HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (45) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (23) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (19) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (89) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.02.04. 20:36 Balogh Zsolt

Elkészült a Csungking-Kujjang közötti nagysebességű vasútvonal

Továbbra is dübörög Kína gazdasága és ezzel együtt az országos nagysebességű vasúthálózat kiépítése. Az elkészült kilométerek száma folyamatosan növekszik, szinte lehetetlen nyomon követni, hogy melyik hónapban hány száz km-rel bővült ismét a hálózat.

kina4.jpgNagysebességű vonat keresztez egy völgyet a magasban (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A már így is több, mint 10 ezer km-es nagysebességű vasúthálózat 2018. január 25-én újabb 347 km-rel bővült, a legutóbb átadott szakasz Csungking és Kujjang között rövidíti le az utazási időket.

Csungking Kína középső részén, Szecsuantól nyugatra, a Jangce folyam és a Jialing-folyó találkozásánál található 3,4 millió fős nagyváros. A város közelében, déli irányba töri át a Jangce folyó a Szecsuani-medencét övező hegységet, a híres Három-szurdokon keresztül. A környező felszín rendkívül tagolt, a meredek sziklafalakat mély völgyek váltogatják, ami jelentősen megnehezítette a vasútépítést.

kina1.jpgLégifelvétel a vasútvonal egyik hídjáról (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Kujjang szintén jelentős nagyváros, területén több, mint 3,5 millió, elővárosokkal együtt pedig 4,5 milliós lakosú. A metropoliszt 2016-ban Kína legjobb városának választották a lakhatást, a munkát és az élhetőséget vizsgálva, számos egyetem és kutatóközpont otthona, a gyógyszergyártás egyik kínai központja.

Csungking és Kujjang között már korábban is volt volt egy jóval hosszabb, kétvágányú és villamosított vasútvonal, mely 1956 és 1965 között épült, ám ez már nem felelt meg napjaink igényeinek.

kina10.jpgVonat száguld a völgyhídon át (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A régebbi vasútvonalhoz képest az új, kétvágányú, 25 kV 50 Hz-cel villamosított vonal jóval rövidebb lett, összesen 347 kilométeres, szemben a régi vonal 423 kilométerével. Ehhez azonban jóval több alagút és híd építésére volt szükség (115 alagút és 209 híd épült), melyek kiteszik a teljes vasútvonal 75 százalékát. A vasútvonal építése így rendkívül költségessé vált, cserébe viszont lélegzetelállító völgyhidakat és hidakat tartalmaz, mely modern állomásokkal kapcsolja be a kínai vidéket az ország vérkeringésébe.

kina2.jpgA vonal egyik újépítésű állomása (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A vasútvonalon az ívek sugara minimum 5500 méter, ami lehetővé teszi a 250 km/h sebesség elérését is, ám egyenlőre még csak 200 km/h sebességgel használhatják a vonatok, ám már ettől is a korábbi 10 és fél órás menetidő mindössze 2 órásra csökkent a két végállomás között. Köztes állomásból további 10 épült még.

kina3.jpgA vasútvonal szinte nyílegyenesen szeli át a két város közötti többszáz km-es távolságot (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Az új vasútvonal elsősorban a személyszállítás céljából épült, de használhatják az expressz tehervonatok és a konténerszállító vonatok is.

A fejlesztésnek hála nem csak a két nagyváros került egymáshoz közelebb, hanem létrejött egy újabb nagysebességű kapcsolat a jelenlegi hálózaton belül, így más viszonylatokon is jelentős időmegtakarítást jelent majd az utasok számára.

