HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.08.26. 21:51 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Görögországban

Görögország az elmúlt 15 évben főleg az olimpia, majd az azt követő pénzügyi válság miatt került az újságok címlapjára. Pedig Görögországban más jelentős események is történtek, amik nem ütötték meg a legtöbb újság érdeklődési körét.

A válság sok megszorítással járt, az állami vagyon egy részét pedig kénytelenek voltak eladni. A görögök megváltak a nemzeti vasúttársaságuk személyszállítási részlegétől is 45 millió euróért cserébe, a vásárló az olasz FS lett.

Az FS egyik Pendolino szerelvénye útban Görögország felé

Eközben az elavult hálózatot is fejlesztik, legfigyelemreméltóbb az Athén–Thessaloniki-vasútvonal, melynek egyes szakaszain hamarosan 200 km/h sebességgel is száguldhatnak a vonatok.

Európa nagysebességű vasútvonalai 2018 közepén, Görögországban egy újabb sehová nem kapcsolódó nagysebességű vasútvonal jött létre (kép forrása: Wikimedia Commons)

Görögország vasúthálózata nagyrészt romokban, a vasúti személyszállítás jelképes, mindössze napi 300 járat közlekedik az országban (Magyarországon ez a szám 4000!).

Így tehát van hova fejlődni, az új olasz tulajdonos célja is a vasúti közlekedés bővítése.

Athén és Thessaloniki között gőzerővel dolgoznak a kivitelezők, a cél az, hogy a teljes távon egy kétvágányú 160-200 km/h-val járható új vasútvonal épüljön ki, 25 kV 50 Hz-es áramrendszerrel és természetesen ETCS vonatbefolyásolóval. A beruházás nem csak felújítás, bizonyos szakaszokon új nyomvonalra helyezték át a síneket és több hosszú alagutat is fúrtak.

A beruházás része a Tithorea–Domokos-vasútvonal átépítése is, mely része a fővárost Thessalonikivel összekötő vasútvonalnak. Az eredetileg 122 kilométeres egyvágányú vonal 106 km-es kétvágányú vasútvonallá alakult. Épült egy új 9 km-es alagút is a Kallidromo hegy alatt, ami nem csak Görögország, hanem az egész Balkán-félsziget leghosszabb alagútja. Az új 106 km-es vonal már 1997 óta épül és 2018-ra lett kész, eddig összesen 1,8 milliárd euróba került.

Az új vasútvonalra pedig megfelelő járművekre is szükség lesz. Bár a görögök is vásároltak anno a Siemens Eurosprinter villamos mozdonyaiból (OSE 120 sorozat vagy becenevén a Hellas-Sprinter), melyek maximum 200 km/h-val is képesek haladni, nem csak ezekre a gépekre alapozzák a személyszállítást.

Mivel a TrainOSE, a görög személyszállítással foglalkozó vállalat tulajdonosa az olasz FS, így "házon belül" is találtak megfelelő járművet. A választás az FS ETR 485 sorozatra esett, mely ez ETR 480 sorozat kétáramnemű változata, így nem csak az olasz egyenáram alatt, hanem a görög 25 kV 50 Hz váltakozó áramrendszerről is tud működni. A motorvonat legnagyobb sebessége 250 km/h, így tökéletesen megfelel a szükséges tesztekhez.

A tesztek után a motorvonat visszatér Olaszországba, ahol a tapasztalatokat felhasználva a Görögországnak szánt motorvonatokat módosítják. arról egyelőre még nincs információ, hogy vajon a görög leányvállalat az olaszok régi vonatait kapják majd meg vagy idővel újakat vásárolnak. A gondolkodásra még mindenesetre van idő, az új 585 km-es vasútvonal csak 2019 végén nyílik meg.

Útban Görögország felé (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A motorvonat Olaszországból Szlovénián, Horvátországon és Szerbián keresztül érkezett meg Görögországba, saját lábon, de nem önerőből, a vontatást mindig az aktuális ország mozdonya biztosította.

Részlet a felújított vonalról, a képen egy OSE 120 sorozatú villamosmozdony is látható (kép forrása: www.railwaypro.com)

A vonal elkészültével a jelenlegi 7 órás menetidő várhatóan felére, 3,5 órára csökken majd Athén és Thessaloniki között.

Amennyiben valóra válnak a magyar és a szerb kormány álmai, és kiépül egy nagysebességű vasútvonal Budapest és Belgrád között, akkor már csak egy kis szakasz fog hiányozni Belgrád és Thessaloniki között, hogy Budapesttől Athénig 160-200 km/h sebességgel vonatozzunk, kb 10-12 óra alatt megtéve az utat. De ez még csak a távoli és bizonytalan jövő...

Források

www.railwaygazette.com

Szólj hozzá!

Címkék: görögország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7514199675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.