HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (67) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) németország (57) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.09.25. 01:59 Balogh Zsolt

A Festung Kufstein

A kétnapos szabadnapomat szerencsére nem egyedül kellett eltöltenem augusztusban. Az Innsbrucki kirándulás  utáni második napra már könnyebb programot terveztünk a barátnőmmel, az előző nap már érintett, de épp csak egy átszállás erejéig látott Kufstein lett a célállomás. A város legnagyobb nevezetességét, a Festung Kufstein-t lehetetlenség nem észrevenni, az Inn folyó partján magasodó komor erőd mind az autósoknak, mind a vonattal utazóknak feltűnik. A magaslatra épült erődítmény, később börtön önmagában is egy fél napos programot jelent a városba utazóknak.

kufsteinA komor Festung Kufstein az Inn partján

Kufstein az Alsó-Inn völgyi vasútvonalon fekszik, félúton Salzburg és Innsbruck között az Inn folyó völgyében, közel a német határhoz. Kedvező fekvésének köszönhetően autóval és vonattal is könnyen megközelíthető, mindkét esetben rendkívül látványos az utazás, ahogy a magas és meredek hegyek között kacskaringózunk az autópályán vagy épp a vasúti síneken.

A jelenlegi otthonomtól, a Söll felől érkező autóbuszjárat útja is izgalmas élmény volt, az autóutat hol a víz, hol a magas, szinte függőleges sziklafalak határolták, miközben amerre a szem ellátott, csak a sötétzöld fenyvesek hullámoztak.

A buszozás azonban nem tartott sokáig, csakhamar Kufsteinba érkeztünk. A buszállomás közvetlenül a vasútállomás mellett található, vagy mondhatjuk inkább úgy is, hogy egyetlen állomása van a városnak, ahová a vonatokon kívül még buszok is érkeznek. Az állomás első vágánya közös a buszok megállóival, így a legtöbb járatról közvetlenül átszállhatunk egy salzburgi, egy innsbrucki vagy akár müncheni vonatra is.

kufsteinMegérkezés Kufsteinba, a buszok egy része közvetlenül a vágányok mellé parkol, maximálisan kényelmes átszállást biztosítva Innsbruck, Wörgl, Rosenheim vagy akár München irányába

kufsteinKufsteini utcakép, tisztaság, rend mindenütt

A tizenhétezer fős kisváros állomásán nagy a forgalom, nem csak tiroli S-Bahn járatai indulnak innen 20 percenként tovább, de akár Bécsbe, Zürichbe, Veronába, Milánóba, Riminibe vagy akár még Velencébe is továbbutazhatunk innen.

Az állomás épületéből kilépve egyből a város főutcája fogad bennünket, mely néhány méter után egy hídon folytatódik. Átkelve a folyó felett egyből Kufstein főterére érkezünk, ahol egymást érik az éttermek és fagyizók, a teraszok és a kerthelyiségek. A belváros egyik utcája megőrizte a középkori hangulatot, a szűk utcácskába csak gyalogosan lehet bemenni, ahol azután kedvünkre és nyugodtan sétálhatunk és nézelődhetünk.

kufsteinAz óváros középkori hangulatot áraszt, a szűk utcában csak ajándékboltok és vendéglátó helyek vannak, na és persze rengeteg bámészkodó

kufsteinA Festung Kufstein, feljutni az erődbe gyalogosan a fedett cikk-cakkban haladó rámpán vagy az ingyenes felvonóval lehet

Továbbhaladva a főtéren a városháza elé érkezünk, melynek a szomszédságában található az erőd bejárata és az erődbe felvezető modern siklóvasút alsó állomása.

A vár felvonója feltételezhetőleg a 17. században épült az ellátmány és a fegyverek feljuttatása céljából. Az eredetit 1965-ben bezárták és elbontották, a jelenlegi 1999 óta működik.

Mi a felvonózás helyett a lépcsőzést választottuk a fedett feljárón keresztül, mely a leírások alapján valamikor a 16.század közepén épült az olasz Balthasar Lavianello irányításával. A sziklába vájt fedett lépcsős feljáró újjáépítését először 1836-ban említették.

A feljáró végében található a hídőr szobája, ahol 1703. június 20-án a bajorok betörtek a várba. Ma bemutatóterem egy rövid kiállítással.

kufsteinKilátás menet közben az erődből a templomra és a városházára

kufsteinBent a várban a kastély-rondella előtt, a középen látható "alagút" visz vissza a városba

Első állomásunk a kastély-rondella volt, mely valószínűleg 1475 és 1500 között épült. A kastélyudvar bejáratát volt hivatott védelmezni. A korábban említett Kaiser Maximilian felvonó végállomása is egyben.

Ugyanitt található a törzs-szállás. A 19. század elején a mellvédet építő rabok fogdája volt, 1939-ben a rossz állapota miatt lebontották. Előtte egy 15. századi faépület állt itt, benne pékséggel, kemencével, konyhával és egy kamrával.

kufsteinSéta az erődben

kufsteinAz erőd mai formáját többszöri bővítés és átépítés során nyerte el, ezért is ilyen zegzugos, labirintus-jellegű az egész

kufsteinAz erődben étterem is működik különteremmel és kerthelyiséggel

A várban egy elegáns étterem is működik, folytatva az itt álló korábbi étkező történetét. Mellette található a kápolna, melyet 1754-ben a Felső kastélykaszárnya újonnan megépített keleti szárnyában emeltek és Szent András tiszteletére szenteltek fel.

