HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (68) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (179) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (24) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (103) nápoly (3) Németország (1) németország (58) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.04.19. 16:05 Balogh Zsolt

A Railjetek következő generációja

Már több, mint 10 év telt el azóta, hogy az ÖBB prémium kategóriás távolsági vonata, a Railjet forgalomba állt Budapest Keleti pályaudvar és München Hauptbahnhof között. Az eltelt évek már nyomot hagytak a szerelvényen és a technika is fejlődött, nem beszélve az utazóközönség folyamatosan változó igényeiről

jcr_content.jpgAz ÖBB következő generációs Railjetének a másodosztályú utastere (kép forrása: ÖBB)

Az ÖBB 2019-ben további szerelvényeket rendelt a Siemenstől, hogy tovább modernizálhassa távolsági flottáját. A legutoljára megrendelt flotta nyolc újgenerációs Railjetből és tizenhárom, kimondottan az éjszakai forgalomhoz kialakított Nightjetből áll. Az új szerelvények várhatóan 2022-re állnak majd forgalomba.

A Siemens és az ÖBB már el is készítette a látványterveket az új szerelvényekről, így a képek alapján már láthatóvá vált, merre is fejlődik tovább a vasúti közlekedés Ausztriában és a szomszédos országokban.

A videó alapján az első és legszembetűnőbb változás a szerelvények új színterve: a nappali forgalomra szánt ingavonatok fényezése a néhány éve megkezdődött új ÖBB színsémát követi, mely kevesebb vöröset és bordót, cserébe viszont több fehér felületet tartalmaz.

Az ingavonatok vontatását továbbra is a nagy mennyiségben rendelkezésre álló Siemens Taurusok fogják végezni, az ingavonatok vezérlőkocsija is a hagyományos Taurus formavilágot idézi.

Az újdonságokat a vonaton belül találjuk, melyet a videó részletesen és pontosan be is mutat. Én nem is ismételném meg az összes újdonságot, csupán párat ragadnék ki: A kocsik beszállóajtajai az eddigi kocsivégektől távolabb, a vonat közepe felé tolódnak el, hasonlóan fognak majd kinézni, mint a Németországból használtan vásárolt halberstadti kocsik. Emellett a padlószint is alacsonyabbra kerül, megkönnyítve a beszállást. A felszállás után egy a mainál nagyobb térbe érkezünk, amit kapaszkodók tesznek még biztonságosabbá. Az utastájékoztatást nagyobb monitorok segítik majd.

Az ülések komfortosabbak és kényelmesebbek lesznek, a felfüggesztésüknek hála pedig alattuk több hely marad a csomagoknak. Változik a lefoglalt helyek kijelzése, sőt az ablak alatt egy hosszú kijelző az utazással kapcsolatos információkat is mutatni fogja. Így a türelmetleneknek nem kell a nyakukat tekergetni és nyújtogatni ahhoz, hogy a kocsi közepén látható monitort el tudja olvasni.

Az üléstámlákba USB csatlakozó is kerül majd, ami megkönnyíti a telefonok és tabletek töltését.

Az étkezőkocsira rá sem fogunk ismerni, az eddigi nyitott boxos elrendezés kiegészül egy zárt, üvegfalú utastér-résszel is.

Youtube videó az új Railjetről

Európában az éjszakai vasúti közlekedés meglehetősen visszaszorulóban van, a vasutak nem tudták vagy nem akarták felvenni a versenyt az olcsó buszokkal, telekocsikkal és fapados repülőgépekkel. A trendekkel azonban szembe megy az ÖBB, mert nem csak hogy számos éjszakai vonatot üzemeltet de még pénzt is fektet új szerelvények vásárlásába!

Az ÖBB európai éjszakai hálózata a Railjet szóval összecsengő Nightjet márkanevet kapta. Bár sokan szkeptikusak voltak, az idő az ÖBB-t igazolta, nem csak hogy sikerült megállítani a további utasszám csökkenést, hanem ezzel ellentétes módon még növekedni is tudtak! A jövőben a meglévő (meglehetősen öregecske) flottán felül még 13 Nightjet ingavonat fogja az éjszakai utasok igényeit kiszolgálni.

