HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (98) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.10.08. 02:08 Balogh Zsolt

Vasútmodellezés régen és most

Többen is megkongatták már a vészharangot, hogy a vasútmodellezés hobby népszerűsége csökken, mi több, negatív spirálba került. A modellboltokban egyre kevesebb a fiatal vásárló, a modellek ára pedig a kereslet csökkenésével meredeken emelkedni kezdett. Látszólag a vasútmodellezés válságba került, már nem érdekli az ifjúságot ez a szép és kreatív hobbi.

Terepasztal Spitalban, a modellezés "klasszikus" formája

Azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet. A világ megváltozott, ezzel a lehetőségek is változtak. Régen szinte minden háztartásban voltak megfelelő szerszámok, a család férfitagjai pedig sok mindent meg tudtak otthon is barkácsolni. Ám a fogyasztói társadalom kinevelt egy olyan generációt, aki inkább újat vesz, mint hogy otthon a javítással vesződjön. ehhez hozzá jön még természetesen az a tény is, hogy a mai eszközök többnyire műanyagból vannak, gyakran silány anyagokból, így ha megsérülnek, elromlanak, a javításuk is szinte lehetetlen.

Eltűntek így az ügyes apukák és velük együtt a szerszámok is az életből, pedig ez a kettő nélkülözhetetlen, hogy egy ifjabb barkácsoló, ne adj isten modellező generáció felnőjön.

A fiatalságot ma már más eszközök veszik körül, másfajta, gyakran lenézett tudást birtokolnak. Elárasztottak minket a számítógépek és a mobiltelefonok, ma egy gyerek kezébe hamarabb kerül egy okostelefon, mint egy kalapács. Bár lehet, hogy a többség nem tud egy szöget egyenesen a fába belekalapálni, de a képernyők előtt eltöltött idő sem veszett teljesen kárba.

Vasútmodellezés ma is van, csak sokan nem rézlemezt forrasztanak, nem terepasztalt építenek, hanem a képernyő előtt ülve modellezik a vasúti közlekedés bonyolult és összetett világát. Egy többezer poligonból összerakott virtuális mozdony nem csak hogy sokkal részletgazdagabb, mint egy kézzelfogható modell, hanem az építésével megszerzett tudás is értékesebb lesz felnőttkorban a barkácsolással megszerzett tudásnál.

Játék négy monitoron!

Így ha arra vagyunk kíváncsiak, hová is tűntek a vasútmodellezők, akkor nem a modellvásárokon kell a választ ehhez keresnünk, hanem az internetes fórumok világában.

Szeretnék bemutatni néhány olyan számítógépes programot és elfoglaltságot, amivel szintén a vasúti közlekedést lehet modellezni vagy csak egy részletével komolyabban foglalkozni, szinte végtelen határok között, amire egy terepasztal csak jóval korlátozottabban képes.

Legózás

Soakn legóztak kiskorukban, de a legtöbb ember a gyerekkorából kinőve abba is hagyta az építős játékot. Néhányan azonban e tekintetben továbbra is gyerekek maradtak és a legózást nem hagyták abba. Ez is egyfajta modellezés, az előre gyártott, adott színű, rengetegféle elemből építenek járműveket vagy épületeket. Valószínűleg a LEGO cég munkatársait is meglepi néha, hogy micsoda alkotások születnek!

LEGO terepasztal szénszállítással

A modellezést több dolog is nehezíti: az igazi legós nem használ nem-LEGO elemeket, sőt a meglévőket sem alakítja át. Így a korlátozott fajtájú elemekből kell a lehető legjobban a járműveket lemodellezni, mindezt úgy, hogy a jármű felismerhető is legyen és a LEGO világába is belepasszoljon.

kecskemét, kockafeszt, legoTerepasztal LEGO-ból, mindennel, ami csak fontos lehet: templom, buszmegálló Ikarus busszal, vasútállomás, búzamező, focipálya... A járművek között pedig felismerhetjük az egykori Ganz motorkocsit, az orosz motorvonatot, egy Púpost és egy by kocsit is!

Nem létfontosságú, de azért jó, ha a LEGO modell működőképes is, és képes haladni a szűk ívet használó LEGO síneken is siklás vagy megszorulás nélkül. Ezek betartása sok kompromisszumot igényel, de a végeredmény sok embert lenyűgöz!

