HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (66) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) Németország (1) németország (56) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (41) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2015.03.23. 01:27 Balogh Zsolt

Példaértékű felújítás: Vác állomás

A németországi utazások helyett 2015-ben már főleg csak belföldön utazgatok, a Deutsche Bahn vonatai helyett pedig be kell érnem a MÁV szerény szolgáltatásaival. Magyarországon járva mindig szomorúság fog el, ha az egykori dicső hazai vasút jelenlegi állapotát látom. Elkerülhetetlen, hogy mindig megfogalmazódjon bennem az, hogy "bezzeg Németországban minden mennyire más"! Persze a németeknek jóval több pénzük van az infrastruktúra és a gördülőállomány fejlesztésére, így utolérni őket soha nem is fog sikerülni, ígérjen bármit is az éppen aktuális kormány.

vác állomás Flirt motorvonatFlirt motorvonatok várják az indulást Budapest irányába a felújított peronok mellett

Mert hiába ígérnek mindig hatalmas fejlesztéseket (gondoljunk csak a magyar TGV-re, a pécsi gyorsvasútra (sic!) vagy a budapesti reptéri kapcsolatra), a beruházások gyakran éveket csúsznak (Esztergom) vagy soha el nem készülnek. Szerencsére akad azért kivétel is Magyarországon, sok felújított vonal és állomás példaértékű, csak sajnos a teljes hálózathoz viszonyítva számuk kevés.

Ezen kevés helyek egyike Vác állomása, melynek felújítása a végéhez közeledik, az összkép pedig mindenképpen figyelemreméltó!

vác állomás posta bhv fecskeA ma már errefelé ritkaságszámba menő "Fecske" Vácon

Magyarország első (bizonyos tekintetben a második) vasútvonalának építését Budapest, Pozsony és Bécs összekapcsolása tette szükségessé. Az egykori nagy birodalom talán három legfontosabb városáról volt szó, melyek között az utazás lovaskocsival napokat vett igénybe. A hosszú vasútvonal magyarországi szakaszát Pest és Vác között 1845. március 11-én kezdte el építeni a Magyar Középponti Vasút. Kicsit több, mint egy év múlva, 1846. július 15-én nyitották meg hatalmas ünnepség közepette. Az első utasok között az ország híres költője, a fiatal Petőfi Sándor is ott volt, aki az utazás élményeit a Vasúton című versében írta meg.

Azóta persze sok idő eltelt, a gőzmozdonyokat leváltották a villamos gépek, a pálya pedig elérte az osztrák fővárost is. A kezdetben épült egy vágány az idők során kettőre bővült, a felépítmény többszörösen átépült, új állomások és megállók is létesültek, a vonatsűrűség pedig a többszörösére nőtt. Érdekesség, hogy Magyarországon az ütemes menetrendet is itt, ezen a vasútvonalon vezették be elsőnek 2004. augusztus 2-án.

2010 után ismét szükségessé vált a jelentős belföldi és nemzetközi forgalmat is lebonyolító vasútvonal felújítása, továbbá Vác állomás teljes körű átépítése. Az építkezés persze rengeteg bosszúsággal jár a naponta innen ingázóknak, de reméljük ők is belátják, hogy megérte a szenvedés, mert Vác állomás végre a 21. századba léphetett. 

Az Európai Unió támogatásával megvalósuló átépítés összesen 14,8 milliárd Ft-ba kerül. Ennek keretében átépítik az állomás teljes vágányhálózatát, új peronokat építenek Viacolor burkolattal, a szintbeli gyalogosforgalom megszűnik, helyette aluljárók kötik össze a peronokat és az állomás két oldalát. A babakocsisokat és a mozgáskorlátozottakat négy lift is várja, hogy könnyebben megközelíthessék a vonatukat.

vác állomás homlokzatA felújított állomás homlokzata...

vác állomás váróterem utastájékoztató...és váróterme

De megújult a felvételi épület is, az állomásépületet eredeti formájában újították fel mind kívül, mind belül. Külső-belső festés, vakolás, új nyílászárók és szociális helyiségek teszik teljessé a megújulást. Az utasok tájékozódását több helyen is elhelyezett vizuális utastájékoztatók segítik a hangosbemondók mellett.

vác állomás zajvédő falA zajvédő fal is lehet esztétikus, néhány kis ábra sokat dob az egyhangúságon. Remélhetőleg a graffitiseknek is tetszeni fog a jelenlegi összhang és nem fogják kiszínezni

A vonatzajtól a környező házakat 7000 m2-nyi zajvédő fal óvja. A felújítás nem csak szorosan az állomáshoz kapcsolódik, hiszen mindemellett 300 fát és 3300 cserjét is ültettek, 8200 m2-t pedig füvesítettek. A vágányok alatti egysávos közúti aluljárót kétsávosra bővítik, miközben a gyalogosoknak külön alagút épül.

vác állomás gőzmozdonyA régi és az új egymás mellett, a kiállított szertartályos gőzmozdony még a villamosítás előtt szolgálhatott erre

Az átszálló utasokat P+R és B+R parkoló is várja, személyautóból 350, kerékpárból 66 helyezhető el.

