokról is van buszos kapcsolata. Hagyományos vonatok 2018 végéig nem érintették a légikikötőt, pedig igény az lett volna rá. Bár München három legnagyobb vasútállomásáról (München Hauptbahnhof, München Ostbahnhof és München Pasing) is elérhető volt egy átszállással, mégis a kínálat további bővítése mellett döntöttek.

A Flughafenexpress a repülőtér alatti vasútállomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

A repülőtér közelében halad el a München-Regensburg-vasútvonal is, ám hiába látszódik a vonatablakból a terminál épülete, megálló híján csak a főpályaudvarig történő utazással, majd onnan egy S-Bahnos úttal érhető el a repülőtér. Ez pedig nem csak egy további átszállást, hanem jelentős időveszteséget is okoz az utasoknak. A regensburgi vasútvonalból egy kiágazással jelentős időmennyiséget lehet spórolni, továbbá javul az északra található nagyvárosok repülőtéri kapcsolata is.

A92 autópálya, s-bahn, átkötés, reptér

Épül az átkötés az A92-es autópálya felett 2017-ben. A beruházás azóta elkészült és használatba is került! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A rövidke, de annál fontosabb új vasútvonal rendben és határidőre elkészült, így jelentősen megváltozhattak a repülőtér vasúti kapcsolatai Bajorország északi és keleti részei felé. Természetesen a nagyforgalmú és kétvágányú München-Regensburg-vasútvonalból az átkötést úgy építették meg, hogy a kiágazás különszintű csomópontot kapott.

Egyenlőre még csak a Flughafenexpress márkanevű, óránként közlekedő regionális járat indult el, de a távlati tervekben további új járatok és célállomások is szerepelnek. Mivel a vasútállomás közvetlenül a terminál épülete alatt helyezkedik el, a vonatról leszálló utasok egy emeletnyi mozgólépcsőzés után egyből a check in pultoknál találják magukat.

Forgalom

2018. decembere óta az alábbi járatok érintik a Müncheni repülőteret:

Járat Útvonal Gyakoriság
RE Flughafenexpress:
Flughafen München – Freising – Moosburg – Landshut – Ergoldsbach – Neufahrn (Niederbay) – Eggmühl – Hagelstadt – Köfering – Obertraubling – Regensburg
Óránként
S1 Flughafen München – Flughafen Besucherpark – Neufahrn – Eching – Lohhof – Unterschleißheim – Oberschleißheim – Feldmoching – Fasanerie – Moosach – Laim – Hirschgarten – Donnersbergerbrücke – Hackerbrücke – Hauptbahnhof – Karlsplatz (Stachus) – Marienplatz – Isartor – Rosenheimer Platz – Ostbahnhof Húszpercenként
S8 Herrsching – Seefeld-Hechendorf – Steinebach – Weßling – Neugilching – Gilching-Argelsried – Geisenbrunn – Germering-Unterpfaffenhofen – Harthaus – Freiham – Neuaubing – Westkreuz – Pasing – Laim – Hirschgarten – Donnersbergerbrücke – Hackerbrücke – Hauptbahnhof – Karlsplatz (Stachus) – Marienplatz – Isartor – Rosenheimer Platz – Ostbahnhof – Leuchtenbergring – Daglfing – Englschalking – Johanneskirchen – Unterföhring – Ismaning – Hallbergmoos – Flughafen Besucherpark – Flughafen München

Húszpercenként

 

Youtube videó az új összekötő vágány forgalmáról

A repülőteret így óránként hét vonat is érinti, a belváros felé 10 percenként indulnak az S-Bahnok, melyet kiegészítenek még az óránként induló Flughafenexpresszek.

Ezáltal a 34 ezer fős Freising, a 14 ezer fős Moosburg, a 71 ezer fős Landshut, a 6000 fős Ergoldsbach, a 14 ezer fős Neufahrn bei Freising, a 7500 fős Obertraubling és a 145 ezres Regensburg is közvetlen vasúti kapcsolatot kapott a repülőtérrel.

Vagyis mintha Miskolcról olyan vonat indulna a 120-as vasútvonalon Gyöngyösön, Egeren, Gödöllőn át Budapest felé, mely a városhatárnál egy 90 fokos kanyarral mégis inkább a 100-as vonalat célozná meg és a végállomása a Keleti pályaudvar helyett a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér alatt lenne! Természetesen mint az órás ütemen felüli vonat.

A forgalmat egyelőre a hányatott sorsú, négyrészes Bombardier Talent2 sorozatba tartozó motorvonatokkal szolgálják ki. A járatok kora reggeltől késő estig közlekednek, Regensburg és a repülőtér között a menetidő egy óra 15 perc.

Mindeközben Magyarországon: Vasúti megállónk már van, csak a reptér költözött el messzebbre...  (kép forrása: Wikimedia Commons)

4 komment

Címkék: index németország münchen


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4214877386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.06.09. 12:48:21

Münchenben nincsen semmi inkompatibilitás az S-Bahn és a nagyvasút között (űrszelvény, áramszedő, stb)?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.06.09. 16:27:54

@sncf: Nem csak Münchenben, hanem Németország nagy részében nincs gond vele (Berlin, Hamburg tuti kivétel, ott harmadik sínes áramellátás van). Ahogy távolodunk a városoktól és az S-Bahnok követési távolsága is csökken, gyakran már nem is kapnak önálló vágányokat, hanem a nagyvasútét használják. Ami esetleg mégis összeférhetetlenné teszi, az a müncheni alagút biztosítóberendezése, melyet nem ismer minden német jármű, továbbá az eltérő peronmagasság.

Az S-Bahnba teljesen szintben, lépcső nélkül lehet beszállni, a modern alacsonypadlós járművek esetében így az S-Bahn peronja magasabban van, mint a jármű padlója. Emiatt viszont S-Bahn jármű nem állhat meg olyan helyen, ahol nincs magasperon.

sncf 2019.06.09. 16:41:19

@Balogh Zsolt: Köszönöm a részletes választ. Berlint és Kölnt ismerem ilyen szempontból, Münchenen eddig csak átutaztam, nem volt alkalmam élőben tanulmányozni (úgy jobban megmarad). Párizsban bezzeg még áramnem váltás is van az alagútban (és ezt nem pozitívumként mondom).

egyinges 2019.06.11. 08:34:18

Itthon is célszerű lenne a 80a és 120a vonalakat bekötni a 100a vonalba a reptér alatt és több, mint két vágányon bevinni Köki-re, onnan pedig Fradin át Kelenföldre. Lenne egy országot majdnem minden irányból összekötő csomóponti lehetőség és reptéri elérés, valamint nem kellene a távolsági vonatok esetén átszállni az utasoknak, mert csinálhatnánk Szombathely-Záhony, Pécs-Miskolc, Nagykanizsa-Szeged, stb.. viszonylatokat. Persze ehhez arra is szükség van, hogy Köki és Kelenföld, valamint Ferencváros kulturáltan megközelíthető legyen a belvárosból. A fejpályaudvarokat pedig át lehetne alakítani, és ellátni valamilyen hasznos funkcióval. Az elővárosi vonatok mehetnének S-bahn rendszer szerint, pl Cegléd-Vác, Kunszentmiklós-Hatvan, Székesfehérvár-Szolnok, stb... viszonylatokban.
Tudom, ez kicsit utópisztikus, de hosszú távon működne. Nagyobb haszna lenne, mint a 150-es vonal felújításának, azért , hogy a kínai árú a 2-3 hetes útján, míg elér Bécsbe, spóroljunk 2 órát..