HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (98) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.10.05. 17:31 Balogh Zsolt

Európa legnagyobb teherpályaudvara: a Maschen Rangierbahnhof

A vasúti teherszállítás elengedhetetlen kellékei a rendező-pályaudvarok, ahol a hosszú szerelvényeket újrarendezik, a teherkocsikból új szerelvényeket állítanak össze. Teherpályaudvarból létezik kicsi és nagy is, de akár egy kisebb állomáson is lehetőség van a szerelvény megbontására, kocsik elvételére vagy hozzákapcsolására.

luftaufnahme-rangierbahnhof-in-maschen.jpgMaschen Rangierbahnhof, Európa legnagyobb rendező-pályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ahol viszont sok tehervonat összefut és sok teherkocsi megfordul, ott a teherpályaudvarokat is a nagyobb forgalomhoz kell méretezni. Németország legnagyobb teherpályaudvara Hamburgtól délre, Maschen közelében található, ahol akár napi 11 ezer teherkocsit is képesek kezelni.

Ismerkedjünk meg Németország, sőt egész Európa legnagyobb, legforgalmasabb teherpályaudvarával a Maschen Rangierbahnhof-fal!

53fa5982-1d0c-4aee-af74-27df0a22f11c_l.jpgLégifotó a pályaudvarról (kép forrása: luftbild.fotograf.de)

A teherpályaudvar összesen 280 hektár területet foglal el, hossza 7 km, legnagyobb szélessége 700 méter. Amikor megnyílt a teljes vágányhálózat hossza 300 km volt, amihez hat irányítótorony, 825 kitérő (váltó), 100 főjelző, 115 előjelző és 688 tolatásjelző tartozott. A pályaudvar igazából nem is egy, hanem két pályaudvar egyszerre, így ki tudja szolgálni a két irányból is érkező tehervonatokat.

Az észak-déli irány 48 érkezési és 16 indulási vágánnyal rendelkezik, déli-északi pedig 64 érkezési és 17 indulási vágánnyal rendelkezik. Mindkét rendszert kiegészítik további mellék- és tárolóvágányok. Az állomáshoz ezen kívül dízel- és villamosmozdony javító, továbbá teherkocsi-javító műhely is tartozik, vagyis itt minden feladatot el tudnak végezni, ami csak előfordulhat egy tehervonat esetében.

A pályaudvar elméleti maximum kapacitása 11 ezer vagon naponta. Ahhoz, hogy ezt a teljesítményt elérhessék, a pályaudvart az 1970-es években felszerelték a legmodernebb tolatási technológiákkal. A beérkező vonatok adatait feldolgozzák, majd meghatározzák a szerelvények szétkapcsolási pontjait és a kocsik célállomásait.

A tolatómozdonyok a szétkapcsolt kocsikból álló tehervonatot egy kisebb emelkedőre feltolják, majd onnan a teherkocsik legurulnak a célállomás vágányaira. A kocsik fékezését is automatikusan szabályozzák a kocsi fajtája és tömege alapján, elkerülve, hogy a kocsi túl gyorsan guruljon vagy ne érjen el a célállomásig. A sík szakaszokon a vagonokat a sínek között futó, drótkötéllel vontatott kis kocsikkal, ún. Beidrückanlagen kocsikkal továbbítják, amelyből összesen 112 üzemel a rendezőn.

forderwagen1.JPGEgy Beidrückanlagen a sínek között, a felvétel egy másik németországi állomáson készült. Ugyanilyen rendszer üzemel Münchenben is a rendező-pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kis kocsik előnye, hogy elférnek a vagonok alatt is, kerekeik a vasúti sínek talpán gurulnak, így megspórolhatóak a drága tolatómozdonyok alkalmazása.

A Maschen Rangierbahnhof kezeli a regionális, nemzeti és nemzetközi vasúti áruforgalmat is. Fontos szerepe továbbá, hogy hub-ként szolgál Bremerhaven kikötői, valamint a Skandináviából és Skandináviába érkező és induló teheráruk rendezésénél.

Mozdonyok munkára várva (kép forrása: www.eriksmail.de)

Jelenleg a tolatási műveleteket a DB Schenker Rail és a Cargo Zentrum Hamburg végzi. 1977 és 2007 között mintegy 1,18 millió tehervonatot, összesen 35,5 millió kocsival kapcsoltak szét és rendeztek újra itt. Az 1980-as években napi 75 vonatot kezelt az észak-déli rendszer és 125-öt a dél-északi rendszer. 1985. december 11-én volt a legnagyobb a forgalom, ezen a napon összesen 8400 kocsi haladt át itt. Az 1990-es évek elején napi átlag körülbelül 8000 volt; 2009-ben már csak 4000. Tehát Maschen eddig még soha nem érte el a napi 11000 teherkocsis felső határát. Ennek egyik oka, hogy az elmúlt 40 évben jelentősen megnőtt a teherkocsik hossza és tömege, vagyis kevesebb vagon is elegendő ugyanannyi áru szállításához.

Youtube dokumentumfilm a pályaudvarról

A már több, mint 30 éves létesítmény felújításának is eljött az ideje. 2009-ben kezdődött meg a részleges felújítása. Figyelembe kell venni, hogy a hagyományos forgalom aránya csökken, miközben a konténerforgalom folyamatosan növekszik. Az átalakítás és felújítás során a konténerkezelés nagyobb figyelmet és területet kap. Az évek alatt nőtt a vonatok hossza is, így a távolsági vonatok összeállítása a hosszabb vágányokon történik meg. A felújítás 2014-ig tartott és mintegy 220 millió euróba (kb.: 68 milliárd 200 millió Ft-ba) került.

A pályaudvar a Google térképén

Lásd még

* München teherpályaudvara
* München bezárt teherpályaudvara - avagy mi történik 10 évvel a bezárás után

Források

* Az angol Wikipédia Maschen Marshalling Yard szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: németország állomás deutsche bahn index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4612914779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.