A TGV 35 éves fejlődése alatt a Francia Államvasút, az SNCF már számtalan nagysebességű motorvonat-típust beszerzett. A bővülő hálózat további új vonatokat igényel és lassan már az első szerelvények is a múzeumokba kívánkoznak.
TGV Océane, az SNCF legújabb büszkesége (kép forrása:www.lexpress.fr)
2017-ben további nagysebességű pályákon indul meg a forgalom, melyekhez már jó előre, időben megrendelték a szerelvényeket. Az első vonatok pedig már meg is érkeztek.
Tekintsük meg, hogy hogyan is képzeli el az SNCF a nagysebességű távolsági vonatozást 2017-től!
Az 1989-1990 között megépített Párizs-Tours nagysebességű vasútvonal volt a második nagysebességű vonal Franciaországban. A vonal hosszabbításának tervét 2001 és 2003 között kezdték el kidolgozni. A távlati tervek között a vonal egészen a spanyol határig történő meghosszabbítása is szerepel, ez azonban egy későbbi ütem során fog csak megvalósulni a 2020-as évek végén. A tényleges építkezés 2012-ben kezdődött el, három másik vonallal együtt.
Az új vonatok első bevetési területe a Párizs és Bordeux közötti új nagysebességű vasútvonal lesz, a két város közötti távolság 2017 közepétől 2 óra négy perc lesz
A TGV sikere oda vezetett, hogy az eredetileg beszerzett tízrészes, egyszintes vonatok szűkösnek bizonyultak, a járatok számát pedig már nem lehetett tovább növelni. A megoldás az emeletes kialakítás lett, 1996 óta az SNCF szinte csak emeletes szerelvényeket szerzett be.
Így történt ez a legutolsó rendelésnél is, 40 db kétszintes TGV Océane szerelvény érkezik hamarosan a francia vasútvonalakra.
A szerelvények a már jól bevált TGV Duplex továbbfejlesztett változatai, melyekből már most is több, mint 170 közlekedik rendszeresen Franciaországban és a szomszédos országokban. Azonban az első Duplex 1996-os bemutatása óta már 20 év telt el, megváltoztak az igények és a lehetőségek is. Az új Océane szerelvények emiatt több pontban különbözni fognak a korábbi Duplexektől.
Ma már a konnektor alapkövetelmény, újdonság viszont a beépített USB töltő (kép forrása: www.europe1.fr)
Minden ülés rendelkezik saját 230 voltos konnektorral, továbbá ezen felül még két db USB töltővel is. Így laptop használat mellett is tölthetjük a mobiltelefonunkat vagy a tabletünket.
A szinte teljes értékű "guruló irodából" ma már nem hiányozhat az ingyenes wi-fi sem, mely a külvilággal az Orange telefontársaság 4G hálózatát fogja használni.
A kényelmes munkához nagyméretű lehajtható asztalokat építettek be.
A mellékhelyiség tágas, a mozgássérültek is könnyedén használhatják (kép forrása: www.europe1.fr)
Az étkezőkocsi (kép forrása: www.larepubliquedespyrenees.fr)
Megváltoztak az étkezési igények is, különösen ilyen nagy sebességnél már idő sincs egy hosszabb étkezésre. Mire kigondolnánk és megkapnánk, szinte már meg is érkeznénk. Ne feledjük, hogy a Párizs és Bordeux közötti 530 km-es távolságot mindössze 2 óra négy perc alatt fogják megtenni a leggyorsabb járatok!
Első osztályú utastér (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A vonaton 158 első osztályú, és 398 másodosztályú ülőhely található, mely 46-tal több, mint a korábbi TGV 2N2 vonatok kapacitása.
Az utasokat a menetidőről, a következő állomásokról, az aktuális sebességről és mindenről, ami fontos lehet még nagyméretű LCD monitorok tájékoztatják az utasokat.
Másodosztályú utastér (kép forrása: www.railwaygazette.com)
Az új vonatok engedélyezett sebessége 320 km/h lesz, mely ma már standardnak számít az újépítésű vonalak esetében. Ehhez a sebességhez 9280 kW teljesítmény járul. A szerelvények a Franciaországban leggyakrabban alkalmazott 1,5 kV, 3 kV egyenáram és 25 kV váltakozó áram alatt is képesek közlekedni. Hiányzik viszont a 15 kV 16,7 Hz-ces váltakozó áram ismerete, így nem tudnak majd Németországba vagy Svájcba átjárni, arra megmaradnak egyelőre a régebbi szerelvények.
Utazás közben kényelmesen dolgozhatnak az utasok is (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A 40 szerelvény 1,2 milliárd euróba került, vagyis darabonként 30 millió euróba (megközelítőleg 9 milliárd magyar forintba). Az új TGV-k Délnyugat-Franciaországban állnak forgalomba, először 2016. december 11-től Bordeaux és Toulouse között. A 2017. június 2-án megnyíló új vasútvonalra összesen 17 szerelvény kerül majd.
A TGV Océane utastere a Youtubeon
És miközben a franciaországi Belfordban az Alstom folyamatosan gyártja elsősorban az SNCF megrendelésére a legújabb szerelvényeket, a tervezők már dolgoznak a következő generáción. Hiszen ne feledjük, a jelenlegi 2036 km-es hálózat hamarosan további 700 km-rel bővül, ami összességében még mindig csak fele a tervezett több mint 5000 km-es országos hálózatnak! Az épülő vonalak pedig további szerelvényeket igényelnek, és abban biztosak lehetünk, hogy már megvannak az elképzelések arra is, mi is fog közlekedni rajtuk!
Utolsó kommentek