HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (57) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (46) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (24) index2 (158) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (20) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (91) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.02.19. 20:51 Balogh Zsolt

A lengyel Pendolino

Lengyelország 2004-ben, Magyarországgal egyidőben csatlakozott az Európai Unióhoz. Az ország ekkor még meglehetősen szomorú mutatókkal rendelkezett: magas munkanélküliség, gazdasági szerkezetváltás, csökkenő személy- és teherforgalom jellemezte.

Pendolino motorvonat Gdańsk állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ám a lengyelek jól meg tudták ragadni a lehetőségeket, melyeket az Európai Unióhoz való csatlakozás hozott. A gazdaság növekedésnek indult, új beruházások kezdődtek, a vasúti közlekedés pedig látványos fejlődésen megy napjainkban is keresztül. Beindult a hazai vasúti-járműgyártás is, hogy a PKP járműigényeit az országon belül ki tudják elégíteni. Korszerű mozdonyok, motorvonatok készülnek a lengyel gyárakban olyan magas színvonalon, hogy még a szomszédos Németország piacára is sikerült betörni.

A gazdasági fejlődés magával hozta a távolsági személyszállítás fejlesztését is, melynek csúcspontja az Alstomtól vásárolt Pendolino motorvonatok forgalomba állása.

Az Alstom még 2011 májusában nyerte meg a pályázatot a húsz Pendolino villamos motorvonat szállítására. A szerződés teljes értéke 665 millió euró, mely magában foglalja a tizenhét éves karbantartást is, valamint fel kellett építenie egy ehhez szükséges műhelyt Varsó Grochów városrészében. A vonatok ára ebből 420 millió euró, melyből 93 milliót az Európai kohéziós alap fizetett.

Az első motorvonatot az Alstom olaszországi gyárában mutatták be a sajtónak, majd ezt követően 2013. augusztus 12-én Breslau városában ismerhették meg a jövőbeli utasok. A bemutatóra több, mint 4000 ember érkezett, többen igen messzi távolságról. A látogatók közül voltak olyanok is, akik több, mint egy órát várakoztak, hogy megtekinthessék a lengyel Pendolinókat. A bemutatón részt vett Grzegorz Schetyna, az Európai Parlament elnöke és Sławomir Nowak lengyel közlekedési miniszter is. A nagy érdeklődésre való tekintettel a bemutatót 90 perccel meghosszabbították.

Ezután a vonat megtekinthető volt a TRAKO Gdansk-i vásáron is 2014. szeptember 24. és 27. között.

Ahhoz, hogy a vonat megkapja a hatóságoktól a 250 km/h sebességgel való közlekedés engedélyét sebességpróbákra volt szükség, melyet Lengyelország kvázi nagysebességű vasútvonalán, a Varsó és Krakkó közötti ún. CMK vasútvonalon végeztek el. Elegendő lett volna csak a 250 km/h + 10%, vagyis 275 km/h sebességre való gyorsulás, ám a lehetőséget kihasználva a mérnökök a végső határig elmentek, 293 km/h sebességre gyorsulva fel! Ezzel a Pendolino tartja a lengyel vasúti sebességrekordot. Napi forgalomban azonban egyelőre "csak" 200 km/h sebességgel közlekedik, de ezt a tempót is csak egy rövidebb szakaszon, a CKM vasútvonalon éri el.

A lengyel Pendolino az olasz ETR600 sorozat alapjaira épült, hétkocsis, 187,4 méter hosszú. A vontatómotorok összteljesítménye 5664 kW, mely 250 km/h sebesség elérésére elegendő. A hét kocsi közül négy hajtott.

pkp pendolinoA motorvonat összeszerelése Olaszországban

Érdekesség, hogy bár a Pendolinok korábbi változatai rendelkeztek billenthető kocsiszekrénnyel, de már a Kínának szállított vonatokba se került bele ez a technológia. A kocsik ívekben való bedőléséről így Lengyelországban is le kell mondanunk.

