HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.11.11. 18:58 Balogh Zsolt

A sínen guruló repülő: a Lufthansa Airport Express

Mit tegyünk, ha két közeli és forgalmas repülőtér között a távolság olyan kicsi, hogy gazdaságtalan repülőgépet üzemeltetni, holott valós utazási igény viszont lenne rá? Németországban gazdaságos megoldást találtak rá, A német államvasút, a Deutsche Bahn és a nemzeti légitársaság, a Lufthansa közös vasúti járatot indított a két repülőtér között 1982-ben.

A Lufthansa Airport Express a Rajna partján (kép forrása: Pinterest)

A Lufthansa Airport Express egyaránt magán viselte a vasúti utazás és a légi közlekedés tulajdonságait, mind a külső megjelenésével, mind a fedélzeti szolgáltatásait tekintve. A járat jól példázza, hogy mennyire fontos összefogni a különböző közlekedési ágaknak, hogy hatékony és versenyképes szolgáltatást nyújtsanak az utasoknak.

Története

A Lufthansa Airport Express-t a német közlekedési minisztérium kérésére hozták létre 1982-ben. A koncepció célja az volt, hogy a zsúfolt repülőtereket tehermentesítsék a 300 km-nél rövidebb távú repülőjáratoktól, így azok több távolsági járatot tudnak fogadni, továbbá gondoltak a környezetvédelemre is.

A vonatok kialakítása és felszereltsége a Lufthansa üzleti járataival volt egy szinten és csak első osztályú ülőhelyeket tartalmazott, a jegyárak mégis olcsók maradtak. A járatok egyaránt kaptak a DB-től vonatszámot és a Lufthansától repülő-járatszámot, a csomagokat közvetlenül a vonaton ellenőrizték. Ezeket a vonatokat csak repülőjeggyel lehetett használni, a hagyományos utasoknak a hagyományos vonatok jutottak. Ezzel a lépéssel is az átszálló, repülővel továbbinduló vagy repülővel érkező utasoknak kedveztek. Ha a vonatjegyet nem is, de más légitársaságok repülőjegyét elfogadták a járatokon.

Az első év alatt a repülőtéri expresszek mintegy 3000 rövid távú repülőjáratot váltottak ki, a szolgáltatás utolsó évében már 270 ezer utas használta repülőgép helyett.

A mozdonyvezetőket természetesen a DB, az utasokat kiszolgáló személyzetet azonban már a Lufthansa biztosította.

Az expressz belseje egy légiutas-kísérővel (kép forrása: Wikimedia Commons)

A járművek megjelenése, továbbá a dolgozók egyenruhája is a légitársaságéhoz hasonlított a nemzeti vasúttársaság helyett.

1983 március 27-én a járatokat meghosszabbították Düsseldorf Hauptbahnhoftól a Düsseldorfi repülőtérig.

Egy évnyi működés után, 1983 április 1-et követően a koncepció veszélybe került, mivel a DB növelni szerette volna a pályahasználati díjakat. Állításuk szerint a Lufthansa fizetsége alig fedezte a működési költségeiket.

Járatok

Napi négy járatpár indult a Düsseldorf Hauptbahnhof-ról Frankfurt Hauptbahnhofig, érintve Köln-Deutz, Köln Hauptbahnhof és Bonn Hauptbahnhof állomásokat is. 

Járatszámok 1984-ben:

* TEE 61/62 (1986 nyarától: TEE 1001/1002) = LH 1001/1002
* TEE 63/64 (1986 nyarától: TEE 1003/1004) = LH 1003/1004
* TEE 65/66 (1986 nyarától: TEE 1005/1006) = LH 1005/1006
* TEE 67/68 (1986 nyarától: TEE 1007/1008) = LH 1007/1008

Egy vonaton 171 férőhely volt, mely 151-re csökkent az 1988-as felújítást követően.

Kezdetben vonatonként átlagosan csak 30 utas volt, egy évvel később ez 80-ra nőtt. A Lufthansa szerint a járatonkénti 30-35 fő már fedezte a működési költségeiket.

Járművek

Az expresszhez legelőször a DB 403 sorozatú motorvonatokat, mely formája miatt a Donald kacsa becenevet kapta, használták, később azonban hagyományos mozdony-vontatta szerelvényekre cserélték le.

1974 és 1975 között egy négyrészes villamos motorvonat került a Deutsche Bahnhoz. Az LHB, az MBB, az AEG, a BBC, a Siemens ésa MAN által kifejlesztett első vonat 1973-ban kapta meg a német vasút tesztelésre. A keresztelőn az ET 403 sorozat nevet kapó vonat számos technikai újítást mutatott be: a hajtásrendszert a padló alatt helyezték el, minden kereke hajtott volt, sőt korát jócskán megelőzve, billenőszekrényes kivitelben épült. A 3840 kW teljesítményű jármű legnagyobb sebessége 220 km/h volt. Összesen három szerelvény épült, de több ok miatt is végül nem került sorozatgyártásra.

