HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (67) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) németország (57) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.12.16. 00:50 Balogh Zsolt

Repülőgép-múzeum Madridban

Madridba nem csak a rengeteg városi múzeum és műemlék miatt érdemes ellátogatni, érdemes egy kicsit távolabb is szétnézni. A város közelében található katonai repülőtér hatalmas repülőgép-gyűjteménnyel rendelkezik, kezdve a korai két- és háromfedeles légcsavaros gépektől a közelmúlt sugárhajtású vadászgépeiig és helikoptereiig.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireLockheed F-104 Starfighter második generációs könnyű vadászgép a múzeum udvarán. A típusból összesen 2578 db-ot gyártottak. Rossz baleseti statisztikája miatt gyakran hívták "özvegycsinálónak" is

A Cuatro Vientos közelében található katonai repülőtér 1911-ben nyílt és mind a mai napig működik. Területén 1981-ben nyitotta meg kapuit a repülőgép-múzeum nyolc kiállítótérrel és mintegy 150 légi járművel. Elsősorban a spanyol légierő gépeit láthatjuk itt, de mellettük rengeteg polgári használatra épült típus is megtekinthető még.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireLeszállás a Cerecínas C5-ös járatáról Cuatro Vientos állomáson, innen még egy jó kilométeres séta várt ránk

A múzeumot még nem érte el a kiterjedt madridi metró-, se az elővárosi vasúthálózat, a legközelebbi állomás Cuatro Vientos állomás, ahol a C5-ös Cercanías (madridi elővárosi vonat) és a 10-es metró áll meg. Az állomástól az autópálya mellett egy kitaposott poros ösvény vezet a repülőtér irányába a vasúti sínek közvetlen közelében. Itt egészen az első autópálya-csomópontig kell gyalogolni, ahol egy gyalogos felüljárón át tudjuk a vágányokat keresztezni. A felüljáró pedig egyenesen a légibázis kapujához visz majd bennünket.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireGyalogosan az autópálya és a sínek között egy vadcsapáson

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireKeresztül a felüljárón, alattunk épp egy C5-ös járat suhan Madrid felé, a háttérben látszódnak már a belváros impozáns irodaházai is

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA múzeum kapujában

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireAz első látnivaló egy polgári utasszállító repülőgép a kerítésen belül

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA múzeum területének makettje a bejáratnál, ha követjük a nyilakat, minden látnivalót megtekinthetünk, ráadásul a lehető legrövidebb úton

Az első hangár elsősorban a repülőgép-motorokkal és a hajtóművekkel foglalkozik, továbbá itt található egy vetítőterem is, stílusosan utasszállító-repülőgép ülésekkel berendezve. A csoportok körbevezetése itt kezdődik, némi általános információ átadása után.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA vetítőterem a repülőgép-ülésekkel

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireCsillagmotor metszete, a rajta vágott nyílásokon át némi betekintést nyerhetünk eme dugattyús motortípus működési elvébe

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA szabad térben kiállított számtalan polgári helikopter egyike

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireSzovjet Mil Mi-2 típusú többcélú szállító helikopter. Több, mint 7200 db készült belőle elsősorban polgári használatra

A második hangár a repülés kezdeteit ismerteti meg a látogatókkal. Az első ős-repülő szerkezetekről csak néhány fénykép számol be, majd következnek a különböző replikák, többek között a Wright fivérek első repülőgépe is, melyet a motoros repülőgépek első darabjának tartanak.

1903 decemberében a testvérek által épített repülőgép 39 métert repült. Érdekességképp megemlítendő, hogy a kijevi Antonov tervezőiroda 1985-ös An–225 repülőgépének a szárnyfesztávolsága 88,4 méteres, több, mint kétszerese a Wright fivérek által repült első útnak. 82 év alatt ennyit fejlődött a repülés!

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA Wright fivérek első gépének replikája a múzeumban

Természetesen a vasút is képviselte magát egy diorámával. A közepes méretű asztal egy reptér életét elevenítette fel, néhány hangárral, repülőgépekkel és az ezeket kiszolgáló vasútvonallal.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireModellvasút a múzeumban

A következő hangárban már az első világháború és az azt követő időszak gépei következtek néhány katonai életképpel együtt.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireKétfedeles légcsavaros repülőgép

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireKatonai parancsnoki sátor

A repülőgépek mellett elhaladva a végigkövethetjük a légi közlekedés töretlen fejlődését, a fa és vászon alkatrészeket egyre inkább a fém váltja fel, a könnyed repülőgépek pedig egyre nagyobbakká, erősebbekké és robosztusabbakká váltak.

