HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (65) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (27) index2 (172) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (8) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (75) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) Németország (1) németország (55) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (4) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.03.28. 18:59 Balogh Zsolt

Az 1955-ös francia vasúti sebességrekord

Valamiben a legjobbnak lenni mindig nagy dicsőség! Igaz ez az emberekre, vállalatokra vagy akár országokra is egyaránt. A vasúti sebességrekordok hajhászása már egyidős a vasúti közlekedéssel, hiszen már az első gőzüzemű vasútvonal megnyitásánál is egy versennyel döntöttek arról, melyik gyártó mozdonyát fogják alkalmazni. Az 1829-es 46,6 km/h sebességrekordtól mára már messzire jutottunk.

sncf bb 9004, cité du trainA rekorder mozdony napjainkban a Cité du Train vasúti múzeumban Franciaországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

1955. márciusában Franciaország egy rekordkísérletre készült, melynek során arra keresték a választ, mennyi lehet a mozdonyvontatású vonatok elméleti sebességhatára. Az előzetes elképzelések 320 km/h sebességet tartottak reálisnak. A rekordkísérlethez kettő, némileg átalakított, de mégis a francia napi forgalomban aktívan is részt vevő mozdonytípust választottak ki.

A helyszín

A rekordkísérlet helyszínéül az 1927-ben 1500 V egyenárammal villamosított kétvágányú Bordeaux-Irun-vasútvonalat választották, pontosabban a Lamothe-Morcenx közötti szakaszát. Ez az állomásköz 47 km hosszúságú és mindössze csak egy 3700 méteres sugarú ív található rajta. A pálya megfelelő állapotban volt, egyedül csak a sínkötések környékén kellett a kavicságyat feljavítani és a pályát kismértékben korrigálni.

A felsővezeték egyetlen vezetékből állt (egyenáramú felsővezetékeknél gyakran használnak két párhuzamos vezetékszálat), amely kellően erős és nagy keresztmetszetű volt, a felsővezetéket tartó oszlopok 90 méterre álltak egymástól. Annak érdekében, hogy a vezeték a lehető legkevésbé legyen laza és megereszkedett, a sebességrekordot a lehető legalacsonyabb hőmérsékleten kellett elvégezni (hidegben a fémek összehúzódnak, melegben kitágulnak). Az árambetáplálást megnövelték azért, hogy a pálya minden pontján 4000 Amper álljon rendelkezésre.

A versenyzők

A sebességrekordhoz két különböző mozdonyt választottak ki:

sncf bb 9004, cité du trainAz SNCF BB 9004-es pályaszámú mozdony... (kép forrása: Wikimedia Commons)

sncf bb 9004, vezetőállás...és a vezetőállása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első egy négytengelyes BB 9000 sorozatú villamosmozdony volt, melyet 1953-ban gyártott a francia Jeumont-Schneider. A BB 9004 pályaszámú mozdony még csak két éves volt, de már 118 ezer kilométert futott. A  rekordkísérlet előtt alaposan átvizsgálták és ahol kellett, javították. A 3180 kW teljesítményű mozdonyból mindössze csak kettőt gyártottak. Engedélyezett legnagyobb sebessége 140 km/h.

sncf cc 7107, cité du trainAz SNCF CC 7107 pályaszámú mozdony... (kép forrása: Wikimedia Commons)

sncf cc 7107, vezetőállás...és vezetőállása (kép forrása: www.railfaneurope.net)

A második versenyző egy hattengelyes CC 7100 sorozatú Alsthom mozdony volt, melyet szintén 1953-ban gyártottak. A rekord előtt már 448 ezer km-et mutatott a kilométerórája. A mozdony legnagyobb teljesítménye 3490 kW, engedélyezett legnagyobb sebessége szintén csak 140 km/h. Ebből a típusból összesen 58 db-ot gyártottak.

Napjainkban mindkettő mozdony megtekinthető a franciaországi Cité du Train vasúti múzeumban.

A rekordkísérlet

A kívánt sebesség elérése érdekében a a BB 9004 pályaszámú mozdony hajtóművének áttételét az eredeti 2,517-ről 0,849-re módosították, míg  a CC 7107-esnél 2,666-ról 1,145-re. Ezen kívül a mozdonyok küllős kerekeit kovácsolt acél kerekekre cserélték a biztonság érdekében.