A DB 403 sorozat, nem lett belőle sikersztori...(kép forrása: Wikimedia Commons)

A motorvonatok kis befogadóképessége nem tette gazdaságossá az üzemeltetést, ráadásul a 70-es években még nem voltak nagysebességű vasúti pályák Németországban, így maximális sebességét sem tudta kihasználni.

Az ET 403 sorozatban megjelent újdonságokat később más vonatoknál is alkalmazták, a billenőszekrényes technológiát például 20 évvel később az ICE T sorozatnál.

A kiforratlan, gyakran meghibásodó motorvonatokat a karosszéria korróziója miatt a DB végül 1991-ben selejtezte.

A szolgáltatás népszerűsége folytán Stuttgart is bekapcsolódott a Lufthansa Airport Express hálózatba. Mivel nem állt rendelkezésre elegendő a DB 403 sorozatból, ezért erre a járatra a DB 111-es mozdonyt és négy távolsági személykocsit állítottak be. Ebből három közlekedett a szerelvényben, egy pedig tartalékként állt. Természetesen ez a szerelvény is megkapta a Lufthansa sárga-fehér színtervét.

Az átalakított kocsik 42 személyesekké váltak a korábbi 54 helyett, így egy vonaton mindössze csak 126 férőhely volt.

DB 111 sorozatú villamosmozdony hagyományos első osztályú kocsikkal 1991-ben (kép forrása: rgebhard.de)

A stuttgarti irány először csak napi két vonatpárral indult, a menetidő két óra volt. A Lufthansa szerette volna a szolgáltatást népszerűbbé tenni nagyobb sebességgel és kínálatbővítéssel. Megduplázták a napi járatok számát négy vonatpárra, a csak 160 km/h sebességet tudó DB 111-es mozdonyt pedig lecserélték egy gyorsabb típusra, a 200 km/h-t is könnyedén elérő DB 103 sorozatú villanygépre.

Az új útvonalon nem voltak köztes megállók, a két végállomás közt a menetidő a gyorsabb mozdonynak hála mindössze 90 perc volt, ami később még tovább csökkent 85 percre. ez a sebesség azt is lehetővé tette, hogy a napi négy járatpárt továbbra is mindössze egy szerelvénnyel szolgálják ki.

Elegáns járathoz elegáns vonógép: a DB 103 sorozatú mozdonya 1992-ből a járat élén (kép forrása: rgebhard.de)

A nagyobb sebesség miatt a kocsikat is cserélni kellett, így újabb vagonokat alakítottak át a repülőtéri forgalomhoz. A férőhelyek száma tovább csökkent, az első osztályú kocsiban mindössze 35 ülés volt, szemben az átalakítás előtt 54-gyel.

A második reptéri útvonal is sikeressé vált, havonta 11 ezer utas választotta a Lufthansa Airport Express járatait.

Megszűnése

A járatok 1995-ben szűntek meg véglegesen, ám nem nyomtalanul. Mivel az összes érintett repülőteret kiszolgálják más távolsági járatok is, így a repterek között közlekedő utasoknak bőven van még választási lehetőségük, ha vonattal szeretnének továbbutazni. A DB és a Lufthansa továbbra is együttműködik, bizonyos járatokon fenntartott ülőhelyek vannak a reptéri utasoknak. Ezek az AIrail rendszerbe tartoznak. Aki a reptérről utazik tovább, az Intercity, Eurocity és Intercity Exprerss (ICE) közül is választhat magának.

Vasútállomás a repülőtér közvetlen szomszédságában Düsseldorfban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Lufthansa Airport Express egykori járművei (kivéve az ET 403 sorozatot) átfényezve és átalakítva továbbra is közlekednek, de már különleges feladat helyett csak mint hagyományos DB járművek.

Modellek

A Lufthansa Airport Express színvilága és érdekes története a modellgyártók és modellgyűjtők képzeletét is megmozgatja, a szerelvények számos méretarányban és változatban megvásárolhatóak, ha a német témájú asztalunkon egy Lufthansa járatot is szeretnénk üzemeltetni. Természetesen zéró magasságban! :)

A Lufthansa Airport Express a Tilligtől TT méretarányban (kép forrása: www.eurotrainhobby.com)

Szólj hozzá!

Címkék: index németország TEE


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8514366455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.