HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (169) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (95) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.11.08. 21:01 Balogh Zsolt

Az Achenseebahn gőzöse

Az ausztriai Jenbach állomás igazán különleges állomás, hiszen három különböző nyomtávolságú vasútvonal fut itt össze. Az Alsó-Inn völgyi vasútvonal képviseli a normál nyomtávolságot, melyen egyik irányban München és Salzburg, a másik irányban pedig Innsbruck található. A Zillertalbahn, mely a Ziller folyó völgyét tárja fel, a Magyarországon is alkalmazott 760 mm a sínszálak közötti távolság.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA végállomás az Achensee partján

A harmadik vasútvonal pedig az Achenseebahn, mely az állomás másik oldaláról indul. Az 1000 mm-es vasútüzemet mind a mai napig gőzmozdonyok szolgálják ki. De nem csak emiatt különleges ez a vonal, a műszaki különlegességét még a fogaskerekű üzem is növeli!

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnAz állomás mellett kiállított tengely a fogaskerék-áttétellel. A szélső kerekek nem a sínen haladást, hanem az erőátvitelt és a fékezést szolgálják

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnAz Achenseebahn mozdony- és kocsiszíne

Az Achenseebahn 1889-ben nyílt meg, hogy összeköttetést biztosítson a völgyben fekvő Jenbachkal és a hegyek között megbújó Achensee nevű tóval, melyről a nevét is kapta.

A 6,8 km hosszúságú vonalon a végállomásokon kívül még két köztes állomás, továbbá három megálló is épült. A vonal útja során 401 méteres szintkülönbséget győz le, az adhéziós (fogasléccel nem rendelkező) szakaszokon 25 ezrelékes, a fogasléces szakaszokon pedig 160 ezrelékes emelkedővel.

A kezdetben felvett gőzmozdonyos ütem mind a mai napig megmaradt, a vasútvonal megnyitására gyártott négy kicsi gőzmozdony mind a mai napig üzemképes. A Bzt-n2 tengelyelrendezésű mozdonyok a keresztelőn a Theodor, Hermann, Georg és Carl neveket kapták.

A személyszállításról a grazi székhelyű Grazer Maschinen- und Waggonbau-Aktiengesellschaft személykocsijai gondoskodnak. Két különböző típus szolgál itt: vannak a teljesen zárt, üvegezett és az oldalablak nélküli, csak leereszthető ponyvával ellátott kocsik.

Az összes gyönyörű állapotban van, legalább 100 évet letagadhatnak a korukból, minden bizonnyal az évek alatt már több felújításon is átestek (és valószínűleg annyi bennük az eredeti alkatrész, mint a felújított budapesti metrókocsikban).

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÁllomási csendélet, a vágányok közötti vastag fekete koszréteg már mutatja: itt nem a hagyományos vonatok közlekednek

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnMegérkezett az Achenseetől a szerelvény, a kis mozdony lassan körüljár

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnIndulásig még volt idő egy kis nézelődéshez, a majdnem 7000 fős település vasútállomásához tekintélyes P+R parkoló is tartozik

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA városkában egy szobormozdonyra bukkantam, a szertartályos gőzös minden bizonnyal a Zillertalbahn vonaláról került ide

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÚtra kész az apró szerelvény! Hegymenetben a mozdony mindig tolja a két személykocsit

A szerelvény Jenbachból indulva hegymenetben a kocsikat tolja, a fogasléces szakasz közvetlenül az állomás területén kezdődik. A fogasléces üzem jelentős rángatózással jár, ami már pár perc múlva is fárasztóvá válik, olyan érzés szinte, mint biciklivel egy lépcsőn legurulni, csak sokkal hosszabb ideig tart.

A gőzösüzem másik kellemetlen mellékhatása az állandóan szálló füst, korom és pernye. Már az indulásnál való várakozás alatt is a mozdony az egész állomást telepöfögte fojtogató füsttel.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA szerelvény mindig egy nyitott és egy zárt kocsiból áll

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnIndulás a hegyre fel!

