HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.05.14. 22:17 Balogh Zsolt

Linz Hauptbahnhof

Linz Hauptbahnhof, röviden Linz Hbf egy tizennégy vágányos átmenő vasútállomás Ausztria harmadik legnagyobb városában. Naponta kb 30 ezer utas fordul meg az állomáson, ezzel Ausztria egyik legforgalmasabb vasútállomásának számít. Vasúti kapcsolata van kelet felé az osztrák fővárossal, Béccsel, nyugat felé Salzburggal és Münchennel, dél felé pedig Selzthalon át Olaszországgal.

ausztria, állomás, linzLinz Hauptbahnhof bejárata

Az 1858-ban megnyitott vasúti csomópont nem csak a távolsági forgalmat szolgálja ki, hanem a helyi és városi közlekedési igényeket is. A vonatokon kívül a Linzi Helyiérdekű Vasút végállomása, továbbá a városi villamos-, trolibusz- és buszhálózatnak is a része. Itt, ezen a helyen Linz összes közlekedési eszköze képviselteti magát.

Linz Felső-Ausztria tartománynak székhelye. Százkilencvenezer fős lakosságával Bécs és Graz után Ausztria harmadik legnépesebb városa. Linz legnagyobb munkaadója a Voestalpine AG acélmű, mely igazi iparvárossá tette. Hatalmas teherpályaudvarán meglátszik, hogy itt kohászat, acélgyártás, hengerlés és gépgyártás is működik.

A város ipari fellendülése már a 17. században megkezdődött, ekkor települt ugyanis a textilgyártás a városba.1855-ben lóvasút épült Linz és Gmunden között, mely Európa első lóvasútja volt. A hálózat gyorsan tovább bővült, kialakítva ezzel a legnagyobb ilyen jellegű hálózatot a kontinensen. De a vasúti közlekedés mellett a hajózás sem volt elhanyagolható, hiszen a városon át folyik Ausztria legnagyobb folyója is, a Duna.

1842-től fejlődésnek indul a hajózás és vele együtt a hajógyártás is. A gőzhajózás megjelenése magával hozta a gépipar és a gépgyártás megtelepedését is. A város ipari fejlődése azóta is tart, Linz európai jelentőségű iparvárossá vált, ez pedig kedvezett a további vasútépítéseknek is.

Története

Linz első vasútállomása, a Gesselböckhofes 1858-ban nyílt meg, egyidőben a Westbahn Bécs-Linz közötti szakaszával. Az épület romantikus stílusban épült, sok-sok boltívvel. A főbejáratot két bástyaszerű torony emelte ki az épület síkjából.

1891. február 12-én kiépült az épület elektromos világítási rendszere. További átépítését és modernizációját tervezték, ám mindez 1920-ig nem valósult meg. Ezután 1930-tól Anton Wilhelm építész jelentősen átalakította az állomást: a korábbi épület helyére egy vasbetonból készült új állomás épült, tágas terekkel és hosszúkás ablakokkal. Az építkezés 1936-ig tartott.

bahnhof_der_kaiserin-elisabeth-bahn_linz.jpgLinz első vasútállomása, a Gesselböckhofes (kép forrása: Wikimedia Commons)

A második világháborúban az épület komoly károkat szenvedett, az állomás és a hozzá kapcsolódó létesítmények 70%-a elpusztult. A nagy pusztítás után azonnal megkezdődött a helyreállítás is a korábbi tervező, Anton Wilhelm bevonásával.

A helyreállítás 1949. október 3-áig tartott, de mire mindennel elkészültek, már 1955-öt mutatott a naptár.

2004-ben újabb átalakítás következett Wilhelm Holzbauer irányításával. Az új, kibővített állomásépület 2005-ben készült el, mely a korábbinál jobban integrálta magába a Linzi Helyiérdekű Vasat (Linzer Lokalbahn, LiLo) is.

ausztria, állomás, linzVáróterem

ausztria, állomás, linzAz állomás aluljárója

Jelenleg az állomás három szintes: a földszinten található a bejáratnál a taxi- és a busz/trolibusz-állomás. Némiképp mélyebben, a középső szinten találhatóak az üzletek, jegypénztárak, jegyautomaták, információ, váróterem, sőt még egy AMS munkaügyi iroda is.