Fotózás

A fotózás elsőre egyszerűnek tűnik, különösen a digitális gépek világában. Ám a fotók mennyiségével az igényesség is növekszik, egy jó fotóhoz nem elég egy jó gép, jókor kell lenni jó helyen és tudni kell, hogy mi is az, ami nem lesz tucatfotó, mi az, ami érdekes, mi az, ami rendkívüli.

Kíváncsi fotósok az új Fuxing sorozatba tartozó nagysebességű motorvonat körül Peking Déli pályaudvaron

Fotózás közben a fotós nem csak a gépét ismeri meg, hanem otthon a képszerkesztő programokat is, hogy a kép minél jobban visszaadja azt, amit meg szeretnénk mutatni az embereknek.

A különleges fotókhoz kell még ezen kívül némi helyismeret és a vasút ismerete is, hogy mit érdemes fotózni, miért különleges a fotó és részletesen a fotózás körülményeit is meg lehet említeni.

A jó fotók pedig később egy másik vasúti hobby egyik kiindulási alapja lehet.

Járművezetés

A terepasztalon egy kisvonat vezetését gyorsan el lehet sajátítani, így maga a vezetés élménye eltörpül a terepépítés mellett. A számítógépes szimulációk azonban sokkal részletesebben be tudják mutatni az igazi mozdonyvezetést és a biztosítóberendezéseket. Egyes mozdonyok vezetéséhez kisebb könyvet el kell olvasni, hogy értsük és tudjuk a vasúti jelzéseket értelmezni és a küldetéseket végrehajtani.

Profi játékos otthoni szimulátora a Zusi német vonatszimulátorhoz

A mozdonyok mozgásának fizikája, bár nem teljesen fedi a valóságot, mégis jóval közelebb áll az igazsághoz, mint egy terepasztalon a körpályán szaladgáló négykocsis vonaté.

Pálya- és járműépítés

De mit ér a járművezetői tudás, ha nem tudunk sehol sem vezetni? Szerencsére a 2001-ben megjelent Microsoft Train Simulátorhoz rengeteg vasúti pálya épült, ezek között találunk fiktíveket és valóságosakat is.

Egy jó pálya megépítéséhez, legyen bár valóságos vagy kitalált, rengeteg jellemzőt figyelembe kell venni: az íveket, az állomások vágányhálózatát, a biztosítóberendezések megfelelő telepítését... Ahhoz, hogy a pályánk minél élethűbb legyen a valóságot kell a lehető legrészletesebben megfigyelni és feltérképezni. Az a pályaépítő, aki komolyan veszi a minőséget, sok időt eltölt a valóság pontos megfigyelésével is. A kiadott pályákat később mások is kipróbálhatják és javaslatokat tehetnek a hibák kijavítására.

ts-2017_1.jpgValóság vagy csak egy számítógépes játék?

De nem csak a Train Simulator létezik, az építők számos más programban is kiélhetik a vágyaikat. Minden egyes szoftver más-másra helyezi a hangsúlyt így az elérendő cél is más és más.

A Train Simulátor az évek alatt több konkurens játékot is kapott, megjelentek a kimondottan terepasztal-tervező programok is.

A JBSS Bahn programban a vezetés teljesen háttérbe szorult a pályaépítés javára, a vonatok automatikusan közlekednek, gyorsítanak, lassítanak, ahogy a tervező azt megálmodta és a biztosítóberendezések lehetővé teszik. Egy-egy pálya jóval komlexebb, mint bármely terepasztal a világon, a lehetőségeknek csak a fantázia szab határt, nem pedig a pénz vagy a rendelkezésre álló terület.

S-Bahn szerelvények várakoznak indulásra egy elővárosi állomáson, mellette hatalmas P+R parkoló az ingázóknak, a vágányokat természetesen aluljárón át lehet megközelíteni

Gazdasági szimulációk

Néhány játékban a tényleges vasúti szimuláció a háttérbe szorul, helyette valamilyen közlekedési társaság vezetése a cél. ez lehet tisztán vasúti, vasúti és közúti, vagy csak  városi közlekedés.

