HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (45) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (23) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (19) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (89) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.01.12. 12:15 Balogh Zsolt

Tovább nyújtózkodik a KTX Dél-Koreában

A 2018-as téli olimpiai játékok megrendezésének a jogát az ázsiai Dél-Korea nyerte el, a játékok helyszíne a Szöultól 180 km-re található Phjongcshang városa lesz. Ahhoz, hogy a résztvevők és az érdeklődők is könnyen és gyorsan a helyszínre utazhassanak, szükségessé vált a közlekedés fejlesztése is.

A december 22-i átadás

Az olimpiai helyszínére Szöul irányából egy új 120 km-es vasútvonalat építettek, melyet a 2018 februárjában megrendezésre kerülő téli olimpia egyik fontos közlekedési eszköze lesz, jelentősen lerövidítve az utazási időt a főváros irányából.

Az ország nagysebességű vasútvonalainak hossza 2017 végén már elérte a 657 km-es hosszúságot, december 22-én pedig további 120 km-rel bővült, további egy vonal tervezése pedig már folyamatban van. A hosszútávú cél az, hogy az ország nagysebességű vasúthálózata elérje a 826 km-es hosszúságot.

Dél-Korea jelenlegi nagysebességű vasúthálózata, fent északon, fekete színnel jelölve a téli olimpia helyszínére vezető új vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Dél-Korea nagysebességű vasúthálózatának kiépítése a 2000-es években kezdődött el francia segítséggel. Az első nagysebességű vasútvonal 2004. április 1-én nyílt meg, melyeken a francia TGV a helyi igényekhez adoptált motorvonata közlekedik óránként 300 km/h sebességgel. Később további vonalak is épültek, melyekre az új járműveket már Dél-Korea gyártotta le.

A vasútvonal átadásával létrejött egy az országot kereszt irányba végig átszelő új vasúti kapcsolat, mely a nyugaton található Incseon városát és nemzetközi repülőterét a fővároson, Szöulon át összeköti a keleti parton található Phjongcshanggal, miközben érinti Manjong, Hoengseong, Dunnae, PyeongChang és Jinbu városokat is. A vonatok engedélyezett sebessége az új vonalon maximum 250 km/h, a korábban épült szakaszokon pedig 300 km/h.

A vasút hegyes vidéket szel keresztül, emiatt a vonal 63 %-a alagútban halad. Összesen 34 alagút és 53 híd építésére volt szükség, a leghosszabb a 21,7 km hosszúságú Daegwallyeong alagút, mely nem csak a vonal, hanem az ország leghosszabb alagútja is egyben.

A vasútvonal építése már 2017 júniusában befejeződött, a próbamenetek október végéig tartottak.

Dél-koreai fejlesztésű nagysebességű motorvonat az új vasútvonalon

A vasútvonal érdekessége, hogy mindössze csak egy vágánnyal épült meg, szemben a világ többi nagysebességű vonalával, ahol szinte mindenütt kettő vágány áll a forgalom rendelkezésére.

A kapcsolódó, már korábban megnyílt, a fővárosba vezető vasútvonallal együtt a két végállomás között összesen 222,7 km a távolság vonattal. A nagysebességű KTX vonatok ezt a távolságot 1 óra 40 perc alatt teszik meg, miközben a hagyományos vonalon a menetidő 6 óra,autópályán expresszbusszal pedig 3 óra. Az Incseon nemzetközi repülőtérről Szöulon át vonattal a 277,9 km megtétele 1 óra 58 perc.

Munkanapokon a KORAIL 18 járatpárt közlekedtet, hétvégente ez a szám 26-ra bővül, ebből 16 egészen a repülőtérig közlekedik, 10 pedig csak Szöulig. Az olimpia idején a tervek szerint ezt további 15 betétjáratpár fogja még kiegészíteni.

