Linz Hauptbahnhof, röviden Linz Hbf egy tizennégy vágányos átmenő vasútállomás Ausztria harmadik legnagyobb városában. Naponta kb 30 ezer utas fordul meg az állomáson, ezzel Ausztria egyik legforgalmasabb vasútállomásának számít. Vasúti kapcsolata van kelet felé az osztrák fővárossal, Béccsel, nyugat felé Salzburggal és Münchennel, dél felé pedig Selzthalon át Olaszországgal.
Az 1858-ban megnyitott vasúti csomópont nem csak a távolsági forgalmat szolgálja ki, hanem a helyi és városi közlekedési igényeket is. A vonatokon kívül a Linzi Helyiérdekű Vasút végállomása, továbbá a városi villamos-, trolibusz- és buszhálózatnak is a része. Itt, ezen a helyen Linz összes közlekedési eszköze képviselteti magát.
Linz Felső-Ausztria tartománynak székhelye. Százkilencvenezer fős lakosságával Bécs és Graz után Ausztria harmadik legnépesebb városa. Linz legnagyobb munkaadója a Voestalpine AG acélmű, mely igazi iparvárossá tette. Hatalmas teherpályaudvarán meglátszik, hogy itt kohászat, acélgyártás, hengerlés és gépgyártás is működik.
A város ipari fellendülése már a 17. században megkezdődött, ekkor települt ugyanis a textilgyártás a városba.1855-ben lóvasút épült Linz és Gmunden között, mely Európa első lóvasútja volt. A hálózat gyorsan tovább bővült, kialakítva ezzel a legnagyobb ilyen jellegű hálózatot a kontinensen. De a vasúti közlekedés mellett a hajózás sem volt elhanyagolható, hiszen a városon át folyik Ausztria legnagyobb folyója is, a Duna.
1842-től fejlődésnek indul a hajózás és vele együtt a hajógyártás is. A gőzhajózás megjelenése magával hozta a gépipar és a gépgyártás megtelepedését is. A város ipari fejlődése azóta is tart, Linz európai jelentőségű iparvárossá vált, ez pedig kedvezett a további vasútépítéseknek is.
Története
Linz első vasútállomása, a Gesselböckhofes 1858-ban nyílt meg, egyidőben a Westbahn Bécs-Linz közötti szakaszával. Az épület romantikus stílusban épült, sok-sok boltívvel. A főbejáratot két bástyaszerű torony emelte ki az épület síkjából.
1891. február 12-én kiépült az épület elektromos világítási rendszere. További átépítését és modernizációját tervezték, ám mindez 1920-ig nem valósult meg. Ezután 1930-tól Anton Wilhelm építész jelentősen átalakította az állomást: a korábbi épület helyére egy vasbetonból készült új állomás épült, tágas terekkel és hosszúkás ablakokkal. Az építkezés 1936-ig tartott.
Linz első vasútállomása, a Gesselböckhofes (kép forrása: Wikimedia Commons)
A második világháborúban az épület komoly károkat szenvedett, az állomás és a hozzá kapcsolódó létesítmények 70%-a elpusztult. A nagy pusztítás után azonnal megkezdődött a helyreállítás is a korábbi tervező, Anton Wilhelm bevonásával.
A helyreállítás 1949. október 3-áig tartott, de mire mindennel elkészültek, már 1955-öt mutatott a naptár.
2004-ben újabb átalakítás következett Wilhelm Holzbauer irányításával. Az új, kibővített állomásépület 2005-ben készült el, mely a korábbinál jobban integrálta magába a Linzi Helyiérdekű Vasat (Linzer Lokalbahn, LiLo) is.
Jelenleg az állomás három szintes: a földszinten található a bejáratnál a taxi- és a busz/trolibusz-állomás. Némiképp mélyebben, a középső szinten találhatóak az üzletek, jegypénztárak, jegyautomaták, információ, váróterem, sőt még egy AMS munkaügyi iroda is.