Bár ez nem tűnik vasútmodellezésnek, érdemes megemlíteni itt a Transport Tycoon nevű régi klasszikust. A játék nagy népszerűségre tett szert, méltó folytatása azonban nem készült, pedig rengeteg lehetőség volt még a játékban. Másodvirágzását a Windows XP hozta el, melyen már nem futott az eredeti, így egy lelkes játékos elkészített hozzá egy patcht-t, amivel ismét működésre lehetett bírni a régi kedvencet. Később a javításba belekerültek olyan kiegészítések is, amivel a játék néhány korábbi korlátját törölhettük el.

Transport tycoon openttdAz OpenTTD egyik városa három vasútállomással, repülőtérrel, kikötővel

A program ismét népszerű lett, ám a patch karbantartása és fejlesztése egyre nehezebbé vált. Ezért egy új játékot kezdtek írni OpenTrasport Tycoon néven, és az eredeti játék részeit felhasználva egy új program született. Működésébe is alaposan belenyúltak, valósághűbbé téve a fizikát, és okosabb gépi játékosokat is kaptunk, továbbá a hálózati játék lehetőségét. A fejlesztők arra is gondoltak, hogy az eredeti járműveket is lecserélhessük, így ezzel ismét eljutottunk a vasútmodellezéshez.

Új buszok, repülők, vonatok, továbbá új házak, gyárak, út- és vasúttípusok születtek a Tycoonhoz. Egyes fejlesztők egészen odáig mentek, hogy az eredetiben nem is szereplő felsővezeték-rendszerből is kétfajta legyen, külön az egyenáramú és a váltakozó áramú vonatoknak. A kétáramnemű mozdonyok  és motorvonatok ráadásul a váltakozó árammal villamosított vonalakon nagyobb teljesítményre, ezzel együtt nagyobb sebességre is képesek.

Látható, hogy ilyen látszólag lényegtelen, ám a játékélményt mégis fokozó újításokhoz az igazi vasút ismerete is mennyire szükséges!

3D modellezés

A modellezéshez tartozik a jármű- és objektum építések is. Minél élethűbb a pálya, annál fontosabbá válnak az egyedi tereptárgyak és járművek is.

A Train Simulator megjelenése után néhány év alatt elkészültek a magyar járműmodellek és a MÁV jellegű épületek és biztosítóberendezések is. Mindez nem jöhetett volna létre lelkes és szorgalmas modellezők nélkül, akik a valóságot megfigyelve, arról fotókat készítve nem alkotják meg a hiányzó darabokat.

Egy motorvonat részletes 3D modellje

Felismerve ezt a trendet, több játékprogram készítő is nyitottá tette a programját, hogy külsős fejlesztők is bővíthessék a választható járművek és objektumok számát.

Ma már talán mindegyik vasúti szimulátorhoz és gazdasági játékhoz találunk egyedi járműveket, objektumokat, pályákat vagy új küldetéseket.

A JBSS Bahn-hoz a játékosok több, mint 12 900 különböző villamost, vagont, mozdonyt és egyéb járművet készítettek az évek alatt. Néhány meglehetősen egyszerű, csak néhány pixelből áll, de az újabbak már annyira részletgazdagok, hogy az ajtónyitó gombok is felkerültek a személykocsikra, sőt a megállókban az ajtók is kinyílnak.

Egyszerű beépített járműszerkesztő a JBSS Bahn programban

Gyűjtés

Egy vasútbarát egyben gyűjtő is, mindent gyűjt, ami a vasúttal kapcsolatos, nem csak vasútmodelleket. Lehet régi képeslapokat, vasúti jegyeket, egyenruhákat és még ki tudja mi mindent gyűjteni. A gyűjteményt újabb darabokkal mindig lehet bővíteni, ám ehhez sok utánajárás, megfelelő kapcsolatok és rengeteg idő kell.

Vasúti lámpák gyűjteménye

Utazás

Ne feledkezzünk meg az utazásokról sem, amikor a vasútbarátok egyedül, családdal vagy épp további vasútbarátokkal vonatos utazásokat tesznek, néha még olyan viszonylatokon is, ahol a vasút nem csak lassú, de drága alternatíva is. Megfelelő számú résztvevő esetében még különvonatokat is bérelnek, hogy különleges utazásokat tehessenek. Ilyenkor aztán kattog a fényképezőgép is, hogy az interneten megmutathassák másoknak is, milyen szerencsések voltak, hogy ilyen programban vehettek részt! Gondolva a gyűjtőkre is, ilyenkor különleges, egyedi jegyeket és okleveleket kapnak a résztvevők.

