HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.10.28. 17:37 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Dániában is

Európa északi részén fekvő Dánia vasútüzeméről csak ritkán érkeznek hírek. Az alig 5,7 milliós lakosságú ország vasúthálózata azért jelentős, mert rajta keresztül zajlik Németország és Svédország közötti vasúti áruforgalom. A német határtól Koppenhágán át a svéd határig vezető vasútvonal kimagasló színvonalú, nagyrészt kétvágányú, 25 kV 50 Hz-cel villamosított és 160-180 km/h sebességgel járható. Ezen kívül még a főváros körüli S-tog vonalak villamosítottak, az ország egyéb vonalai azonban jellemzően egyvágányúak és dízelüzeműek.

Épülnek az új vágányok Koppenhágában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ám a forgalom Dániában is lassan, de biztosan növekszik, így nekik is szükséges a nemzetközi trendekkel lépést tartani. A Koppenhága-Fredericia/Taulov-vasútvonal forgalma miatt szükségessé vált egy új vasút építése a főváros és Ringsted között. Az új vonalat pedig a távolsági utasforgalom igényei miatt 250 km/h sebességre építik ki, ezzel ez lesz az ország első nagysebességű vasútvonala, ha teljesen elkészül.

Története

A vonal építésének az ötlete már a 90-es évek elején felmerült, de mégis mintegy 30 évbe került, mire megvalósult.

2016. szeptember 13-án Køge Nord állomás építésének ünnepélyes kezdése. 2016. szeptember 28-án a dán közlekedési miniszter, Hans Christian Schmidt, a Strukton Rail A / S társasággal hivatalosan szerződést kötött a 60 km hosszú vonal felépítésére. A munka 2016. november 1-jén kezdődött Ringstedben és 2017. május 1-ig tartott. Az első szakasz Ringstedtől Køge Nord állomásig tart, majd az vonal folytatódik Hvidovre felé. A Hvidovre-Vigerslev rövid szakaszát 2017. február 1-jén adták át a Hvidovre és Valby alagútjainak befejezése után.

dánia, nagysebességű vasút, teszt, hector railTesztszerelvény a vonalon (fotó: Allan Støvring-Nielsen)

Az első vonat 2018 október 24-én közlekedett az új vonalon a Hector Rail jóvoltából.

Műszaki jellemzői

Az új vasútvonal kb. 60 km hosszúságú lesz, végig két vágánnyal épült ki, a nagysebességű vonatoknál szinte szabványnak tekinthető 25 kV 50 Hz-ces váltakozó árammal villamosították. 2019 májusától a megengedett legnagyobb sebesség 180 km/h lesz, melyet 2023-ig szeretnének egészen 250 km/h sebességre feltornászni.

A főváros közelében található Ny Ellebjerg állomásnál fog kiágazni a régi fővonalból és Ringsted állomáson kívül még a félúton található Køge város új állomását érinti.

dánia, nagysebességű vasútAz épülő Køge Észak vasútállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

Køge városának új vasútállomása a város északi részén épül fel, a várost elkerülő autópálya közvetlen szomszédságában. A hatvágányos állomásnak négy peronnal is rendelkező, továbbá kettő átmenő vágánya lesz. A távolsági Intercity és nemzetközi vonatokon kívül regionális és S-Tog vonatok is érinteni fogják. Az előzetes tervek napi 90 ezer utassal számolnak.

dánia, nagysebességű vasút, KøgeAz építkezés állása 2018 októberében Køge városa mellett (kép forrása: www.bane.dk)

A vasútvonalon öt alagút épült (teljes hosszuk 2000 méter), de nem a domborzati viszonyok miatt, hanem a városi környezet védelme érdekében, továbbá négy híd (1800 méter hosszúságban),továbbá 36 közúti-, vasúti- és gyalogos híd a keresztirányú forgalom számára. Dánia jelenleg legnagyobb építkezéshez összesen 128 ezer m³ vasbetont, 105 ezer tonna acélt, 358 ezer m³ kavicsot és 327 ezer m³ kőzúzalékot használtak fel.

A 60 km-es vasútvonalhoz mintegy 180 ezer vasbetonaljat használtak fel. A vasúti sínszálak méterenként 60 kg-ot nyomnak és egyenként 120 méter hosszúságúak. Összesen

A vágányfektető géplánc hossza 300 méter, mely naponta 1800 métert haladt előre. A vonal biztosítóberendezése ETCS Level 2 rendszerű lesz majd, ám a folyamatos hibák miatt végül a hagyományos dán biztosítóberendezést, az ATC-t is telepíteni kellett. Emiatt a vonal kapacitása kezdetben csak egy vonat/irány/óra lesz.

dánia, nagysebességű vasútA kavicságy kialakítása (kép forrása: www.bane.dk)

dánia, nagysebességű vasútA felsővezeték építése (kép forrása: www.bane.dk)

dánia, nagysebességű vasútVágányépítés (kép forrása: www.bane.dk)

dánia, nagysebességű vasútVágányszabályozás (kép forrása: www.bane.dk)

dánia, nagysebességű vasútA töltés formájának kialakítása (kép forrása: www.bane.dk)

A vasútvonal maximális kapacitása 24 vonat/irány/óra lesz, szemben a régi vonal 17 vonat/irány/óra kapacitásához képest. Ezzel a beruházással így hosszú időre megoldódni látszik Koppenhága elérése vonattal északnyugat felől. És ez nem csak a távolsági utasoknak lesz nagy könnyebbség, mivel így a régi vonalon is kapacitás szabadul fel a regionális járatok és a tehervonatok számára.

dánia, nagysebességű vasútAz elkészült vágány (kép forrása: www.bane.dk)

A beruházás 10,4 milliárd dán koronába (mintegy 447 milliárd magyar forintba) került.

Források

* A német Wikipédia angol és német nyelvű szócikkei a vasútvonalról
* www.railway-technology.com

3 komment

Címkék: dánia index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5914328709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2018.10.28. 18:05:53

Egy apró kiigazítás: "Az építkezés állása 2018 novemberében Køge városa mellett" képfelirat némi időutazást igényel. Az eredeti kép 2018. augusztus 1-én készült.

Azért a biztber problémák érdekesek. Az 1 vonat/óra egy 60 km-es szakaszon, 180-as tempóval azt jelenti, hogy miután végigment egy vonat, bő félórát várni kell, hogy a kövekező elindulhasson? Vagy a kétvágányú pályán nem lehet egyik vágányon az egyik, a másikon a másik irányba közlekedni egyszerre? Mit tud ez az ATC?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.10.28. 18:21:27

@sncf: Az angol cikk nem részletezte, csak annyit írt, amit én is. Talán nem adták fel az ETCS 2 beüzemelését és az ATC-t tényleg csak minimálisan telepítették, mondjuk az egész vonal egy térköznek számít! :)

sncf 2018.10.28. 18:26:35

@Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik semmilyen biztber, így marad az állomástávolság (szintbeli átjáró meg ugyebár ilyen pályán nincs). Azért jó tudni, hogy nem csak Magyarországon sz*rakodnak évekig az ETCS2 telepítésével/beüzemelésével.