HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • szmoker (Homo Trollicus): Érdekes hogy a franciák milyen sokáig használták a mozdonyos kialakítást (TGV). Aztán 30-40 évvel ... (2019.04.22. 17:40) Vasúti sebességrekordok
  • Balogh Zsolt: @P806: Egyetértek veled, a sokat lesajnált bhv ülése kimondottan puha, süppedős fajta. Engem a bak... (2019.04.22. 16:43) A Railjetek következő generációja
  • Benbe: @Balogh Zsolt: Szerintem nem, de vonatkm-ben abszolút pesszimistának számít. (2019.04.07. 17:29) Az 1955-ös francia vasúti sebességrekord
  • sakkosfx: Érdemesebb vonattal közlekedni, mint autóval! Az autónak csak 130-al szabad közlekedni, míg a kötö... (2019.03.30. 13:40) Nagysebességgel, na de merre?
  • Benbe: A Wienerwaldtunnel jóval nagyobb kanyart tesz meg, mint a csaknem kelet-nyugati régi vonal. (2019.03.28. 14:11) Látványosságok St. Pöltenben

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (65) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (27) index2 (172) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (8) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) németország (54) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (4) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.02.23. 22:58 Balogh Zsolt

A közlekedés jövője

A jövőt megjósolni mindig is nehéz feladat marad, mert az emberek csak a saját idejük találmányait és trendjeit ismerik, majd azokat továbbgondolva, felnagyítva, jobbá téve képzelik el a jövőt is, miközben a legnagyobb változásokat olyan találmányok okozzák, melyeket a jövőkutató idejében még fel sem fedeztek. Hiába jósolta meg Verne Gyula is a holdutazást, a járművet illetően szó szerint nagyon mellélőtt, és elképzelni sem tudta azt, hogy a televíziónak hála az 1969-es holdra szállás az amerikaiak számára generációs élmény lesz!

screen_shot_2018-04-16_at_5_21_43_pm_grande.pngA Tesla Autopilot már nem csak egy távoli álom

A most következő rövid bejegyzésben az önvezető autók széleskörű elterjedését és az általuk kiváltott hatást próbálom elképzelni. Majd évek múlva kiderül, mennyire jártam sikerrel!

Előnyök

Bár még nincsenek robotautók, a többség egyet ért abban, hogy az átállásnak rengeteg előnye lesz. Nézzük sorba ezeket:
* megszűnő torlódások: néha csak egy-két rossz sofőr okoz olyan helyzetet, aminek az eredménye hatalmas dugó lesz. Lehet, hogy túl óvatos és túl lassan halad, vagy épp az ellenkezője, agresszív vezetése miatt a többség inkább lassít. A robotautók egyformán szabály követőek lesznek, anélkül, hogy versenyeznének, vagy személyes sérelmeit próbálnák másokon megbosszulni;

Mi okozza a közlekedési dugókat? A videóból megtudhatjuk, miért áll meg a forgalom minden különösebb ok nélkül!

* A szabálykövetés egyik jótékony hatása a közlekedési balesetek csökkenése, később akár a teljes megszűnése. Balesetek nélkül nem lesznek terelések, forgalmi lassítások, helyszínelések vagy dugók sem;
* Ha nem lesznek balesetek, a biztosítások is feleslegessé válnak, így az autófenntartás egyik jelentős költsége megszűnik;

A Tesla Autopilot rendszere 2016-ból. Azóta még többet tud!

* Különválik egymástól a parkolás és a ki-beszállás. Jelenleg a parkolóban szállunk ki vagy be az autóba, ám amint az autónk képes önmagát is vezetni, már nem lesz fontos a közeli parkoló megtalálása;
* A városi közlekedés nem elhanyagolható része a parkolókat kereső autók, az előbbiből következik, hogy ez a felesleges plusz forgalom is megszűnik;
* Mivel a robotautók ügyesebb sofőrök, a jelenlegi helynél kevesebbel is beérik. Akár még az is elképzelhető, hogy a 2+2 sávos autópályák 3+3 sávosokká alakíthatóak. Hiszen a leállósávba lehúzódó autókat a szenzorok időben észre veszik, és így nem lesz szükséges egy teljes sávot folyamatosan üresen tartani nekik;
* Ha elterjed az autómegosztás, több azonos irányba tartó ember használhat egy autót, vagy egy autó szolgálhat ki több embert napközben. Ez további parkolóhelyek felszabadítását jelentheti majd;
* Ha egy család együtt indul reggel munkába/iskolába, az útvonal megtervezésénél azt is figyelembe kell venni, hogy kinek van jogosítványa. Lehet, hogy az iskola van a legmesszebb és ott a legkönnyebb parkolni, ám a szülők mégsem szállhatnak ki korábban, nekik minden nap ezt a távot kétszer is oda-vissza meg kell tenni feleslegesen. Automata vezetésnél ez a probléma és az ezzel járó felesleges forgalom is megszűnik.

