HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (67) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) németország (57) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.03.18. 21:24 Balogh Zsolt

Vonatozás Ausztrián át Velencébe

Mikor először jártam Velencében, akkor Münchenből indultam és a híres Brenner-hágón át jutottam el az "Adria királynőjéhez". Azóta azonban már más idők vannak, nem Münchenben élek, hanem Ausztriában, így a kiindulási állomás is (Puchberg am Schneeberg -) Bécsújhely lett.

Időben megváltva a jegyet, egy útra mindössze 29 eurót kér az ÖBB, amiért cserébe 7 óra 10 perc alatt, kényelmesen, minőségi IC kocsikban ülhetjük végig az utat. Ez mind árban, mind időben versenyképes az egyéni autózással, ráadásul az autót Velencében még csak használni sem tudnánk.

Venezia Santa Lucia, VelenceÉrkezik a hosszú szerelvény Venezia Santa Lucia állomásra

De nem csak az idő és a pénz miatt érdemes a vonatot választani, hanem a gyönyörű út miatt is, melyen a vonat végighalad, miközben szinte folyamatosan ereszkedik lefelé a 900 méteres tenger szint feletti magasságból majdnem egészen a nulláig.

A vonat

Velence és Bécs között az EC 30/31, korábbi nevén az "Allegro Johann Strauss" járatpár közlekedik. Az ÖBB háromáramnemű 1216-os mozdonysorozata húzza a szerelvényeket, melyek öt ÖBB IC kocsiból állnak. A kocsik között egyaránt találhatunk termes és fülkés elrendezésűt is.

Korábban, míg az Osztrák vasút nem rendelkezett olyan mozdonnyal, ami képes az olaszországi egyenáramú hálózaton is üzemelni, addig a járat mozdonycserével közlekedett. A határállomáson az osztrák gépet egy FS E444 sorozatú mozdony váltotta fel.

Az ÖBB 2001-ben elindult Taurus beszerzése során összesen 350 új mozdonyt rendelt meg. Míg a mozdonyokat gyártották, mind az igények, mind a technika is fejlődött, ezért az ÖBB módosította a szerződést: a 350 db 1016-os és 1116-os mozdonyokat tartalmazó beszerzés helyett csak 282 mozdonyt vásároltak, a fennmaradó 68 mozdony helyett pedig inkább 50 db, négyáramnemű 1216-ost kértek a Siemenstől.

Ezek a mozdonyok külsőben is eltérnek a korábbi gépektől, hiszen egy picit hosszabbak, tetejükön négy áramszedő található, az oldalankénti egy-egy ajtó helyett pedig kettő van rajtuk. De megváltozott a homlokzat is, az orrfényszóró helyett tetőfényszóró lett beépítve az olasz előírások miatt.

A beszerzés, majd az engedélyeztetés bonyolult lerendezése után ezek a gépek Ausztrián kívül Németországban, Csehországba, Szlovákiába, Szlovéniába és Lengyelországba is közlekedhetnek, kiváltva ezzel több mozdonycserét a határ- és rendszerváltó állomásokon.

A sorozathoz egy világrekord is tartozik: Az ÖBB 1216 050 pályaszámú mozdony 2006 szeptember 2-án 357 km/h sebességrekordot állított be a (München-)-Ingolstadt-Nürnberg nagysebességű vasútvonalon.

Ausztria, pontebbanaÉrkezik a hosszú szerelvény Bécsújhely állomására, a fenti világító homlokfényszóró könnyen felismerhetővé teszi, hogy ez egy négyáramnemű változat

Ausztria, ÖBB EC IC kocsiA kocsi belseje: az utasok többsége ausztriai belföldi utas volt, az út végére a kocsi utasai többször is cserélődtek, csak kevesen utazták a teljes távot végig

Az öt, vegyesen termes és fülkés kocsin kívül a szerelvény még egy 1216-os mozdonyt, azon kívül pedig egy teljes Railjet szerelvényt is továbbított egészen Villachig. Mivel mindhárom mozdony áramszedője fent volt, így valószínű, hogy mind a három gép vontatott is. Ebben az esetben ez pedig azt jelenti, hogy több mint 30 ezer lóerő állt a mozdonyvezető rendelkezésére.

A személykocsik hozták az elvárt és ismert ÖBB minőséget: klimatizált, önműködő ajtókkal felszerelt, kényelmes szövetülésekkel rendelkező, 200 km/h sebességre alkalmas IC/EC kocsik szolgálták az utasokat. Étkezőkocsi is volt a vonaton, az első- és a másodosztályú kocsik közé besorolva.

