HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (41) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.04.28. 20:09 Balogh Zsolt

Park a vágányok felett Münchenben

A vasútvonalak összekapcsolják az országokat, a településeket, a városokat és a vidéket, viszont ezzel ellentétben gyakran elválasztják egymástól a szomszédos városrészeket. Különösen a nagyvárosokban igaz, hogy a lakóterületeket nem összeköti, hanem kettévágja, megnehezítve ezzel a környék közlekedését is. Zajvédő falakkal a vasutakat el lehet tüntetni, ám ezzel csak a problémát söpörjük a szőnyeg alá, az elválasztó hatás ugyanúgy megmarad.

Alattunk a négyvágányos vasútvonal (kép forrása: www.hswm.de)

Néha azonban, pénzt nem kímélve sikerül egy olyan megoldást találni, ami nem akadályozza a közlekedést és a helyi lakosoknak is kedvező: ha a várost kettévágó vasútvonalat alagútba helyezzük vagy befedjük, az addig elfoglalt helyet hasznosabban felhasználhatjuk. A vágányok befedésére követendő példát láthatunk Bajorország fővárosában, Münchenben.

Az "alagút" kezdete

A németországi Münchenbe több irányból is befutnak a forgalmas vasútvonalak. a városi szakaszok gyakran négy-vagy többvágányúak, hogy a forgalom minél gördülékenyebben haladjon. A Salzburg felől, Rosenheim-en át a bajor fővárosba tartó vasútvonal is jelentős forgalmat bonyolít le,a távolsági vonatokon kívül regionális járatok is közlekednek rajta. A városrendezés során a vasútvonal mindkét oldalára az évek alatt lakóépületek épültek, melyek között megmaradt a négyvágányos vasútvonal, egy részén csupán betonlemezekkel befedve.

Története

A Quartierplatz Theresienhöhe egy új müncheni lakónegyed központi területe, a Schwanthalerhöhe és a Sendling városnegyedek találkozásánál. A QUIVID ( Kunst-am-Bau-Programm der Stadt München) és a Teil der Kunstprojekte „1a Orte“ projektek keretében kezdődött meg a lakónegyedek melletti területek átalakítása.

2001 végén egy nemzetközi művészeti verseny részeként tizenhárom csapatot hívtak meg, melyekben művészek és tájépítészek azonos figyelmet kaptak. együttműködtek. A Quartierplatz Theresienhöhe volt Münchenben az első olyan hely, ahol a tájépítészek a művészekkel működtek együtt. Az első díjat 2002. április 13-án Catherine Venart halifaxi építész, a Topotek1 tájépítészeti iroda és a kölni művész, Rosemarie Trockel nyerte el. A nyertes pályázatot több fórumon is bemutatták a lakosságnak. A mai Quartierplatz Theresienhöhe a győztes pályamunka továbbfejlesztése. A projekt összköltsége közel 4 millió euróba került.

2009. március 10-én az építési bizottság kiadta az építési engedélyt, így 2009 májusában megkezdődhetett a tereprendezés.

Először a vágányokat már eddig is felülről befedő vasbeton tetőt kellett felújítani, Az első előkészítő szakasz 2008 áprilisában kezdődött és mintegy 5,4 millió euróba került. Mivel az eredeti betonlemez csak korlátozott terhelést bírt el, ezért vastag földtakaróval és nagy fákkal való beültetése nem volt lehetséges. Ezért a kivitelezés során könnyű építőanyagokat használhattak csak.

A Quartierplatz Theresienhöhe 2010. június 12-én nyílt meg a nagyközönség számára és körülbelül 16 800 m2 területet jelent. Az új tér 50 méter széles és 300 méter hosszú, alatta földalatti parkoló és a München-Rosenheim-vasútvonal városi szakasza (az ún. Südring) található.

Az új tér összeköti a kétoldalt található lakóterületeket, nyitottságával és méretével ellentétben áll a szomszédos területek beépítettségével

A parkot intenzíven látogatják és használják a családok és a gyerekeik. A terület három részre osztható: az első részen műfüves játszótér, a másodikon fűmentes játszótér, míg a harmadik részét igazi földdel fedték be és élő növényeket telepítettek. A környező utak és területek akadálymentesítettek, így a tér minden oldalról akadálymentesen elérhető. A délkeleti részre 28 nyárfát ültettek és hosszú padokat helyeztek el, az északi részére pedig egy öt méter magas fenyőfa került.

A szomszédos lakások oldalánál másfél-három méter változó szélességű zöldterületet alakítottak ki, ahová 8500 virágot is ültettek.

