HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (57) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (46) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (24) index2 (158) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (20) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (91) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.01.30. 23:10 Balogh Zsolt

Peking első maglev vonala

Néhány évvel korábban az egész világ maglev lázban égett, több gazdagabb ország is eljátszott a gondolattal, hogy mágnesvasutat épít. Felmerült még a Budapest-Berlin vonal ötlete is, míg Kínában kezdésnek egy Peking-Sanghaj, később akár egy országos hálózat kiépítése is napirendre került. A technológia ára azonban nem kedvezett a gyors terjedésnek, később pedig egy baleset is visszavetette az érdeklődést.

peking, maglev, S1, M26Peking új maglev vonala és vonata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ha városok közötti szupergyors maglevek nem is épültek, néhány város azért belevágott egy-egy saját vonal kiépítésébe. Sanghaj után Csangsa is épített egy rövidebb, reptérre kivezető vonalat, 2017 végén pedig a főváros, Peking is felavatta első maglev vonalát.

Kína első maglev vonala Sanghajban épült meg a városközpont és a nemzetközi repülőtér között. Újabb vonalak azonban sokáig nem épültek, mivel a maglev rendszernek több a hátránya, mint az előnye a hagyományos vonatokéval összehasonlítva: a speciális pálya kiépítése drága (becslések szerint tízszerese a hagyományos pályának), továbbá semmilyen korábban kiépült kötött pályás közlekedési eszközzel nem kompatibilis.

peking, maglev, S1, M26A még építés alat tálló maglev-pálya (kép forrása: Wikimedia Commons)

Előnye viszont a csendesebb üzem, nyugodtabb futás, kisebb karbantartási igény és kedvezőbb energiafelhasználás. A technológia sajátosságai miatt sem utoléréses baleset, sem kisiklás nem fordulhat elő.

2017. december 31-én Peking is csatlakozott azon kevés városok sorába, ahol mégis adtak a maglevnek esélyt. A 8,25 kilométeres vonal Shichang és Jin'anqiao állomásokat kapcsolja össze, miközben további öt közbenső állomáson is áthalad. Ez az egyetlen kötött pályás kapcsolata jelenleg Mentougoun kerületnek Peking többi részével. Megépülése azért is jelentős lépés a kerület számára, mert Peking súlyos levegőszennyezéssel küzd, az új kapcsolat pedig lokálisan egyáltalán nem szennyezi a levegőt.A forgalmat tíz maglev vonat szolgálja ki, melyek legnagyobb sebessége elérheti a 110 km/h-t.

peking, maglev, S1, M26Indul a maglev-üzem (kép forrása: www.metro-report.com)

A maglev belseje (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az üzemeltető Beijing Mass Transit Railway Operation Co., Ltd jelentése szerint az új maglev vonal üzemeltetése olcsóbb és biztonságosabb, mint ha helyette hagyományos vasútvonalat építettek volna. Alacsonyabb a zajterhelése is, mivel teljesen hiányoznak a súrlódó kerekek által keltett zajok.

peking, maglev, S1, M26A 8,25 km-es vonal végig magas lábakon, a földfelszíntől távol fut (kép forrása: www.thatsmags.com)

A vonalon közlekedő hatkocsis, 1032 férőhelyes szerelvényeket a China CNR gyártotta, így ezek lettek az első Kínában gyártott maglev-szerelvények. A tervek szerint az új S1 jelű vonalat naponta 160 ezer utas fogja használni.

A 8,25 kilométeres vonalon 7 állomás épült, a szerelvények legnagyobb sebessége 110 km/h.

Források

* Az angol Wikipédia S1 line (Beijing Subway) című szócikke

 

12 komment

Címkék: kína peking maglev index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8713599949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.01.31. 21:41:18

Sanghajban a németek közel négyszer ilyen gyors vasútvonalat építettek ki...

Berelhetoreklamfelulet 2018.02.01. 10:58:07

110km/h? Így tényleg nincs értelme ilyen vasutat építeni...

nyelv-ész 2018.02.01. 15:48:06

@Berelhetoreklamfelulet:@Online Távmunkás: Tessenek figyelmesen olvasni. A pálya alig 8 kilométer, és 5 közbenső állomása van. Felesleges 1-2 kilométeres szakaszokon többszázas tempóra gyorsulni, majd utána satufékezni, még ha a technika alkalmas is lenne rá.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.02.01. 17:26:01

@nyelv-ész: És van értelme maglevet építeni ilyen rövid szakaszra?

nyelv-ész 2018.02.01. 17:55:12

@Online Távmunkás: Olvashattad, hogy valami halk járművet akartak... hát megkapták :-)

