HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.04.08. 18:15 Balogh Zsolt

Nagysebességű személyvonatok után nagysebességű tehervonatok is?

Ha nagysebességű vonatokra gondolunk, legtöbbünknek a francia TGV, a német ICE, a spanyol AVE vagy a japán Sinkanszen ugrik be, ahogyan 200-300 km/h sebességgel szállítja az utasokat a milliós nagyvárosok között. A nagysebességű vasútvonalakat valóban elsősorban a személyszállítás igényeinek építik, de többször is felmerült már, hogy a már meglévő infrastruktúrát a jobb kihasználtság érdekében a tehervonatok számára is megnyissák.

Velence állomás, venezia santa lucia, olaszország, ETR 500 vonatETR 500 sorozatú nagysebességű villamos motorvonat Velencében. Hamarosan a teherszállítás lesz a feladata?

Az olasz nemzeti teherszállító vasútvállalat, a Mercitalia is felvetette a gondolatot, hogy az olaszországi TAV hálózatán tehervonatokat is közlekedtessen, méghozzá nem is akármilyeneket!

Olaszország vasúthálózatának hossza 19729 km, melyből 923 km alkalmas a 200 km/h vagy nagyobb sebességű közlekedésre. Lassan az olasz csizma minden nagyobb városát elérik a nagysebességű vonatok és Szicíliától egészen Milánóig utazhatunk 300 km/h sebességgel. A szolgáltatásra az igényt jól mutatja, hogy az állami vasúttársaságon kívül még egy magánoperátor, a Nuovo Trasporto Viaggiatori is belépett 2012-ben a nagysebességű közlekedés piacára.

olaszország, TAV, nagysebességű vasútOlaszország nagysebességű vasútvonalai 2012-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

2018 áprilisában pedig egy újabb cég, az FS teherszállítással foglalkozó leányvállalata, a Mercitalia jelentette be, hogy átalakított FS ETR 500 sorozatú villamos motorvonatokkal szeretne teherárut szállítani Nápolyhoz közel található Caserta és Bologna Interporto terminál között októbertől. A menetidő 3 óra 20 perc lenne a kb 550 km-es távolságon, ami 180 km/h átlagsebességet jelentene. Később a szolgáltatást szeretnék kiterjeszteni Torino, Novora, Milánó, Brescia, Verona, Padova, Róma és Bari irányába is.

nagysebességű vasút, ETR 500, olaszországETR 500 a nyílt vonalon 2010-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy 12 részes ETR 500 sorozatú motorvonatnak a kapacitása megegyezik két Boeing 747 repülőgép kapacitásával, és 80 %-kal kevesebb CO2 kibocsátásával járna, mintha az árut közúton szállítanák.

Az árut speciális, 700 x 800x 1800 mm nagyságú guruló konténerekbe rakodnák, melyet aztán könnyen és gyorsan lehetne a vonatokba ki- és berakodni.

Az ETR 500 sorozatot az olasz TREVI gyártotta 1992-ben az olasz vasutak részére. A motorvonat két Bo'Bo' tengelyelrendezésű, 4400 kW teljesítményű vonófejből és a közé kapcsolt nagysebességű személykocsikból áll. Mivel Olaszországban is az új nagysebességű vonalakat már 25 kV 50 Hz-cel villamosították, néhány vonófej alkalmas 3000 V egyenáramon kívül a nagyobb teljesítményt elérhetővé tevő 25 kV-os áramrendszerre is.

nagysebességű vasút, ETR 500, olaszországTeherszállításra is alkalmas? (kép forrása: Wikimedia Commons)

Arról még nem szólnak a hírek, hogy vajon a meglévő személykocsikat alakítják át teherszállításra, vagy teljesen új betétkocsikat gyártanak a vonófejek közé.

A nagysebességű vasútvonalakon a teherszállítást megnehezíti, hogy ezeket a vonalakat elsősorban a személyszállítás igényeihez építették, így a megengedett tengelyterhelés (17 t) jelentősen elmarad a teherszállításra is alkalmas fővonalak tengelyterhelésétől (20-22,5 t).

Nagysebességű tehervonatok Európában

Nem Olaszország lesz az első, ahol nagysebességű tehervonatok közlekednek. Az úttörő Európában Franciaország, ahol már 1983-ban megindult Párizs és Lyon között az újépítésű TGV-vonalon a posta szállítása. A postát öt citromsárga szerelvény szállította a két város között egészen 2015-ig, amikor megszüntették a szolgáltatást. A vonatok maximális sebessége 270 km/h volt.