A Deutsche Bahn reklámja a közlekedés jövőjéről

* Megváltozik majd az éjszakai élet és a szórakozás is. Ha egy társaság egy távolabbi szórakozóhelyet látogat meg, a sofőr nem fogyaszthat alkoholt, hogy reggel biztonságosan tudjon vezetni. A tömegközlekedés peremidőszakokban, főleg egy zajosabb társaságnak nem megfelelő alternatíva, így valaki vagy kimarad a buliból vagy egy gyalogosan is megközelíthető, belvárosi szórakozóhelyet keresnek fel. Egy biztonságos robotautó itt is nagy segítség lenne, egy teljesen automatizált közúti közlekedési hálózat pedig a szórakozóhelyek térbeli elhelyezkedését is gyökeresen átformálhatja: a zsúfolt belvárosokból kiköltözhetnek a ritkábban lakott külvárosokba is.

Hátrányok


Ennyi előny mellett meg kell említenünk a hátrányokat is. Bár a rendszer még nem üzemel, így minden felmerülő problémát nem ismerünk, azonban a korábbi közlekedésben történt fejlődés alapján nagyon valószínű, hogy a könnyebb utazás az utazási igényeket is növelni fogja. Így könnyen abba a hibába eshetünk, hogy az emberek többet és messzebbre fognak majd a jövőben utazni. Messzebb kerülnek a munkahelyek és az iskolák az otthonoktól, nő az utazási idő és a távolság is. A mindig rendelkezésre álló közúti közlekedés új utazási igényeket is generálhat, így könnyen lehet, hogy a dugók ugyanúgy megmaradnak.

Ne feledjük, hiába lesznek az autók sokkal környezetbarátabbak, ha a megtett kilométerek gyorsabban nőnek mint a közlekedés hatásfoka.

Dugó Münchenben, vajon a meglévő úthálózat bírni fogja a növekvő mobilitást? (kép forrása:vehir.hu)

Gyakran elhangzó veszély még a tömegesen munkanélkülivé váló taxisok, buszsofőrök és kamionsofőrök helyzete. Jelenleg a sofőröket nagy tömegben alkalmazó ágazatok folyamatos munkaerőhiánnyal küzdenek. Mivel az átállás nem egyik napról a másikra fog történni, hanem helyette éveket vesz majd igénybe, az átállás okozta feleslegessé váló munkaerőt bőven lesz ideje felszívni más iparágaknak. De a hivatásos sofőr szakma sem tűnik el véglegesen, megmarad majd az igény a tehetősek körében a taxisofőrökre, kik segítenek bőröndöt cipelni, kinyitják az ajtót és ismerik a várost. Az áruterítők sem csak a vezetéssel töltik ki a munkaidejüket, árut rakodnak ki és be, felveszik az új rendeléseket, ellenőrzik az átvételt, meghallgatják az esetleges panaszokat... A vezetést lehet automatizálni, de a személyes kapcsolattartást még jó darabig biztosan nem.

Tömegközlekedés


Felmerülhet a kérdés, mindez hogy érinti majd a tömegközlekedést? Szükség lesz még továbbra is rá?
A tömegközlekedés egyik fontos feladata, hogy a mobilitást mindenki számára lehetővé tegye, azoknak is, akiknek kevés a pénzük, túl idősek, túl fiatalok vagy nem alkalmasak a vezetésre egészségügyi állapotuk miatt.

A RioTinto bányacég önvezető tehervonata Ausztráliában. Elszigetel hálózatokon már működik az autonóm vasúti közlekedés

A jelenleg rossz vagy még éppen elégséges tömegközlekedéssel kiszolgált térségek minden bizonnyal elveszítik a tömegközlekedésüket. hiszen miért várnánk buszra, melyből napi két pár jár, ha egy robotautó is bérelhető? Akár még az is elképzelhető, hogy bizonyos személyek kedvezményesen vehetik majd igénybe. Az állam se jár rosszabbul, kisebb infrastruktúrát kell fenntartani, miközben a mobilitás a peremvidékeken nőni fog. Ez persze könnyen számos jelenleg a halál peremén vergődő vasúti mellékvonalnak adhatja meg a végső kegyelemdöfést. De az alacsony kihasználtsággal közlekedő autóbuszjáratok is legalább ekkora veszélybe kerülnek majd.

vasut.png

Ezzel szemben a nagyvárosok és vonzáskörzetük tömegközlekedése még akár jól is járhat a változással. Senki se legyen annyira naív, hogy azt gondolja, robotautókkal kiváltható egy metróvonal vagy egy elővárosi vasútvonal. Korábbi számítások szerint egy jól működő, kétvágányos vasútvonal elméleti maximum kapacitása 40 ezer utas/irány/óra, amit csak egy 12 sávos autópályával lehetne kiváltani. Kétlem, hogy az autonóm vezetés 6x hatékonyabb lesz a jelenlegi emberi sofőröknél.

