HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (45) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (23) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (19) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (89) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.03.11. 20:14 Balogh Zsolt

A Marseille–Ventimiglia-vasútvonal

Franciaország második legnagyobb városa, a Földközi-tenger legnagyobb kikötője, Marseille fontos közlekedési csomópont, több jelentős vasútvonal kiindulási pontja. Utazhatunk a főváros, Párizs irányába hagyományos- és nagysebességű vasútvonalon, továbbá Olaszország felé, Monacón keresztül.

Emeletes TER villamos motorvonat halad a tengerpart közelében valahol Franciaországban (kép forrása: Flickr)

A vasútvonal végig a Földközi-tenger partját követi, egymást váltogatják a lélegzetelállító tengerparti szakaszok és a hosszú alagutak. A 259 kilométeres, normál nyomtávolságú, végig kétvágányú villamosított vasútvonal egy rövid szakaszon érinti az európai törpeállamot is, Monacót. Három ország gyönyörű kikötővárosait kapcsolja össze, miközben érinti a Földközi-tenger legszebb strandjait, a Francia Riviérát, vagy más néven az Azúr partot!

Története

A francia állam 1842-ben 26 millió frankot irányzott elő egy Földközi-tenger partján futó vasútvonal megépítésére. 1852-ben döntöttek az építés elindítása mellett, hogy egy új vonallal összekapcsolják Marseille és Toulon francia városokat. Toulonban katonai kikötő működött, melyet szerettek volna fejleszteni és Marseillel minél jobban összekötni. A vasútvonal építése 14 évig tartott.

gare_de_saint-charles_marseille_fra_001.JPGGare de Marseille-Saint-Charles, Marseille legnagyobb és legforgalmasabb pályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonal első szakasza 1858-ban nyílt meg Marseille és Aubagne között. A folytatása Toulonig, 1859 május 3-án, később Les Arcsig 1862-ben készült el. Továbbépült Cagnes-sur-Mer-ig 1863-ban, majd Nizzáig 1864-ben. 1868-ban érte el a Monacói Hercegséget, természetsen ekkor még a felszínen vezetett vágányokkal. 1869-ben Menton következett, majd 1872 március 18-án az olaszországi Ventimigliát is elérték a sínek. Ventimigliát mindössze két hónappal korábban, január 25-én érték el a vasútépítők Olaszországban Genova felől.

1875-ben a már elkészült fővonalból Les Paulines után egy mellékvonalat építettek Les Salins-d'Hyère felé.

A vasútépítőknek a legnehezebb feladat a Massif des Maures hegység áttörése volt, amin 1862-ben 7-8 ezer piedmonti, belga és német munkás dolgozott.

railtracks_to_roquebrune_station.jpgA vasútvonal Cap Martin közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az elkészült vasútvonalnak hála az emberek felfedezték maguknak a tengerparti sávot, így az idegenforgalom gyorsan növekedésnek indult. Körülbelül 1880-tól egészen a második világháborúig nemzetközi luxusvonatok érkeztek ide a szomszédos országokból, mint pl. a Train Bleu vagy a Riviera Express. 1925-ben a CIWL elindította a az első Pullman Expresszét, a Nice Pullman Express-t.

A második világháborút követő időszakban a fokozatosan kiépülő TEE hálózat vonatai jelentették a nemzetközi- és távolsági kapcsolatokat: a TEE Mistral Párizsból, a TEE Ligure Milánóból közlekedett ide.

A Le Mistral már villamos mozdonnyal és rozsdamentes acélból készült kocsijaival (kép forrása: dessinemoiuntrain.free.fr)

A vasútvonal villamosítása több éven át tartott,1965-ben Marseille és Les Arcs között, 1968-ban Cannes-ig, majd 1969. január 28-án az egész vasútvonal felett kiépült a villamos felsővezeték.

A vasútvonal Menton közelében, az olasz határtól nem messze (kép forrása: Wikimedia Commons)

A jövőben tervezik a vasútvonal néhány szakaszát a jelenlegi kettő vágányról három vágányra bővíteni, hogy több vonatot tudjanak erre közlekedtetni a jövőben.

Műszaki jellemzői

A Marseille–Ventimiglia-vasútvonal kétvágányú, 259 km hosszúságú, normál nyomtávolságú, Franciaországban és Monacoban 25 kV 50 Hz váltakozó árammal, Ventimiglia közelében pedig 1500 V egyenárammal villamosított vasútvonal.A pálya legnagyobb meredeksége 8 ‰, a vonatok megengedett legnagyobb sebessége 160 km/h.

look_to_the_sea_and_to_the_rail_tracks_from_menton_and_ventimiglia.jpgA vasútvonal a tengerpart közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kiindulási állomásnál, Marseillenél a tenger szint feletti magassága mindössze 49 méter, majd folyamatosan emelkedik 28 kilométeren át egészen a 128 méter magasságban található Cassis városáig. Ezután 30 km múlva eléri Toulon környékét, ezalatt egészen 17 méteres tengerszint feletti magasságig süllyed. ettől fogva ismételten emelkedik, hogy elérje a vonal legmagasabb pontját, a 193 méteres magasságban található Carnoules állomást. Le Muy állomás már újra mindössze 20 méteres magasságban található, ezután a vonal csak 10-20 méteres szintkülönbségeket győz le Ventimigliáig.

nice_train_station.JPGNizza vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Alagútból több tucat található a vonalon, a két leghosszabb Monaco alatt 2340 és 3012 méter hosszan.