A megéhező utasokról kávézók, egy Mc'Donalds gyorsétterem, továbbá egy nagy Spar bevásárlóközpont gondoskodik. Erről a szintről indulnak az aluljárók is a vágányok alatt a peronok felé. Természetesen minden kijáratnál nagyméretű LCD monitorok tájékoztatják az utasokat az induló és az érkező vonatokról. Ezek különösen átszállásnál nyújtanak nagy segítséget, hiszen bármelyik vágányra is érkezzünk, azonnal megtaláljuk, hogy merrefelé induljunk (Nem úgy, mint Kelenföldön, ahol csak egy helyen található meg ez, így minden átszállás felesleges gyaloglásokkal is jár).

A következő szinten található a Linzi villamos föld alatti megállója, továbbá az autókkal érkezők mélygarázsa is.

A tágas, világos tereknek, a szellős és átlátható elrendezésnek hála a Schönster Bahnhof Österreichs (Ausztria legszebb vasútállomása)  versenynek hétszer is az első helyezettje lett, kétszer pedig a második. Az évek óta tartó első helyezésnek a 2014-ben átadott Wien Hauptbahnhof vetett véget, a főváros grandiózus új állomását Linz már nem tudta legyőzni.

ausztria, állomás, linzA Westbahn magánvasút szerelvénye

ausztria, állomás, linzAz állomás peronjai

Az állomásnak 14 peronnal is ellátott, személyforgalomra használt vágánya van, tovább még néhány az átmenő tehervonatoknak. A teherpályaudvar Bécs felé található, vagyis nem a megszokott módon egymás mellé, hanem egymás után építették. A Bécs felől érkező vonatok így teljes hosszában áthaladnak a város hatalmas teherpályaudvarán.

Az 1-es és a 21-es vágányt a Linzi Helyiérdekű Vasút, a 2-est a Phyrnbahn járatai, a 3-ast és a 22-est pedig a Summerauer-vasútvonal vonatai használják.

Bár a csomópont már többször megújult az elmúlt 158 év során, végleges formáját még mindig nem nyerte el. Jelenleg is dolgoznak az állomásra befutó vágányokon, talán a Westbahn felújításával kapcsolatos munka ez is. De további tervek is vannak még, ugyanis Linz is szeretne egy saját S-Bahn hálózatot. A jövőben az S-Bahn járatok a 21-es és a 22-es vágányokat fogják majd igénybe venni.

ausztria, állomás, linzTávolsági- regionális vonatok indulásra készülnek

ausztria, állomás, linzMint egy pláza, lent az alsó szinten hatalmas Spar áruház várja a vásárlókat

ausztria, állomás, linzA váróterem, középen jegyautomatákkal

A 2008/2009-es menetrendváltás nagy változásokat hozott a város távolsági vonatközlekedésében: ekkortól indultak le ugyanis az ÖBB Railjet járatai München és Budapest között, Linzen keresztül. Ezzel a város kétóránként közvetlen vasúti összeköttetést kapott Bajorországgal és Magyarországgal is.

A Railjeteken kívül még hagyományos InterCity-k is indulnak a főváros irányába, melyeket még további, a Westbahn állltal üzemeltetett járatok sűrítenek. Csúcsidőben így akár három különböző vonat közül is választhatunk egy órán belül. Linztől Bécsbe a leggyorsabb járat 1 óra 16 perc alatt teszi meg a 188 km hosszú utat, mely a jövőben egy órásra csökken majd.

