HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (67) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) németország (57) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2019.01.09. 16:39 Balogh Zsolt

Az étkezőkocsik lassú eltűnése

Nem is olyan régen még a távolsági vonatok elengedhetetlen tartozéka volt az étkezőkocsi is, ahol kényelmesen, asztalnál, étlapról válogatva kérhettünk főtt ételeket és italokat. Manapság viszont egyre ritkábban láthatunk ilyet a vonatokba sorolva.

MÁV Nosztalgia étkezőkocsiA MÁV Nosztalgia egyik étkezőkocsija (kép forrása:mavnosztalgia.hu)

De miért tűntek el? Mi lett helyettük? És hol találkozhatunk még igazi étkezőkocsikkal a napi forgalomban?

Előzmények

A vasúti közlekedés a kezdetekben drága elfoglaltság volt, csak kevesen engedhették meg maguknak, hogy hosszabb utakra induljanak. Ahogy a sínek egyre jobban behálózták a földrészeket, a vonatok is egyre nagyobb távokat tettek meg, ezzel együtt a jegyárak is mérséklődtek. Mivel egyedüli szárazföldi közlekedési eszköz volt, vonattal utazott szegény és gazdag is. A korabeli állomások éttermekkel, újságosokkal, fodrászattal is fel voltak szerelve, hogy a vonatra várakozók, érkezők vagy átszállók hasznosan tudják az időt eltölteni. Akár még egy nyugodt ebéd vagy vacsora is beleférhetett!

Az állomási éttermek idővel nem csak a vonattal utazókat látták el, hanem versenyre keltek a városi éttermekkel is, becsábítva a helyi lakosokat is.

Ne feledjük, akkor a vonatok sokkal ritkábban közlekedtek, az utazási idők és a várakozások is sokkal hosszabbra nyúltak.

A Delaware, Lackawanna and Western Railroad étkezőkocsija 1902-ből (kép forrása: histolines.wordpress.com)

A vasúttársaságok hamar felfedezték, hogy az utasokat menet közben, a vonaton is el lehetne látni, így a távolsági járatok étkezőkocsikkal egészültek ki. Ez az ötlet a menetidőt is csökkentette, ha nem kellett ebédidőben egy nagyobb állomáson megállni.

Az étkező- és hálókocsik a tengeren túl, az Amerikai Egyesült Államokban futottak be nagy karriert, mivel ott egy transzkontinentális utazás napokig is eltartott. És addig, míg nem indult el a kereskedelmi belföldi repülés, addig a vasút volt az egyetlen távolsági utazási forma az országon belül. A hosszú utazások pedig háló- és étkezőkocsi nélkül nagyon gyötrelmes lett volna.

Merész álmok a 40-es évekből

Az 1940-es évek elején Adolf Hitler teljesen biztos volt sikerében, miszerint sikerül az egész világot uralma alá hajtani. Hatalmas birodalmához hatalmas épületeket és járműveket is terveztetett. Egyik ilyen álma volt a Breitspurbahn is, mely a hagyományos vonatokhoz képest több, mint kétszer akkora nyomtávolságon futott volna a birodalom nagyvárosai között. A kezdetben 4 méteresre tervezett, később már "csak" 3 méteres nyomtávolság kiépítése lehetővé tette volna valóságos guruló városok létrehozását is. Ilyen szélességű síneken a személykocsik 7 méter szélességűek lehettek volna, a tervezett étkezőkocsik kialakítása egy luxus óceánjáró éttermével vetekedett volna.

A háborút azonban elvesztették, így a Breitspurbahn sem épült meg, csak néhány makett és rengeteg tervrajz emlékeztet minket erre a különleges álomra.

Azok a boldog 60-as, 70-es évek

A második világháború után az utazási kedv is felélénkült, különösen Nyugat-Európában. A nemzeti vasúttársaságok számos nagytávolságú, exkluzív járatot indítottak belföldi városok vagy nemzetközi célállomások között is. Ezeket az elegáns járatokat idővel a TEE márkanév fogta össze, melyek csak első osztályú kocsikkal közlekedtek. A vasúttársaságok igyekeztek a legmodernebb kocsikból összeállítani a szerelvényeket, a tehetős utasokat pedig minél magasabb színvonalon kiszolgálni. A TEE vonatok étkezőkocsijainak berendezése és kínálata felért egy elegáns szárazföldi étteremmel.