A lengyel Pendolinók többáramneműek, egyaránt képesek közlekedni az ország 3000 Voltos egyenáramú és a 25 kV 50 Hz-es váltakozó áramú hálózatán, továbbá még alkalmasak a szomszédos Németország 15 kV 16,7 Hz-es áramrendszeréhez is. A biztosítóberendezésekből szintén többel is felszerelték, ismeri az SHP-t, a Mirel-t, a németeknél alkalmazott PZB-t és LZB-t, továbbá a ma már kötelezőnek számító ETCS-t. Ezekkel a tulajdonságokkal így alkalmas a szomszédos országokba való közlekedésre is, ám a nemzetközi forgalomban ezidáig még nem vettek részt. A gyártó vállalta, hogy a szerződés keretén belül elvégzi a szükséges engedélyeztetéseket Németországban, Ausztriában és Csehországban. 2017 tavaszán a tesztek megkezdődtek, hogy elsőként a EBA (Német Szövetségi Vasúti hatóság) jóváhagyását megkaphassák egy jövőbeli németországi közlekedéshez.

elsoosztaly.JPGA motorvonat első osztályú... (kép forrása: Wikimedia Commons)

masodosztaly.JPG...és másodosztályú utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Pendolinót nyolc vízhűtéses, háromfázisú asszinkron villanymotor hajtja, melyek egyenkénti teljesítménye 708, összteljesítményük pedig 5664 kW. A kocsitestek alumíniumból készültek, a vonat tengelyterhelése így nem lépi túl a 17 tonnát.

Az Alstom szerint a vonatok alkalmasak a -25 °C és a +45 °C közötti hőmérséklet-tartománybeli, maximum 1000 méteres tengerszint feletti magasságú közlekedésre. A billenőszekrényes-technológia nem lett beépítve, mivel nem nyújtott volna jelentős sebességkülönbséget a lengyelországi vasútvonalakon.

A kocsiszekrények hangszigetelésére nagy hangsúlyt fektettek, a tetőfelépítmények megfelelő kialakításával, továbbá a forgóvázak zajcsökkentésével és az alváz hangszigetelésével igyekeztek mérsékelni a kibocsátott zajt.

A motorvonat oldalanként tíz gombnyomásra nyíló tolóajtóval rendelkezik, ezen kívül külön ajtó áll a vezető rendelkezésére a jármű mindkét végén, egy további pedig az étkezőkocsi áruval való feltöltésére. Az egyik beszállóajtó beépített emelővel is rendelkezik a kerekesszékkel utazók részére.

Kocsinként az utastérben kettő-kettő információs monitor mutatja a szükséges adatokat az utasoknak, melyeket a beszállóajtóknál elhelyezett további monitorok egészítenek ki. Az utasok biztonságáról kamerarendszer gondoskodik, a helyfoglalás teljesen elektronikus.

Ezen kívül kilenc mosdó, továbbá négy kerékpár tárolására alkalmas tér áll az utasok rendelkezésére.

A vonaton két kocsiosztályt alakítottak ki, összesen 402 ülőhellyel, a harmadik kocsi az étkezőnek és bárnak, továbbá az ehhez szükséges konyhának ad helyet.

A hétrészes motorvonat belső elrendezése (kép forrása: Wikimedia Commons)

A lengyel Pendolinók útvonala (piros: 2014-től, zöld:2015-től, sárga: 2016-tól) Lengyelországban (kép forrása:Wikimedia Commons)

2014 decemberében a Lengyel Államvasút egy új vonatkategóriát vezetett be Express InterCity Premium néven, mely az ország legmagasabb szolgáltatási szintjét nyújtó, ezzel együtt a legdrágább kategóriája lett. Ezek a járatok csak az új Pendolino vonatokból vannak kiállítva.