A Bécs környéki fejlesztéseknek hála a2015 decembere óta bizonyos linzi Railjeteknek már nem is a Bécsi főpályaudvar a végállomása, hanem a Bécsi repülőtér!

ausztria, állomás, linzMinden kategória együtt: a linzi Lokalbahn, egy távolsági Railjet Bécs felé és a vonatom, egy regionális vonat Setzhal felé

ausztria, állomás, linzA linzi villamos megállója az állomás alatt (kép forrása: Wikimedia Commons)

Kapcsolódó vasútvonalak

Az állomást az alábbi vasútvonalak érintik:
*Linzer Lokalbahn
*Pyhrnbahn (KBS 140)
*Summerauer Bahn (KBS 141)
*Westbahn (KBS 100)
*Linzer Verbindungsbahn zur Mühlkreisbahn

Forások

*A német Wikipédia Linz Hauptbahnhof szócikke

Linz Hauptbahnhof a Google térképén

6 komment

Címkék: ausztria vasútállomás index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr938713554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jegkoko 2016.05.16. 10:06:41

Kelenföldön minden peronnál ki van írva , hogy éppen milyen vonatok mennek az adott peronokról, illetve egy másik kijelzőn a későbbi járatok is fel vannak tüntetve.Nem tudom te mire gondoltál.

KissGecihuszár 2016.05.16. 10:52:10

@Jegkoko: mire is? Szerinted a balkáni szintű Kelenföldi összeomlás előtt álló hajléktalantanya összemérhető egy ilyen ún. Intermodális csomóponttal?? Ha minden jól megy (és nem lesz egy jóféle összeomlás ebben a szerencsétlen-nyomorult birka országban?), akkor pl Miskolcon is egy ehhez hasonló fog épülni kb. 10MRD-ből?! Aztán, hogy a magyarosch túlárazásos/lenyúlós/mutyizós projektekre jellemző többszörös túlárazás következtében elég lesz-e a 10MRD a Tiszai PU teljes átváltozására, nos az jó kérdés?? Egyébként a vízfejben is be kell zárni a totál elavult Délit, sőt még a Keletit is és helyette kéne egy vérbeli Intermodális Hauptbahnhof, valahol a VIII. kerületben, közel az M2, M4 duóhoz. Én nem sírnék a sok lepukkant Józsefvárosi cigógettó bérkaszárnyáért...

Jegkoko 2016.05.16. 11:09:08

@KissGecihuszár: Balkáni szintű kelenföld?Szerintem te a régi aluljáróra gondolsz, mert az valóban az.De azt használni teljesen fölösleges ,hiszen ott van az új ami a metróhoz is levezet.

KissGecihuszár 2016.05.16. 19:03:25

@Jegkoko: Á-ÁÁ, hidd el, maximálisan képben vagyok K.F P.U-val kapcs, épp ezért elismétlem; a lepukkant, lerohadt, a XXI. század igényeinek semmilyen formában meg nem felelő állomásépületre! Az M4 beruházás kapcsán épült aluljáró aránylag jól sikeredett, de az nonsence, hogy a lerohadt állomásépületből -ahol ugye a zember a jegyet megveszi a classic pénztárban- nem lehet közvetlenül az új aluljáróba jutni, de még a régibe sem. Talán,ha bezárják a Déli nevű,dettó vállalhatatlan szutykot, az adhat lökést Kelenföld Európai szintre történő fejlesztésének?!?

Jegkoko 2016.05.16. 22:03:43

@KissGecihuszár: Mi a francnak akarsz kelenföldön felmenni a pénztárhoz?Az autómatából meg lehet minden jegyet venni.Nem tudom te hogy nem tudsz eljutni a régi aluljáróhoz, csak mert az ugyan ugy megközelithető, az újhoz kell kicsit gyalogolni de az is gond nélkül elérhető.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.05.16. 22:04:24

Kelenföldön járva nekem mindig olyan érzésem van, hogy még nem fejezték be, félkészen adták át. Aki látott már külföldön valamirevaló pályaudvart, annak egyből szemet szúrnak a hiányosságok. Az átszállás ott mindig egy kisebb kaland.
süti beállítások módosítása