HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (67) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) németország (57) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.09.16. 23:14 Balogh Zsolt

Fapados utazás Párizs és Brüsszel között

2015-ben indult meg a Francia Államvasút, az SNCF fapados TGV szolgáltatása a párizsi Marne-la-Vallée– Chessy állomás és a marseillei Saint-Charles állomás között Ouigo márkanéven. Az új szolgáltatás minden bizonnyal bevált, hiszen 2016 április 3-án a Thalys nemzetközi vasúttársaság is hasonló céllal új márkanevet és leányvállalatot alapított IZY néven.

izy tgv réseauAz Izy egyik szerelvénye (kép forrása:Wikimedia Commons)

Az IZY TGV motorvonatai Párizs és Brüsszel között szállítják az utasokat mérsékeltebb árakon és alacsonyabb színvonalon. Lássuk, hogy milyen trükkökkel élt az IZY, hogy a költségeket alacsonyan tarthassa, ám mégis vonzó és nyereséges szolgáltatást nyújtson jelenlegi és jövőbeli utasainak!

Párizs és Brüsszel közötti nagysebességű kapcsolat régóta fontos közlekedési útvonal, hiszen az Európai Unió központját köti össze Európa egyik legnagyobb városával. Ez az útvonal már csak amiatt is érdekes, mert ez az egyetlen olyan viszonylat Európában, mely két fővárost végig nagysebességű vasútvonallal kapcsol össze (a Párizs-London közötti összeköttetésnél a Csatorna-alagútban sebességkorlátozás van).

A két nagyváros közötti vasúti személyforgalmatt a TGV nemzetközi leányvállalata, a Thalys szolgálja ki. De ezen kívül az utasoknak még számos más lehetőségük is van, ha kevésbé sietnek, viszont a költségekre érzékenyek: választhatnak menetrend szerinti autóbuszt, egy fapados légitársaságot (bizonyos esetekben a vonat bizony gyorsabb is lehet, mint a repülő, ha a teljes utazási időt vesszük számításba) vagy egy telekocsi szolgáltatást is.

A Thalys, hogy a vékonyabb pénztárcájú utasokat is megfogja, saját alacsony költségű, "fapados" járat üzemeltetésébe kezdett bele.

tgv réseauÍgy nézett ki korábban a szerelvény, mielőtt átkerült volna az IZY-hez (Kép forrása:Wikimedia Commons)

Na de mivel kevesebb az IZY, mint a Thalys?
* Jegyeket csak online lehet vásárolni a cég weboldalán vagy egy mobilalkalmazás segítségével;
* A jegyeket saját magunknak kell kinyomtatni vagy a mobiltelefonra feltöltve a QR kódot az ellenőrzéskor bemutatni;
* Korlátozott az útipoggyász száma és mérete: az útitáska maximális mérete 35 cm×55 cm×25 cm, a kézipoggyászé pedig  27 cm×36 cm×15 cm lehet. Az ettől nagyobb csomagok esetén külön díjat kell fizetni;
* Hosszabb a menetidő: az IZY járatok 2 óra 8 perc - 2 óra 30 perc közötti menetidővel közlekednek, szemben a Thalys 1 óra 22 percével;
* Az IZY vonatok Párizs és Lille között nem nagysebességű, hanem hagyományos vasúti pályán közlekednek, így a pályahasználati díj is alacsonyabb;
* A vonatokon kevesebb személyzet áll az utasok rendelkezésére;
* Nincs ingyen wi-fi, standard osztályon nincs konnektor;
* Egyszerűbb ügyfélszolgálat, nincs az utasok számára telefonos ügyfélszolgálat, se e-mail cím, helyett csak egy webes hiba- és panaszbejelentő felület.

Előnye viszont az Ouigoval szemben, hogy nem távoli, külvárosi állomásokat használ, hanem ugyanazokat a központi pályaudvarokat mint a Thalys vagy a többi távolsági vonat.

izy paris-gare_du_nord tgv réseauAz IZY szerelvény Párizsban az Eurostar mellett (kép forrása:angol Wikipédia)

A szerelvény

Az IZY két TGV Réseau (4521 és 4551) szerelvényt használ a szolgáltatáshoz, melyek három áramneműek, és magukon viselik a cég arculati elemeit. Többek között fehér-zöld külső színt és zöld színű üléskárpitokat kaptak.