wroc_aw_g_owny_pendolino.JPGPendolino motorvonat Wrocław Główny állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az utasok körében az intézkedés nem volt túl népszerű, ám mára elfogadottá vált. Ahhoz, hogy a járatokra a lehető legtöbb jegyet eladhassák, a repülőgépeknél már régóta alkalmazott, flexibilis árképzést vezették be. A korábban foglalók, továbbá azok, akik a peremidőszakokban közlekednek, jelentős kedvezményt kaphatnak a jegyek árából. Az Interrail jeggyel utazóknak azonban utazásonként mindig kb. 10 eurós felárt kell fizetniük ezekre a járatokra.

Színvonalas vasútállomás Wrocław Główny vasútállomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Elmondható azonban, hogy bár az árak nőttek, mégis az utasszám évek óta növekszik a PKP járatain. A 2004-es 8 milliós mélypontról 2009-re már 51,7 millió utas választotta a PKP Intercityt. Ezután ismét jelentős visszaesés következett be, 2014-re 25,5 millióra zuhant vissza az utasok száma. Ám azóta már újra növekedésnek indult, 2015-ben 38,5 millió utas választotta az Intercityt Lengyelországban, ami négy és félszeres növekedés a 2004-es bázishoz viszonyítva

A távolsági járatokat a Pendolinókon kívül további újbeszerzésű korszerű motorvonat szolgálja ki, így az utasszámok növekedése nem csak az Alstom motorvonatainak, hanem többek között a lengyel vasúti járműipar termékeinek is köszönhető.

Források

* A német Wikipédia PKP-Baureihe ED250 című szócikke

39 komment

Címkék: lengyelország pendolino index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8913683020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mikka 2018.02.20. 18:16:54

miért nem írsz kisebb betűkkel..hátha senki nem fogja olvasni...

nemecsekerno_007 2018.02.20. 19:01:42

Ez nagyon derék, de nézzétek meg mekkora az adóék Lengyelországban:

37%

www.vg.hu/wp-content/uploads/2017/05/atlagosadoek15.jpg

Nálunk ez 47% (csökkenés után)

Ha szeretnénk, hogy jobban pörögjön a gazdaság, akkor hozzá kell nyúlni a nagy elosztórendszerek finanszírozásához: nyugdíj, egészségügy, oktatás

A "hozzányúlni" azt jelenti, hogy részben privatizálni az egészségügyet, a nyugdíj annyi lenne amennyit a családon belül össze tudnak dobni a nagyinak... Meg hasonlók. Ezek fájdalmas lépések, lehet tompítani de csak úgy, hogy a lényege megmaradjon.

Tudom, hogy ez egy vonatos blog, de senkinek sem árt ha kicsit tisztába kerül a költségvetési matekkal.

Az első mondat felütése miatt írtam...

komwj 2018.02.20. 19:41:43

Én utaztam ilyeneken, szuper. Wroclaw környékén helyi vonat is ment 160-nal.
Ezeket a vasúthálózat korszerűsítésével együtt a stadionépités helyett finanszírozták az elmúlt 10 évben. Mindenhol ott a nagy tábla az EU pénzekről. Lehet így is nem akarni migráncsokat...

komwj 2018.02.20. 19:43:47

A Breslau az meg a Wroclaw. Németből tetszett fordítani??

károly szántana 2018.02.20. 19:52:20

@komwj: Magyarul Boroszló, nem Wrocław...

satco84 2018.02.20. 20:03:40

Szép meg minden, de azért ott sem fenékig tejfel a vonatozás, 20 szerelvénnyel sok minden nem változik egy ekkora országban. Na meg nálunk is volt motorvonat beszerzés, ezt nem tagadhatja senki. Lehet van egy lengyel blog valahol, ami a Siemens elővárosi vonatokat mutatja Magyarországon azzal, hogy bezzeg még a magyarok is tudtak javítani az elővárosi közlekedésen.