A teret észak-déli irányban három helyen is gyalogutak keresztezik, a harmadik egyben kerékpárút is.

Quartierplatz Theresienhöhe átalakítása során gondoltak a gyerekekre is: különböző mászókákat és csúszdát is telepítettek.

Családias hangulat a vágányok felett egy élhető városban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egészségvédelem

A kisgyerekek számára a város a Max-Hirschberg-Weg-en lévő vasbeton híd közelében épített játszóteret, hogy ne tegye ki a gyerekeket a vasúti felsővezetékek elektromágneses sugárzásának.

Annak ellenére, hogy a vizsgálat azt állapította meg, hogy mindössze 0,1-0,4 mikro-tesla mágneses fluxussűrűség mérhető, ami a meghatározott határérték alatt van, a város mégsem mert kockáztatni. A döntés alapja a gyermekkori leukémia és a mágneses mezők káros hatásainak összefüggése. Egészségügyi kockázatot a tartós 0,5 mikro-tesla sugárzás vagy annál nagyobb jelent.

Harald Gabler az Egészségügyi és Környezetvédelmi minisztériumtól azzal érvelt, hogy mivel a kisgyermekek legtöbbet a földön játszanak, így inkább lemondtunk a játszótérről. Ezért inkább növelték a távolságot a potenciális veszélyforrástól a biztonság érdekében. Ugyanakkor Hubert Maiwald orvos arra is rámutatott, hogy az itt mért sugárzástól nagyobb terhelés éri az embereket az S-Bahnon történő utazások során.

A park a Google térképén

A projekt a vasút világában nem egyedülálló, hiszen találunk még arra is példát, hogy egy egész ország "vasúthálózata" került a föld alá az állomásokkal együtt. Monaco, a tengerparti törpeállam is így tett, mikor az Olaszországot Franciaországgal összekötő vasútvonalát teljes hosszában a földbe süllyesztette. A vágányok egykori helyére azonban nem park került, hanem különféle épületek. A kis ország beépítettsége szinte 100%-os, a telkek pedig túl értékesek ahhoz, hogy azt a vasút foglalja el.

Monaco Monte-Carlo 1974-ben...

... és 2015-ben (képek forrása: Wikimedia Commons)

Stuttgart szintén évek óta fáradozik azon, hogy a jelenlegi főpályaudvart egy jóval helytakarékosabb és karcsúbb föld alatti átmenő állomással váltsa ki. A városba vezető vasútvonalak szintén alagútba kerülnek, az egykori tárolóvágányok helyére pedig lakónegyedek és parkok kerülnek.

De van hazai példa is: A Nyugati pályaudvar szélső vágányai fölé többszintes parkolóház épült, melynek a tetején szintén van egy kisebb park.

Források

* a német Wikipédia Quartiersplatz Theresienhöhe szócikke

5 komment

Címkék: németország münchen index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9814766094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ébrenjáró 2019.04.29. 23:23:35

A Nyugati mögött is ilyen kéne

БУММЕР 2019.04.30. 10:53:31

Ezek a beruhàzàsok is elsösörban a szükös hely miatt szükségesek, még igy is olcsobb a nyert terület mint a beruhàzàs!

Lakjon vàrosban az aki akar...én az irodàbol hegyeket és legelö teheneket làtok...a vasut làtvànyàtol sem leszek depresszios...àt tudok menni a sinek alatt a tohoz...nincs szeparàcios szorongàsom :D

szepipiktor 2019.04.30. 15:49:42

Ugye ez volt a terv korábban, a kormányzati negyed tervezésének idején.
Az égész Dózsda György úttól a Nyugatiig tartó hatalmas területet vitték volna ugyanígy egy "aluljáróba" és felül meg hatalmas zöld, park...

sncf 2019.04.30. 19:59:12

A gazdasági racionalitásnak sokszor jól megfelelnek ezek az átalakítások, meg a lakók igényeinek. Az utasokat nem szokták megkérdezni. Néhány hete volt szerencsém az új monacoi állomás mellett a francia és az olasz riviérán vonatoznom. A francia oldalon 100-120-as tempó, gyönyörű táj, az olasz oldalon 160 és alagút. A forgalom túlnyomó részét minden állomáson megálló regionális vonatok teszik ki, a gyorsítások és lassítások miatt az időnyereség minimális. A tengerparti telkek viszont valakinek jó bizniszt jelentettek.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.04.30. 20:02:52

@sncf: Erről én is írtam korábban több cikkemben is. Monaco-Genova nagy része meglehetősen lehangoló. Európa egyik legszebb tája, de nem a vonaton utazók számára...