Ausztria, Südbahn, railjet, ÖBB IC EC csatolt vonatAz ÖBB 1216-os mozdonyát öt IC kocsi követte, majd még egy mozdony, végül egy Railjet (az oszlop vonalánál látszik a két mozdony a szerelvény közepére sorolva)

A Semmeringbahn

Bécsújhelyet elhagyva a vonat Graz felé indult, átkelve a világhírű Semmering hágón is. Semmering állomásig a vonal végig emelkedett, elérve egészen a 896 méteres tenger szint feletti magasságot, majd egy alagút után kezdődött az ereszkedés a tengerig. Bár még volt néhány magasabb hegység, amit átszeltünk, kétségtelenül ez volt az út legmagasabb pontja. 

Ausztria, pontebbanaAz első kilométerek, keresztül a Semmering hágón

A Semmering állomás utáni alagútból ismét előbukkanva mintha a tavaszból a télbe léptünk volna át. Míg a hegy másik oldalán nyoma sem volt a hónak, itt már mindent vastagon belepett a néhány napos, friss hó.

semmering zwanzig 20 schilling blickA vasútvonal egy Railjettel a világörökség részét képező Semmeringbahn vonalán (a felvétel egy korábbi utazás során készült)

Ausztria, semmering-hágóA Semmering-hágó túloldalán, a néhány napja esett hó itt még megmaradt

Mürzzuschlagnál elértük a Semmeringbahn végét, ezzel magunk mögött hagytuk a legmeredekebb és legnehezebb szakaszt is. Még legalább tíz évig kell a vonatoknak a meredek és kanyargós vasútvonalakon szenvedniük, ugyanis Glognitztól Mürzzuschlagig már épül az új alagút! Ha elkészül, nem csak rövidebb lesz az eljutás, de a sebességet is a jelenlegi 60-80-ról 230 km/h-ra növelik. Ez, csak ezen a szakaszon 40 perces időnyereséget fog jelenteni, azonban csak legkorábban 2024 után.

A semmeringi átkelést nem is részletezem tovább, hiszen korábban több cikk is részletesen foglalkozott vele.

Keresztül Ausztrián

A következő szakasz már jóval lankásabb volt, a vonatunk is nagyobb sebességre kapcsolt. Bár ezek a lankák is sokkal nagyobbak, mint Magyarország legtöbb hegye.  A hó továbbra is végigkísérte az utunkat, így száguldottunk át Ausztria több tartományán és nagyvárosán.

AusztriaHegyek között-völgyek között kanyarog a vasútvonal

Ausztria, Bruck an der Mur állomásBruck an der Mur állomás

Ausztria, Leoben HauptbahnhofRövid várakozás Leoben Hauptbahnhof állomáson...

Ausztria, Leoben Hauptbahnhof, Railjet...a vonat végén még ott van a Railjet

Ausztria, Klagenfurt HauptbahnhofKlagenfurt Hauptbahnhof

Néhány állomáson rövidebb időre megálltunk, így sikerült néhány fotót is készítenem, bár sem az időjárás, sem a reggeli fényviszonyok, de főleg az időhiány nem kedvezett. Minden nagyobb városban az utasok jelentős hányada kicserélődött, így szinte csak mi utaztunk végig a vonalon.

Ausztria

Ausztria, Villach HauptbahnhofVillach Hauptbahnhof

Villach volt az utolsó állomásunk Auszriában. Az állomás fontos csomópont, hiszen nem csak Olaszország felé, hanem Szlovénia felé is lehet tovább haladni. Az állomáson így igazi színes nemzetközi forgalom várt minket, szlovén, horvát és osztrák kocsikkal egyaránt.

Ausztria, osztrák-olasz határÁt az osztrák-olasz határon

Ezt követően újabb jelentős kaptató következett, miközben az időjárás is egyre rosszabbra fordult. Bár már március eleje volt, mégis szakadt a hó, mindent belepve. A határhoz közeledve a mellettünk futó autópálya is egyre vadabb nyomvonalon haladt, majd a határ mindkét oldalán bonyolult le-és felhajtók, felüljárók sokasága, továbbá az egykori határátkelő megmaradt kapujai tették kaotikussá a képet. Bár már olasz földön jártunk, még mindig az ÖBB vonalán vonatoztunk, egy hosszú, félkörívet leíró alagúton áthaladva. Néhány km alatt ismét 80 métert emelkedtünk, majd az alagutat elhagyva elértük az első olasz állomást, Tarvisio Boscoverdét.

Olaszország, pontebbana, Tarvisio BoscoverdeHatárőrök Tarvisio Boscoverde állomáson néhány migráns társaságában

A határon, bár már nincs se gépcsere, se útlevél-ellenőrzés, mégis 8 percet várakoztunk. Ezidő alatt géppisztolyos! katonák és rendőrök szálltak fel, hangosan kiabálva a "Passport Kontroll" szavakat. Elég volt csak biccenteni, hogy minden rendben, és már tovább is álltak, egyedül néhány gyanús alakot igazoltattak komolyabban. De még így is jópár ember fennakadt a rostájukon, a mi kocsinkból egyet, a többiből is néhányat letessékeltek. A mi kocsinkban utazó fiatalembernél se személyi igazolvány, se útlevél nem volt...