Hálókocsi, ahogyan az ÖBB elképzeli (kép forrása: www.travelandleisure.com)

A hétkocsis ingavonat kettő ülőhelyes kocsiból, három zuhanyzóval is ellátott, négyágyas fülkés kocsiból és további kettő egyágyas alvófülkékből álló kocsiból áll majd.

Ebből az utolsó két kocsi az, ami igazán újszerű és érdekes, hiszen ilyen elrendezésű vagonokkal még nem találkozhattunk korábban. Ezek az alvórészek leginkább a japán ún. "kapszulahotelek" világát idézik, bár nem osztozkodunk a fülkén idegenekkel, a hely meglehetősen szűkös lesz majd.

A hálókocsikban a biztonságról PIN kóddal ellátott, személyes tárolórekeszek gondoskodnak majd.

25 komment

Címkék: ausztria öbb railjet index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7314775110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Európai téridő 2019.04.20. 08:44:27

A Budapestről induló szerelvény prémiumnak nem volt nevezhető, amikor balgán erre a szerelvényre váltottam jegyet.

Gerardus A. Lodewijk 2019.04.20. 10:41:56

Az első osztály eddig egész elfogadható volt; lehet abban reménykedni, hogy a másodosztály ülései negyedórán túl is kényelmesek lesznek? Vagy mint az az utóbbi időben jellemző, az utas kényelme a vasút számára szigorúan a legeslegeslegutolsó szempont lesz itt is?

Oxy 2019.04.20. 12:18:02

Hót kényelmetlen lesz, ha mindig fix asztalok közt kell belavírozni az ülőhelyre, közben a koffert is a csomagtartóra tenni stb.

Bloodscalp 2019.04.20. 17:27:00

@Európai téridő: mentél volna MÁVval te őrök elégedetlen

Danubius 2019.04.20. 20:15:00

Vidékről ez egy más világnak tűnik

Ahoj- 2019.04.21. 07:21:01

Még mindig a MÁV zöld színű műbőr üléses vonatain ülései a legkényelmesebbek hosszú távon, nem ezek a modern dizájn szarok.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.04.21. 09:02:50

@Gerardus A. Lodewijk: Nem tudom, min ültök ti általában, de én toltam le railjetben 8-10 órákat és semmi gondom nem volt vele.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.04.21. 09:04:21

@Ahoj-: Ragadnak, forróka, izzadsz bennük, büdösek, azzal a ronggyal vannak letörölve, amivel a budit sikálják - biztos nagyon jó, de ha lehet, akkor lángvágót a maradék 40 kocsinak is, de gyorsan!

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.04.21. 09:07:05

@Danubius: Nem tudom, neked mi a vidék, de bőven járnak ilyen vonatok a magyar vidék minden táján. Ezek a kocsik például idén 11 évesek, és már akkor ugyanazokkal a kényelmi elemekkel voltak fölszerelve, amit az ÖBB most vezet be (asztal, nagy monitor, előtér, ülésenkénti konnektorok): https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_IC3G

Terrax 2019.04.21. 09:12:58

@Benbe: 7 egész darab van is belőle :D

Európai téridő 2019.04.21. 09:25:32

@Benbe: Zárva volt a retyó, nem lehetett átmenni egy másik vagonba és a mozgó büfé drága volt, de nem volt valami hajda-hade etvasz, a kosztümös ázsiai bombázó elég fáradtnak tűnt.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.04.21. 10:05:10

@Európai téridő: Tipikus nyugati vonat. Ilyen az ICE, a TGV is. A nem prémium rosszabb.

Kávéház Magazin · https://kavehazmagazin.hu 2019.04.21. 10:05:22

Nem tudom, ki-hogy van vele a hozzászólók kötül, de a Bécs-Budapest járatokon mégis inkább a RailJet vonatokat részesítik előnybe, akik csak tehetik. Merthogy egész nap vannak járatok, de kb. csak minden második RailJet típusú.