Nürnbergben 2008 óta közlekedik teljesen automata metró. A nürnbergi ráadásul nem is az első ilyen rendszer a világon!

Megszűnni nem fog a tömegközlekedést, sőt akár még profitálhat is belőle! Azok, akik ódzkodtak a sok átszállástól, a csatlakozásmulasztástól, kombinálhatják a bérautókat a tömegközlekedéssel. A legproblémásabb részeken autóznak, míg a legzsúfoltabb, leglassabb szakaszokon használhatják a tömegközlekedést. Megoldható, hogy a közlekedés irányítóik megfelelő tarifákkal hatékonyan tereljék az utasokat az optimális és leggyorsabb irányba. A mindenütt hálózatba kötött autók tudni fogják az igényeket, ismerni a szabad parkolókat, a leggyakoribb utasáramlási irányokat és a tömegközlekedés járműveinek menetrendjét is!

A jövőben, véleményem szerint a tömegközlekedés is megtartja majd a helyét a közlekedési módok között, az autonóm autók azonban jelentősen átrendezik majd a szerepeket és mindazt, amit ma mobilitásnak hívunk.

Addig azonban még sok év fog eltelni!

6 komment

Címkék: jövő


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2614626062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2019.02.25. 01:36:47

Önmagát vezető autó szerintem pedig nem lesz, egyhamar legalábbis. Mégpedig azért nem, mert ez egy olyan bonyolult probléma, amire a számítógépek nem képesek. Távolról sem csak arról van szó ugyanis, hogy GPS-szel odataláljon valahova, vagy beparkoljon egy helyre: ezek viszonylag egyszerű dolgok. Gondoljatok viszont bele: az utakon millió egy dolog történhet, ott van a többi autó, a gyalogosok, a biciklisek, a kátyúk, az eltakart közlekedési táblák, az állatok, lehet ilyen idő, meg olyan, stb, stb... Ráadásul egy ilyen autónak atombiztosan kellene üzemelnie, mert életek múlnak minden hibán... (Illetve mert a sz*rt is kiperelik a gyártókból, ha az autója bajt csinál.)

A helyzet egyébként ahhoz hasonló, amikor a számítógéppel megcsinálták a helyesírás ellenőrzést, viszont odáig nem igazán tudnak eljutni, hogy a gép normálisan tudjon fordítani, esetleg stilisztikai problémákban tudjon segíteni. Miért? Azért mert ahhoz érteni is kell a szöveget. Ez tehát két meglehetősen különböző dolog: vannak egyszerű problémák, amelyekkel elbír a gép, meg a bonyolultak, melyekkel nem.

Illetve az is fontos, hogy a gépeknek nincs ún. mögöttes tudása, az embernek viszont van. Egy ember tudja, nagyjából mindenről, ami vezetés közben felbukkanhat, hogy micsoda, és kb. hogy fog viselkedni, akkor is, ha az szokatlan, például egy elefánt. (Merthogy szokatlan dolgok is történnek az utakon.) Egy gép csak azt, amit beleprogramoztak, mindent meg nem lehet beleprogramozni.

Olyasmit tudok elképzelni max, hogy mondjuk az autó végig tud menni magától az autópályán, az ugyanis egy viszonylag egyszerű és védett környezet. Plusz biztos kiesik még néhány hasznos, használható fejlesztés a kutatásból, de azt a célt, hogy az autó magától elvigyen egyik címről a másikra, nem fogják elérni. Hype ez, meglássátok.

Apropó, akit érdekel, annak itt egy írás a tudomány határairól:

egyvilag.hu/temakep/029.shtml

midnightcoder2 2019.02.25. 07:04:58

@Szalay Miklós: Na most, ahhoz képest hogy milyen lelkesen hirdeted úton útfélen a világegyetem enciklopédiáját, rohadtul tájékozatlan vagy a témában.

Elõször is, ezek mögött az önvezetõ rendszerek mögött komplex mesterséges intelligencia van, nem egy egyszerû számítógépprogram. Ez architekturálisan sokkal jobban hasonlít a te agyadra, mint a hagyományos gépekre.