Csányi Viktor 2018.02.24. 14:02:32

@Online Távmunkás: Valakinek el kell kezdeni kísérletezni a bevezetésével, különben sose lesz olcsóbb. A turbómotor is a versenysportban kezdte, ma mégis a súlycsökkentésben és a környezetvédelemben kap szerepet a feltöltés. Lehet, hogy ötven év múlva olcsó kínai maglev-technikával újítunk meg HÉV-vonalakat és nem megfizethetetlen japánnal vagy némettel...

gereblyepörkölt 2018.03.06. 08:23:04

@Csányi Viktor:

"Olcsó..."

Japánban az ezzel kb. teljesen megegyező technológiával, 2005-ben (!) átadott LINIMO cakkum pakk kb. 950 millió USA dollárra jött ki, itt meg már 6-7 évvel ezelőtt, a kezdeti tervekben is kb. 1 milliárd dollárra becsülték csak a műtárgyakat.

Sokan gondolják, hogy kínában varázslattal hozzák össze a beruházásokat ilyen "olcsón", holott általában minimum egy korrupciós botrány és legalább fél tucat haláleset is jár a kivitelezés mellé (ld. Shenzhen Metro, Hangzhou Metro stb.).

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.03.06. 10:11:41

@gereblyepörkölt: Kínában tudomásom szerint a kommunista berendezkedés miatt a kisajátítás is sokkal könnyebb, továbbá a munkaerő is olcsóbb. Ha ehhez hozzávesszük még a balesetvédelmi és környezetvédelmi előírások be nem tartását, akkor láthatjuk, hogy hatalmas előnyben vannak. Két eltérő ország eltérő városában kiépülő vonalat összehasonlítani nagyon nehéz objektívan, hiszen nem tudhatjuk, hogy hol mit számoltak hozzá a költségekhez és miket hagytak ki. Szívesen megnézném a vonalat a saját szememmel is, hogy el tudjam dönteni, ez a jövő vagy csak egy újabb presztizsberuházás.

gereblyepörkölt 2018.03.06. 10:30:46

@Balogh Zsolt: Odahaza nyilván mindenki azt és úgy csinál, ahogy akar, nem is ez a lényeg, hiszen itt jellemzően a külföldi export(álhatóság)ra reagáltam, így a gyakran átláthatatlan kínai tervezés/kivitelezés/üzemeltetés nem biztos, hogy mindenkinek szimpatikus, még ha olcsóbbnak is tűnik más gyártóknál. Nem elfelejtendő, hogy napjainkig már nem egy üzemeltető szívta meg kínai termékekkel csak azért, mert spórolni akartak.

Az efféle maglev pedig, bár nagyon próbálják akként eladni, egyáltalán nem új vagy forradalmi, hiszen nem sokkal előttük még Dél-Koreában, Incheon Maglev néven is átadtak egy dettó ugyanilyen technológiával készült vonalat.

Csányi Viktor 2018.03.06. 20:06:27

No, 1 milliárd dollár? Az 250 milliárd forint 8 kilóméter nagyvárosi környezetben megépített maglevért, nem is olyan sok. Mi adtunk ugyanennyi metróért kábé 450 milliárdot és ott még a prototípus járműveket is ki kellett fejleszteniük. Lesz ez még feleennyi is és akkor már egy Katar, egy Dubai, egy Svájc, vagy egy Norvégia elgondolkodik rajta. Aztán, ha még jobban bejáratódik jöhet egy Ausztrália, egy Kanada, egy Szingapúr, egy haladóbb gondolkosú USA tagállam, ésatöbbi. Nem mi leszünk nyilván a felvevőpiac, mint ahogy az Aston Martinnak sem. :)

gereblyepörkölt 2018.03.07. 02:37:36

@Csányi Viktor: "No, 1 milliárd dollár? Az 250 milliárd forint [...] Mi adtunk ugyanennyi metróért kábé 450 milliárdot..." - Az ugye megvan, hogy nem lehet összehasonlítani a kettőt? Függetlenül attól, hogy az M4 mennyire szaladt el a költségekkel, a fúrás és alapvetően a mélyépítés nyilván mindig drágább lesz, mint a magasvezetésű pálya.

Csányi Viktor 2018.03.09. 18:48:25

@gereblyepörkölt: Miért ne lehetne -most hasonlítottam össze és nem szűnt meg forogni a Föld! :) Össze lehet azt, mint ahogy a vasúti konténerszállítást is össze lehet a közútival és a tengerivel is.