A vonal franciaországi és monacói szakaszát a francia RFF üzemelteti.

Forgalom

Egyaránt közlekednek rajta regionális-, InterCity-, elővárosi személyszállító vonatok és tehervonatok. Az eltérő áramrendszerek miatt kettő- vagy többáramnemű vasúti járművek tudnak csak a teljes vonalon végig közlekedni.

A személyszállító vonatokat az SNCF BB 22200 sorozatú villamos mozdonyai vagy pedig a Z24500 és Z65000 sorozatú emeletes vonatok. Párizs felől a távolsági járatokat nagysebességű TGV motorvonatokkal szolgálják ki.

A Moszkvából induló Riveria Express orosz hálókocsija Nizzában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Éjszakai vonatok közlekednek Nizzába Bordeauxból, Párizsból és Strassbourgból. Nemzetközi éjszakai vonat közlekedik szintén Nizzáig nyáron Moszkvából.

Nizza állomás egy emeletes TGV szerelvénnyel és egy TER vonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

convoi_sur_ligne_c_te_d_azur.JPGOlasz kocsik francia villamos mozdonnyal Nizza közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mint már korábban említettem, a vasútvonal keresztülszeli Monacót is. A törpeállamban magas ingatlanárak miatt a vasút által elfoglalt terület hamar szemet szúrt a befektetőknek, így néhány év leforgása alatt az állomás (Monaco-Monte Carlo) és a hozzá vezető vasútvonal a föld alá költözött. Ma Monaconak egy föld alatti, modern, háromvágányos állomása van, az országon vonattal átutazók pedig Monacóból semmit sem láthatnak az alagút falán és a peronokon kívül.

Monte Carlo állomás 1974-ben... (kép forrása: Wikimedia Commons)

monaco...és 2013-ban (fotó: Balogh Zsolt)

rail_tracks_menton_to_vintimiglia.jpgA vasútvonal Mentonban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal Ventimiglia közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal egyik leglátványosabb műtárgya az Anthéor városában található Viaduc d'Anthéo. A 173 méter hosszúságú, kilenc nyílású, 25 méteres magasságú viaduktot 1860-ban kezdték el építeni és 1862-ben adták át a forgalomnak.

A 173 méter hosszúságú Viaduc d'Anthéo Anthéor városában (kép forrása: Wikimedia Commons)

arrivee_de_ligne_marseille-vintimille_italie.JPGVégállomás Ventimiglia! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Források

* A német Wikipédia Bahnstrecke Marseille–Ventimiglia című szócikke

1 komment

Címkék: franciaország olaszország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4113731128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2018.03.12. 20:44:04

Kedvenc vonalam! 1998-1999-ben sokszor fordultam meg oda-vissza a Párizs-Nice éjszakai vonaton. Akkor még éjszakai két vonat is ment párhuzamosan (néha egyébként ez szó szerint is érthető volt) Párizsból a Côte d'Azur-re.
"Éjszakai vonatok közlekednek Nizzába Bordeauxból, Párizsból és Strassbourgból." Ez bizony már múlt idő. A párizsi járat a 2017-es menetrendváltásig élt, a többit 2016 őszén szüntették meg. Két éjszakai járat maradt Franciaországban, a Paris-Briançon és a Paris-Rodez/Latour-de-Carol. Ez is egy érdekes történet, hogy az SNCF és a DB megszüntette az éjszakai járatokat, míg az ÖBB felélesztette és bővítette a hálózatot.
Egy másik kiegészítés a Monaco-Monte-Carlo állomáshoz. Az eredeti nyomvonalon volt egy Monaco állomás és egy Monte Carlo (a kaszinó és a tengerpart között).
fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Monaco-Monte-Carlo#/media/File:Gares_de_Monaco.svg
A Monte Carlo állomást 1965-ben zárták be és az ország keleti részén áthaladó forgalmat a föld alá terelték. A második alagút 1999-re készült el, ekkor szűnt meg a cikkben is látható állomás (1998-ban még ide érkeztem), és készült el az új, aminek parkolója csak Franciaországból érhető el. Az állomás egyébként annyira "határeset", hogy egy része francia területen van.
Végül egy harmadik észrevétel. A vonal jövője kapcsán a Marseille-Nice TGV összeköttetés is kulcskérdés. A magyar wikipédián az áll, hogy a vonal 2020-ra készülhet el, de egyelőre tervezési fázisban van, megnyitását 2030 utánra tervezik. A keleti szakasz beépítettsége (ld. Monaco esete) miatt ezen a részen a pálya nagy része a föld alatt vezetne (mint az olasz oldalon), ami ennek az egyébként csodaszép vonalnak éppen a szépségét ölné meg. A mindennap utazónak a sebesség, a turistának a táj a fontos, ez örök vita marad.