HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (166) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (94) nápoly (3) németország (51) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.12.25. 23:29 Balogh Zsolt

Amikor a látvány is fontos!

A vasúttársaságok alapvetően személy- és teherszállítást végző társaságok, legfontosabb feladatuk az utasok és az áruk célba juttatása, minél magasabb színvonalon. Néha azonban az utasok szemeinek kiszolgálása meglepő és izgalmas vasúti járműveket igényel. A következő néhány oldalon szép és ötletes vasúti járművek következnek, melyeknél a kilátás legalább olyan fontos, mint a sebesség és a kényelem.

A Rheingold panorámakocsija. A vonat Hollandia és Svájc között közlekedett, a festői Rajna-völgyében (kép forrása: blechi-b.de)

A gyűjtés nem teljes, hiszen az évek alatt rengeteg különféle panorámakocsi, panoráma ablakokkal is ellátott motorkocsi és motorvonat született és akkor még a magyarországi forgalomban teljesen ismeretlen obszervatórium kocsikról még szó sem esett!

A panorámaablakos ICE étkezőkocsi

A német vasút ICE 1 motorvonatának étkezőkocsijai talán némileg kilógnak a képből, hiszen nem klasszikus panorámakocsik, mégis azért került bele a gyűjtésembe, mert ez a típus az, amivel a legkönnyebben összefuthatunk egy németországi vagy egy svájci utazásunk során. Ez az étkezőkocsi magasságával és ablakkiosztásával annyira kitűnik a sorból, hogy az ICE 1 motorvonatok legfeltűnőbb jellegzetessége is.

Az ICE 1 étkezőkocsija (kép forrása: Wikimedia Commons)

A panorámakocsik kényelme legtöbbször felárért vagy első osztályú jeggyel vehetőek igénybe, az ICE 1 esetében azonban bármelyik utas kipróbálhatja egy étkezéssel vagy italfogyasztással egybekötve.

A Glasner Zug

A Glasner Zug, hivatalos nevén a DR ET 91 sorozat két egysége 1935 és 1936 között készült Németországban az AEG és a Fuchs Waggonfabrik közreműködésével. A különleges villamos motorkocsik megfordultak Németország déli részén, Ausztriában, sőt még Svájcban is. Kimondottan kirándulóforgalomhoz tervezték, hiszen befogadóképességük mindössze 70 fő volt.

A DR ET 91 sorozat Bahnpark Augsburgban  (Kép forrása: www.bahnbilder.de)

A két motorkocsi közül az egyiket bombatámadás érte a második világháború alatt, a másikat sikerült biztonságos helyre menekíteni. Még hosszú évekig szolgálta az utazóközönséget, azonban 1995-ben Németországban Garmish-Partenkirchenben vonatbaleset áldozata lett. A könnyűszerkezetes kocsi annyira megrongálódott, hogy ki kellett vonni a forgalomból. A DB a Nürnbergi vasúti múzeumnak adományozta, onnan a Bahnpark Augsburgba került. Ottjártamkor még messze volt attól, hogy lábra álljon, valószínűleg azóta is félkészen várja sorsa jobbra fordulását.

A Trans Europ Expresszek kocsijai

A Trans Europ Express hálózat a mai Eurocity-hálózat őse volt, csak Nyugat-európai célállomásokkal és kezdetben kizárólag első osztályú kocsikkal. Később azonban a döntéshozók megenyhültek, és gazdaságossági okokból másodosztályú kocsikat is kaptak. A TEE vonatok voltak Európa legszebb, legelegánsabb vonatai, így többségük a leggyorsabb, legmodernebb mozdonyokkal és az ezekhez passzoló kocsikkal jártak.

A luxushoz hozzátartozott az elegáns étkezőkocsi is, melyet nagyméretű panorámaablakokkal tettek még vonzóbbá.

A Rheingold panorámaablakos étkezőkocsija, az eredeti kocsin a felső ablaksor nyolc üvegtáblából állt, ennél a kocsinál már csökkentették az osztók számát (kép forrása: Youtube)

A TEE vonatok helyét átvették az ütemesen közlekedő TGV-k, ICE-k és hasonló hárombetűs nagysebességű vonatok és az Eurocityk, a régi TEE kocsik közül azonban jópár a nosztalgiaflottánál kapott helyet. Kis szerencsével a nagyobb német pályaudvarokon vagy a szép fekvésű vasútvonalakon még összefuthatunk az elegáns bordó-sárga kocsikkal. De ha nagyban már nem is, kicsiben, a vasútmodellezők terepasztalán biztosan, hiszen ezek a különleges kocsik több gyűjtő szívét is megdobogtatja!