A megéhező utasokról kávézók, egy Mc'Donalds gyorsétterem, továbbá egy nagy Spar bevásárlóközpont gondoskodik. Erről a szintről indulnak az aluljárók is a vágányok alatt a peronok felé. Természetesen minden kijáratnál nagyméretű LCD monitorok tájékoztatják az utasokat az induló és az érkező vonatokról. Ezek különösen átszállásnál nyújtanak nagy segítséget, hiszen bármelyik vágányra is érkezzünk, azonnal megtaláljuk, hogy merrefelé induljunk (Nem úgy, mint Kelenföldön, ahol csak egy helyen található meg ez, így minden átszállás felesleges gyaloglásokkal is jár).
A következő szinten található a Linzi villamos föld alatti megállója, továbbá az autókkal érkezők mélygarázsa is.
A tágas, világos tereknek, a szellős és átlátható elrendezésnek hála a Schönster Bahnhof Österreichs (Ausztria legszebb vasútállomása) versenynek hétszer is az első helyezettje lett, kétszer pedig a második. Az évek óta tartó első helyezésnek a 2014-ben átadott Wien Hauptbahnhof vetett véget, a főváros grandiózus új állomását Linz már nem tudta legyőzni.
A Westbahn magánvasút szerelvénye
Az állomásnak 14 peronnal is ellátott, személyforgalomra használt vágánya van, tovább még néhány az átmenő tehervonatoknak. A teherpályaudvar Bécs felé található, vagyis nem a megszokott módon egymás mellé, hanem egymás után építették. A Bécs felől érkező vonatok így teljes hosszában áthaladnak a város hatalmas teherpályaudvarán.
Az 1-es és a 21-es vágányt a Linzi Helyiérdekű Vasút, a 2-est a Phyrnbahn járatai, a 3-ast és a 22-est pedig a Summerauer-vasútvonal vonatai használják.
Bár a csomópont már többször megújult az elmúlt 158 év során, végleges formáját még mindig nem nyerte el. Jelenleg is dolgoznak az állomásra befutó vágányokon, talán a Westbahn felújításával kapcsolatos munka ez is. De további tervek is vannak még, ugyanis Linz is szeretne egy saját S-Bahn hálózatot. A jövőben az S-Bahn járatok a 21-es és a 22-es vágányokat fogják majd igénybe venni.
Távolsági- regionális vonatok indulásra készülnek
Mint egy pláza, lent az alsó szinten hatalmas Spar áruház várja a vásárlókat
A váróterem, középen jegyautomatákkal
A 2008/2009-es menetrendváltás nagy változásokat hozott a város távolsági vonatközlekedésében: ekkortól indultak le ugyanis az ÖBB Railjet járatai München és Budapest között, Linzen keresztül. Ezzel a város kétóránként közvetlen vasúti összeköttetést kapott Bajorországgal és Magyarországgal is.
A Railjeteken kívül még hagyományos InterCity-k is indulnak a főváros irányába, melyeket még további, a Westbahn állltal üzemeltetett járatok sűrítenek. Csúcsidőben így akár három különböző vonat közül is választhatunk egy órán belül. Linztől Bécsbe a leggyorsabb járat 1 óra 16 perc alatt teszi meg a 188 km hosszú utat, mely a jövőben egy órásra csökken majd.
A Bécs környéki fejlesztéseknek hála a2015 decembere óta bizonyos linzi Railjeteknek már nem is a Bécsi főpályaudvar a végállomása, hanem a Bécsi repülőtér!
Minden kategória együtt: a linzi Lokalbahn, egy távolsági Railjet Bécs felé és a vonatom, egy regionális vonat Setzhal felé
A linzi villamos megállója az állomás alatt (kép forrása: Wikimedia Commons)
Kapcsolódó vasútvonalak
Az állomást az alábbi vasútvonalak érintik:
*Linzer Lokalbahn
*Pyhrnbahn (KBS 140)
*Summerauer Bahn (KBS 141)
*Westbahn (KBS 100)
*Linzer Verbindungsbahn zur Mühlkreisbahn
Forások
*A német Wikipédia Linz Hauptbahnhof szócikke
Linz Hauptbahnhof a Google térképén
Utolsó kommentek