A jegyellenőrzés menet közben történt, a kalauz a kocsik melletti apró pallón egyensúlyozott, és lyukasztgatta a jegyeket.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnAlattunk az Inn folyó völgye és Jenbach

Érdekes élmény volt még az, hogy néhány kisebb falvat szinte kettészeltünk, a házakhoz olyan közel mentünk, hogy kihajolva szinte meg lehetett volna érinteni a falakat. A gőzös az útkereszteződéseknél hosszú füttyel figyelmeztette az autósokat, akik türelmesen várakoztak, míg a rövid szerelvény elhalad. Nem egyszer pedig még integetek is nekünk. Érdekes, hogy itt a zajvédelmi előírások még nem győztek és nem építettek lépten-nyomon értelmetlen falakat.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnAmikor olyan közel vannak a legelők, hogy a tehén egyszerűen benéz az ablakon...

Miután kiértünk a városból, szinte minden emberi tevékenység nyoma eltűnt, a síneket erdő szegélyezte, melyeket felváltott néha egy-egy hegyi legelő lomha tehenekkel. A villanypásztorok vékony zsinórja szinte észrevétlenül feszült a legelők határánál, más pedig nem mutatta, hogy a jelenben vagyunk, nem pedig egy időutazáson a múltban.

Ausztriát nem csúfítják mindenütt a villany- és a telefonvezetékek, egyedül a nagyfeszültségű kábeleket vezetik magas oszlopokon. A táj emiatt sokkal természetesebb, nincsenek zavaró zsinórok mindenütt. Hátránya viszont az, hogy a legtöbb helyen csak a csapnivaló mobilinternet érhető el drágán, miközben a megbízhatósága és a sebessége az egykori betárcsázós kapcsolatokat idézi.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnVonatkereszt és körüljárás Eben állomáson, innentől fogva már nem tolnak, hanem húznak minket és a fogaslécre sem lesz már szükség

Három és fél kilométer megtétele után értük el Eben állomást. Itt véget is ér a fogasléces szakasz. Egy másik szerelvénnyel egy vonatkeresztet bonyolítottunk le, majd a mi mozdonyunk is körüljárt és a toló üzemmód helyett rendes mozdonyhoz méltóan inkább húzta a szerelvényt.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnElőre az Achenseehez!

A környezet ezek után már nem volt tovább vadregényes, a legelőket nem sűrű erdő, hanem több település, szálloda és vendégház váltogatta. A táj gyönyörű volt, a távoli hegyek komorságát a közeli faházak és a rengeteg virág ellensúlyozta. A mezőkön nem a gazt lengette a szél, nem voltak romos épületek, helyettük családi mintagazdaságok, szép traktorok és békés tehenek mindenfelé.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA vasút apró tiroli falvak mellett és között halad el. Tirol fő bevételi forrása a turizmus, erről árulkodik a rengeteg panzió, szálloda, vendégház és étterem is

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnAz Achensee partján

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnElhaladva a tó mellett

Közeledvén a végállomáshoz, az Achenseehez, egy rövid megállót tartottunk még Seespitz állomáson. Itt csak technikai okokból álltunk meg, az állomás 1929-ig üzemelt csak. A mozdony itt ismét körüljárt, majd a szerelvényt a maradék 560 méteren ismét tolta.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnIsmét körüljárás, pedig a cél már csak pár száz méterre van

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnElballag mellettünk az aprócska mozdony...

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahn...hogy pár perc múlva betolja a két kocsit a pici, egyvágányos fejállomásra

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnKiürült a szerelvény

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnAz üres kocsi belseje

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÉrkezik a hajó, az átszállásra csak pár perc maradt az utasoknak

Minden egyes Jenbach felől érkező járathoz hajócsatlakozás is van, amivel tovább utazhatunk a tóparti településekhez. Seespitz am Achensee nem több, mint egy megálló, ahol csak két jegypénztár és egy váróterem található. A vonat utasai itt választhatnak, hogy visszafordulnak, hajóval utaznak tovább vagy elindulnak gyalogosan egy túraútvonalon. De kimondott látványosság, vendéglátóipari egység vagy bárminemű szórakozási lehetőség ezeken felül nincs (hacsak nem a szép táj látványa).