vác állomás p+r b+r parkolóP+R és B+R parkoló közvetlenül a peronok mellett

Érdemes még az átépítéssel kapcsolatban kiemelni a MÁV járműbeszerzéseit is. A korábban erre közlekedő Ganz motorvonatokat a felújított "Posta-bhv"-k egészítették ki, melyek idővel megkapták a "Fecske-felújítást" is. Ahogy egyre több új Flirt érkezett, úgy tűntek el először a régi motorvonatok, majd az ingavonatok egy része is. A 30+30 első generációs Flirtöt még nem tudták úgy szétosztani, hogy a váci vonalon egyeduralkodók lehessenek, azonban a következő 42 db-os, immár kék Flirt már elég lesz ahhoz, hogy az utolsó régi szerelvény is eltűnhessen innen.

vác állomás flirtFlirt érkezett Budapest felől

Természetesen az innen kiszoruló járművek az ország más részeiben fognak majd színvonal növekedést hozni, így a járműbeszerzésekkel nem csak mindig Budapest jár jól, ahogy sokan hangoztatják. Az igaz azonban, hogy a legforgalmasabb vonalakra teszik az új vonatokat, hogy a lehető legtöbb utasnak kedvezhessenek.

vác állomás peronSzemet gyönyörködtető, esztétikus látvány

vác állomásA főépületen kívül a környező vasúti létesítmények is megújultak

vác állomásSzob felé tekintve

vac állomás GySEVKorszerű felépítmény az állomás minden vágányán, mely már megfelel a nyugat felé szinte általánosnak tekinthető 22,5 tonnás tengelyterhelésnek is

A felújítást többek között az állomás és a vasútvonal kiemelt helyzete tette szükségessé. A Budapest-Vác-Szob-vasútvonal egyaránt kiszolgálja a fővárosba ingázókat, a Duna-kanyarba kirándulókat, a Pozsonyba, Drezdába, Berlinbe vagy Hamburgba tartó nemzetközi utasokat is. A rengeteg személyszállító vonaton kívül a teherforgalom is jelentős.

Vác állomás fontosságát pedig az adja, hogy sok budapesti ingavonatnak a vég- és forduló állomása, az átmenő vonatokon kívül pedig további kettő vasútvonal is becsatlakozik ide. Balassagyarmat felé Bzmotok jártak a felújítás kezdetéig, most vonatpótló autóbuszok helyettesítik. A Budapest-Vácrátót-Vác-vasútvonal is itt ér véget, mely szintén fontos eleme a főváros elővárosi vonalainak, ráadásul az ország első villamosított vasútvonala címet is viselheti.

Átmenő nemzetközi vonatok, naponta ingázó és átszálló utasok keveredtek itt egy szinten, többszörösen is balesetveszélyes helyzeteket teremtve. Szerencsére ez már a múlté, ahogy egy ilyen forgalmú állomáshoz illik, aluljárók szolgálják ki a vágányokat.

vác állomás peron aluljáróKorszerű peron aluljáróval, a vágányok közötti kerítés valamiféle magyar sajátosság

vác állomás lift aluljáróA gyalogos aluljáró a liftekkel, itt bizony még akad tennivaló

vác állomásAz állomás budapesti oldalánál is akad még tennivaló a vágányokkal

vác állomás szobi ingavonat bmx MÁV V43 papagályÉrkezik a szobi ingavonat az egykor még Kecskemét felé járó Bmx kocsikkal

A felújítás és átépítés 2013. május 19-én kezdődött és a várható befejezési ideje 2015. július 30.

Örülök, hogy láthattam Vác állomását, még ha nem is volt teljesen kész, a peronokon sétálva néhány percig ismét Németországban érezhettem magam. Vigyázzunk hát rá, hogy sokáig ilyen szép és rendezett maradhasson és példával szolgáljon a jövőbeli felújításokhoz is!

2 komment

Címkék: magyarország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr477293201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

druon 2015.08.13. 09:53:41

Jó kis pr cikk, a MÁV fizette? "A ma már errefelé ritkaságszámba menő "Fecske" Vácon" Nem ritka, ez közlekedik 90%-ban, pl. a zónázóval közlekedők szinte csak ezt vehetik igénybe. A Flirt Szob-Budapest vonalon nagyon ritka. Azok akik napi szinten ingáznak és bérletet vesznek (tehát előre fizetnek a MÁV-nak)szinte csak a légkondi nélküli, 40 éves mozdonyok által vontatott Fecskéken, vagy annál régebbi szerelvényeken utazhatnak. Néha még a régi barna műbőrüléses 40 éves szerelvényeket is berakják. Lehet, hogy egyszeri élménynek nagyon jó, de aki napi szinten utazik itt annak egy pocsék "élmény". A MÁV-nál jobban utált cég kevés van.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.08.28. 22:51:15

@druon: A dicshimnuszom a felújított állomásnak szólt elsősorban. Tudom, hogy a felújítás sok bosszúságot okozott az itt élőknek és azt is, hogy a MÁV milyen cég is...

Én csak az első benyomásaimat írtam meg, odafelé EC-vel mentünk, visszafelé meg Kék-Flirttel, a többi vonat állapotát nem ismerem.

Remélhetőleg hamarosan átveszik a kék motorvonatok az uralmat a teljes vonalon és a menetrend is stabil marad minden nap.