Mindkét mozdony ugyanazt a háromkocsis tesztvonatot húzta, melyeket a mozdonyok mellett aerodinamikailag optimalizáltak, vagyis minden kiálló részt, mely rontotta az áramvonalasságot, leszereltek. Eltávolították a fogantyúkat, kapaszkodókat, kilincseket. A kocsik közötti átmeneteket is áramvonalasították, a legvégére pedig egy csapott és gömbölyű lezárást szereltek. Ezeknek hála a vonat légellenállása mintegy 20 %-kal csökkent.

ree-modeles-sncf-set-cc7107.jpgAz utolsó kocsi speciális kialakítású vége szintén a légellenállás csökkentését szolgálja. A kép a rekorder szerelvény H0-s méretarányú változata, 670 eurós árával igazi gyűjtői különlegesség! (kép forrása: www.huenerbein.de)

A biztonságos fékezés érdekében a mozdonyokat és a kocsikat speciális fékbetétekkel szerelték fel, amelyek nagyon nagy mennyiségű hőt is képesek eloszlatni. 

A villamos energia vételezéséhez egy új áramszedő került kifejlesztésre, amely képes volt a 4000 Amper áram felvételére is. A vonat első két kocsiját olyan berendezésekkel szerelték fel, amely megakadályozta, hogy a kerekek és a sín között az áram ívet húzzon.

Eredetileg a tesztet 1955. március 25-én szerették volna elvégezni, mivel azonban aznap a hőmérséklet 28 °C-ra emelkedett és emiatt a felsővezeték is kitágult, a nagysebességű teszteket nem merték végrehajtani. Csak március 27-én reggel indult meg a lehűlés, így a BB 9004 psz.-ú mozdony és vonata elindulhatott. 276 km/h sebességnél azonban a tesztvezetés megszakad, mert az áramszedő áramszedése nem volt megfelelő.

Március 28-án a hőmérséklet 12 °C volt, így úgy döntöttek, hogy a CC 7107 psz. mozdonnyal is megkezdik a rekordkísérletet. A vonat Facture állomásról indult 13:25-kor és elérte a 326 km/h sebességet a 67. és a 68. kilométer között, mielőtt még az áramszedő palettája megolvadt és eltörött. A tesztek után a pályát az SNCF szakemberei ellenőrizték de sem a pályában sem a felsővezetékben nem találtak hibákat. Az elért világrekord ellenére a BB 9004 psz. mozdonnyal a következő napra egy újabb rekordot terveztek.

1955. március 29-én reggel 7:35-kor, amikor a hőmérséklet mindössze 5 °C-ra csökkent, a a BB 9004 psz. mozdonyt ismét elindították Fature állomásról a tesztvonattal. Körülbelül 290 km/h sebességnél az áramszedő ismételten eltörött, de mivel a mozdonynak volt egy második áramszedője is, melyet azonnal felemelt, a teszt folytatódhatott. A 9400 kW-os teljesítményű mozdonnyal ezúttal a 71,7 km-es pályán 331 km/h sebességet értek el. Azonban ennél a sebességnél a mozdony súlyos keresztirányú rezgésbe kezdett (szitálás). Amint azt a későbbi vizsgálat is kimutatta, a felépítmény mintegy 500 m hosszan deformálódott, mivel a mozdony futási stabilitása nem volt megfelelő.

Mivel a CC 7107 áramszedője megrongálódott, így nem tudta folytatni a gyorsulását, ellentétben a BB 9004-gyel, melynek két áramszedője is volt, a világrekorder mozdony a BB 9004-es lett 5 km/h sebességkülönbséggel. Ám a kis különbség miatt (326 km/h - 331 km/h) úgy döntöttek, mindkét mozdony és gyártó rászolgált a világrekorder díjra. Így mindkét mozdony megkapta a maga öntöttvas tábláját, hogy 1955. márciusában 331 km/h sebességgel világcsúcsot állítottak fel! Salamoni döntés volt.

bb_9004_plakette.jpgA Jeumont-Schneider mozdonyának emléktáblája (kép forrása: Wikimedia Commons)

cite_du_train_mulhouse_2014_145_15518716773.jpgAz Alsthom mozdonyának emléktáblája (kép forrása: Wikimedia Commons)

2005. március 24-től április 1-én ünnepelték a világrekord 50. évfordulóját.

Az új rekord

A rekord sokáig megdöntetlen maradt, ám 51 év elteltével, 2006. szeptember 2-án mégis át kellett adni a helyet egy új titánnak! A Siemens ES64U4 (Taurus III.) sorozatának osztrák példánya, az ÖBB 1216 050-es pályaszámú mozdony a Nürnberg-Ingolstadt közötti újépítésű nagysebességű vasútvonalon még a 331 km/ sebességet is túlszárnyalta, igaz nem túl sokkal.