Coligny 2018.02.20. 20:21:10

@károly szántana: Bizony, Opole meg Opoly, Gdańsk Dancka, Brno Berén, Börön vagy Börénvásár, Hradec Králové Királygréce és így tovább.

YesOuiCan 2018.02.20. 20:21:18

Ezek szép fejlesztések, tavaly volt "szerencsém" tesztelni. Az északi sárga vonal végétől (Kolobrzeg) a sárga szakaszon egy oda-vissza úttal próbálkoztunk. A választék úgy néz ki, hogy reggel van egy hagyományos és egy Pendolino vonat, délután egy másik normál, illetve egy éjszakai vonat (talán Krakkó végállomással). Visszaútban a Pendolino este jön. Mivel az utazás szükségessége csak 3 nappal korábban merült fel, a Pendolino jegyárai nem igazán játszottak (2 felnőtt + 3 gyerek kombinációra oda-vissza valamivel több, mint 150.000 Ft-nak megfelelő zloty lett volna a jegy.) Maradt a normál gyorsvonat fülkés lengyel kocsikkal (mint amik Magyarországon is nagyobb mennyiségben közlekedtek, némi ráncfelvarrással). Interneten jegyet venni csak helyfoglalással lehet, de a rendszer azt dobta, hogy 5 jegy már nincs a vonatra. Irány az állomás, felkészülve lengyelül írt cédulával, hogy mit szeretnénk. Az állomáson senki nem beszélt idegen nyelvet, a pénztáros néni végül Google fordítóval mondta el, hogy csak két különböző fülkébe tud jegyet adni.
Visszafelé elég komoly közelharc árán tudtunk egyáltalán feljutni a vonatra, mivel a helyjegy váltás nem kötelező, két megálló után eljutottunk addig a fülkéig, ahova a helyjegyünk szólt, ami természetesen tele volt. Sikerült néhány idegen nyelvet is beszélő diákkal megértetni, hogy oda szól a helyjegyünk, ők mondjuk teljesen normálisan átadták a helyeket. Aztán megálltunk este 9-kor a puszta közepén, addigra a vonat kihasználtsága valahol 10% környékén volt. A kalauz sem beszélt semmilyen idegen nyelvet, végül egy két kocsival odébb utazó útitárs tudott felvilágosítást adni, hogy baleset miatt foglalt a pálya. Majdnem két óra késéssel érkeztünk meg, semmilyen kártérítés nem járt, mivel az EU-s szabályok szerint, ha a kártérítés összege a fejenként átlag 4 EUR-t nem éri el, a vasúttársaság nem köteles azt kifizetni.
Szóval Lengyelországban sincs kolbászból a biztber.

YesOuiCan 2018.02.20. 20:32:58

"azok, akik a peremidőszakokban közlekednek, jelentős kedvezményt kaphatnak a jegyek árából" - ahogy a fenti példán látszik, a napi egy járatos viszonylatokban a peremidőszak értelmezhetetlen
"A 2004-es 8 milliós mélypontról 2009-re már 51,7 millió utas választotta a PKP Intercityt" A PKP Intercity szolgáltatási körét is be kellene ehhez mutatni, a lengyelek ugyanis különböző cégekbe szervezték ki a különböző vonattípusokat. Abból, hogy ötször annyi szerelvény közlekedtetését bízzák egy leányvállalatra és attól ötször annyi utas lett, sok következtetést nem lehet levonni.

komwj 2018.02.20. 20:37:33

@károly szántana:

A cikkben szerepel mind a Breslau, mind a Wroclaw, azért bátorkodtam szóvá tenni hogy az ugyanaz.

David Bowman 2018.02.20. 20:39:53

Szóval vettek valami méregdrága vonatot, amit nagy sebességre alkalmas pályák híjján ki se tudnak használni.

komwj 2018.02.20. 20:51:32

Mostanra a fővonalak (és az állomásépületek) mind fel vannak ujitva és 160km/órával tudnak menni a vonatok. És ez nagy ország szóval egyáltalán nem mindegy. Éppen ezért soan is használjak a vasúti közlekedést.