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA vonat és a hajó menetrendje pontosan össze van hangolva, sok nézelődésre nem marad idő az utasoknak

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA hajó ki is futott

Én a visszafordulást választottam, mert a hajókirándulásra már nem maradt elég időm. Nekem nem csak Jenbachig kellet még visszajutnom, hanem egészen a távoli Söllig, ahová csak korlátozott ideig van buszos csatlakozás. De azonnal visszafordulni is kár lett volna, így az időt fotózással töltöttem el.

Meg is találtam a megfelelőnek tűnő fotóhelyet egy remek gőzmozdonyos képhez, ahol néhány bámészkodó tehén adta volna a megfelelő körítést.

Ám a gőzmozdonnyal egy időben érkezett egy traktor is az ellenkező irányból, melyet az eddig békésen legelésző tehenek meghallva azonnal üldözőbe is vettek, faképnél hagyva engem és elrontva az eltervezett fotózást. tehenet én még így rohanni nem láttam, mint ahogy ezek a lomha állatok megindultak a traktor irányába. Később persze kiderült, hogy egy gazda hozta állatainak az uzsonnát, és ennek hatására mondtak le a modellkedésről.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnVárom a gőzöst, a tehenek szép hátteret adnak majd...

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahn...ám mire a gőzös megjelent, mind levágtatott a távoli kis házhoz

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnPedig izgalmas fotó lehetett volna...

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnEz a járat szinte üresen megy vissza Jenbachba

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA felirat szerint a sínszál 1889-ből származik, vagyis több, mint 120 éves!

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÉrkezik a hajó a távolból, ami azt jelenti, hogy a vonatom is lassan megérkezik

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÉs igen, a hátam mögött már hallom is a pöfögését

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnMire a hajó befut...

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahn...addigra a mozdony is körüljár és a szerelvény is útra kész

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnIndulás előtt még egy utolsó fotó...

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahn...a személyzet pedig feltölti a víztartályokat a tó vizével

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnVissza Jenbach felé

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÁt az erdőn

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnLassan feltűnnek Jenbach házai is

Az Achenseebahn csak április végétől október végéig közlekedik, a főszezonban napi 7 pár, elő- és utószezonban napi 3 pár vonattal. Az első vonat 8:15-kor, az utolsó 16:45-kor indul Jenbachból.

A menetjegyek ára meglehetősen borsos, 23 euró egy útra és 29 euró 50 cent a retúrjegy. Ezért cserébe viszont igazi nosztalgiautazást kapunk, igazi gőzmozdonnyal (nem pedig egy ál-gőzmozdonnyal, mint mondjuk a Prim am Chiemsee kisvasútján), korhű ruhába öltözött személyzettel és igazi kéregjeggyel!

A menetidő megközelítőleg 40 perc.

Érdemes még a vonatra várakozva egy kicsit a vasútüzem területén is szétnézni, a személyzet segítőkészen megengedte, hogy a távolabbi dolgokat is megnézhessem, felhívva rá a figyelmemet, hogy a vágányokon sétálva vigyázzak a körüljáró gőzmozdonnyal. Azt hiszem, hogy egy ilyen hangos és füstös gépet nehéz nem-észrevenni, így a bóklászás egyáltalán nem volt veszélyes.

A fűtőház, a széncsúszda, a tolópad mind olyan régies hangulatú volt, amit ma már csak múzeumokban és terepasztalokon láthatunk, mindez átitatva a szén illatával és a mozdonyból származó pernyével.

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnJenbachban a széncsúszda

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnTolópad

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA fogasléces szakasz kezdete

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnA kocsiszín és a kapcsolódó épületek

ausztria, fogaskerekű vasút, gőzmozdony, achenseebahnÉs már indul is vissza a vonat, de már csak egy kocsival

A gőzmozdonyos kirándulás érdekes és életre szóló élmény volt, de meg kell hagyni, jóleső érzés volt átszállni a csendes és dinamikus, a kisvasút után patyolattisztának látott modern villamos Talent motorvonatra. A szerelvény szinte hangtalanul suhant, sokkal-sokkal gyorsabban, mindenféle erőlködés vagy rángatózás nélkül.

Jó volt kipróbálni a többszáz éves technikát is, de bátran kijelenthetem: jó hogy nincsenek már gőzmozdonyok a napi vasútüzemben!

További információk

* Hivatalos oldal

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria hajó gőzmozdony fogaskerekű index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1213208623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.