HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.11.04. 12:57 Balogh Zsolt

Nagysebességű hírek Angliából

Angliában jelenleg a leggyorsabban járható pályaszakasz London és a Csatorna-alagút bejárata között található, létrehozva így egy gyors vasúti kapcsolatot Brüsszel és Párizs felé. Ezen kívül még további két fővonal vezet az ország belseje felé, Skócia irányába, ahol a megengedett sebesség meghaladja a 200 km/h-t.

Évek óta napirenden van, hogy a kapacitásproblémákat egy harmadik nagysebességű fővonallal oldanák meg. Ám a tervezés lassan halad, de egyre több konkrétum lát napvilágot.

Birmingham Curson Street állomás látványterve (kép forrása: Railway-technology.com)

Az új fővonal, mely először még csak London és Birminghem között fog vezet, röviden csak a High Speed 2 nevet kapta. Nem csak a tervezett 400 km/h-s sebességével fog kiemelkedni, hanem az óránként indított 18 vonatpár a jelenlegi óránkénti 19800 ülőhelyes kapacitást 34900 ülőhelyre tornázza fel.

Kék színnel jelölve a High Speed 2 tervezett nyomvonala London és Birmingham között (kép forrása: Wikimedia Commons)

A High Speed 2 építése 2018 októberében kezdődött el az Euston állomás melletti már nem használt vasúti létesítmények bontásával.

Euston állomás elhagyatott épülete, ma már nem létezik, a helyén épül a High Speed 2 vágányai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Eközben napvilágra kerültek az új vasútvonal tervezett új állomásainak látványtervei is.

London Euston állomás látványterve (kép forrása: Railway-technology.com)

Birmingham állomás utasforgalmi részének látványterve (kép forrása: Railwaygazette.com)

Az állomásépület az utcafrontról nézve (látványterv, kép forrása: Railwaygazette.com)

A főbejárat látványterve (kép forrása: Railwaygazette.com)

Birmingham Curzon Street állomás látványterve (kép forrása: www.birminghampost.co.uk)

Az új vasútvonalon az első ütemben négy új állomás fog épülni, jelentősen megnövelve London és Birmingham vasúti kapacitását:
* Birmingham Curzon Street: az új állomáson összesen hét 400 méter hosszúságú vágány épül a nagysebességű közlekedés számára;
* Birmingham Interchange: az új átszálló állomáson négy vágány épül, itt lehetséges majd átszállni a National Exhibition Centre és a Birminghami repülőtér felé;
* Old Oak Common: az állomás átépítée egyike az Egyesült Királyság legnagyobb jelentőségű átépítéseinek és megújulásának, hat új vágány épül a nagysebességű vonatoknak, továbbá egy vasúti kapcsolat az Elizabeth vonallal;
* London Euston: jelenleg az állomás kapacitása évi 42 millió utas, ezt szeretnék megduplázni addigra, mire a High Speed 2 megnyílik. Hat új vágányt építenek az első ütemben, további meglévő ötöt pedig átépítenek a második ütem során a nagysebességű vonatoknak, további 13 vágány szolgálja majd a hagyományos vonatokat.

Érdekes, hogy bár a városok többsége igyekszik megszabadulni a fejpályaudvara miatti kényelmetlenségektől (Stuttgart, Lipcse, München, Berlin, Bécs...), Birmingham mégis új fejpályaudvar építése mellett döntött.

A High Speed 2 vonalon a tervek szerint legkorábban 2026-tól utazhatunk.

2018 ápriliásában indult az első Amszterdam-London közvetlen járat a Csatorna alagúton át. A vonatokat üzemeltető Eurostar vasúttársaság a forgalmat látva döntött a bővítésről, így 2019 júniusától a jelenlegi két pár járatot napi három párra bővíti.

A két nagyváros között az utazási idő 3 óra 41 perc, ami időben abszolút versenyképes a repüléssel szemben.

Holland-Angol együttműködés a vasúti közlekedésben is (kép forrása: Railwaygazette.com)

A 2012-es londoni olimpiára már a Deutsche Bahn is szeretett volna közvetlen Frankfurt-London vasúti járatokat ICE 3 motorvonatokból kiállítva, ám az angliai határátlépés bonyodalmai miatt erről végül letettek. Mint ismeretes, az Egyesült Királyság nem része a Schengeni övezetnek, ezért a ki- és a beutazást rendkívül szigorúan veszik, ami megnehezíti többek között a nemzetközi vonatok egyszerű üzemeltetését is.

3 komment

Címkék: anglia amszterdam nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2214351941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2018.11.05. 08:40:47

A repüléssel való versenyképesség éppen a kontinens-Anglia járatok esetén problémás, ugyanis a határellenőrzés nem a vonaton, hanem felszállás előtt történik (a Brexit után ez még egy vámvizsgálattal is terhelődik majd). Mivel a sorbanállás, ellenőrzés játékot itt is el kell játszani, indulás előtt 1 órával pedig megérkezni, az előny egy része elvész. Ami a nagyobb gondot jelenti, hogy a kontinens pályaudvarai nincsenek felkészülve erre sem technikailag (ellenőrzési terület, speciálisan megközelíthető vágányok), sem emberi erőforrásban (határőrizeti szervek kitelepülése napi 1-2-3 vonat kedvéért), így kereslet esetén is születnek olyan öszvér megoldások, hogy a London - X város viszonylatban közvetlen a vonat (mert Londonban ott az infra), visszfelé viszont Lille-ben át kell szállni (le a vonatról, útlevélellenőrzés, majd egy másik vonatra fel). Ez szerintem elég sok embert elriaszt. Még Párizsban a Gare du Nord állomáson is elég sok döbbent embert lehet látni, hogy mi történik, miért nem engedik fel a vonatra.
A Montpellier típusú bénázásokról pedig ne is beszéljünk (15 perc sétával elérhető a villamos, ami 20 perc alatt bevisz a központba, a vonat pedig nyert 8 percet).

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.11.05. 23:18:18

@sncf: Azért Párizsban még mindig egyszerűbbnek tűnt feljutni a vonatra, mint a párizsi repülőtéren a repülőre! :) Legalább csak 1x kell sorban állni és egyből a végleges ülésbe ülhetek.

A cikkből sajnos kifelejtettem: eddig 130 ezer ember utazott Londonból Amszterdamba vagy Rotterdamba vonattal, annyira rossz csak nem lehet! :)

sncf 2018.11.06. 08:15:13

@Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elvész, csak egy része. Ha lehet, én is a vonatot választom :-) Az jó, hogy Amszterdam beállt a sorba és hajlandó a határellenőrzést biztosítani, nem mindenhol működik, még akkor sem, ha az utasok részéről lenne igény.
Országon belül, Schengenen belül sokkal egyszerűbb, Anglia felé egy fokkal bonyolultabb...