Tarvisio Boscoverde azonban nem csak egy határállomás, hanem áramrendszer-váltó állomás is, innentől a 15 kV 16,7 Hz váltakozóáramot már az olasz 3000 V váltotta fel

Az olasz Pontebbana

Tarvisio Boscoverdét elhagyva a vasút korábban hatalmas hegycsúcsok között kanyarogva érte el Udine állomást, ám az elmúlt évek során a vasút egy új nyomvonalon teljesen újjáépült (részletesebben lásd a keretes írást).

Olaszország, pontebbana, Chiusaforte elhagyott állomásChiusaforte elhagyott állomása (kép forrása: Wikipédia)

A Pontebbana (korábbi nevén K.k. Staatsbahn Tarvis–Pontafel) egy alig 89 km hosszú, kétvágányú villamosított normál nyomtávolságú vasútvonal Udine és Tarvisio között a Velence és Villach közötti vasúti összeköttetésben. A Déli-Alpokon halad át Friuli-Venezia Giulia észak-olaszországi régióban. Egy 4 km-es szakaszon Udinénél a pálya csak egyvágányú.

2000 novembere óta az új nyomvonalon újjáépített pályán 180 km/órás végsebességgel járnak a vonatok. Udinetől Carnia-ig a vasút nagyrészt ugyanazon nyomvonalon halad, mint 1995-ig, ám Carniatól Tarvisioig már új nyomvonalon halad. Csak Pontebba állomás, Ugovizza és Valbruna, valamint az osztrák határnál Thörl-Maglern állomásokat találjuk a régi vonalon. A 49,1 km hosszú pályából Carnia és Tarvisio között 40,6 kilométer alagutakban halad. Az új vonalon a távolsági vonatok menetideje Udine állomástól Tarvisio Boscoverde állomásig jó pályafeltételek mellett csak körülbelül 45 perc, míg a menetidő a régi pályán 100 perc körül volt.

Már a 19. század 60-as éveiben voltak elképzelések, hogy a osztrák Déli Vasutat összekötik Marburg an der Drau (ma: Maribor) és Laibach (ma:Ljubljana) városokon át egy vasútvonallal, hogy összeköttetést teremtsenek a Rudolfsbahnnal Villachtól Triesztig.

Két nyomvonal közül választhattak. Egyrészt a Predil-hágótól Görz-ig, ahol kapcsolódna a meglévő hálózathoz Trieszt és Udine irányába. A második lehetőség egy pálya Pontafeltől Udinéig, ugyancsak összekötve a meglévő Görz-Trieszt vonallal.

A vasútvonal nagy része Friuli és Veneto között 1886-ban olasz területre esett, és csak a Predil–Görz változat érintette Ausztriát. Végül ez a változat nem épült meg.

Később létesült egy szárnyvonal. Ez azonban végül soha nem épült meg. Később úgy döntöttek, a k.k. Staatsbahn Tarvis–Pontafel szárnyvonallal biztosítják az összeköttetést az olasz hálózattal Pontafelnél. Végül a 24,7 km hosszú szakaszt 1879 október 11-én nyitották meg a helyi, majd október 30-án a nemzetközi forgalomnak. A pálya további része Pontafeltől Udinébe végig kis karzatokon és viaduktokon át vezetett a Fella folyó völgyében és gyakran érték súlyos természeti csapások, pl. földrengés. Az üzemeltető nem tudott megállapodni egy közös állomásban, ezért sokáig két állomás volt: egy Pontefelben, egy másik pedig Pontebbana városrészben.

Így 1879-ben a hivatalosan is megnyitott Pontebana vasútvonallal megvalósult a vasúti összeköttetés Triest, Udine, Pontafel, Villach, Salzburg és München között.

Mivel a régi nyomvonalon haladó pályát sokszor érték és rongálták meg súlyos természeti csapások - 1976-ban és 1978-ban erős földrengés is pusztított - ezért az 1970-es évek végén elkezdték az új nyomvonal építését. Az új szakaszokat lépcsőzetesen, délről északra haladva nyitották meg, az utolsó szakasz Ugovizza Valbruna-től Tarvis-ig az új pályaudvarral 2000. november 26-ra készült el. (forrás: A magyar Wikipédia K.k. Staatsbahn Tarvis–Pontafel szócikke)

Olaszország, pontebbana, régi hídA Pontebbana régi, már nem használt hídja (kép forrása: Wikipédia)

Az új nyomvonalon a vonatok sokkal gyorsabban haladhatnak, jelentősen lerövidítve ezzel a két ország közötti utat. De nem csak a sebesség számít, a több, mint 30 km hosszan megépített alagutaknak hála a természeti csapásoknak is jobban ellenáll a vasútvonal, és a szelídebb vonalvezetés miatt a tehervonatok is hosszabbak és nehezebbek lehetnek. Ezek pedig fontos szempontok, mikor két ország felé is ez a vonal jelenti a legfontosabb vasúti kapcsolatot. Olaszország és Ausztria között ezen kívül a szintén túlterhelt és igen meredek Brenner-vasútvonal, továbbá egy kisebb vonal áll még rendelkezésre, így érthető a drága beruházás szükségessége.

