HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • szmoker (Homo Trollicus): Érdekes hogy a franciák milyen sokáig használták a mozdonyos kialakítást (TGV). Aztán 30-40 évvel ... (2019.04.22. 17:40) Vasúti sebességrekordok
  • Balogh Zsolt: @P806: Egyetértek veled, a sokat lesajnált bhv ülése kimondottan puha, süppedős fajta. Engem a bak... (2019.04.22. 16:43) A Railjetek következő generációja
  • Benbe: @Balogh Zsolt: Szerintem nem, de vonatkm-ben abszolút pesszimistának számít. (2019.04.07. 17:29) Az 1955-ös francia vasúti sebességrekord
  • sakkosfx: Érdemesebb vonattal közlekedni, mint autóval! Az autónak csak 130-al szabad közlekedni, míg a kötö... (2019.03.30. 13:40) Nagysebességgel, na de merre?
  • Benbe: A Wienerwaldtunnel jóval nagyobb kanyart tesz meg, mint a csaknem kelet-nyugati régi vonal. (2019.03.28. 14:11) Látványosságok St. Pöltenben

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (65) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (27) index2 (172) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (8) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) németország (54) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (4) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.08.02. 17:18 Balogh Zsolt

A Königssee és az Obersee a Berchtesgaden Nemzeti Parkban

Legelőször 2012 októberében, a müncheni Oktoberfest alatt jártam a Berchtesgaden Nemzeti Parkban, de mire odaértem, a régi kompakt fényképezőm akkumlátora teljesen lemerült, így sok képet nem sikerült akkor készítenem. Akkor megfogadtam, hogy ide még egyszer mindenképp visszatérek és megörökítem a hely összes szépségét. Erre majdnem két teljes évet kellett várnom, de megérte, mert időközben egy új fényképezőgépem is lett!

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországSétahajó a Königsseen a St. Bartholomä kápolna előtt

Az akkori és a mai fényképek között a különbség ég és föld, így mindenképp megér egy további posztot ez a nemzeti park Ausztria és Németország határánál, az Alpokkal körbevéve.

Königssee Berchtesgaden BLB Berchtesgadener Land Bahn BajorországMegérkezés Berchtesgadenbe a BLB vasúttársaság háromrészes Stadler FLIRT motorvonatával

Bajorország időjárása teljesen kiszámíthatatlan és előre megjósolhatatlan. Kollégáimmal már egy napja azon tanakodtunk, hogy a következő közös szabadnapunkon merre is induljunk, mivel mindenfelé esőt jósoltak. Egyedül Salzburg és környéke tűnt biztonságosnak ebből a szempontból, de volt már rá példa, hogy az időjárás-jelentés 100%-osan tévedett. Végül Berchtesgaden mellett döntöttünk, mely még Németországhoz tartozik, de már közel van az osztrák határhoz. A távoli kisváros és környéke több, egymástól merőben különböző programlehetőséget is kínált, így még rossz idő esetén is lett volna lehetőségünk valamit találni. Berchtesgaden festői környezetben fekszik, egy nemzeti park szélén. A természeti látványosságokon kívül itt található Adolf Hitler egykori hegyvidéki nyaralóháza is, a Sasfészek (Kehlsteinhaus), de a közelben egy sóbánya is várja az érdeklődőket egy kis bányavasúttal (hasonló, mint a szlovéniai Postojnai cseppkőbarlangban).

A tervünk szerint jó idő esetén a Sasfészekbe, rosszabb idő esetén a Königseehez, esőben pedig a sóbányába mentünk volna. 

Berchtesgaden vasútállomás BajorországBerchtesgaden vasútállomása, napjainkban erősen túlméretezett

Az hogy végül melyiket választottuk, az időjárás idővel eldöntötte helyettünk, az idő bár borult volt, az eső nem esett, így a sétahajózást választottuk.

A München és Berchtesgaden közötti utat itt most nem részletezem újra, a München-Rosenheim-Salzburg és a Freilassing-Berchtesgaden-vasútvonal már többszörösen be volt mutatva itt a blogon.

Mint szinte mindenhol Németországban, itt is közös busz-vonat állomás várja az utasokat, így az átszállás mindenhol zökkenőmentes volt. A jegyvásárlással sem kellett sokat törődni, hiszen a teljes útra oda-vissza érvényes a BayernTicket, mely hármunknak mindössze 31 euróba került. Így egy jeggyel utaztunk a müncheni S-Bahnon, a Freilassingba tartó regionális vonaton, a BLB magánvasúton és a Königseehez közlekedő autóbuszon is.