Pendolinoval Warsaw-Kraków 290km 2 óra 13 perc és percre pontosan szokott érkezni. De a sima IC is 2 óra 33 perc feleannyiért.

Össze sem lehet hasonlítani a magyar viszonyokkal. Ott ez volt a prioritás, erre költöttek rengeteg EU pénzt.

wrstjnethn 2018.02.20. 22:37:17

Most mindenféle politikai bezzegezés, meg stadionozás nélkül, nekem pozitív csalódás volt tavaly nyáron egy hosszú hétvége Varsóban. Kifejezetten jó benyomást tett a városkép. Nem tudnék kiemelni különösebben semmit, de az volt az érzésem, hogy előrébb vannak, mint mi.

altimus 2018.02.20. 22:54:28

es a csuti kisvonat, az smafu?

Jakab.gipsz 2018.02.20. 23:07:50

Bezzeg a Lengyelek!

Bezzeg a lengyelek nem bízták a vasút privatizációt Kóka féle SZDSZ-es mutyizókra, akik a MÁV-Cargót le pacsizták az Osztrák államnak bagóért - üzletkötői jutalék.

Ennyi.

toce 2018.02.20. 23:10:57

Ilyen cucc kéne Felcsútra!

altimus 2018.02.20. 23:25:14

@Jakab.gipsz: de a magyarok atlatnak a szitan!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.02.21. 00:37:35

@nemecsekerno_007: Azért vegyük figyelembe azt is, hogy a lengyelek velünk együtt csatlakoztak az EU-hoz. 2004-ben Magyarország volt a bezzegország a lengyelek meg a sor végén kullogtak. Na és most? Az egy főre jutó GDP a World Factbook szerint 400 dollárral több, mint Magyarországon. Van saját járműgyártásuk és a 160 km/h nem csak a kirakatvonalon valóság, hanem több vonalon is, ezen kívül van 200 km/h-s járatuk is.

A járműbeszerzésben elmaradnak mögöttünk, ám náluk a beszerzés szinte folyamatos volt, nem most kapkodnak.

Véleményem szerint igenis irigylésre méltó fejlődést mutatnak.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.02.21. 00:39:37

@YesOuiCan: Ezt nem tudtam, csak a PKP IC statisztikáját néztem

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.02.21. 00:41:21

@David Bowman: Azért ha 250-nel nem is, de 200-zal tudnak vele hasítani. Kisebb sebességekkel ugyan, de erre Magyarországon is van példa, hogy a vonat többet tud, mint a pálya alatta.

Terézágyú 2018.02.21. 07:45:59

@satco84:
"Lehet van egy lengyel blog valahol, ami a Siemens elővárosi vonatokat mutatja Magyarországon azzal, hogy bezzeg még a magyarok is tudtak javítani az elővárosi közlekedésen."

Háttööööööö... én elővárosi vonalon járok, és semmilyen komoly fejlődést nem tapasztalok. Nem lett gyorsabb a vonat, nem érünk be gyorsabban Budapestre (nyilván ha minden "sarkon" meg kell állni, akkor ez nem is menne...)
Merthogy elvileg a Flirtök kényelmesek, csakhogy ez nem igaz! Kényelmesek annak, aki az elején száll fel, és van ülőhelye - de aki áll, annak sokkal szarabb a helyzete mint a régi vonatokon, mert ezeken az újakon alig van lehetőség kapaszkodni, szemmel láthatólag nem arra vannak tervezve, hogy ilyen sok álló utas legyen rajta...

(Hozzáteszem: nekem mindig van ülőhelyem, tehát éppen nem a magam érdekében beszélek...)

