HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (169) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (95) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.12.31. 18:04 Balogh Zsolt

Párizs a Tour Montparnasse tetejéről

A legtöbb turista, ha Párizsban jár, akkor biztosan az Eiffel-tornyot is meglátogatja, hogy a legfelső kilátóteraszról gyönyörködhessen a az alatta elterülő nyüzsgő nagyváros látványában. Néhány kilométerre azonban a Mars-mező egy másik kilátóra is felmehetünk, hogy ne csak a várost, hanem az Eiffel-tornyot is fotózhassuk.

Párizs, Tour MontparnasseAz Eiffel-torony a Tour Montparnasse tetejéről nézve

A Tour Montparnasse (hivatalos nevén Tour Maine-Montparnasse) egy 210 m magas irodaház Párizs Montparnasse negyedében. Az 1969 és 1972 között épült épület Franciaország legmagasabb felhőkarcolója volt, míg a szintén párizsi Tour First meg nem előzte 1974-ben. 2015. februárjában még mindig a 17. legmagasabb toronyház volt az Európai Unióban (a legmagasabb a 95 emelet magas The Shard).

Párizs, Tour MontparnasseAz első találkozásunk a toronnyal még szombaton

Az épületet Eugène Beaudouin, Urbain Cassan és Louis Hoym de Marien tervezték. Az 59 emeletes toronyház a párizsi metró Montparnasse-Bienvenüe állomása fölé épült, nem messze a Gare Montparnasse SNCF állomástól és a híres Galeries Lafayette Montparnasse áruháztól.

Párizs, Tour MontparnasseIjesztően tör az ég felé a torony az éjszakában

Párizsi kirándulásunk hatodik napján jutottunk el elsőnek a toronyhoz, mikor is az Austerlitzi pályaudvartól mentünk Montparnasse pályaudvarra. Ekkor azonban még nem mentünk fel, mivel már erősen sötétedett és az idő is nagyon párás volt, inkább elhalasztottuk egy nappal vasárnapra. Ilyen magas kilátókra csak szép időben érdemes felmenni, mert az épület valóban felhőkarcoló, felhős időben a felső emeletek már átláthatatlan párába burkolódznak.

Párizs, Tour MontparnasseVasárnap találkozás a Tour Montparnasse toronnyal, jobb oldalt épp egy párizsi bolhapiac zajlik

A tetőteraszra igyekvő látogatóknak külön bejárat és lift is épült, hogy ne zavarják az irodaházban dolgozókat. A gyorslift megállás nélkül repített fel minket az 56. emeletig, máshol kiszállni sem tudtunk volna.

Az 56. emeleten található a Ciel de Paris étterem, felette pedig egy nyitott tetőterasz található, ahonnan tiszta időben 40 km-re el lehet látni, egészen az Orly repülőtérig!

Párizs, Tour MontparnasseA torony tetején lévő kilátóterasz

Az étterem szintjén még egy kisebb szuvenírbolt és a mosdók találhatóak. Az érkező turistákról egy zöld háttér előtt egy fotó is készül, majd a zöld hátteret később bármilyen városképre kicserélnek és elő is hívnak, mindezt meglehetősen borsos áron.

Párizs, Tour MontparnasseA torony tetején

A torony tetejéről láthatjuk Párizs több nevezetességét, mint például a Louvre múzeumot, a Sacré Cœur-bazilikát, az Invalidusok házát, a Concorde teret az óriáskerékkel és a La Défense irodanegyedet is.

Párizs, Tour MontparnasseAlattunk a Gare de Montparnasse

A közlekedésbarátoknak is több, maradandó élményt nyújt a torony: láthatjuk a város nyüzsgő autóforgatagát, az M6-os metróvonal magasba emelt sínjeit és rajta a metrókat. De a legnagyszerűbb látvány az alattunk elterülő 28 vágányos Gare de Montparnasse állomás kusza váltókörzete, ahol folyamatosan jönnek-mennek a távolsági- és regionális vonatok. Izgalmas és páratlan látvány, ahogy egy több, mint 600 méteres TGV szerelvény, mint egy kis modellvasút vonata bekígyózik az állomásra!

Sajnos azonban a decemberi alacsony nap fent jártunkkor pont szembesütött, ezért mi csak homályosan élvezhettük a látványt és a forgalmat, de érdemes megnézni egy nyári képet is, hogy milyen is szép időben!

Párizs, Tour MontparnasseA Montparnasse temetője

Párizs, Tour MontparnasseTávolban a Szajna és jobb partján a Louvre

Párizs, Tour MontparnasseKözépen az M6-os metró föld felszíni szakasza, legközelebb a Sémbres, utána a Cambronne és La Motte-Picquet-Grenelle, végül Dupleix metrómegállóval 

Párizs, Tour MontparnasseAz Eiffel-torony a Mars-téren, a La Défense felől komor felhők közelednek...

Párizs, Tour MontparnasseLassan az állomás körül is besötétedik...