Berchtesgaden vasútállomás autóbusz állomás BajorországIndulnak az autóbuszok Berchtesgaden állomás elől

A 841-es számú autóbusz-járat Berchtesgaden vasútállomása elől indul és egészen a Jennerbahn kötélvasútig közlekedik, az utolsó előtti megállója Königsee.

Érdekesség, hogy korábban egy normál nyomtávolságú, egyvágányú vasúti mellékvonal közlekedett itt az autóbuszok helyett. A vágányok Berchtesgaden állomásból ágaztak ki, keresztezték a város folyóját egy híddal, majd a Königsseer Ache folyó partját követve érték el Königssee-t. Már a kezdetektől fogva villamos üzeműre épült ki a rövid, mindössze 4,3 km-es vasútvonal. Mivel a tavon is akkumulátoros sétahajók közlekedtek, a vasútvonal áramellátása is a kezdetektől megoldott volt egy saját villamos erőmű által.

Az építkezést a Bajor kormány 1906. augusztus 16-án hagyta jóvá, az építkezést 1908. októberében kezdte meg a Bajor Királyi Államvasutak és mindössze kicsit több, mint fél év alatt, 1909. május 29-ére el is készült az új vasút. A villamosítás 1000 V-os váltakozó-árammal épült ki. A rövid vonal, bár kapcsolatban állt a mára már szintén megszűnt Berchtesgaden-Salzburg-vasútvonallal és a ma még szerencsére működő Freilassing-Berchtesgaden-vasútvonallal, távolsági vonatok mégis ritkán, alkalomszerűen közlekedtek rajta. Helyette maradt az átszállás az utolsó négy és fél kilométerre egy ingázó villamos motorkocsira. Az első világháború kitöréséig a motorkocsik főszezonban 20 percenként közlekedtek a város és a tópart között.

1920-tól a vasút része lett a Német Birodalmi Vasútnak. Jelentős változást hozott 1942, ekkortól ugyanis átalakították az áramellátást, az 1000 Volt helyett itt is bevezették az országszerte elterjedt és kiépített 15 kV 16,7 Hz-es áramrendszert.

A vasút új járművei a DRG ET 85 sorozatból kerültek ki. Ezt a típust 1927 és 1932 között gyártotta a Fuchs és a BBC. Összesen 39 db készült el belőle, melyből hat került ide a Königsee partjára.

Königseebahn DRG ET 85 sorozat BajorországA Königseebahn egykori szerelvénye a vonalon (Kép forrása: www.drehscheibe-online.de)

1960-tól az egyéni autós közlekedés egyre jobban kezdett elterjedni és ez megpecsételte a vonal sorsát. 1961-től már nem végeztek rajta karbantartást, így az állapota fokozatosan romlani kezdett. Ekkortól már csak nyáron közlekedtek a vonatok, télen átvették a helyüket az autóbuszok. Az utolsó vonat mindennemű bejelentés nélkül 1965 októberében ment el, majd a vasúttársaság bejelentette, hogy életbe lép a téli menetrend. 1966 tavaszán pedig közölte az utasokkal, hogy a téli menetrend marad véglegesen, a vonatok nem járnak már többet!

1971. március 8-án szűnt meg a vonal hivatalosan, a bontását még ebben az évben el is kezdték. A korábbi nyomvonal helyére sétálóutat építettek. Az egykori vasútállomás épülete még ma is áll, étterem üzemel benne.

A vasút járművei sem húzták sokkal tovább, a DRG ET 85 sorozatot 1977-ben teljesen leselejtezték. Egy példány a sorozatból megtekinthető Stuttgartban egy magángyűjtemény részeként.

A 2018-as téli olimpia rendezésére München is pályázott, akárcsak a francia Annecy és a dél-koreai Phjongcshang. Ha München nyert volna, akkor a szánkó-, szkeleton- és a bobversenyeknek Königsee adott volna otthont. Felmerült, hogy az olimpia miatt a megszüntetett vasútvonalat visszaépítik, hogy a versenyek helyszínét könnyebb legyen megközelíteni. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság 2011. július 6-án döntött a játék helyszínéről a dél-afrikai Durbanban, München nem nyert, az olimpia Phjongcshangban lesz megrendezve.