A TGV Réseau az SNCF egyik nagysebességű TGV villamos motorvonata. A 320 km/h-ás csúcssebességre képes szerelvényeket 1992-ben helyezték szolgálatba az LGV Nord vonal megnyitásával.

A járműveket az Alstom cég gyártotta 1992 és 1996 között. Ezek a TGV szerelvények a korábbi TGV Atlantique motorvonatokon alapulnak.

Az első Réseau (jelentése: "hálózat") szerelvény 1993-ban állt szolgálatba. Ötven kétáramnemű szerelvény épült 1992 és 1994 között, számuk: 501-550.

1994 és 1996 között további 40 három áramnemű szerelvény készült el, számuk: 4501-4540.

Ugyanebbe a típusba tartoznak a Thalys PBA és a koreai KTX-I szerelvények is.

inside_of_a_izy_train_here_in_the_standard_xl_carriage.jpgA csupazöld utastér (kép forrása:angol Wikipédia)

A szerelvények napi kétszer, pénteken és vasárnap napi háromszor teszik meg a két város közötti távot (a menetrendet elnézve a menetrend meglehetősen laza, a napi két járatot egy szerelvénnyel is ki lehetne kényelmesen szolgálni, talán a későbbiekben további járatok indulása is megoldható a rendelkezésre álló szerelvényekkel).

Árak

Annak érdekében, hogy az árak lényegesen alacsonyabbak lehessenek a Thalys vonatokénál, a szerelvényeket néhány ponton módosították:  hiányzik a büfékocsi, az ülések szorosabban vannak egymáshoz képest.

A normál felnőtt jegyárak a Standard osztályra 19 eurótól indulnak, a jegyárak függenek a foglalás időpontjától és a kiválasztott járattól. Létezik Prémium szolgáltatás is, melynek Standard XL a hivatalos megnevezése. Ide a jegyárak 29 eurótól kezdődnek, nagyobb a hely és az ülésekhez konnektor is tartozik.

Van még két további, meglehetősen szokatlan lehetőség is a spóroláshoz: lehajtható székek az előtérben mindössze 15 euróért és nem garantált ülőhelyek mindössze 10 euróért (ez a legrosszabb esetben gyakorlatilag állóhelyet jelent).

A Thalys legolcsóbb árai ezzel szemben a következőek: 59 euró a Standard osztályra és 69 euró a Standard XL osztályra

Kiegészítő díjak:
* Gyerekek 10 éves kor alatt egységesen 10 euróért utazhatnak;
* A további csomagok darabonként 10 euró felárért szállíthatóak, ha a jegyvásárlással együtt igényeljük a plusz helyet; ha később, még az utazás előtt, de már a jegyvásárlás után jelezzük a nagyobb útipoggyászt, akkor 20 eurót, ha pedig az indulás napján, a felszállásnál, akkor pedig 30 euró felárat kell fizetnünk; 
* A háziállat ingyen szállíthatóak az ingyenesen engedélyezett útipoggyász helyett, ha viszont van poggyászunk, akkor 15 euró a jegyáron felül, 30 euró pedig akkor, ha később jut eszünkbe, hogy állatot is vinnénk;
* A vakvezető kutyák ingyen szállíthatóak
* Igényelhető kiegészítő SMS szolgáltatás is, személyenként 2 euróért.

Mint látható, azért az alacsony árért rendesen alább kell adnunk az igényeinket és könnyen drágább is lehet az olcsóbb utazás, mint a gyorsabb és kényelmesebb Thalys!

logo izyAz IZY logója (kép forrása: Az IZY hivatalos honlapja)

Hamarosan kiderül, hogy bevált-e az üzleti terv és az utasok hajlandóak-e lemondani a kényelmes és gyors utazásról, a sok csomagról, csak hogy olcsóbban utazhassanak Párizsba vagy épp Brüsszelbe!

Források

* Az IZY hivatalos weboldala
* Az angol Wikipédia IZY szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország belgium tgv nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8711706465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.