A Rheingold panorámakocsija. A vonat Hollandia és Svájc között közlekedett, a festői Rajna-völgyében (kép forrása: blechi-b.de)

Az Orient-expressz étkezőkocsija (kép forrása: archivum.kanizsaujsag.hu)

A hanyatlás elkezdődik

A vasúti közlekedés, különösen a nagyobb távolságú, nemzetközi utazások a tehetősek kiváltsága volt sokáig. Azonban az egyéb közlekedési eszközök megjelenése és elterjedése egyre fenyegetőbbé vált. Elkezdődött kiépülni az autópálya-hálózat, a levegőben pedig megjelentek a polgári repülőgépek is. Ez a helyzet jelentősen rontott a vasutak eddigi kényelmes, monopol helyzetén. Racionalizálni kellett, költségeket csökkenteni és a bevételeket növelni. A TEE vonatok kiegészültek másodosztályú vagonokkal is, az utazás egyre inkább a tömegigényeket is próbálta kiszolgálni. A járatok száma is növekedett, a napi egy-két pár vonat nem lehetett versenyképes az egyéni közlekedéssel. Sűrűbben járó vonatokhoz több kocsi is kellett, melyek beszerzésénél  a gazdaságosság is egyre nagyobb szerepet játszott.

th.jpgAz Avala EC Nagykőrösön, csak egy évet élt meg a nemzetközi szolgáltatás az Alföld ezen részén (kép forrása: Wikimedia Commons)

A sűrűbb közlekedés a menetidőket és az átszállási időket is csökkentette. A világ minden téren felgyorsult, az étkezési időkön is egyre többen próbálnak spórolni.

Az állomásokon sorra nyíltak a gyorséttermek az éttermek helyén, ahonnan szendvicseket és más gyorsan és egyszerűen elfogyasztható ételeket lehetett rendelni, sőt elcsomagolva akár magunkkal vinni. Az étkezőkocsik egyre inkább csak a felsőbb kategóriás távolsági járatok és a nemzetközi vonatok kiváltsága lett, azonban ott sem véglegesen.

WRmz 88-91 sorozatú étkezőkocsi belseje (kép forrása: Vonatosszeallitas.hu)

Magyarországon a MÁV 2012-ben mondta ki az étkezőkocsik többségére a halálos ítéletet. Gazdaságossági okokból a étkezőkocsikat kivonták a forgalomból, csupán néhány nemzetközi járaton és az ún. Kör-IC-n maradt meg a szolgáltatás. A Magyarországon is közlekedő Railjet már csak mozgó árust és egy fél büfékocsit továbbít, az első osztályú utasoknak a kiválasztott ételeket helyben szolgálják fel.

Az 1994-ben a spanyol CAF-tól vásárolt WRm7 88-91 sorozatú étkezőkocsikra talán még sokáig számíthatunk, hiszen egy kisebb felújításon is átestek, továbbá megkapták a MÁV modernebb festését is.

Napjainkban

Az igazán nagy távolságokat megtevő szerelvényeken továbbra is találkozhatunk büfé-szakasszal vagy mozgó árussal, de klasszikus étteremmel már egyre kevésbé. A német ICE, a francia TGV egyaránt továbbít étkező-büfé kocsit, így ott a szolgáltatás jövője biztosítva van. Ám a költségcsökkentés itt is megjelent, a "fapados" TGV-ken már nincs büfékocsi sem, a büfészakasz helyett is másodosztályt találunk.

th.jpgBisztró szakasz egy Railjet szerelvényen. Ennyi jut már csak egy Budapest-München utazáshoz?

th.jpgBisztró szakasz egy emeletes TGV szerelvényen. Pedig egyes járatok több mint 1000 km-et is megtesznek!

Egészen más kategóriát képviselnek a turisták számára közlekedő élményvonatok, ahol a teljes vasúti élményhez az utazáson túl a vonaton történő étkezés is hozzájárul. Ezek a szerelvények lehetnek nosztalgiajáratok vagy különlegesen szép helyeket bejáró vonatok.

Fedezzük fel Svájcot vonattal! A 8-10 órás utak elengedhetetlen tartozéka az étkezőkocsi is (kép forrása: catracalivre.com.br)

A MÁV Nosztalgia étkezőkocsija (kép forrása: www.mavnosztalgia.hu)

Magyarországon a MÁV Nosztalgia szervez különböző élményutazásokat, melyek része egy étkezőkocsiban eltöltött vacsora is. Ha szeretnénk kicsit átélni a korabeli vonatozás hangulatát, akkor egy ilyen program ideális választás lehet.

Szintén a MÁV Nosztalgia kocsija, melyet 1916-ban gyártottak Franciaországban, több, mint 100 évvel ezelőtt!  (kép forrása: www.mavnosztalgia.hu)

Az Amerikai Egyesült Államokban is megmaradtak még az étkezőkocsik a távolsági járatokon. Ám ezek a vonatok is inkább a turizmust szolgálják, mint a hivatásos közlekedést, a járatok lassúak és csak ritkán közlekednek, áruk pedig teljesen versenyképtelen a rengeteg belföldi légitársaság ajánlatával szemben. A tömegigények helyett itt is a jómódúak színvonalas kiszolgálása a cél.

Étkezőkocsi egy AMTRAK járaton (kép forrása: blog.amtrak.com)

Források

* regionalbahn.hu - Új menetrend - új étlap

19 komment

Címkék: magyarország ausztria csehország németország svájc index2 USA TEE


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2514538456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.01.09. 17:31:38

Mivel mostanában elég gyakran utazok TGV-vel Franciaországban, gyakran kapok ajándék kupont is a francia vasúttól, ami a TGV bár kedvezményes igénybevételére szól. A gond csak az, hogy azon a vonalon, ahol járok, SOHA nem üzemel a bár, az étkezőkocsi a bérlettel utazók és a vasutasok számára puffer, hogy legyen ülőhelyük akkor is, ha tele a vonat. Szóval étkezőkocsi az van, csak éppen a funkciója nincs meg.

sncf 2019.01.09. 17:33:43

A címet javítsd, étKezőkocsi kellene!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.01.09. 23:08:23

@sncf: Köszi, pedig a szöveget többször is átnéztem! :)

lenörd hofstadter 2019.01.10. 18:29:38

"Neked hiányoznak az étkezőkocsik?"