(Megjegyzem, az új M2 metró szerelvényei szintén ilyenek: egyszerűen nem lehet kapaszkodni bennük, három ember odaáll az ajtókkal szemben, középen álló kapaszkodókhoz, a többi meg áll ahogy tud. Még az ülések feletti kapaszkodó sem ér ki az ajtókig, fogalmam sincs, hogy miért - vagyis tudom: mert ezek a kocsik sem arra lettek tervezve, hogy teljesen tele legyenek, hogy szó szerint mindenhol álljanak emberek...

YesOuiCan 2018.02.21. 08:04:38

@Balogh Zsolt: A 2009-es ugrás (14-ről 51 millióra) annak köszönhető, hogy akkor olvadt bele a PKP Intercitybe a regionális vonatokat üzemeltető üzletág (amitől aztán majdnem csődbe is mentek). A 2015 utáni utasszám javuláshoz hozzájárult a pályaállapotok javulása (és ezen keresztül a menetidő csökkenése), ezzel együtt az autópályák hiánya (a lengyel esőben 300 km-t lehúzni egy 60-70-nel menő kamionkonvoj mögött a 2*1 sávos főúton nem élmény), illetve az általános konjunktúrából adódó általános utazási kedv növekedése is. Persze kétségtelenül a szerelvények színvonalának növekedése is.

Európai téridő 2018.02.21. 08:54:52

Poficekem, az Alstomnak van üzeme Lengyelországban. És Lengyelország komolyabban veszi a vasútjait, mint tették az elmúlt 30 év nagy részében a mieink, akik leginkább a MÁV-ból és a BKV-ból lopták ki a pénzt a ballib kormányok idején.

Terézágyú 2018.02.21. 09:04:10

@Európai téridő:
soros a hibás ebben is ugyebár.

Európai téridő 2018.02.21. 10:31:45

@Terézágyú: Ő akkor "jó elvtárs" volt a balliberális kormányzás idején, úgyhogy akár...

Terézágyú 2018.02.21. 12:16:33

@Európai téridő:
soros minden reggel levág egy magyar csecsemőt és megeszi!

konrada 2018.02.21. 12:19:16

...azért, azért...

...tán nem kéne egy 3,5x nagyobb,4x népesebb ország vasúti távolsági közlekedését hasonlítgatni a magyarral.
Egyszerűen földrajzi okokból mások az igények ott. Ők például a magyar sztrádahálózatra mutogatnak - és mint írták, az elővárosi vasúthálózatra - mert náluk azok gyengébbek.

...s tán az se mindegy, hogy egy ország belpiaca 4x akkora, így azonos fejlettség mellett 4x több terméket tudnak eladni, azaz méretgazdaságosabban termelhetnek akkor is, ha belpiacra teszik csak - mert ott tudnak azért valamiféle protekcionizmust belenyomni...

...de persze ettől még az is sokat számít, hogy nem voltak olyan vezetőik, akik azt a piacot a konkurenciának adták el privatizálva termelőüzemeiket kifele.
...persze az is igaz, hogy nem is voltak azok a vezetők úgy rászorítva, mint nálunk a saját maguk által megteremtett adósságcsapdával, meg azzal a pártállamis szégyenérzettel, ami miatt jobbnak tűnt számukra, ha úgy exportálják magukat a felsőosztályba, ha nem tulajdonosként, hanem vállalatvezetőkként jelennek abban meg...;))

Terézágyú 2018.02.21. 13:07:46

@konrada:
"Egyszerűen földrajzi okokból mások az igények ott. Ők például a magyar sztrádahálózatra mutogatnak - és mint írták, az elővárosi vasúthálózatra - mert náluk azok gyengébbek."