Az alagutak és az új nyomvonal hátránya viszont az, hogy az átkelésből szinte semmit sem láttunk, ha nem volt alagút, akkor volt zajvédő fal... Néha viszont, hosszabb-rövidebb időre előbukkant a táj, és a régi vasútvonal maradványai is. A régi Pontebbana vonalat ma már felveri a gaz, az elhagyatott állomásépületek lassan összedőlnek, a hidakról már lepergett az utolsó festékréteg is... Egy rövid szakasz viszont új életre kelt, kerékpárút épült rajta.

Olaszország, pontebbanaA hidak hatalmas folyómedreket íveltek át, melyekben víz most még alig-alig csordogál

Túl a hegyeken és az alagutakon a vonal ismét ereszkedni kezdett a tenger felé. Ezzel együtt pedig az idő is lassan jobbra fordult, a havazást felváltotta az eső, a hegyeket a dombság, végül a síkság, a fenyőfákat pedig a pálmafák, babérfák és a szőlőtőkék hosszú sorai.

Olaszország, pontebbana, UdineUdine, az első fotómegállás Olaszországban, az első vágányon az első olasz motorvonatok, melyekkel találkoztunk az út során

Majd a vidéki táj egyre inkább városiassá vált és lassan megérkeztünk Venezia Mestre állomásra. Ez az állomás funkcióját tekintve hasonló, mint a budapesti Kelenföld: fontos átszállópont a különböző irányból érkező és induló vonatok között, továbbá a tehervonatok is csupán eddig közelíthetik meg Velencét.

Olaszország, Venezia MestreVenezia Mestre

Elhagyva az állomást a kikötői létesítmények hosszú sora mellett haladtunk, melyek között már elő-előbukkant az Adriai-tenger is. Távolabb a parttól hatalmas hajók ringatóztak, várva a ki- és berakodásukat. Elhagyva a várost egy lápos-mocsaras részen át haladtunk tovább a lagúna felé. A vonat itt már lassabban haladt, hiszen alig 4 km-re van a történelmi városközpont. A négyvágányos vasúti híd mellett egy négysávos út is fut, ugyanis Velence széléig még azért el lehet jutni autóval, hogy aztán egy hatalmas parkolóházban hagyhassák azt az autósok.

Olaszország, Venezia, Velence tengeri hídVenezia Mestre és Velence közötti közúti-vasúti híd

A korábbi tempós száguldás után most már sokkal lassabban, de annál izgatottabban közeledtünk a cölöpökre épült településhez, előre tekintve már látszottak is a piros tetőcserepek és a Szent Márk téren magasodó torony is.

Végállomás: Velence

A kitérők sokaságán átcsattogva végül odaértünk a 23 vágányos fejpályaudvar egyik peronja mellé, leszállva már meg is csapott minket a Velence zsibaja és hangulata.

Olaszország, Venezia Santa LuciaMegérkezés Velencébe

Az állomás többi vágányára eközben folyamatosan érkeztek a különböző belföldi- és nemzetközi utasok, folyamatosan hozva az újabb és újabb turista-hadakat, 23 vágányára a napi kb. 450 járat több mint 82000 utast szállít, évente összesen 30 milliót! Korábban Budapestről is érkezett ide vonat, a járat azonban 2011 decemberében megszűnt.

Olaszország, Venezia, Velence Grand CanaleKilépve az állomás főbejáratán előttünk a Grand Canale és Velence történelmi városközpontja...

Olaszország, Venezia Santa Lucia...megfordulva pedig Venezia Santa Lucia állomás homlokzata

Az állomás várótermén kisétálva pedig előttünk volt a Grand Canale és minden, ami hamisítatlanul Velence!

3 komment

Címkék: ausztria olaszország velence bécsújhely index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr358479876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gombperec hídlakó 2016.03.21. 15:04:21

Ez tényleg szép út lehetett, egyszer kipróbálnám én is.

Tyto Alba 2019.08.08. 09:23:01

Köszönöm, hogy megírtad, sokat segítettél az utazás tervezésében.

Agnes Szalay 2019.08.25. 17:20:45

Nagyon szép de régen Pestről is lehetett menni