P806 2019.04.21. 11:47:33

@Benbe: Lehet, hogy forrók (nyáron), ragadnak (ha koszosak), de nehezen telepszik meg benne mindenféle kórság, hányás, húgy, retek, amik a plüssöket viszont imádják.
És a zöld üléseknek rugózásuk is volt, nem egymillis plüssel bevont műanyag kerti székek, amin (a Railjettel Keletiből indulással) Bicskénél már mindenünk megfájdult. És hol volt még onnan Bécs? :-((

finisz 2019.04.21. 13:26:36

@Oxy: Nem asztalos, négyes helyre veszel jegyet, hanem sima kettesre. Esetleg fülkébe. Probléma megoldva. A kofferek meg az ülések alá kerülnek majd, ami egy 25-30 kilós koffernél kész áldás, hogy nem kell a közös tároló 2-3.-ik szintjéig emelni, ha az alsó szinten már nincs hely.

finisz 2019.04.21. 17:36:10

@Európai téridő: Hát a retyók néha technikai hibásak lesznek, leginkább egy idióta utastárs miatt, aki eltömíti őket, útközben. Már én is futottam bele ilyenbe, azonnal szóltam a kalauznak, és lezárták. Jobb, mintha elöntené a szennyvíz a padlót.
Mondjuk, az fura, hogy nem volt átjárás a vagonok között, én még ezt nem tapasztaltam a Railjeteken, pedig sokat utazom velük, de ez is előfordulhat, valamilyen hiba miatt.
Hm, nos ami a kaját illeti... Ha végképp nem bírod ki, vagy több mint 6 órás útra van kilátás, akkor célszerű otthon szendvicseket készíteni magadnak. 5-6 óránál hosszabb utazás esetén én is így teszek, sőt még ásványvizet is beszerzek az útra. Nem ciki, nem gáz. Ugyanis nem titok, hogy a vonatokon és repülőkön kapható jócskán felülárazott szendvicsek és egyebek, vákuumfóliázott, hetekkel azelőtt elkészített "ínyencségek", amelyeket vagy megfelelően tároltak vagy nem addig, amíg a büfékocsira felkerültek. A meleg ételek meg konzervek, ugyanis konyha az nincs, csak melegítő, így ha valami melegre vágysz, akkor legfeljebb egy pár virslit egyél vonaton, ha nem zavar az ára. Vonaton/repülőn, max. csak kávét, az nem drágább, mint ha az állomáson vennéd.
Az meg, hogy a büfékocsis hölgy fáradt volt .. most komolyan? Miért? Robotnak nézted eddig a személyzetet?

Európai téridő 2019.04.21. 18:27:27

@Bloodscalp: A Dunaúj -Dombóvár Flirt piros személyvonat büfészolgáltatás nélkül is jobb volt.

Európai téridő 2019.04.21. 18:29:08

@Benbe: Mire föl verik ők a nyálukat és mi a faxért hajbókoltok nekik?

Európai téridő 2019.04.21. 20:09:17

@Bloodscalp: Mentem Dombóvárra a Flirt piros motorvonattal. Ég és Föld a különbség a MÁV javára.

Bloodscalp 2019.04.21. 20:11:39

@Európai téridő: már írtad...és ez fantasztikus. Én rengeteg helyen mentem MÁVval és úgy szar ahogy van

Jegkoko 2019.04.21. 20:17:33

@Európai téridő: Az ugye meg van, hogy a flirt csak egy elővárosi közlekedésre alkalmas motorvonat?A railjet meg egy nemzetközi EC szerelvény. Semmi baj nincsen a railjetek üléseivel, talán a lábtámasz és ha több ponton lenne állítható.

Jegkoko 2019.04.21. 20:19:01

@P806: Aha és azt ugye tudod, hogy ugyan azzal a rongyal törlik le a wc t mint amivel az üléseket? :D Nehezen telepszik meg a hasított bőr üléseken :D

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.04.22. 16:40:33

@Európai téridő: A Railjeten le lehet zárni egy vagont? Én még sose találkoztam a kocsik között zárt ajtóval.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.04.22. 16:43:25

@P806: Egyetértek veled, a sokat lesajnált bhv ülése kimondottan puha, süppedős fajta. Engem a baktériumok sem zavarnak, nem enni kell az ülésekről, hanem ülni rajtuk, nem hinném, hogy rosszabb a helyzet, mint egy városi pad esetében.

Azonban az ülés még nem minden, egy vasúti kocsi komfortját nem csak az ülések határozzák meg, hanem még rengeteg más tényező is: utastájékoztatás, klíma, fedélzeti szolgáltatások...