Ettől függetlenül azért egy egyszerű döntés kellett ahhoz, hogy azt mondják: a vasutat fogjuk fejleszteni és nem autópályákat építünk...

nemecsekerno_007 2018.02.21. 13:10:17

@Balogh Zsolt: irígyelni bárkit lehet :). De amiről te beszélsz előny azt feláldozta az ország a nyugdíj- és egészségügyi rendszer fenntartására, még hitelt is kellett felvenni. De most szinte ugyanott tartunk, 51-ről, 47-re sikerült levinni az adóék mértékét ami még a szlováknál is rosszabb, nemhogy a lengyelnél. Egyébként a válság megmutatta, hogy a "minta" nem jó.

konrada 2018.02.21. 13:20:24

@Terézágyú:
Na ja.
...de mivel a nagysebességű vasútvonal, és a sztrádaépítkezés ára közel pariban van, nembiztos hogy jobban örülnénk, ha az ország 2 vége között nem 4 óra az út, hanem 2,5 de vonattal, autóval meg 8-10 óra...
(S mint írtam, lengyeleknél más a helyzet: 4x annyi embert kell mozgatni, s ez eseben már jobb egy 1000 km-es távnál, ha kötöttpályáson teszik...

Terézágyú 2018.02.21. 13:24:05

@konrada:
"...de mivel a nagysebességű vasútvonal, és a sztrádaépítkezés ára közel pariban van, nembiztos hogy jobban örülnénk, ha az ország 2 vége között nem 4 óra az út, hanem 2,5 de vonattal, autóval meg 8-10 óra..."

Mindegy, ez döntés kérdése. Mint ahogy az is, hogy a sokkal rövidebb távokon sincs rendesen megoldva a vasúti közlekedés nálunk, hiába példálóztok az elővárosi vonalakkal...

konrada 2018.02.21. 14:24:41

@Terézágyú:

...egyetértünk, valóban az volt a döntés, hogy nagy sebességű vasút helyett sztrádákat építenek.
Kinek mi tetszik.
...én speciel a tölünk max 250-300 km-es körön (magyar határig) belül autóval járok, ez a döntés jobban tetszik, de aki vasúttal, az szív, ez tény, mert valóban nem nagyon van olyan település, ahová vonattal gyorsabb lenne...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.02.21. 15:08:06

A lengyelek EU forásból vették ezt a 20 gyors motorvonatot, de hozzá való új pályát nem építettek, csak a meglévő, már talán egy évszázada is létező vasúti pályákat újították fel. Lengyelország első nagysebességű vasútvonalát nem most, hanem 1971-ben kezdték építeni és 1977-re lett kész, ám megfelelő jármű hiányában eddig nem tudták kihasználni.

A blogom nem politikai témájú, mindössze a világban bekövetkező pozitív változásokról próbál tudósítani. Nem feladatom utánajárni, hogy ki miből, milyen áron építette meg, mindössze annyi volt a célom, hogy megmutassam, gyors és modern vonatok látványáért lehet menni keleti irányba is.

cimet 2018.02.21. 19:40:27

Még az ütemes menetrendet kellene bevezetniük legalább az elővárosi és a távolsági forgalomban.
De ha így haladnak nemsokára 'bezzeg PKP' lesznek.

Terézágyú 2018.02.22. 08:10:47

@konrada:
"én speciel a tölünk max 250-300 km-es körön (magyar határig) belül autóval járok, ez a döntés jobban tetszik, de aki vasúttal, az szív, ez tény"

...éééés mivel most jelenleg a vasuttal-termeszetesen blogon vagyunk.... :)))))

Csányi Viktor 2018.02.24. 13:47:45

@Terézágyú: Beszarás ez a folytonos ballibezés. Remot Szergej-, Dácsia-, Csörgő-, Szili-programok, Desirók, Talentek, Flirtök, Traxxok beszerzése, 400 posta-BHV, 300 halberstadti kocsi, Alstomok a 2-es, 4-es metróra mind-mind ezalatt az átkos időszak alatt futottak, pedig állítólag ők az autópálya építéseket nyomták (ilyen jelentéktelen 1100 kilómétert toltak az összvissz 1500-ból, a jelenlegi három legnagyobb magyar híd ezalatt épült pl.)