TGV La PosteTGV La Poste (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az ICE vonatok elindítása után egy nappal, 1991 június 3-án indultak az első InterCargoExpress tehervonatok Németországban két útvonalon: az első a München-Hamburg, a második pedig a Bremenhaven-Stuttgart viszonylat volt. A vonatok konténereket és expresszárukat továbbítottak. Összesen napi négy járat közlekedett maximum 160 km/h sebességgel. Azokon a szakaszokon, ahol induktív vonatvezérlés és 1000 méteres térközök voltak, a megengedett sebesség csak 140 km/h volt. Mivel a vasúti építési és üzemi szabályzat (EBO) a tehervonatoknak csak 120 km/h sebességet engedélyezett, az InterCargoExpressek ez alól mentességet kaptak. 

InterCargoExpress, DB 120 sorozatú villamos mozdonyInterCargoExpress Németországban egy DB 120 sorozatú villamos mozdonnyal (kép forrása: www.drehscheibe-online.de)

Az ICE motorvonatoknak tervezték a teherszállító változatát is ICE-G néven (G=Güter, magyarul teher), ám a magas költségek és a vasútvonalak jó kihasználtsága miatt elvetették a tervet.

Spanyolországban és Franciaországban bizonyos nagysebességű vonalakat úgy építenek, hogy tehervonatok is használhassák. Ezek a tehervonatok azonban nem gyorsabbak hagyományos társaiknál, csupán csak a meglévő, jóminőségű új infrastruktúra jobb kihasználtsága miatt közlekednek a nagysebességű pályán. Ilyen vonal például a Nimes-Montpellier-vasútvonal is.

alstom prima, Nimes-Montpellier nagysebességű vasútvonalAz első tehervonat a Nimes-Montpellier-vasútvonalon kettő Alstom Prima 27000 sorozatú kétáramnemű villamosmozdonnyal (kép forrása: www.railwaygazette.com)

Igazi technikai kurizórium lehetett volna a magyarországi V0-s vasútvonal, ha megépül. A vasútvonalat 160 km/h sebességre és kizárólag a tranzit-tehervonatok részére építették volna, személyszállítás nélkül. Ilyen paraméterekkel Európában tudomásom szerint egyetlen meglévő vagy tervezett vasútvonalon nem számoltak.

Források

* A Railwaygazette.com High speed trainset to be converted for freight című cikke

7 komment

Címkék: olaszország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7613818608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2018.04.09. 12:43:09

Japanban mar jo ideje, a 60-as evek ota probalkoznak a nagysebessegu vasuti teherszallitassal. Az eddigi tapasztalataik szerint a kis repulogepes kontenerek vagy a gurithato postai kocsik nem erik meg, mivel bonyolult az atrakodas kozutra, ezert a konteneres szallitas az optimalis, intermodalis atrakodo allomasokkal. Nem eri meg igazan teher motorvonatokat hasznalni (bar van beloluk par darab), mert nehany erosebb mozdony, pl. 2 darab ketszekcios (=16 hajtott tengely) boven eleg vonoerot jelent, viszont sokkal flexibilisebbek, mivel barmilyen tehervagont elhuznak. Ez a megoldas terjedt el egyebkent amerikaban es anno a szovjeteknel/kinaiaknal is. A nagysebessegu teherszallitashoz ezek alapjan kell par nagysebessegu altalanos felhasznalasu vonal es par gyors es eros univerzalis mozdony.

Nallunk es Ausztriaban a Taurusok pont ilyenek, viehetnek Railjet-et is meg tehervonatot is. Europaban jellemzoen a nagy vegsebessegu, nagy vonoereju altalanos mozdonyok terjedtek el mivel ez jelenti jelenleg a legjobb ar/ertek aranyt.

A sebesseg novelesenel ugyancsak az ar/ertek aranyt erdemes nezni es par extremebb esetet leszamitva meg a jelenleg elerheto maximalis sebesseget sem hasznaljak ki tobbnyire, mivel az olcsosag, tehat a kis energiafelhasznalas fontosabb. Bizonyos tavolsag es surgosseg felett pedig jobban megeri a legi szallitas, ami egyebkent a szemelyszallitasra is igaz.

haromegesztizennegy 2018.04.09. 16:50:38

-Képzeljünk el egy rakott szerelvényt ami mondjuk belép Nagylaknál. (úticél: Hegyeshalom)

Képzeljük el, hogy az országban a roncs pálya miatt sokszor csak 60-al tud menni a max 100-120 helyett.

