HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (57) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (46) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (24) index2 (158) india (2) innsbruck (4) interrail (11) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (11) kenya (1) kína (20) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (91) nápoly (3) németország (47) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (38) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.01.08. 10:30 Balogh Zsolt

Svájc a legek hazája

Európa közepén fekvő, hegyekkel tagolt Svájc vasúthálózatának szinte minden kilométere gyönyörű tájakon halad keresztül. Az alpesi országban a hegyek között a vasútépítés hatalmas kihívás elé állította az egykori építőket, rendkívül nehéz munka volt a síneket lefektetni a hágókon, szorosokon, folyóvölgyeken keresztül. Ám a végeredmény kárpótolta a kivitelezőket, talán sehol nincs még annyi hosszú alagút, völgyhíd és izgalmas megoldás a földön, mint ebben a kis országban.

Tirano felé közlekedő RhB ABe 8/12 ALLEGRA villamos motorvonat Bernina Lagalb és Ospizio Bernina állomások között 2250 méter feletti magasságban, a legmagasabb pont, ahol eddigi életem során vonattal utaztam (kép forrása: Wikimedia Commons)

Volt szerencsém a egy évvel korábban a Rhätische Bahn hálózatának nagy részét beutazni, ám az igazán szép képekhez nem elég csak a vonaton ülni, a legjobb fotókhoz a vonatról le kell szállni.

A most következő összeállításban néhány rekorder svájci állomás szerepel, melyek nagy részén én magam is átutaztam, de saját fényképet nem sikerült idő hiányában készítenem.

Bahnhof Jungfraujoch, Európa legmagasabban fekvő vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Európa legmagasabban fekvő állomása a 9,34 km hosszúságú Jungfraubahn vonalán fekszik 3454 méteres magasságban a föld alatt. Az állomás 1912. augusztus elsején nyílt meg és magassági rekordját azóta sem sikerült túlszárnyalni.

Európa második legmagasabb állomása 3160 méteres magasságban szintén a Jungfraubahn vonalán (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Jungfraubahn nem csak a legmagasabban fekvő állomással, hanem a második helyezettel is büszkélkedhet, a 3160 méteres magasságban fekvő Eismeer állomással.

A föld alatti állomások után a lista harmadik állomása már a felszínen, de még mindig jóval 3000 méter felett, egészen pontosan 3089 méteres magasságban található.

Bahnhof Gornergrat, Svájc legmagasabban fekvő felszíni állomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bahnhof Gornergrat az azonos nevet viselő Gornergratbahn fogaskerekű vasútvonalon található Svájc déli részén. A 9 km-es fogaskerekű vonal útja során több, mint 2400 métert emelkedik, mire eléri a végállomását.

Kelet-Svájc legmagasabb állomása és egyben Svájc legmagasabb átkelője a Bernina-vasútvonalon található 2253 méterre a tenger szintjétől.

Bahnhof Ospizio Bernina egy Stadler Allegra motorvonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bahnhof Furka Közép-Svájc legmagasabban fekvő állomása, mely a Furka fogaskerekű vasútvonalon található. Az állomásra még fogaskerekű gőzmozdony is közlekedik, még különlegesebbé téve a helyet.

Bahnhof Furka (kép forrása: www.chriguseisenbahnseiten.ch)

Az állomás 2163 méteres magasságával több, mint kétszer magasabban fekszik, mint Magyarország legmagasabb pontja, a Kékes csúcsa.

Svájc legmagasabban fekvő városi állomása St. Moritzban látható, az Albulabahn és a Berninabahn találkozásánál 1775 méteres magasságban.

Bahnhof St. Moritz (kép forrása: Wikimedia Commons)

Alig egy méterrel a listán mögötte, 1774 méteres magasságban Pontresina állomása következik. Ezen az aprócska városi állomáson lehet átszállni a Bernina-vasút és a  Bever–Scuol-Tarasp-vasútvonal vonatai között. Mondanom sem kell, hogy az átszállás annyira ki van centizve, hogy fényképezni itt sem lehetséges, a vonatról leszállva már csak át kell lépni a peron másik oldalán várakozó másik vonatra, hogy ezután mindkét szerelvény ismét útra keljen. Persze a napi ingázók számára ez hatalmas előny és az ő érdekeik a fontosabbak...

Vonat hagyja el Pontresina állomást (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az eddig felsorolt állomások mind kivétel nélkül keskeny nyomtávolságú vasútvonalakon épült állomások voltak, a nagyvasút a magassági rekordok tekintetében jelentősen lemaradt. Svájc legmagasabban fekvő állomása a BLS magántársaság kezelésébe tartozik a Lötschberg vasútvonalon 1217 méteres magasságban. Ez jelentősen elmarad a többi magánvasút hegyvidéki rekorder állomásától, ám még így is figyelemre méltó.

Bahnhof Goppenstein a BLS vasúthálózatán (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomás nem csak fekvése miatt érdekes, hanem azért is, mert a Lötschberg-hágón át közút nem, csak vasút vezet, a hágón át közlekedő autószállító ingavonatoknak pedig Goppenstein az egyik végállomása. Így aki a hágón a leggyorsabban, kerülő nélkül akar átjutni, az itt száll fel vagy fordított utazás esetében itt száll le a vonatról.

Források

* A válogatás az angol Wikipédia List of highest railway stations in Switzerland szócikke alapján készült

1 komment

Címkék: index svájc állomás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1513556027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silent man 2018.01.08. 22:31:58

"Bahnhof Gornergrat az azonos nevet viselő Gornergratbahn fogaskerekű vasútvonalon található Svájc déli részén. A 9 km-es fogaskerekű vonal útja során több, mint 2400 métert emelkedik, mire eléri a végállomását."

Kicsit megszaladt a ceruza...