Ezzel a vasútvonal visszaépítésének a lehetősége is elveszett egyelőre.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországMegérkezés a Königsse partjára, a következő megálló a Jennerbahn nevű kötélvasút

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországA parton

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország sétahajóÉrkezik a sétahajó

A Königsee egy természetes tó Németországban a német-osztrák határ közelében, a legközelebbi nagyobb település Berchtesgaden. Része a Berchtesgaden Nemzeti Parknak, emiatt csak elektromos meghajtású sétahajók közlekednek rajta, mindennemű más vízisport tilos. Hosszúsága 7,7 km, legnagyobb szélessége 1,7 km, legmélyebb pontja 190 m. Egyedül a kicsi, lakatlan Christlieger nevű sziget található rajta.

A tavat körbevevő hegyek miatt kialakuló visszhang világhírű, a sétahajózásnak mindig része a visszhang bemutatása is egy trombita segítségével.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországElindultunk!

A Königsee-n, hogy ügyeljenek a tisztaságra és a csendre, csak akkumulátor-meghajtású, elektromos sétahajók közlekednek. Egyedül a rendőrség és néhány vendéglátó-egység rendelkezik benzinmotoros csónakokkal. A 18 sétahajó Schönau am Königsse településen található kikötőből indul, hogy egy közel másfél órás, négy megállást is tartalmazó körút után visszatérjenek ide. A kishajók húszpercenként járnak, egy teljes kör ára 16 euró 90 cent, de lehetőség van hajó helyett a kijelölt túraútvonalakon megkerülni az egész tavat, vagy csak bizonyos megállókat kihagyva. A rövidebb hajóutak értelemszerűen olcsóbbak is. Gyerekek hat éves kor alatt ingyenesen utazhatnak, a kutyák után viszont három eurót kell fizetni.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországFeltárul a nemzeti park érintetlen szépsége

Az első megálló félúton Schönau am Königsse és St. Bartholomä között történik, itt az idegenvezető egy rövid trombitakoncertet ad, melyet a környező sziklafalak szinte változatlanul visszavernek. A rövid bemutatókat mindig hatalmas taps és borravaló osztogatás kíséri.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország vízesésÉrkezik a hajó a túlpartról, balra a tó legnagyobb vízesése

Közben elhaladunk a további nevezetességek mellett, mint például a környék legnagyobb vízesése mellett is.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország St. Bartholomä kápolnaA St. Bartholomä kápolna felé

A Berchtesgaden Nemzeti Parkot 1978 augusztus elsején alapították, területe 208 km². A parkban szigorú szabályok vannak, tilos kempingezni, sátrazni, a kijelölt utakról letérni, virágot szedni, horgászni vagy a vadállatokat bármi módon bántani vagy zavarni (Ugye-ugye kedves Mónika? :) ). A szigorú védelem miatt az itt élő állatok meglehetősen szelídek, bár ez nem csak erre a természetvédelmi területre igaz.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországA Königssee

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország St. Bartholomä esküvőLehet ettől emlékezetesebb helyen megejteni az esküvői fotózást?

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország St. Bartholomä kápolnaA St. Bartholomä kápolna

A hajókirándulás első megállója a St. Bartholomä kápolna, mely egy római katolikus templom. Csak gyalogosan a hegyeken át vagy hajóval közelíthető meg. Nevét Szent Bertalan apostolról kapta, aki az alpesi gazdák patrónusa. Az első kápolna a tóparton 1134-ben épült, 1697-ben átépítették barokk stílusúra, a Salzburgi katedrális mintájára. Jellegzetes két hagymakupolás tornyai és piros teteje a Königsee közismert nevezetessége, minden képeslapon vagy ajándéktárgyon megtalálható a képe.

A belsejében található oltárt Szent Bertalan, Szent Katalin és Szent Jakab tiszteletére emelték. A kápolna sok esküvőnek, esküvői fotózásnak is otthont ad. Így volt ez akkor is, mikor mi jártunk ott, a csinos párt nem csak a fotós, hanem sok bámészkodó is figyelemmel kísérte.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországA közeli hegyekben, valamelyik távoli csúcs tetején bújik meg a Sasfészek is, Adolf Hitler egykori nyaralója

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország St. Bartholomä kápolnaViszlát St. Bartholomä!

