HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (98) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.06.03. 22:02 Balogh Zsolt

Tren de Gran Canaria - Gran Canaria tervezett vasútvonala

A Spanyolországhoz tartozó Kanári szigetek évről évre egyre több turistát vonzanak. Gran Canaria, a szigetcsoport egyik tagja 2014-ben már 3,6 millió látogatót fogadott, miközben lakosság a 850 ezret sem éri el. A turisták áradata miatt szükséges a sziget infrastruktúrájának a bővítése is, hogy a helyi nevezetességek, a strandok és a nemzetközi repülőtér könnyen és kényelmesen megközelíthető legyen.

A vasútvonalra szánt motorvonat makettje (kép forrása: www.motor2000.net)

Az utasok elszállításához egy új vasútvonal építése mellett döntöttek. Már elkészültek a tervek a pálya nyomvonalához, az állomásokhoz, sőt már a jövőben megnyíló vasútvonal tervezett járművét is bemutatták a közönségnek egy mock-up (életnagyságú makett) formájában 2009-ben.

Története

A szigeten korábban már közlekedett vonat. 1893 és 1944 között egy gőzmozdony szállította az utasokat a főváros és Puerto de La Luz között. A távolság nem lehetett túl nagy, ha mindössze egy mozdonnyal ki tudták szolgálni az igényeket. A vonalat 1910-ben villamosították, ám 1944-ben mégis visszatértek a gőzmozdonyos üzemhez, a villamost gőzmozdonnyal vontatták. Az egykori kis gőzös még nevet is kapott, ő lett a La Pepa. Replikája ma Las Palmas egyik múzeumában van látható.

1972 és 1974 között merült fel a vasúti közlekedés újraindításának az ötlete egy keskeny nyomtávú vonal képében (itt kérdéses, hogy a keskeny nyomtáv a spanyol 1668-hoz vagy az európai 1435 mm-es standarthoz képest értendő). A tervezője a baszk származású Alejandro Goicoechea volt. Ám a terv sikertelen volt és egy év után leállították.

1974-ben egy különleges függővasút is épült a szigeten, egy új, jövendőbeli vasút prototípusaként 1,5 km hosszúságban. Siker esetén meghosszabbították volna a sziget teljes hosszában, sőt az álmok már egy, a kontinensen futó Madrid-Valencia útvonalról is szóltak. A különleges vasút azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és rövid idő múlva a pálya elbontásra került.

Épül az új vasútvonal, ám nem élt meg hosszú életet... (kép forrása: https://bibwp.ulpgc.es)

A Grand Canaria Cabildo a 21. század elején előterjesztette a főváros és San Bartolomé de Tirajana városokat összekötő Gran Canaria gyorsvasút vonalának kialakítását. A vonal a keleti part mentén futna és Las Palmast kötné össze a repülőtérrel. 2004-ben a spanyol Fejlesztési Minisztérium versenypályázati szerződést kötött a Las Palmastól Maspalomasig tartó 50 km-es vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányához.

A Cabildo a spanyolországi központi kormányzatához fordult a projekt finanszírozásához, de a terv költségvetési korlátok miatt nem haladt előre. 2009 és 2018 között a spanyol Fejlesztési Minisztérium és a Cabildo 22,42 millió eurót költött az új vasútvonal előkészítő munkájára 2018 januárjában a Fejlesztési Minisztérium és a Cabildo bejelentette, hogy szinte az összes szerződést megkötötték, hogy lehetővé tegyék az építkezés megkezdését. A spanyol állam 25,28 millió euró finanszírozás biztosított a projektnek. Azonban még mindig vannak olyan pénzügyi nehézségek, amelyek megakadályozzák a vasútvonal építésének a megkezdését.

A nyomvonal

A vasútvonal a sziget északi részén található fővárosából, Las Palmasból indul majd ki, majd végig a part mentén futva érné el Gran Canaria déli részét, miközben érintené a sziget nemzetközi repülőterét is. Így nem csak a legnagyobb városokat fűzné össze a tengerparti sávon, hanem átszállási lehetőséget biztosítana a kontinens felé induló repülőgépekre is.

Egy állomás látványterve (kép forrása: www.canarias7.es)

A vasúti pálya 57,5 km hosszan kanyarogna a tengerparttól nem messze, a vonatok számára a menetidő a két végállomás között 35 perc lenne. Összesen tizenegy állomást terveztek, melyek tartalmazzák a reptéri föld alatti állomást is.

A vasútvonal nagyrészt alagútban futna (kép forrása: www.canarias7.es)

A vasút a Spanyolországban elterjedt 1668 mm-es nyomtávolsággal épülne meg, az engedélyezett legnagyobb sebesség 160 km/h.

A szigetet felfedezéséhez, továbbá az utazási élményéért való utazáshoz nem igazán lesz alkalmas. Egyrészt a rövid vonal és a csekély menetidő nem szolgálna túl nagy látvánnyal, emellett még a vasút nagy része a föld alatt, alagutakban is futna. Célja így egyértelműen a tömegek gyors és biztonságos célba juttatása lenne.

A vasútvonal tervezett nyomvonala (kép forrása: Wikimedia Commons)

Járművek

A vonatok átmenetet képeznének az elővárosi és a nagysebességű vonatok között. Összesen tíz, száz méter hosszúságú, öt egységből álló motorvonatra lenne szükség a forgalom beindításához. Minden motorvonaton 500 utas tudna egyszerre utazni. Később további három egységre lenne szükség az optimális menetrend kialakításához.

Az utastér látványterve (kép forrása: www.canarias7.es)

2009-ben Las Palmas városában, a San Telmo parkban egy életnagyságú mock-up került kiállításra, melyet az érdeklődők kívül-belül megtekinthettek. A külseje alapján leginkább a Siemens Velaro motorvonatcsaládjára hasonlított, ám a tervek csak öt egységből álló járművekkel számolnak szemben a Velarók nyolc egységből álló változatával.

A kiállított mock-up 2009-ben (kép forrása: www.canarias7.es)

A vonatok energiaellátásáról egyik forrásban sem szerepelt semmi konkrétum, mindössze a látványterveken fedezhető fel a felsővezeték és az áramszedő. Amennyiben a rajzolók valós adatokkal dolgoztak, akkor a vasút kétvágányú és felsővezetékkel villamosított vonal lesz.

Kérdéses még az is, hogy vajon 2009 óta eltelt tíz év alatt vajon menyit változtak a tervek és a piacon elérhető vasúti járművek. Mire a vonal ténylegesen megnyílik, talán már egészen más koncepcióban gondolkodnak majd.

Youtube videó a tervezett beruházásról

 Források

* Az angol Wikipédia Tren de Gran Canaria szócikke

3 komment

Címkék: spanyolország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1514877096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

okleveles naiv 2019.06.04. 09:28:20

Nagyon jól néz ki ez a motorvonat látványterv.

TömítetlenTömszelence 2019.06.04. 21:53:41

"1974-ben (...) a tervek már egy Madrid Valencia útvonalról is szóltak."

Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Madridig, és ha akkor is támadják, akkor meg Valenciáig! Hogy egy szigeten vagyunk, 200 km-re Afrikától és 1500 km-re Európától, az nem lehet akadály!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.06.04. 22:57:52

@TömítetlenTömszelence: Természetesen a Madrid-Valencia szakasz nem kapcsolódott volna a Gran Canaria szigetén épült rövidebb szakasszal.