A vasútvonalon a dél-koreai Hyundai Rotem vállalat KTX-Sancheon sorozatú nagysebességű motorvonatai közlekednek. A vonatok maximális sebessége 330 km/h, de csak 305 km/h sebességre engedélyezettek. Ám még ezt sem tudják majd mindenhol kihasználni, hiszen az új vonalon is "csak" 250 km/h-val mehetnek. A KTX-Sancheon szerelvényekből eddig már 71 épült, míg a 2004-ben forgalomba állt TGV-kből 46. Korea saját típusa így az országon belül már túlsúlyba került az importált társához képest.

A Hyundai Rotem vállalat KTX-Sancheon sorozatú nagysebességű motorvonata (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonalon közlekedő KTX szerelvényekre a Samsung és a helyi távközlési vállalat, a KT már felszerelte az LTE-R kommunikációs rendszert is, mely a Puszani metrón mutatkozott be legelőször. Ez a rendszer lehetővé teszi majd az internetezést Wi-fi-n keresztül a vonaton az utasok számára.

2021-től a közbenső állomásokat további regionális nagysebességű járatok fogják kiszolgálni.

Lásd még

* Nagysebességel Dél-Koreában

Források

* www.railwaygazette.com - Winter Olympic KTX line inaugurated

15 komment

Címkék: dél-korea index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr913530973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

we dont want arabs here..So what 2018.01.14. 00:03:22

majd írjatok arról is hogy mikor jár majd 320kph val a BP - Miskolc vagy BP-Debrecen ic..

Gandosz 2018.01.14. 00:08:40

"Ez a rendszer lehetővé teszi majd az internetezést Wi-fi-n keresztül a vonaton az utasok számára."

Akárcsak Magyarországon.

Gandosz 2018.01.14. 00:14:38

@we dont want arabs here..So what: Eléggé pazarlás lenne nálunk a 320 km/h.
De egyébként ezen a koreai szakaszon is csak 133 km/h az átlagsebesség.

marczy 2018.01.14. 01:40:31

Hogy pazarlás vagy nem: nem biztos, mert Dél-Korea területre alig nagyobb Magyarországnál!!! Bécs-Budapest 1 óra alatt, 320-szal? Miért is ne?

Measurer 2018.01.14. 04:31:00

Az olimpiát rendező, Pyeongchang nem kikötőváros! (Gondolom elírás)
A keleti végállomás Gangneung, szintén olimpiai szinhely.Kikötője Jumunjin.
Itt a lényeg Incheon repülőtér közvetlen - ráadásul biztonságos- vasúti összeköttetėse volt az olimpiai szinhelyekkel.
www.nowpyeongchang.com/transportation

]{udarauszkasz 2018.01.14. 09:23:50

@we dont want arabs here..So what: 2232ben. De addigra mar nem sokan lesznek,akik kihasznalnak,mert mindenki kivandorol a kornyezo,lakhato naprendszerekre.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.01.14. 14:37:41

@Gandosz: Csak nálunk egy 3G/4G jelen osztozik kb. nyolcvan utas, ami a minimumon kívül sokra nem jó - persze ez következik abból is, hogy nálunk mikor épült ki a rendszer.

Le Orme 2 2018.01.14. 20:17:13

Dél-Korea: 51 millió lakos, nagyobb utasforgalom, akár még meg is érheti a fejlesztés.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.01.14. 23:48:21

@Gandosz: Gondolom azért emelték ki, hogy lesz internet is, mert a sok alagút és a nagyobb sebesség miatt a műszaki kihívás is nagyobb volt. Azért gondolom a Samsung hazájában az internetezés minősége is más, mint mondjuk Magyarországon...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.01.15. 12:44:12

@Gandosz: Eszem ágában sincs, ha vonattal utazom, nem a telefonomat nyomkodom. Internetezni tudok a szobámban is, nem kell ahhoz Koreába költöznöm.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2018.01.20. 15:45:44

@Gandosz:

Ne csak Bp-Miskolc szakaszt lásd.

Bp-Miskolc eleme lehet a Bécs-Miskolc, a Bp-Kassa, a Bécs-Szatmárnémeti, ...... vonalaknak.