HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (57) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (46) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (24) index2 (158) india (2) innsbruck (4) interrail (11) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (20) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (91) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.08.17. 19:59 Balogh Zsolt

Ausztria fordítókorongja: A Zentralverschiebebahnhof Wien

Akik Bécs felé vonatoznak, bizonyára felfigyeltek már Kledering közelében elterülő hatalmas teherpályaudvarra. A vonat percekig halad a rengeteg vágány mellett, ahol hosszú tehervonatok várakoznak hogy útnak induljanak vagy éppen arra, hogy a kocsikat újrarendezzék újabb tehervonatokká.

A Zentralverschiebebahnhof Wien, mellette haladnak el többek között a Budapest-Bécs-(Salzburg-München/Innsbruck) Railjet vonatok is (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatból bámészkodva szemmel végigkövethetjük a teljes rendezési folyamatot: a várakozó vonatoktól a guritódombig (kis szerencsével magát a gurítást is láthatjuk), az irányítótoronyig, végül pedig a már összeállított, indulásra várakozó tehervonatokig. De nem csak teherkocsikat, hanem rengeteg munkára várakozó ÖBB-s villamos mozdonyt is!

Helyszín

A rendező Bécs 10. kerületében, a város délkeleti részén terül el, közel a Schwechat község Kledering önkormányzatához. Mellette fut az ausztriai Ostbahn, mely Bécset köti össze Hegyeshalmon át Budapesttel, továbbá hurokvágánnyal kapcsolódik a Donauländebahnhoz.

Gyalogos híd a 48 vágányos rendező felett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Története

Annak érdekében hogy az ÖBB versenyképes maradhasson a vasúti áruszállításban, az 1970-es évek végén felmerült, hogy egy új bécsi rendezőpályaudvart kell építeni. Eddig ugyanis a tehervonatokat Bécsben 14 különböző állomáson és pályaudvaron rendezték át újabb vonatokká, ami jelentősen megnövelte a szállítási időket és ezzel együtt a költséget is. Úgy döntöttek, hogy Bécs déli részén építenek egy új rendezőt, mely kiváltja a több kisebbet. Az építkezés 1978 tavaszán kezdődött, a részleges üzembehelyezés 1983-ban történt. Az első ütem 1986. szeptember 28-án indult, a második pedig 1987 januárjában. A rendezett teherkocsik száma fokozatosan növekedett, a kezdeti 1840-ről 2100-ra nőtt. 1987 nyarán kezdődött a harmadik ütem, az üzemidőt pedig az eddigi 16:00 helyett 21:00-ig hosszabbították meg. Az átrendezett teherkocsik száma pedig elérte a napi 2500-at. 1987-ben végre elkészült a teljes létesítmény, ekkortól kezdve korlátozás nélkül lehetett a pályaudvart használni. Az építkezés költsége 3,8 milliárd schilling volt.

Az irányítóközpont (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mi az a gurítás?

Egy tehervonatban általában több különböző célállomásra tartó tehervagon is be van sorozva, ezért az elágazó állomásokon szükséges lehet bizonyos kocsik le- vagy újabbak hozzákapcsolására. A kocsirendezés meglehetősen lassú folyamat, míg egy mozdony minden kocsit a megfelelő vágányra állít be. Nagyobb forgalmú állomásokon ezért a kocsirendezést gurítással oldják meg: a szétválogatásra váró tehervonat vagonjait szétkapcsolják, majd egy kisebb dombon lassan áttolják. A domb túloldalán leguruló kocsikat ezután a kitérőkkel (váltókkal) a megfelelő irányokba vezetik, ahol majd új tehervonatokat állítanak belőlük össze.

Magyarországon több állomáson is végeznek gurítást, a legforgalmasabb ilyen létesítmény a ferencvárosi.

Működése

Az állomás területén 120 km hosszúságú vasúti pálya lett lefektetve, naponta maximum 6100 teherkocsit lehet itt újabb tehervonatokká átrendezni. Három részből áll: a fogadó vágányokból 15, rendező vágányokból 48, indító vágányokból pedig 10 található. A rendező mellett további négy vágány halad el az átmenő vonatok számára.

Naponta akár 140 tehervonatot is képesek itt újrarendezni.

Főrendező

Az átrendezendő tehervonatok a fogadó vágányokra érkeznek, melynek legnagyobb lejtése 4,7%. Itt történik meg a teherkocsik szétkapcsolása is. A legnagyobb teljesítmény a napi 6100 teherkocsi vagy óránként 300 kocsi. Innentől az ÖBB 1064 sorozatú nehéz tolatómozdonya veszi át a főszerepet: a szétkapcsolt kocsikból álló vonatot feltolja egy kisebb dombra, majd a kocsik szépen legurulnak 5 m/s sebességgel.

ÖBB 1064 sorozatú nehéztolató munkában.Bár az 1520 kW-os teljesítménye nem tűnik soknak, az indító vonóereje  370 KN, több, mint egy Taurusé! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A leguruló teherkocsikat 38886 Dowty fékezővel lassítják le fokozatosan. A leguruló kocsik 4,25 m/s sebességgel gurulnak, majd ezt fokozatosan 4 m/s, 2 m/s, 1,75 m/s és végül 1,5 m/s sebességre lassítják. Ha a guruló kocsik sebessége nem éri el az előírt sebességet, a fékek nem lassítanak.

A gurítódomb (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Főrendező mellett található egy kisebb mellékrendező is a távolsági tehervonatok számára. Ez a rendező csak napi 1000 teherkocsit tud átrendezni. A sebességszabályozásról két standard olajhidraulikus működtetésű "THYSSEN-TW 5" sínpálya fék gondoskodik. A fékerő beállítása automatikusan történik számítógép által vezérelve.

A rendező területén ezeken kívül találhatóak még utak, hogy minden területét jól meg lehessen közelíteni, továbbá egy tűzoltóság is, balesetek esetére.

A rendezőpályaudvaron szigorúan csak kocsirendezés zajlik, árufeladás nem. A teherkocsik rakodása és javítása Bécs egyéb teherpályaudvarain történik.

 

Az állomás vágányai

A teherpályaudvaron megfordul szinte az összes ÖBB-s villanygép, de láthatunk itt GySEV-es és MÁV Cargos Taurusokat is, sőt néha még a német vasút mozdonyai is kilátogatnak ide. Magánvasúti mozdonnyal viszont nem találkozunk, mivel a privát vasutak az átrendezést nem igénylő irányvonatok továbbításában jeleskednek, nem pedig a vegyes tehervonatok vontatásában.

Az irányítótoronyban (kép forrása: club.wien.at)

Amennyiben az új Bécsi Főpályaudvarról vonattal megyünk ki a repülőtérre, akkor a vágányok felett átvezető hídról is megcsodálhatjuk a pályaudvart. Sőt, ha minden igaz, a távoli jövőben a Magyarországról érkező vonatok is érintik majd a bécsi repülőteret, így a budapesti Railjet is a vágányok felett fogja a rendezőt keresztezni!

Híd a rendező felett a reptérre tartó távolsági vonatoknak (kép forrása: Wikimedia Commons)

2 komment

Címkék: ausztria bécs index2 rendezőpályaudvar


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3814187087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2018.08.18. 22:17:45

"mellette fut az Ostbahnhof" - már nem csak guruló lépcsőház, de guruló pályaudvar is van?