Párizs, Tour Montparnasse...majd kigyúlnak a fények

Az 59 emeletes felhőkarcoló három emelet mélyen kezdődik a földben és további 56 emelet található a felszínen. A 210 méteres irodaházban 88.400 m2 bérbe adható irodaterület található.

Párizs, Tour Montparnasse

Párizs, Tour MontparnasseBesötétedett, de az élet Párizsban megy tovább

A torony építése sok kritikát váltott ki a párizsi lakosok közül, mivel az irodaház jelentősen megváltoztatta a város látképét. Bár a torony felépítését már nem tudták megakadályozni, de további hét belvárosi felhőkarcoló építését véglegesen törölték. Így a Tour Montparnasse már 43 éve áll egyedüliként a 15. kerületben. Ma már rendelet tiltja, hogy a belvárosban hét emeletesnél magasabb ház épüljön.

Egyes rosszízű vélemények szerint a Montparnasse tetejéről a legszebb Párizs, ugyanis ez az egyetlen hely a városban, ahonnan nem látszik a toronyház (évtizedekkel ezelőtt ezt a kétes címet a világkiállításra épült Eiffel-torony étterme birtokolta, ahonnan szintén nem látszódott az akkoriban sokak által gyűlölt Eiffel-torony).

Az ellenkezés nem véletlen, az egyszerű, barna színű, szögletes üveghasábot 2008-ban a világ második legrondább épületének választották (az első helyen a Bostoni Városházháza áll).

Érdekességek

1995-ben Alain "Pókember" Robert városi "hegymászó" csak a csupasz kezeit és lábait használva, mindenféle biztonsági eszköz nélkül megmászta a tornyot.

2005-ben az épület anyagában rákkeltő azbeszt mutattak ki, mely súlyosan veszélyezteti az irodában dolgozó emberek egészségét. Az azbesztmentesítést 2007-ben kezdték, mely egy ekkora épület esetében 4 évbe telne, ha az egészet kiürítenék vagy 10 évbe, ha irodáról-irodára, szintről-szintre haladnak.

Párizs, Tour MontparnasseA torony aulája, ahová a liftünk érkezett

A fenti kilátó a hét minden napján nyitva áll a látogatók előtt Felnőtteknek a belépő 15, diákoknak 12, 15 évnél fiatalabbaknak 9,5 euró a belépő. A kedvezményes jegyárakról a Tour Montparnasse hivatalos weboldalán tájékozódhatunk.

Források

* Az angol Wikipédia Tour Montparnasse cikke

A Tour Montparnasse a Google térképén

Ezzel a cikkel Kívánok minden Kedves Látogatómnak Sikerekben és Utazásokban Gazdag Boldog Új Évet!

6 komment

Címkék: franciaország párizs érdekességek


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2712077117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2017.01.01. 18:23:07

Egy pontosítás: a Szajna Párizsban keletről nyugatra folyik, így a folyó északi oldalán található Louvre a jobb parton van.
Engem ez a Mars-tér fordítás a Champ de Mars esetén nagyon zavar. Szigorúan (és történetileg nézve) mező lenne, de a liget vagy park magyarosítás is jobban hangzana.
A Montparnasse és a vele egybeépült Vaugirard pályaudvarról szívesen olvasnék egy önálló posztot :-) A napokban olvastam egy francia blogon egy francia közgazdász karácsonyi kívánságlistáját, amin szerepelt, hogy a vasutas szakszervezet vezetői menjenek ki a Montparnasse pályaudvarra és nézzék meg, hogy milyen körülmények között kell az utasoknak a pályaudvart használni.

Pista Bácsi 2017.01.01. 20:56:48

Mindenképpen este érdemes menni a Montparnasse toronyba, mert az Eiffel torony nagyon szép onnan az esti kivilágításában.

Az Eiffel torony nincs messze onnan, ezért akkor is szépen látszik, ha párás a levegő.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.01.01. 20:57:58

@sncf: Köszönöm a kiigazításokat, javítottam mindkét helyen.

Tervben van egy önálló cikk Párizs nagy pályaudvarairól is, és talán egy önálló cikket is írok Mars-mezőn található, többször is bezárt, majd újranyitott állomásról is.

jet set 2017.01.02. 09:29:49

Az Eiffel tornyot a szemközti dombról is remekül lehet fotózni. És ingyen.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.01.02. 09:54:35

@jet set: Az Eiffel-torony szinte mindenhonnan látszik Párizsban, így a Tour Montparnasseén kívül még 100 másik fotóhely is biztosan van.

Jövőre megnézzük, hogy mutat a Le Défense felől is :)

Gerardus A. Lodewijk 2017.01.08. 17:26:43

A Montparnasse-torony tetőterasza több szempontból is ideális párizsi kilátó. Sokkal-sokkal gyorsabban be lehet jutni, mint az Eiffel-toronyhoz (épp most látom, hogy az Eiffel-toronyba február 4-nél hamarabbra már nincs is interneten jegy), valamivel olcsóbb a belépő, és a legfontosabbat a végére hagytam: az egyetlen hely a városban, ahonnan a panorámát nem zavarja a Montparnasse-torony :)