Svájci különlegességek

Talán túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a világ legszebb vasútvonalai Svájcban találhatóak. Svájc a bankszektor, a csoki, az óragyártás mellett a turizmusból is tekintélyes bevételre tesz szert. Az alpesi ország vasúthálózata világhírű szépsége, pontossága és precízsége miatt. Évente milliók utaznak a svájci hegyek között az SBB vagy egy magánvasút vonataival.

A svájci Glacier Express a Landwasser viadukton (kép forrása: Wikimedia Commons)

Svájcban annyi a látnivaló, hogy bizony hatalmas az igény a panorámakocsikra. A legtöbb vonalon, sőt a legtöbb járaton utazhatunk csupaüveg kocsikban is, hogy jobban megcsodálhassuk az alpesi ország természeti szépségeit. További különlegesség, hogy a panorámakocsik többsége ráadásul keskeny nyomtávolságú!

De létezik panorámakocsi normál nyomtávolságra is, melyek korábban egészen Bécsig is eljutottak! Emlékszem ifjú koromban hogy megcsodáltam a gyönyörű SBB panorámakocsit a bécsi állomáson, irigykedve azokat, akiknek ilyen kocsiba szólt a jegye. Talán egy év telt el és én is egy olyan vonaton utazhattam, amiben az első osztály svájci panorámakocsi volt!

Az SBB normál nyomtávolságú panorámakocsija belülről (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ez a kocsi még egyszer keresztezte utamat, mikor egy Zürich-Graz EC-vel utaztam Ausztriában Zell am See-ből Linzbe.

 Ausztria, panorámakocsi, Züricz-Graz Eurocity, ECMegérkezett az EC Graz felől és hamarosan indul tovább Zürich felé. A vonatba sorolt panorámakocsi csak első osztályú menetjeggyel vehető igénybe

Az 1991-ben gyártott svájci kocsik korábban még a Transalpin járatokban is megfordultak, de a Railjetek kiszorították mára már őket a hagyományos ÖBB IC kocsikkal együtt. A 12 darabos flotta sorsa ezzel megpecsételődni látszott, az SBB selejtezni is szerette volna a munka nélkül maradt vagonokat. Végül azonban inkább mégis felújították őket 2015-ben, így szerencsére még találkozhatunk velük a Zürich-Graz EC-ben és néhány Svájcban közlekedő, belföldi vonatban.

A Szerencsés hetes

A Settebetto egy hétrészes, olasz villamos-motorvonat sorozat volt, mely 1988-ig közlekedett Olaszországban.

Az egyik megőrzött ETR 300-as 2003-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nem kimondottan panorámakocsi, viszont rendkívül különleges utasélményt biztosító járműkialakítással rukkoltak elő az olaszok 1952-ben.

A Settebetto utastere az orr-részben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az akár 200 km/h sebességre is képes motorvonat különlegessége a tetején dudorodó púp, ahonnan a mozdonyvezető irányította a vonatot, miközben az üvegezett orr résznél előrefelé is láthattak az itt helyet foglaló utasok. Becenevét a hétrészes kivitele és a szép megjelenése ihlette.

A berlini S-Bahn

A kiterjedt berlini S-Bahn még panorámaablakos motorvonattal is rendelkezik. Hiába, Berlin történelme színes és mozgalmas, a várost bejárni meg mi mással lehetne jobban, mint S-Bahnnal!

Ponaráma S-Bahn (DB 488.0 sorozat)  a Berlini főpályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A DB 488.0 sorozat mindössze egy példányban készült, kettő, négyrészes motorvonat feláldozásával 1997 és 1999 között. A háromrészes motorvonat üléselrendezése igencsak szellős, látszik rajta, hogy nem a tömegigények kielégítése a célja, hiszen összesen 65 utas foglalhat benne helyet.

Az alapja az 1943-ban gyártott DR ET 167 sorozat, mely a berlini S-Bahn járműállományának gerincét alkották. A típus mára már átadta helyét modernebb társainak, nyári panoráma-szerelvényként azonban még két motorvonat véglegesen eggyé válva még továbbél a német fővárosban.

