HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (45) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (23) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (19) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (89) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.03.15. 22:53 Balogh Zsolt

Moszkvából Nizzába a Riviera Expresszel

A Francia-tengerpart szépségével, kellemes klímájával és homokos partjaival messze földről vonzza a nyaralni, üdülni vágyókat. Nem csak Párizsból, de Brüsszelből, Lilléből, Luxemburgból, sőt a távoli Moszkvából is indulnak közvetlen járatok a Riviera legnagyobb városába, Nizzába!

A Riviera Express Ausztriában egy ÖBB Taurussal (kép forrása: www.russianrail.com)

Az orosz fővárosból induló Riviera Expressz útja során kilenc országot is érint (Oroszország, Fehéroroszország, Lengyelország, Csehország, Ausztria, Németország, Olaszország, Monaco, Franciaország), míg eléri az Azúr-part legnagyobb városát, Nizzát!

A járat kiinduló állomása Moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonat 3318 kilométert tesz meg, 46 óra és 54 perc alatt, kiszolgálva 31 állomást. Jelenleg ez a járat Európa leghosszabb viszonylata. A hosszú és változatos út miatt jelenleg lehetetlen feladat lenne egy mozdonnyal végigvinni a teljes távot, így az utat számos mozdonycsere is színesíti.

Megérkezés Innsbruckba az esti órákban. A vonógép egy négyáramnemű ÖBB 1216-os (kép forrása: www.styria-mobile.at)

A 3318 km-en két eltérő nyomtávolság (1520 és 1435 mm), legalább négyféle áramrendszer (25 kV 50 Hz és 15 kV 16,7 Hz váltakozó áram, 1500 és 3000 V egyenáram), számtalan különböző biztosítóberendezés található. A széles nyomtávolságú szakaszokon a szerelvény maximum 160, míg az európai, normál nyomtávolságú vágányokon 200 km/h a legnagyobb sebesség. Ezek azonban csak a maximum értékek, a régi, kacskaringós, hegyeket átszelő vasútvonalakon a sebesség ettől a legtöbb esetben jelentősen elmarad, míg a megállók és a mozdonycserék további időveszteséget okoznak.

Az Express valahol Olaszországban (kép forrása: www.italyrivieralps.com)

Története

A járat mai formájában 2010. szeptember 23 óta közlekedik, ám már jóval korábban volt ilyen néven vonat, melynek a célállomása a francia-tengerpart volt.

A Riviera Express reklámplakátja 1903-ból (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első Riviere Express 1900-ban indult Hamburgból, Berlinből és Amszterdamból (valószínűleg a három város saját közvetlen kocsikat indított, melyeket később egyesítettek egyetlen szerelvénnyé).

Később az útvonala többször is megváltozott:

1934 és 1939 között csak Amszterdam/Berlin és Ventimiglia között közlekedett, közvetlen Köln-Ventimiglia kocsikkal. A háború alatt és közvetlenül utána nem közlekedett, majd 1957-től indult újra Köln és Ventimiglia között a DB és az FS kocsijaival. A '70-es és '80-as években nyáron Sempione-n át, télen pedig a Gotthard alagúton keresztül járt. 1990-ben már csak szombaton közlekedett, majd az útvonalát még jobban visszavágták, csak Frankfurt és Pisa között szállította a nyaralókat. Végül ez az összeköttetés is megszűnt, az újraindításra az első járat elindítása után 160 évvel később került sor, 2010 szeptemberében.

Vonatösszeállítás

Jelenleg a Riviera Express 12 kocsiból áll, a szerelvény összeállítása azonban az útja során kismértékben változik. A vonatot egy, néha kettő villamosmozdony vontatja, melyek között megtalálható orosz, lengyel, cseh, osztrák, olasz és francia gép is. A rövid németországi korridoron való áthaladáshoz, továbbá az apró Monaco érintéséhez szerencsére nincs szükség mozdonycserére.

A kocsi belseje (kép forrása: www.italyrivieralps.com)

Ülőkocsivá alakítva (kép forrása: www.italyrivieralps.com)

Az Oroszországból induló hálókocsik forgóvázai átszerelhetőek, ezzel hidalva át az eltérő nyomtávolságok adta különbséget. A forgóvázak átszerelése a lengyel-fehérorosz határállomáson, Brestben történik meg. Az európai úthoz a lengyel államvasút, a PKP adja az étkezőkocsikat.

A szerelvény hat első osztályú, három VIP és egy másod osztályú kocsiból áll, melyeket a Siemens gyártott az Orosz Államvasutak részére. Pályaszámuk WLABmz. Ezt egészíti ki két lengyel étkezőkocsi még.

Az étkezőkocsi (kép forrása: www.styria-mobile.at)

Étkezés a vonaton (kép forrása: www.styria-mobile.at)

2011-ben a jegyárak 306 eurótól kezdődtek és egészen 1200 euróig terjedtek. Ez csak az utazás díját tartalmazza, az étkezőkocsikban ezen felül még fizetni kell.

A kocsik felszereltsége a négyágyas hálófülkéktől a kétágyas, saját zuhanykabinnal és WC-vel ellátott fülkés kocsikig terjed, így mindenki megtalálhatja a saját igényeinek és pénztárcájának megfelelő kocsitípust.

A szerelvényen maximum 156 utasnak van hely.

Menetrend

A vonat heti egyszer közlekedik, minden héten csütörtök reggel indul Moszkvából, majd szombat reggel érkezik Nizzába. Visszafelé szombat este indul Nizzából, majd két nap múlva, szintén este, hétfőn érkezik meg Moszkvába. Európa legtöbb országában Euronight kategóriájú vonatként közlekedik, ám Olaszországban Expresso besorolást kap. Oroszországban és Fehéroroszországban Riviera Express néven találjuk meg a menetrendben.

Ventimiglia állomás az olasz-francia határon (kép forrása: www.styria-mobile.at)

Az olasz vonógép, egy FS 402 sorozatú villanygép... (kép forrása: www.styria-mobile.at)

...melyet Ventimigliában egy SNCF 12000 sorozatú mozdony vált le (kép forrása: www.styria-mobile.at)

Monaco Monte-Carlo állomás a föld alatt (kép forrása: www.styria-mobile.at)

Tovább francia-földön (kép forrása: www.styria-mobile.at

Megérkezés Nizzába, jobbra az expressz, balra pedig egy TGV Duplex (kép forrása: www.styria-mobile.at)

A Riviera Express útvonala Oroszországon, Fehéroroszországon, Lengyelországon, Csehországon, Ausztrián és Olaszországon keresztül Franciaországba. A térképvázlaton nem látszik, de az expressz áthalad Monacon is (kép forrása: www.italyrivieralps.com)

És hogy mit érdemes megnézni Nizzában, ha már megérkeztünk? A város legnagyobb vonzereje elsősorban a kellemes klímája, gyönyörű homokos tengerpartja és természetesen az azúrkék tenger. Akit pedig a közlekedési lehetőségek érdekelnek, azok kipróbálhatják a méteres nyomtávolságú Chemins de Fer de Provence vasútvonalát Nizza és Digne között, vagy a normál nyomtávolságú mellékvonalat Breil-sur-Roya felé.

Nizza városában 54 évnyi szünet után, 2007 óta ismét közlekedik villamos, egyelőre még csupán egy vonalon.

Youtube videó a Riviera Express-ről

Források

* A francia Wikipédia Riviera Express című szócikke;
* www.russianrail.com

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország ausztria csehország olaszország oroszország lengyelország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7013735832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.