Másrészt, jelenleg önvezetõ autók forgalomban már kb 10 emberéletnyi idõt levezettek. Értsd, ha te 18 évesen jogsit kapsz, és 80 éves korodig napi 8 órát vezetsz, akkor kb. tizedannyit vezettél mint eddig csak a Tesla autói tettek meg önvezetõ módban. És ott van még a Google a saját kis megoldásával, az Uber, stb.

midnightcoder2 2019.02.25. 07:13:44

Szerintem leginkább a közúti szállítást és a városi tömegközlekedést fogja átalakítani. Ez utóbbi szerintem kb. a mai formájában megszûnik, pontosabban vagy car sharing vagy nagyon sok pici járat fog mûködni. A tömegközlekedés nagy baja alapvetõen az, hogy te X helyrõl akarsz Y helyre eljutni, viszont mivel minden jármûre kell egy sofõr, így szállítani igazán nagy jármûvekkel érdemes (Pl. csuklósbusz) ahol egy sofõr sok embert elszállít. A nagy jármûvek viszont ritkább, illetve korlátozott számú útvonalat jelentenek, a korlátozott számú útvonal pedig azt, hogy ahhoz, hogy X helyrõl Y-ba eljuss, meg kell kerülnöd a fél várost.

Az egyéni közlekedés korlátja viszont szerintem továbbra is a dugó lesz. Hacsak nem megyünk fel három dimenzióba, lásd önvezetõ, személyszállító drónok amivel az araboknál kísérleteznek. Ez utóbbi amúgy Pl. a biciklisfutárokat is eltüntethetné az utakról, elvégre kisebb csomagot szállítani is praktikusabb lenne drónnal.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.02.25. 23:29:39

@Szalay Miklós: Évszámokat nem írtam, nem tudom, mikorra lesz kiforrott rendszer. De egyszer lesz, az tuti! :) Engem a belinkelt videó is már meggyőzött, nem autópályán vezet az autó, balesetmentesen.

nyelv-ész 2019.02.27. 20:17:37

Egy normális infrastruktúra esetén, egyszerű feltételek esetén korlátozottan működhet az önvezetés, pl: autópályán. Igazi önvezetés azonban nagyon sokáig nem lesz.

Mondok egy példát:

Városi utca szélén autók parkolnak. Az úton megyek autóval, és a parkoló autók túloldalán, a járdán, az autók között látok villanásnyira velem egyvonalban valami mozgást. Ha majd a számítógép is ki tudja ebből sakkozni, hogy a járdán gördeszkázó 6 éves kisgyerek mindjárt elém kanyarodik, és időben fékez, akkor lehet majd önvezetésről beszélni. De ilyen a jelenlegi számítástechnikával nem oldható meg, Talán majd a kvantumszámítógépekkel. Az is felejtős, hogy majd a felhőben kiszámítják nekem, mit tegyen az autóm, mert a közlekedés nem tolerál ekkora válaszidőket.

Az meg végképp nonszensz, hogy biztosításra nem lesz szükség. Sosem lesz olyan, hogy minden közlekedő egy steril környezetben közlekedik, soha senki nem megy neki semminek, és a vihar sem sodor cserepet a parkoló autómra.

nyelv-ész 2019.02.27. 20:32:10

@midnightcoder2: Nnincs olyan autó, amiben "mesterséges intelligencia" lenne. Nincs olyan gép, ami autóba beférne, és tudna futtatni olyat, ami mesterséges intelligenciának tekinthető. Felhőszolgáltatást sem használhatsz, mert nagy a válaszidő, közben már dönteni kell, merre tovább.
A machine learning valamennyire használható eredményt ad, de az ugye mintákat tárol, azokra programozott műveletekre képes. Valamennyire kombinálhatóak a minták, de nem tárolt helyzetekre nincs megoldása, maximum beprogramozhatod neki, hogy egyes esetekben mit hanyagoljon el, tehát milyen, ismert helyzethez leginkább hasonlító mintát vegyen elő, és aszerint cselekedjen. Aztán ha az ismeretlen változó pont a gyalogos volt a járdán, akkor eggyel kevesebben várják majd az önvezető autókat.

Továbbá a Tesla videóján vegyük észre, hogy jól felfestett felezővonalak és szegélyvonalak vannak mindenütt az utakon, amik itt keleten nem annyira mindennaposak. Nálunk is elmegy a Tesla autópályán egész szépen, meg a nagyvárosokban a főutakon is elboldogul, de egy vidéki mellékúton, ahol még a felezővonal sincs felfestve, nemhogy a szegély, úgy pingpongozik a két útpadka között, hogy az kész életveszély.