HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (65) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (27) index2 (172) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (8) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (75) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) Németország (1) németország (55) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (4) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.12.16. 19:38 Balogh Zsolt

Az Empire Builder

Az Empire Builder az Amerikai Egyesült Államok egyik távolsági járata, mely Chicago és Seattle/Portland között közlekedik. A járatot jelenleg az Amtrak, a távolsági vasúti személyszállításért felelős állami cég üzemelteti a privát tehervasutak pályahálózatán. 2011-ben 1285 utast szállított naponta átlagosan (a tárgyévben összesen 469 167 fő), ezzel az Amtrak egyik legforgalmasabb járata.

Az egykori Empire Builder áramvonalas dízelmozdonyokkal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nevét James J. Hill vasútmágnásról kapta, ki vasútépítésekkel és felvásárlásokkal létrehozott egy északon futó új transzkontinentális vasútvonalat Chicago és a nyugati part között. Mindezt állami támogatások nélkül, magántőkéből. Ezzel a tettével érdemelte ki az Empire Builder becenevet, mely magyarul Birodalomépítőt jelent.

Háttér

Az Amerikai Egyesült Államokban a távolsági személyszállítást rendkívül kevés utas veszi igénybe, ami nem is csoda, hiszen szinte mindenkinek van saját autója, az autópálya-hálózat pedig az egyik leghosszabb a világon. Nagyobb távolságokra pedig ott a belföldi légiközlekedés vagy az országos autóbusz-hálózat. Korábban a személyszállító vonatokat is magántársaságok üzemeltették, ám mivel az utasok évről-évre kevesebben voltak, a távolsági járatok fokozatosan megszűntek. Az 1971-ben alapított, nagyrészt állami támogatásból élő Amtrak üzemelteti azt a néhány járatot, mely a távolsági személyszállítást jelenti az USA-ban, többek között az Empire Buildert is.

Chicago Union pályaudvar. Az Union kiegészítés arra utal, hogy az állomást több különböző magántársaság is használta/használja (kép forrása: Wikimedia Commons)

Napjainkban a távolsági vasúti utazást választó utasok egy része fél a repüléstől és a hosszú vezetéstől, de a többségük inkább kalandvágyó turista.

Története

James J. Hill szinte nem ismert lehetetlent, ha üzletről volt szó. Vasútvállalata, a Saint Paul and Pacific Railroad felvásárlásokkal és új vonalak építésével folyamatosan bővítette hálózatát. Idővel fontossá vált, hogy tulajdonosának elszigetelt üzleti vállalkozásait is összekapcsolja vasúttal, ezért a kanadai határ közelében, fent északon elkezdte kiépíteni új vonalát a nyugati part és Amerika legnagyobb vasúti csomópontja, Chicago között.

Az Empire Builder még a gőzmozdonyos időkből a Great Northern Railway üzemeltetésében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Empire Builder útvonala (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Saint Paul and Pacific Railroad több vasúttársaság egyesítésével a Great Northern Railway társasággá vált 1929-re. Még ugyanebben az évben indult el az első közvetlen járat Chicago és a nyugati part között. Az Empire Builder lett a társaság legnagyobb presztizsű, legnívósabb járata, a cég zászlóshajója.

1970-ben további összeolvadások történtek, míg végül kialakult a Burlington Northern vasúttársaság. Ez a vállalat még a mai napig is aktív szereplője az USA vasúti közlekedésének, ám az Empire Builder járatot mindössze csak egy évig üzemeltette, majd átadta a frissen alakult Amtrak-nek, mely azóta is működteti.

Napjaink szerelvénye és környezete (kép forrása: Wikimedia Commons)

Három mozdonnyal kanyarog az Empire Builder (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonat Minnesotában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonat

A járat naponta jár, ami Amerikában már sűrű, kínálati menetrendnek tekinthető, hiszen a legtöbb személyszállító vonat csak heti néhány alkalommal közlekedik. A portlandi ág a hosszabb, Chicagótól a portlandi végállomásig összesen 2257 mérföldet (3632 km) tesz meg. Az út 45-46 óráig tart, az átlagsebesség mintegy 80 km/h.

Az Empire Builder vonatösszeállítása (kép forrása: www.trainweb.org)

A vonatot három General Electric Genesis P42 sorozatú dízel-villamos mozdony vontatja Spokane állomásig, ahol a szerelvényt két részre bontják: Két mozdonnyal ezután a hosszabb vonatrész hét kocsival, melyből egy étkezőkocsi, Seattle városáig, egy mozdony négy kocsival pedig Portlandig közlekedik.