Tippeljél, ebben az évezredben még nem ültem vonaton...

atlagjozsi 2019.01.10. 20:44:00

Pár éve volt még a Miskolc-Budapest vonalon is. Nem tudom, van-e még.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.01.10. 20:50:18

A Breitspurbahn-t nem értem, hogy gondolhatta bárki is akár egy pillanatig komolyan. Vagy csak a vezér álma volt és mások nem mertek nevetni? Pedig látnia kellett volna a bajszosnak, hogy a repülők milyen gyorsan fejlődnek.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.01.10. 20:54:18

A magyar étkezőkocsikkal az volt a gond a vége felé, hogy túlárazott középszerű ételeket kínáltak, nem voltak elég "áramvonalasak". Egy Miskolc-Budapest távon (2.5 óra volt gyorsvonattal talán) nem állt neki az ember cigánypecsenyét enni útközben. Sokkal hamarabb át kellett volna állni a (meleg)szendvics, wrap, saláta, chips vonalra.

cimet 2019.01.10. 22:06:07

A cseh és lengyel vasút megérne egy külön írást étkezőkocsi témában (is).
A Regiojet és Leoexpress meg pláne.

szeme közé, laposan! 2019.01.10. 22:44:35

Én úgy emlékszem, hogy a 90-es években végtelenül alja színvonalat képviseltek az étkezőkocsik szolgáltatásai, elképesztően drágán, tehát nem csoda, ha a csóró magyar utazóközönség nem volt vevő rá. Aki nem bír ki 2 órát kaja nélkül, az meg is érdemelte...

butyko 2019.01.10. 22:46:25

@UtazóTódi: Egyrészt mással volt elfoglalva.Másrészt,ezekre a vonatokra légvédelmi ágyú állásokat is terveztetett,amely: 1,a teljes győzelem után teljesen felesleges,2, lehetetlenné teszi a felsővezetékes villamos üzemmódot.

Infamous 2019.01.10. 23:00:50

@UtazóTódi:
“A Breitspurbahn-t (kisvasutat) nem értem, hogy gondolhatta bárki is akár egy pillanatig komolyan. Vagy csak a vezér álma volt és mások nem mertek nevetni? Pedig látnia kellett volna a bajszosnak(gecinek), hogy a repülők milyen gyorsan fejlődnek.”

Ez kemény.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.01.11. 01:02:29

@szeme közé, laposan!: a vonaton evés önmagában nem rossz ötlet, mert ha nem akar az ember a kiinduló/célállomáson azzal időt tölteni, akkor össze lehet kötni a kellemeset a hasznossal. De valóban erősen túlárazott volt a dolog.

mifolyikitt 2019.01.11. 02:14:01

az ICE-n is elég drága és nem túl jó minőségű a kaja... viszont sörözni jó az étkezőkocsiban, főleg ha amúgy nagyon tele van a vonat

nagypapi · http://kozosgomba.blogspot.hu/ 2019.01.11. 08:27:58

@UtazóTódi: valóban túlárazott volt.
A '70-es évek elején sokszor utaztam Nyíregyházára a Tokaj expresszel.
Egy ham&eggs+tea elvitte a teljes napidíjamat (31 Ft)

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.01.11. 08:40:54

@nagypapi: 31 Ft?? A hetvenes években?? Atyaég.

Fredddy 2019.01.11. 13:02:11

@UtazóTódi A Breitspurbahn nem elsősorban személyvonatnak készült, a projekt fő célja az volt, hogy az elfoglalt Szovjetunió ásványkincseit és mezőgazdasági terményeit hatékonyabban lehessen Németországba szállítani.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2019.01.25. 03:13:37

A Kör-IC-n megélne egy valamire való éttermi kínálat, de az állítás ellenére ott nincs étteremkocsi! Illetve csak akkor "megtűrt jelenség", ha épp olyan cseh vagy lengyel nemzetközi vonatból állítják ki, mely étteremkocsit is foglal magába.

Értelemszerűen Miskolc felé sem szokott lenni étteremkocsi.

Egyetértek, a cseh+szlovák illetve lengyel helyzet megérdemel egy külön misét.

Svald Cjelli 2019.01.27. 19:36:16

Nekem minden egyes prágai utazás alkalmával az egyik kedvenc időtöltésem az étkezőkocsi meglátogatása. Igaz, az első osztályon helyben is felszolgálják az ételt, italt, de az étkezőkocsinak is megvan a maga varázsa. Megfizethető áron, kiváló minőségű étel, és persze az elmaradhatatlan csapolt Pilsner. Többek között ezért sem megyek autóval Prágába. :)