Folytatása a Törzs-szállás-kaszárnya, a vár legidősebb létesítménye a 12. század közepéről, eredetileg valószínűleg a vár legénységének lakóhelyiségei álltak itt, majd később irodák, tiszti lakások és kaszinók. Mai állapotát a 18. és a 19. század folyamán nyerte el.

kufsteinKözépkori konyha

kufsteinKilátás az erődből a város irányába

kufsteinA Császár-torony kívülről, a felső szinten voltak a rabok cellái

Az erőd központi pontján helyezkedik el a Császár torony. Építését 1519-19-ben kezdték el és 1522-ben fejezték be. Építője Michael Zeller, a "porosz". Átmérője kb. 21 méter, falvastagsága 4-7,5 méter! Korábban állami börtön működött benne, ma kiállításnak ad otthont.

kufsteinFent a Császár-toronyban a Magyar Állam támogatásával épült emléktábla Kazinczy Ferenc emlékére, aki itt raboskodott évekig

kufsteinRózsa Sándor, az alföldi betyár cellája

Vasúti vonatkozása is van ennek a börtönben: itt raboskodott ugyanis Rózsa Sándor, a hírhedt alföldi betyár is, aki 1872-ben megpróbált az Alföldön egy pénzt szállító vonatot kirabolni. Nem járt sikerrel, sőt ez az eset bőszítette fel annyira az igazságszolgáltatást, hogy sokkal nagyobb erőkkel kezdték el keresni, míg végül kézre nem kerítették. A betyár végül ide, a császári toronyba került és itt is raboskodott évekig.

A város felőli oldalon épült fel a Polgártorony 1415 és 1744 között. 1931 óta a világ legnagyobb szabadtéri orgonája áll itt. 2009-ben az orgonát felújították, műszakilag modernizálták és 65 regiszterre és 4948 sípra bővítették ki. Az orgona minden nap 12 órakor egy 10 perces kis műsort is ad, augusztusban további egyet 18 órakor is. A hangos orgonaszó a város nagy részén is jól hallható, de legjobban fent a várban vagy Kufstein főterén. A koncert ideje alatt a felvonó nem üzemel.

A polgártorony emellett bemutatja a Hősök orgonája keletkezésének és a tiroli császári vadászezrednek a történetét, valamint a tiroli lövészek, illetve a kufsteini lövész céh darabjait.

kufsteinÁgyúk az erőd külső falánál

Az Erzsébet-sánc ma szabadtéri ágyúkiállításnak ad otthont. Első ízben 1550-ben említik. Nevét valószínűleg VI. Károly császár feleségéről kapta.

A szomszédságában található az Anna-sánc, mely a vár saját haszon- és fűszernövény kertje volt. Ma is fűszernövények nőnek itt, több mint 100 különbözőféle. Nevét I. Ferdinánd császár feleségéről kapta.

kufsteinAz Inn folyó, partján pedig az Alsó-Inn-völgyi vasútvonal, mely Innsbruckba vezet. Jobbra található Kufstein vasútállomása, ahová épp egy tiroli S-Bahn szerelvény érkezik Innsbruck irányából

kufsteinLefelé

kufsteinAz erőd alatti alagút, mely összeköti a föld alatt a két oldalt

Az erőd két szomszédos oldalát egy sziklába vájt nedves, sötét, hideg járat köti össze. A sziklajáratot valószínűleg Degen Salapart építőmester vezetésével építették a 16. században. A második világháború alatt a járat óvóhelyként szolgált.

kufsteinFigyelemre méltó falvastagságok, az erőd szinte bevehetetlen volt

kufsteinMinden épület egy-egy önálló kiállítást rejt, középen az egykori kínzókamra bejárata látható, bent ma az emberkínzás könyörtelen történetébe nyújt rövid betekintést egy kisebb kiállítás

A vár teljes bejárása és minden kiállítás megtekintése embert próbáló feladat, lehet bőven talpalni a vár területén belül, a sok kiállítás és emlékház pedig rengeteg új információval szolgál az érdeklődőknek. A belső részek szerencsére árusoktól és bazárosoktól mentesek, így belekóstolhatunk egy kis középkori várhangulatba is. Az összképet csak a kíváncsi turisták hada és a rengeteg útbaigazító tábla rontja, de ezekre éppen azért van szükség, hogy a várat megérje fenntartani és meglátogatni az érdeklődőknek.

Az erőd rendezvények lebonyolítását is vállalja, akár egy esküvő megrendezését is. Képzeljük csak el, hogy egy egész várat kibérelünk a szertartáshoz, a fotózáshoz, majd a végén a vacsorához! Mindenképpen életre szóló élmény lehet, még vendégként is.

Lefelé, vissza a város irányába már mi sem gyalog mentünk, hanem a panoráma-felvonót választottuk. Az alsó állomás a bejáratnál, az ajándékbolt közelében található.

Egy rövid séta és egy késői ebéd után pedig visszasétáltunk a buszállomáshoz, búcsút vettünk Kufsteintől és visszautaztunk Söllbe.

Árak

Az erődbe a belépő téli szezonba 10, nyári szezonban 11,5 euró. De vannak kedvezmények is: diákoknak 6-7, családoknak (két felnőtt + gyerekek) 21-24 euró szezontól függően. Csoportoknak további kedvezmény is jár még.

kufsteinÚjra otthon, fent a hegyen!

Források

* A német Wikipédia Festtung Kufstein cikke;
* A Festtung Kufstein magyar nyelvű tájékoztató füzetecskéje;
* A Festung Kufstein hivatalos weboldala

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria érdekességek index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5712740862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.