Motorvonat Toline közelében az Iseói-tó partján (kép forrása: Wikimedia Commons)

Internet

Napjaink modellezőinek az internet lett az elsődleges kommunikációs csatornája, az interneten cserélnek gazdát az ötletek, az új pályák és járművek. Van azonban még egy csoport, mely a fentiekbe nem fért bele, szinte láthatatlanok, de mégis a vasúttal foglalkoznak. Ők azok, akik tartalommal töltik meg az internetet, cikket írnak, blogot vezetnek, külföldi híreket fordítanak, megszervezik a közösséget...

Soha nem volt még olyan könnyen friss információkhoz jutni, mint napjainkban, hála a sok szorgalmas embernek, kik rendszerezik a fotókat, videókat töltenek fel vagy bővítik az olvasnivalókat.

Szép példája az internetes közösségi munkának a vasutallomasok.hu, ahol Magyarország összes állomásáról van már fénykép, megőrizve azt az utókornak.

Hasonló kezdeményezések a vonatösszeállítások is, melyeknél megnézhetjük melyik vasútvonalon milyen szerelvények közlekednek, akár évekre visszamenőleg.

Szerelvény-összeállítások a www.vonatosszeallitas.hu munkájának köszönhetően

De csatlakozhatunk a több száz vasúttal foglalkozó Facebook csoport egyikéhez is, hogy híreket, információkat vagy fotókat cseréljünk és hasonló érdeklődésű emberekkel beszélgethessünk.

Érdemes még ellátogatni a Wikipédia egyik angol oldalára is, a Wikiprojekt:Trains lapra, ahol egy lelkes csapat megpróbálja összegyűjteni és rendszerezni a vasúti információkat enciklopédikus minőségben

A vasútmodellezés és a vasútszeretet tehát nem tűnt el, csupán csak az eszközei változtak meg. A mai modellezők már nem csak fúróval, reszelővel és pákával, hanem digitális fényképezővel és számítógéppel dolgoznak. De a régi, hagyományos modellezést sem kell még temetnünk, a küszöbön áll több olyan technológia is, pl. a 3D nyomtatás, mellyel ismét izgalmassá válhat az "analóg" modellezés is a digitális mellett.

3 komment

Címkék: modellvasút index2 iho.hu


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr612581845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sweetshark 2017.10.09. 16:38:02

Szerintem a vasútmodellezés főként az alábbi 2 ok miatt haldoklik:

1. Pénzhiány

A modellezés óriási fejlődésen ment át az elmúlt 20 évben és itt nem csak a digitális vasútmodellezésre gondolok. Manapság már a 80-as évek terepasztalai gagyinak hatnak, ma már alapvető, hogy nem csak a vasutat, de a környezetet is élethűen építsük meg a legapróbb részletekig. Ez pedig zsebbenyúlós tétel, ha igazán szépet akarunk, akkor sokmillió forint.

2. Helyhiány.

Nekem is volt terepasztalom 2 m2-es. Ekkora területen azonban csak egy oválpálya építhető (H0), amit 10 perc utan megun az ember. Minimum 1 rejtett állomás szükséges ahhoz, hogy a vonatforgalom variálható legyen, illetve nem árt ha van legalább 2 állomás, hogy a vonat valahonnan valahova tudjon menni. Ennek a helyigénye pedig szerintem alsó hangon 10 m2-nél kezdődik. Elég keveseknek van manapság egy fölösleges szobájuk, vagy nagyméretű pincéjük/padlásuk, ahol mindezt meg lehet valósítani.

Hatos villamos 2017.10.10. 09:08:48

Kár hogy csak egy választ lehet megjelölni: én többféle módon élem ki ezt a vágyat/érdeklődést. Utazom, modellezem, fotózok, neten keresek rá...

Péter Kmetyó 2019.05.11. 08:17:09

Sziasztok
Van 2db könyv eladó
A magyar vasút krónikája a XIX. és a XX. században.