A második világháborúra a korábban csak felderítő funkciókat ellátó repülés a hadseregek új fegyvernemévé lépett elő. A légcsavart felváltotta a sugárhajtómű, a hatótávolság, a repülési magasság és a sebesség minden korábbi elképzelést felülmúlt. A náci Németország kezdeti elsöprő sikereit többek között a légierejének is köszönhette. 

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del Aire

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireHA-220 Super Saeta kétszemélyes oktatógép

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireMinden egyes hangár egy újabb technikai fejlődésről számol be

 

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del Aire

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireHáromfedeles légcsavaros Fokker repülőgép

Végigjárva a hangárokat következett az udvar, ahol a közelmúlt vadászgépeit és vadászbombázóit állították ki. Több típus közülük még ma is repül néhány országban.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireSzu–22 szuperszonikus vadászbombázó

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireF–4 Phantom II szuperszonikus vadászbombázó

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireDassault Mirage F1BE francia elfogóvadász

Az egyik hangárban akadtunk rá erre a különös szerzetre.Ennek a furcsa formájú autónak elöl légcsavarja is volt, szárnya viszont nem. Talán valamilyen filmes kellék lehetett egykoron, más ötletünk nem volt, a spanyol nyelvű információs táblától pedig nem lettünk okosabbak.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA "repülő autó"

Továbbhaladva a csarnokokon keresztül következtek a helikopterek, elsősorban polgári gépekkel, de azért akadt közöttük egy-két katonai is.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del Aire

A csarnok végében néhány katonai autó is helyet kapott, közöttük az amerikai hadsereg egyendzsipje is.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del Aire

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del Aire

Nem lett volna teljes a repülést bemutató tárlat, ha nem szerepelt volna néhány rakéta és műhold is. Az űrkutatás a repülés legfiatalabb, de ezzel együtt a legígéretesebb ága is.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireEz pedig már a repülés legutolsó fejezete: az űrhajózás és az űrkutatás

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireAz udvaron a légi közlekedést kiszolgáló földi járművekből is láthatunk jópárat

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireA szabadban fértek már csak el a spanyol légierő egykori vadászgépei is

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireLégcsavaros utasszállítók az udvaron

Sajnos a múzeum nyitvatartása meglehetősen rövid, miközben a kijutás autó nélkül rendkívül időigényes. A teljes kiállítás körbejárása és alapos megtekintése egy nap alatt szinte lehetetlen feladat, a múzeum személyzete pedig nem tűri a túlórát. Jelmondatuk lehetett volna akár az is, hogy inkább zárjunk be 10 perccel korábban, mint csak egy perccel is később! Így a zárás előtt már jóval korábban határozottan tereltek mindenkit a kijárat felé, a nem kellően gyorsan reagálókat pedig még síppal is figyelmeztették az igyekezetre.

madrid, repülőgép-múzeum, Museo del AireAz utolsó fotó a gyűjteményről, már a kerítésen túlról

A múzeum térképe (kép forrása: www.ejercitodelaire.mde.es)

A madridi repülőgép-múzeum érdekes program volt, bár a csak spanyol nyelvű feliratok és információs táblák nem épp turistabarátok. A nyolc hangár közül ráadásul kettő látogatásunkkor zárva is volt, és az udvaron kiállított gépeket sem sikerült mindet megnézni a rövid nyitvatartás miatt. Ezek miatt némiképp csalódottan indultunk vissza mi is a városba. Egy barátibb nyitvatartási idővel a program teljesebb és izgalmasabb lehetett volna, annyira viszont nem volt jó, hogy másnap is kilátogassunk ide.

Ha valaki mindenképp egy szép és izgalmas repülőgép múzeumot szeretne látni, akkor én inkább a München közelében található Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim múzeumot ajánlom, mely tömegközlekedéssel is könnyebben megközelíthető és a nyitvatartása is sokkal barátibb.

A múzeum elhelyezkedése a Google térképén

Lásd még

* A múzeum hivatalos honlapja

Szólj hozzá!

Címkék: madrid repülés spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9513347629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.