A hajókörútra váltott jegy lehetővé teszi, hogy bármelyik megállónál megszakítsuk az utazásunkat, ha kicsit jobban is szét szeretnénk nézni, majd a következő hajóra visszaszállva folytathatjuk utunkat tovább.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországHáz a tóparton, remek helyszín lenne egy romantikus- vagy horrorfilmhez is

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországTovább a következő tóhoz

A Königsee végében található Salet kikötő az utolsó állomás. Innen több túraútvonal is indul fel a hegyekbe, vissza a kiindulási állomásra, a kápolnához vagy a közelben található kisebb tóhoz, az az Obersee-hez.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország vízesésAz erdőben, a sziklák közül újabb vízesés tör előre, hogy belezuhogjon a tóba

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországItt hagyott minket a hajó, magunkra maradtunk...

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországIndul a túra az Oberseehez

Akik esetleg az eddigi programok során megéheztek volna, itt, a Saletben található vendégházban ehetnek-ihatnak valami egyszerűbb német specialitást. Mi ezt kihagytuk és inkább továbbindultunk a következő tóhoz.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországKözépfölde, hobbitok nélkül! :)

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországElőttünk a távolban az Obersee

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországA nemzeti park második tava, a csodálatos Obersse, tükrén a teljes látóhatár tükröződik, hihetetlen látványt nyújtva

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországTovább a Röthbachfall nevű vízeséshez

A túraútvonalak jól kiépítettek, gyakran a sziklafalba vájjva haladnak, néha szédítő magasságokban. A Röthbachfall nevű vízeséshez vezető út másfél órás a táblák szerint, mi azonban csak kb félútig jutottunk el. A sok lépcsőzéssel és a menet közbeni többszöri fotómegállásokkal sok idő elment, így végül kénytelenek voltunk visszafordulni.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországEgy órányi gyaloglás után még mindig ugyanolyan kicsinek látszik a Röthbachfall...

Az utolsó hajó Saletből 18:20-kor indul vissza, aki azt lekési csak a hegyeken át egy több, mint öt! órás gyalogtúrával tud visszajutni Schönau am Königseebe. Mire mi visszaértünk, már szinte mindenki a hajóra várt, ezért az utolsó kilométereken senkivel sem találkoztunk. Úgy tűnik, mások sem szerettek volna gyalogosan nekivágni a visszaútnak!

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországVisszafelé a kikötőhöz

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország sétahajóJön az utolsó hajó, éljen!

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországMagunk mögött hagyjuk meseországot

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország St. Bartholomä kápolnaÚjra a St. Bartholomänál, a hely már teljesen elnéptelenedett

Visszafelé még ismét érintettük St. Bartholomä-t, de már teljesen kihalt volt. Felvettük az utolsó turistacsoportot, a fotózásban elfáradt ifjú párt és visszaindultunk Schönau am Königseebe.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországBár a felhők már eloszlottak, a nap már érezhetően ment lefelé...

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park Bajorország sétahajókMind a tizennyolc sétahajó nyugovóra tért már, mára vége a műszaknak!

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországVendégház a kikötőnél

Az utolsó hajó megérkezése után a kikötő is elcsendesedett, a vendéglátó helyek és az ajándékboltosok már szorgalmasan pakoltak befelé, nyolc órára az egész település nyugovóra tért.

Königssee Obersse Berchtesgaden Nemzeti Park BajorországAz egész település elnéptelenedett, így mi is elindulunk haza

Nem maradt más hátra, mint megvárni az utolsó buszt és elindulni haza, Münchenbe!

BLB Berchtesgadener Land Bahn Freilassing BajorországA BLB Flirtje Freilassing állomáson, hamarosan érkezik a müncheni csatlakozás

Königsee és környéke a Google térképén

A Königsee-n a nyári szezon április 24-től október 20-ig tart, ebben az időszakban a hajók reggel nyolctól délután ötig közlekednek 20-30 percenként, a téli időszakban az első hajó egy órával később indul és a hajózás egy órával hamarább fejeződik be. Ezért ha tehetjük, inkább a nyári szezonban menjünk, de a Königsee és a körülötte elterülő Berchtesgaden Nemzeti Park egész évben életre szóló, felejthetetlen élményt nyújt.

Szólj hozzá!

Címkék: érdekességek berchesgaden


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr606562821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.