Ha ez megvan akkor játsszunk el a gondolattal, hogy:
-Nem áll meg sehol
-Max 30-ra lassít a váltókon
-Messze nem a legoptimálisabb útvonalon megy

A fentiek esetén is átszeli az országot egy éjszaka alatt...!

Egyszer és mindenkorra, kérem értse meg mindenki!!! ÁTLAGSEBESSÉG!
Csak az számít...

Alapmű:
totalcar.hu/magazin/velemeny/2017/08/16/mennyit_nyersz_vele/

Pont ugyanez érvényes a vasútra is.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.04.09. 17:22:54

@haromegesztizennegy: Amit írsz, jogos, láthatod, nekem is eszembe jutott ez, mikor a szavazást tettem bele. Van viszont még egy érv, amit nem vettél figyelembe: bizonyos vasútvonalak túlzsúfoltak éjjel, miközben a párhuzamos nagysebességű vasútvonal egész éjszaka tök üres. Ebben az esetben nem rossz ötlet plusz forgalmat odaterelni.

Néha pedig egy-két óra időnyereség is számít, ha szükség van a csatlakozások biztosítására.

haromegesztizennegy 2018.04.09. 20:58:36

A nagy seb.vonal sajnos drága. Karbantartani is.
A sima tehervonat ilyen olyan vagonja hatalmas teherrel megrakva csak rongálja a pályát, amit ugyan részben kompenzálhat az extra (?) pályadíj de összességében attól tartok még így sem érné meg...

Pedig valamit tenni kéne mert az okozott kár a kamionok által még így is sokszorosa a "TGV pályának"...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.04.09. 21:12:20

@haromegesztizennegy: Ha előrelátólag úgy építik meg, hogy bírja a tehervonatokat is, akkor nem rongálja jobban, mint egy másik vonat, továbbá az alacsonyabb tengelyterhelés miatt könnyebb rakományok szállítására még a "TGV-vonal" is alkalmas, pl posta.

Nyilván nem szénvonatokat kell rajta keresztülvinni, a szénnek amúgy is mindegy az a pár óra időnyereség.

kvp 2018.04.10. 11:58:01

"A nagy seb.vonal sajnos drága. Karbantartani is.
A sima tehervonat ilyen olyan vagonja hatalmas teherrel megrakva csak rongálja a pályát, amit ugyan részben kompenzálhat az extra (?) pályadíj de összességében attól tartok még így sem érné meg..."

A megengedett tengelyterhelest kellene alacsonyabbra venni es a forgovazak felfuggeszteset javitani, hogy a tehervonat ne rongalja meg a palyat. Viszont kontenerenkent dedikalt dupla forgovazas, legrugos felfuggesztesu tehervagonokon szallitani a kontenereket eleg nagy koltsegnovekedest jelente a jelenleg elerjedt kettengelyes szolo, negytengelyes masfeles vagy hattengelyes csuklos dupla konteneres, jellemzoen tekercsurgos kontenerszallito vagonokhoz kepest. Konteneren kivul igazabol semmi mast nem erdemes szallitani, mivel ez az egy ami gyorsan atrakhato mas jarmure.

Postai forgalom ezzel szemben mar nem nagyon van, szinte csak csomagkuldemenyeket visznek, ahol a surface - air lifted megoldas a gyors, de megfizetheto alternativa a legiposta mellett. Gyakorlatilag itt vonatot mar csak a legkozelebbi repter es a posta lerakatok kozott lehetne hasznalni, ami jelentektelen tavolsag a teljes uthoz kepest. (raadasul nallunk pont kivittek a postai elosztohelyet Ferihegyre, hogy vamkezeles elott ne is kelljen szallitani a csomagokat)

Alternativ, ar-ertek aranyosan jo megoldas a vegyes uzemu kozepes sebessegu palyak letrehozasa, mint nallunk az 1-es vonal, ahol megfernek egymas mellett a gyors szemelyvonatok es a gyorsteherforgalom is, akar a nappali menetrendben is.