Ehhez hasonló, hatalmas, rozsdamentes acélból készült Superliner személykocsikból áll az Empire Builder szerelvénye is (kép forrása: Wikimedia Commons)

A panorámakocsi (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kocsik többsége a Superliner emeletes kocsicsaládba tartozik. Ezek a kocsik az Amtrak legtöbb távolsági járatán megtalálhatóak, szinte bárhol közlekedhetnek a Northeast Corridor kivételével. A legelső kocsikat az 1970-es évek végén építette Pullman-Standard. A második sorozatot már a Bombardier Transportation gyártotta az 1990-es években. A kocsiknak több típusa is létezik, van közöttük ülőhelyes személykocsi, étkezőkocsi, hálókocsi, sőt még vezérlőkocsi is. A különböző változataiból összesen 479 készült.

Az Empire Builder járatokhoz, melyek naponta közlekednek és az útjuk két napig tart, legalább 40 Superliner kocsi szükséges!

Ülőhelyes kocsi (kép forrása: Wikimedia Commons)

Jegyárak

Vonattal utazni Amerikában nem olcsó, így van ez az Empire Builder esetében is. Egy biztos, az utazóközönség nem spórolni akaró diákokból és nyugdíjasokból áll, hanem elsősorban tehetős turistákból. Aki gyorsan és olcsón szeretne utazni, annak bizony Amerikában repülnie kell!

A legolcsóbb, csak ülőhelyet kínáló jegy egy útra egy személynek Chicago és Seattle között 178 dollár, míg egy személynek egy deluxe hálófülke mintegy 700 dollárba kerül (két fő esetén azonban az ár nem kétszeres, "csak" kb másfélszeres).

Források

* Az angol Wikipédia Empire Builder szócikke
* Az Amtrak hivatalos weboldala aszerelvényről

5 komment

Címkék: index2 USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6114487960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tranquillius 2018.12.17. 06:17:24

A Great Northern nem csak a vasutat építette, hanem próbálta az útvonalat is népszerűvé tenni. Hogy növeljék az utasforgalmat a turizmust is fejlesztették, az ő jóvoltukból jött létre a Glacier National Park Montana államban. Életem leghosszabb vonatútja volt a New York- East Glacier chicagó-i átszállással. :) pangea.blog.hu/2013/12/11/a_kontinens_koronaja_glacier_national_park_mt

Greg36 2018.12.17. 06:38:47

Tudom, hogy a magyar wikipedia szerint léteznek Superliner Car vezérlők, de valójában nincsenek. Vannak vezérlőkocsik, de azok California Car, és Surfliner Car típusok (igen, a gyökereik a Superlinerhez nyúlnak) és az Alstrom, meg a Morrison-Knudsen gyártotta.
A 479 kocsiból 48 Coach-baggage, 119 Sleeper, 6 Delux-sleeper, 50 Lounge, 69 Dinner, 47 Transition, a maradék 140 pedig Coach. Vezérlő nincs köztük.

Nand 2018.12.17. 09:50:22

Üdv, miért kell egynél több mozdony?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.12.17. 16:32:46

@Nand: Egy kocsi 67 tonna, a teljes szerelvény már nehéz lenne egy mozdonynak, továbbá így biztosítanak némi tartalék gépet is, meghibásodás esetére. És végül, mivel a vonatot az utolsó km-eken kettébontják, a mozdonyokat is szétosztják a vonatok között.

Greg36 2018.12.18. 12:39:53

@Nand: Elég sok oka van. Egyrészt, ha ránézel a vonalvezetésre, akkor ott nagyon sok emelkedő van a hegyek között, és nehéz szerelvényeket továbbítanak. Másrészt egy szerelvényt felbontanak-összekapcsolnak az út során. Az Amtraknak limitált számú mozdonya van, tehát nem tudnak az isten háta mögött parkoltatni egy-kettőt, pláne nem sokszáz kilométert előre-utánaküldeni gépmenetben - ezért küldik a vonattal együtt. Amúgy pedig pártucat mérföldet leszámítva sem a pálya, sem az állomások nem az Amtrak tulajdonai, így egy gépmenet/állomási parkolás még több pénz. (Főleg, hogy a NE-corridort leszámítva az Amtrak hosszútávú járatai, beleértve az EB vonalat is, masszívan veszteségesek még ilyen jegyárak mellett is).