Egy különlegesség Karlsruhéból

Karsruhe volt az első város, mely a városi villamosokat és a mellékvonali motorvonatokat egy univerzális szerelvénnyel váltotta ki. Akkoriban még talán nem is tudták, hogy ötletük nem csak a város határait, de még országhatárokat is átlépve egy új rendszer első fecskéje. Karsruhe tömegközlekedése az általuk feltalált Tram-trainnak hála gyors fejlődésnek indult, ami az utasszámokon is meglátszik.

GT8–80C (kép forrása: Wikimedia Commons)

A sok utas pedig lehetővé tette a szolgáltatások bővítését is, további terjeszkedést, na és egy panorámaablakos Tram-train forgalombaállítását is. A plusz ablakfelületek nem csak a városon belüli közlekedés során hasznosak, hanem az egykori mellékvonalakból kialakult új vidékies villamosvonalak megcsodálásában is.

Panorámakocsik az USA-ban

Az Amerikai Egyesült Államokban a távolsági személyszállító járatok elsősorban turistaforgalmat szolgálnak ki. Se a sebességük, se a megállóik elhelyezkedése, de főleg nem a heti néhányszori közlekedésük nem vonzó a hétköznapi utasoknak. Ha viszont már turisták, akkor szolgáljuk ki őket maximálisan! Amerika is tele van csodás tájakkal és természeti szépségekkel, na és persze olyan utasokkal, akik ki is tudják fizetni a drága menetjegyeket.

Panorámakocsi az USÁ-ból (kép forrása: Wikimedia Commons)

Több távolsági vonaton is találhatunk ilyen különleges kocsit, ráadásul a nagyobb amerikai űrszelvény miatt a panorámarész is magasabban található, így még messzebbre láthatunk el!

Talán amerika még abban különleges, hogy a felső szinteken a hely még amerikai mércével is hatalmas, az ülések gyakran forgathatóak, így hátradőlve nem csak előrefelé, hanem oldalirányba is kiláthatunk.

Az obszervatórium-kocsik

Az obszervatórium-kocsik elsősorban az USA-ban terjedtek el, de bizonyos tekintetben a Talgo kocsik első- és utolsó kocsijai is ebbe a kategóriába számítanak. Ezek a kocsik a szerelvények végén voltak, egy áramvonalas lezárást adva a vonatnak. Volt közöttük nyitott peronos változat is, és teljesen zárt is, ahonnan láthatták az utasok a vonat már megtett útját. Mivel ide a látvány kedvéért jöttek, általában valamiféle közösségi teret rendeztek be az utasoknak, szalon vagy bár várta a kíváncsiskodókat.

Obszervatórium-kocsik az USA-ban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezeknek a kocsiknak a nagy hátránya, hogy tényleg csak a szerelvény végén volt értelmük, átjárni nehézkesen lehetett rajtuk. Egy ilyen kocsival lezárt vonat megfordítása bonyolultabb volt, hiszen vagy egy hatalmas hurokvágányon át vagy Y tolatással kellett az egész szerelvényt megfordítani. A személyszállításban a motorvonatok egyre nagyobb térnyerése folytán ez a kocsitípus mára már jelentősen visszaszorult.

6 komment

Címkék: index2 Olaszország USA Németország Svájc


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5314499792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.12.27. 14:38:18

@Konyvtaroslany: Legnagyobb álmom volt egy komplett Metroliner szerelvény, természetesen az emeletes kocsival! Lehet 25 év elteltével még bepótolom ezt a hiányosságot! :)

Szarazinda 2018.12.27. 15:02:59

én a budapesti 2-es villamos vonalára tennék panoráma kocsis villamosokat, elég jó turistamágnes lenne szerintem.

Kataj 2018.12.27. 18:33:30

Szép lenne, csak a kocsik mellé emberi személyzetet is kellene importálni Nyugatról. A hazai szovjetdiktatúrában az utasok utálatára tenyésztett kalauzok, kiszolgáló személyzet tönkretenné az élményt.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.12.28. 12:12:52

A Vác-Diósjenőn vagy a Győr-Veszprémen elférne, ahogy attrakció-vonatokra is lehetne igény.

Nyugaton óriási divatja van a panoráma-kocsiknak: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=panor%E1makocsi&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.12.28. 12:38:50

@Benbe: Én úgy látom, a panorámakocsik fénykorának már vége, kivéve Svájcot. Nincs már se Transalpin, se Rheingold, se Glasner Zug... A képválogatásom többsége már csak nosztalgiavonat.