Az építkezés teljes költsége 53,1 milliárd jüan (2093,202 milliárd magyar forint) volt, melyből 2,2 milliárd jüan a járművásárlásokat fedezte.

kina5.jpgTongzidong vasútállomása, a középső vágányon az állomáson nem megálló vonatok közlekednek (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

kina6.jpgBeléptető kapuk az állomáson, Kínában a nagysebességű vasúti utazásnál a jegyellenőrzés az állomásokon történik (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

kina7.jpgEgy régi és egy új híd egymás mellett (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

kina8.jpgA tagolt felszín miatt sok alagútra és magas völgyhidak építésére volt szükség (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

kina9.jpgVonat érkezik a város szélén található állomásra (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

terkep.jpgAz új vasútvonal térképvázlata, a térképen egyelőre még szaggatott vonalakkal van jelölve Csungking (Chongqing) és Kujjang (Guiyang) között (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

 

Források

* A Railwaygazette Chongqing – Guiyang line opens című cikke

5 komment

Címkék: kína nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3613612037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gereblyepörkölt 2018.03.06. 07:42:57

Néha beázik ugyan, néha szünetel is a forgalom egy fél napig (nem pont ezen a szakaszon, de ami késik ugye...), de legalább fel lehet vele vágni, hogy állami pénzből ki tudnak építeni felesleges infrastruktúrát...

www.chinadaily.com.cn/china/2017-11/14/content_34523245.htm

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.03.06. 10:04:35

@gereblyepörkölt: A kínai nagysebességű vasúthálózat szállítja a legtöbb utast az összes hasonló rendszer közül a világon. Nem volt olcsó, az biztos, de feleslegesnek sem mondanám. Ahhoz képest, pedig, hogy kb 15 évvel milyen volt Kína vasúthálózata, rendkívül látványos a fejlődés, egy új rendszer üzembe helyezésénél pedig elkerülhetetlenek a kisebb-nagyobb hibák. A németországi VDE8 üzembe helyezése sem ment egyszerűen.

gereblyepörkölt 2018.03.06. 10:40:19

@Balogh Zsolt: Fontos hozzátenni, hogy azért lett olyan a kínai vasút, amilyen, mert pártérdek. Mert az aktuális ötéves tervben benne van, hogy annak végéig mennyit és hova kell bővíteni. Így bizony de, bőven akadnak felesleges/kihasználatlan vonalak, ld. Lanzhou - Urumqi, ahol jelenleg napi 4 (!) pár vonat jár, jövőbeni bővíthetőség hova a sivatag közepén?

A gond az "új rendszerrel" meg leginkább az, hogy a kínaiak ezt "world's best"-ként értelmezik, holott a hálózat hosszán kívül sem pontosság, sem biztonság, sem szolgáltatások terén nem emelkednek ki, sőt, Japánhoz képest nyugodtan állíthatom, hogy (arányait tekintve is) messze elmaradnak.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.03.06. 11:45:41

@gereblyepörkölt: Igen, ezt én is tudom, megy a tervgazdaság ezerrel, de innen Magyarországról nézve nem tűnik feleslegesnek a hálózatbővítés. Az utasszám meredeken emelkedik, minden évben 10-20%-al többen utaznak, és itt közlekedik a legtöbb szerelvény, de a vonatok még így is zsúfoltak. A kihasználtság átlagosan jónak mondható, némi kutatómunka alapján arra jutottam, hogy ha elosztom az utasszámokat a hálózathosszal, a kínai 2x kihasználtabb, mint a francia nagysebességű hálózat (bár a számítás meglehetősen bizonytalan, könnyen lehet, hogy 2016-os adatot osztottam 2017-essel, továbbá a TGV sem csak nagysebességű vonalon jár, ami torzítja a számokat)

Valószínűleg nincs a világon homogén terheltségű hálózat, mindig lesznek zsúfoltabb és ritkább szakaszok.

gereblyepörkölt 2018.03.06. 15:11:30

@Balogh Zsolt: Nem is állítottam, hogy homogén terheltségű, hanem, hogy vannak olyan vonalak, melyek csak azért épültek, hogy legyenek, mindenféle indokoltság vagy jövőkép nélkül.

Mindezt viszont úgy, hogy a meglévő infrastruktúra havi szintű meghibásodásoktól (villamos ellátás, jelző- / biztosítóberendezések hibája, tűzesetek, beázás, hőnfutó járművek stb.) szenved, ami az erőforrások mennyiségének tükrében elfogadhatatlan, a hálózat kiterjedtségétől/méretétől függetlenül.