öbb 1216, németország, világrekordAz ÖBB 1216 050 pályaszámú mozdonya egy kocsival Nürnberg és Ingolstad között. A rekorderfestés már szinte teljesen elkészült, egyedül a végsebesség utolsó két számjegye hiányzik a mozdonyról (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 6400 kW teljesítményű (rövid ideig akár 7200  kW) négyáramnemű mozdony 357 km/h sebességgel száguldott Németországban.  A technikusok beszámolója szerint még tovább is gyorsulhatott volna, ám a mozdonyvezető egy közeledő alagút miatt nem kockáztatta tovább a száguldást, így az új mozdonnyal elérhető sebesség világcsúcs 357 km/h lett, 26 km/h-val túlszárnyalva az 51 éves francia rekordot (megjegyzés: a TGV vonatok még ettől is nagyobb sebességre képesek, ám azok külön kategóriát képviselnek, mivel motorvonatok).

öbb 1216, németország, világrekord357 km/h, hirdeti a mozdony az oldalán az új, mozdonnyal elért sebességrekordot. Ez a rekord máig megdöntetlen maradt! (kép forrása: Wikimedia Commons)

13 komment

Címkék: index franciaország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr114725021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Greg36 2019.03.29. 13:52:56

"Lamothe-Morcenx" ez biztos? Mert Lamothe-nak nincs vasútvonala. Én úgy tudom, hogy Facture (Biganos)-Morcenx, ami valóban szinte teljesen nyílegyenes. (74km).

Greg36 2019.03.29. 14:07:31

OK, utána tovább olvastam, de az a bekezdés akkor is furcsa.

gigabursch 2019.03.29. 17:43:29

Az 500 m a vágányfelépítményre vonatkozott vagy a mozdonyéra? Mert ez utóbbi egy kicsit sok...

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.29. 19:14:52

"Mikortól fognak a magyarországi vonatok is legalább 200 km/h sebességgel menni?"

A legtöbb válaszoló a Soha választ jelölte be.

Elképesztő kishitűség van ebben az országban, amit persze az éppen ellenérdekelt média terjeszt. Bizonyára sokat dolgoztak rajta, hogy így legyen, de hihetetlenül káros, le kéne már vetkőzni. Elég arra gondolni, hogy kb. 7 milliárd ember él a Földön, és Európában úgy 500 millió ember él, USA-ban, Kanadában, Ausztráliába még 500 kb. meg még adjuk hozzá Japánt meg egy-két kisebb országot. Ez kb. 1,5 milliárd, azaz kb. 20%. Mi ebben a 20%-ban vagyunk. Tehát a világ legjobban élő ötödében. Azon belül inkább a vége felé, ami nem csoda 45 év kommunizmus után. Szóval ne károgjatok, felemelt fejjel élvezzétek. Akinek nem tetszik, mehet Indiába meg Laoszba.

maintenator 2019.03.29. 19:35:35

@fofilozofus: Tudjuk, hogy szárnyal a gazdaság, azonban az etnikai arányok rohamos és tragikus alakulása már nem teszi lehetővé a közlekedési infrastruktúra radikális átalakítását. Röviden szólva, már késő!

Vivi. (törölt) 2019.03.29. 21:02:30

a legelső képen a v alakú króm elem nem emlékeztet kicsit arra a volkswagen hippi buszra? Szerintem nagyon

carlbadog 2019.03.30. 08:24:45

@fofilozofus: Amíg egy állami vállalatot a politikai kreténizmus és az egyéni érdekek irányítanak addig jó ha a "luxus"-nak számító 80 km/h -val zötyögnek. Ez nem kishitűség, hanem realitás.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.03.30. 08:44:54

@carlbadog: A realitás az, hogy ma a vasúti utasok 90%-a 120-160 km/h közötti sebességgel utazhat Magyarországon. A nem ilyen sebességű vonalak mentén a lakosság nagyon kicsi része lakik.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.03.30. 17:54:26

@fofilozofus: a Heil Viktor! kimaradt az okádékodból, te idióta.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.03.30. 23:00:06

@Benbe: Azért ez nagyon-nagyon optimista számítás.

C16SE 2019.03.31. 19:07:18

@fofilozofus: Veres-Budapest az átadás idején: 46 perc, most 50 perc alatt nem ér be, de inkább 55 perc-1 óra. Én elhiszem, hogy te egy agyhalott hívő vagy, de a tények más mondanak. ;)

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.04.01. 11:05:18

@C16SE: Harmad ennyi megállóval és fele ennyi vonattalálkozással, úgy, hogy csak Újpestig járt. A pályasebesség ugyanennyi volt.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.04.07. 17:29:14

@Balogh Zsolt: Szerintem nem, de vonatkm-ben abszolút pesszimistának számít.